24.10.2018

Where the dream takes you...

NYT on aika tämän vuoden viimeiselle lukijakyselylle! Samalla ilmoitan, ettei The Voice of Disney -kilpailu tule alkamaan ainakaan tämän vuoden puolella, sillä uskon kisan aiheuttavan minulle vain stressiä. Mutta jospa lukijakysely edes hieman piristäisi pimeneviä syysiltoja! 

Tämän kertaisessa kyselyssä saatte laittaa mielikuvituksenne lentoon. Kysynkin, missä Disneyn tai Pixarin animaatioelokuvien tapahtumapaikoissa haluaisit itse päästä seikkailemaan, jos se olisi mahdollista? Haluaisitko seikkailla salaperäisessä Atlantiksessa, Agrabahin kuumilla kaduilla tai Ihmemaassa? Vai vetoavatko sinuun enemmän paikat, joita löytyy oikeastakin maailmasta: Pariisi, New Orleans tai Intian viidakot? Halutessasi voit myös määritellä, miksi haluaisit päästä seikkailemaan kyseiseen paikkaan, ja haluaisitko asua paikassa vai vain käydä siellä lomamatkalla. Kyselyn juju tulee kuitenkin tässä: minne tahansa paikkaan matkustaisit, elokuvien hahmot EIVÄT olisi siellä tavattavissa/olemassa. Haluan vastausten perustuvan siis täysin tapahtumapaikkojen estetiikkaan, ei siihen että: "Haluan matkustaa Ateenaan, koska herkullinen Herkules asuu siellä." ;) Muotoilen kysymyksen vielä rautalangasta: kertokaa siis, 

Missä Disneyn tai Pixarin animaatioelokuvien tapahtumapaikoissa haluaisit päästä seikkailemaan ilman elokuvien hahmojen läsnäoloa? 

Vastata voi lyhyesti, tai vastauksesta saa halutessaan kirjoittaa myös juonellisen tarinan, mikäli kirjailijan veri virtaa suonissasi. Ajattelin etukäteen, että kirjoittaisin vastauksista tekstin marraskuun alussa, mutta marraskuuhan alkaa jo ensi viikolla! Herranen aika! JOS vastauksia on viikon sisällä kerääntynyt mukavasti, voisin tekstin kirjoitellakin ensi viikon viikonloppuna. Mikäli ei, niin venytän aikataulua marraskuun puoliväliin. KIITOS kaikille kommentoijille jo etukäteen! 

Tunnistatko tämän paikan?

18.10.2018

Put that thing back where it came from or so help me!

Hyvät elokuvat vetoavat katsojien tunteisiin monipuolisesti: elokuvia katsoessaan saa nauraa, itkeä, kauhistua ja rakastua. Pixarin elokuvat ovat loistavia elokuvia, joten niissä käsitellään tunteita laidasta laitaan. Katsoessani analyyttisesti läpi Pixar-klassikoita olen laittanut niistä ylös, mitkä kohtaukset ovat naurattaneet, pelottaneet tai itkettäneet minua. Olen luvannut jakaa nämä tunnepitoiset listaukset kanssanne, joten aloitetaan. 

Tähän blogitekstiin olen listannut ne kohtaukset Pixarin elokuvista, jotka ovat naurattaneet minua ääneen tai ainakin saaneet minut hymähtämään. En ole välttämättä kaikkia hauskoja kohtia merkannut listaan, mutta eiköhän siitä suurin osa löydy. Kohdat eivät ole paremmuusjärjestyksessä, vaikka numeroituja ovatkin. Hauskoja hetkiä Pixar-elokuvien parissa koin 17 kohtauksessa. 

Huom! Sisältää juonipaljastuksia! 


1. Muiden tunteet Inside Outissa

Rileyn pään sisäistä elämää on mielenkiintoista seurata Inside Outissa, mutta erityisen hauskaksi elokuva muuttuu niissä kohdissa, joissa pääsemme kurkkaamaan muiden elokuvan hahmojen pään sisälle. Näemme muun muassa, miten tunteet ohjailevat Rileyn isän ja äidin, kissan ja koiran sekä rekkakuskin tekoja. Kuvaukset muiden päistä ovat todella stereotyyppisiä, mutta ehkä juuri siksi niin hauskoja.

2. Perunapään muodonmuutokset

Toy Story 3 sisältää paljon huippuhauskoja hetkiä. Eräs pitkin elokuvaa jatkuva huumorinkeino on herra Perunapään muodonmuutokset. Herra Perunapäähän koostuu palasista, joita muuttamalla hän on jo edellisten elokuvien aikana päässyt muokkaamaan ulkonäköään, esim. vaihtamalla vihaiset silmät päälleen hänen tunnetilansa muuttuu vihaiseksi tai nostamalla silmän korkeammalle hän näkee pidemmälle kuin muuten. Toy Story 3:ssa Perunapää vaihtaa kuitenkin ”ruumistaan”, eli hänen kaikki ”irtonaiset kehonosansa” ovat välillä kiinni jossain muualla kuin perunassa. Herra Perunapäästä tulee siis välillä herra Kurkkupää tai herra Tortillapää. Erityisesti tortilla-muotoisen olomuodon liikkuminen on todella huvittavan näköistä, eikä oikeana ruokana liikkuva välty muiltakaan hassuilta sattumuksilta.

3. Buu Masin ja Taren luona

Tare ja Masi ovat salakuljettaneet pienen ihmislapsen, Buun, kotiinsa. Monsterit uskovat, että lapsi on heille myrkyllinen. Buu taas ei ollenkaan säiky monstereiden ulkonäköä, vaan haluaisi leikkiä heidän kanssaan. Buuta vain naurattaa se, kun Masi ja Tare juoksevat häntä karkuun, ja hän luulee kyseessä olevan hippaleikin. Tarelle ja Masille Buun nauru on jotain aivan kamalaa, ja he yrittävät keinolla millä hyvänsä pitää lapsen hiljaisena, ettei muut monsterit hoksaisi heidän piilottelevan myrkyllistä lasta. Kohtaus Masin ja Taren kotona Buun siellä ollessa on todella huvittava, eikä monstereiden aiheettomalle pelolle voi olla nauramatta. 


4. Salama McQueenin zumba

Salama McQueen kohtaa uuden valmentajansa Cruz Ramirezin ensimmäistä kertaa Ruoste pois -kisakeskuksessa. Kohtaaminen ei suju Salaman kannalta odotetusti, sillä Cruz kuvittelee Salaman olevan vanhus, jonka osat eivät kestä rankkaa treenaamista. Niinpä aloittaessaan Salaman treenaamisen Cruz alkaa zumbaamaan Salaman kanssa – ja Salama pitää moista musiikin tahdissa tapahtuvaa liikehdintää todella turhauttavana treenaamisen tapana. Myöhemmin elokuvassa Cruzin loukkaantuessa Salamalle Salama käyttää zumba-moovejaan lepyttääkseen Cruz Ramirezin, ja moovithan toimivat hyvin. Mielestäni on tosi hauskaa, miten zumbaus on otettu mukaan autojen maailmaan, ja olisin katsellut Salaman zumbausta jopa pidempäänkin. XD 

5. Kosijoiden esittely

Nauruhermoja hykerryttävä kohtaus Urheassa tapahtuu silloin, kun kolmen eri klaanin päällikön esikoiset saapuvat kosimaan Meridaa. En yhtään ihmettele, miksi Merida on niin epätoivoinen nähdessään kosijat – nuoria miehiä ei ainakaan ensiesiintymisen perusteella voi miksikään unelmasulhoiksi sanoa. Nuori Macintosh on hyvin itsetietoinen ja itseriittoinen, ja hän on se perinteinen elokuvien nuori mies, jonka perään kaikki tytöt kuolaavat. Macintosh pitää hyvää huolta hiuksistaan ja kehostaan, mutta kiukuttelee kuin lapsi epäonnistuessaan. Nuori MacGuffin on isoluinen ja ujo tapaus, jonka puheesta ei saa mitään selvää. Hän on kuitenkin hyvin voimakas. Pikku Dingwall on hieman hömelö ja pystyssä sojottavine hiuksineen vastaheränneen näköinen. Häneltä löytyy kuitenkin puruvoimaa etuhampaistaan. Kosijoiden esittelyä katsoessa saa aina nauraa. 

6. Zurg hississä

Keisari Zurg on ehdottomasti paras hahmo Toy Story 2:sta. Erityisesti pidän kohtauksesta, jossa Zurg näyttäytyy sankareillemme hississä. Buzz Lightyearin ja kumppaneiden odottaessa hissiltä kyytiä kerrostalon alakerrokseen heitä vastaan hissillä nouseekin julma keisari Zurg. Alin leluladosta ystävien joukkoon liittynyt toinen Buzz päättää hoitaa ongelman Zurgin kanssa, ja näiden kahden välillä alkaa suorastaan eeppinen kaksintaistelu. Buzzin ollessa häviöllä Zurg kertoo tälle odottamattoman uutisen: Zurg onkin Buzz Lightyearin isä! Star Warsmaisen käänteen ilmetessä Buzzin ei auta muu kuin huutaa Luken tapaan ”Nouuuuuuuuuuuuu!!!!”. Tätä kohtausta katsoessani alan aina hykertelemään hulluna. 


7. Linguini ja Remy harjoittelevat kokkausta

Linguini tajuaa, että Remy osaa tehdä ruokaa. He suunnittelevat tekevänsä yhteistyötä keittiössä siten, että Remy neuvoo Linguinia kokkaustaidoissa ja Linguini osaa olla ihminen (sillä rottiahan ei keittiöön hyväksytä). Läpimurto tässä yhteistyössä tapahtuu, kun Remy tajuaa pystyvänsä ohjailemaan Linguinin liikkeitä tämän hiustuppoja vetämällä. Jotta liikkeistä tulisi sujuvia, täytyy Linguinin ja Remyn harjoitella yhteistyötä muilta salaa Linguinin kotona. Linguinille laitetaan side silmille, ja Remyn yrittää ohjata miestä mm. pilkkomaan vihanneksia ja kaatamaan viiniä lasiin. Harjoittelu tekee mestarin, mutta itse harjoitteluvaiheessa erheiltä ei vältytä. Remy harjoittelemassa Linguinin ohjaamista on ehkäpä se hauskin kohtaus Rottatouillesta. 

8. Martti japanilaisessa vessassa

Autot 2:ssa Martti matkustaa Salaman mukana ympäri maailmaa World Grand Prix -kisoissa. Kisojen ensimmäinen pysähdyspaikka on Japani. Japanissa on hieman erilaisia tapoja, laitteita ja ruokia, joihin Martti on tottunut. Mielestäni hauskin kohtaus Japanissa tapahtuu japanilaisessa vessassa, jossa Martti menee aivan sekaisin kaikista pöntön napeista ja hienoista ominaisuuksista, ja vessassa käymisestä muodostuu totinen elämys. Hauskemman kohtauksesta tekee ehkäpä se, että japanilaiset vessat ovat oikeastikin näin suomalaisesta näkökulmasta katsottuina teknisiä ihmelaitteita – ainakin, mikäli matkaohjelmiin on uskominen. Martin kokemuksilla on siis todellisuuspohjaa.

9. Ilo yrittää piristää Surua

Inside Out -elokuvan alkupuolella Ilo kyllästyy Surun depressiivisyyteen, ja päättää keksiä jonkun aiheen, josta Surukin voisi iloita. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty. Ilon ehdottaessa iloisen kesäpäivän ajattelua Surulle tulee mieleen vain sateinen keli. Ilon ehdottaessa iloa, joka syntyy vesilätäköissä hyppimisestä, Surulle tulee mieleen vain vettä täynnä olevat kumpparit. Ilon aiheita ei ehkä Surulle löydy, mutta katsojasta on hauska nähdä, miten Suru kääntää Ilon ehdottomat aurinkoiset asiat toinen toisensa perään masentaviksi. 


10. Tare luulee Buun olevan jätemyllyssä

Tare kadottaa Buun Monsterit Oy -laitoksella, ja erinäisten sattumusten kautta hän luulee lapsen joutuneen laitoksen jätemyllyyn. Jätemyllyssä jätteet pilkotaan, murskataan, poltetaan ja tiivistetään lopuksi hyvin Wall-e:maisiksi kuutioiksi. On hupaisaa nähdä, miten Tare reagoi jätemyllyn eri vaiheisiin, jotka hän luulee Buun käyvän läpi. Kaikkea Tare ei voi katsoa, ja välillä hän jopa pyörtyy. Erityisesti Taren ilmeet ovat hauskan näköisiä. Hauskan kohtauksesta tekee se, ettei Buu oikeasti ole jätemyllyssä. Jos katsojakin luulisi lapsen olevan siellä, voisi tämänkin ilmeet olla näkemisen arvoisia. 

11. Buzz tapaa Woodyn ensimmäistä kertaa

Buzzin ja Woodyn ensikohtaaminen on ihan hauska tapaus. Buzz luulee Woodyn olevan vihollinen, ja yrittää lasersäteellään saada tätä tunnustamaan Zurgin salaisen piilopaikan. Hetken juteltuaan Buzz tajuaa Woodyn olevan ystävä, ja Woody taas tajuaa Buzzin luulevan olevan aito avaruusrangeri. Cowboy yrittää selittää Buzzille tämän olevan vain lelu, mutta Buzz ei ota selityksiä kuuleviin korviinsa. Buzz myös luulee osaavaansa lentää, ja Woody tolkuttaa, ettei se nyt ainakaan kyllä onnistu. Kohtausta ja Woodyn turhautumista on hauska seurata. 

12. Kilpikonnat Nemoa etsimässä -elokuvassa

Nemoa etsimässä -elokuvan kilpikonnat ovat aivan loistavia! Kilpikonnat ovat selkeästi australialaisia, sillä heidän meininkinsä on letkeä ja maailmankatsomuksensa surffausmaisen rento. Kilpikonnien saapuessa ruutuun en voi olla nauttimatta heidän elämänviisauksistaan ja elämästä nauttimisestaan – ja se nostaa aina hymyn huulille. Kaiken lisäksi lapsi-kilpikonnat ovat hurjan söpöjä! :) 

13. Masin tv-esiintyminen

Monsterit Oy -sähkölaitoksesta on tehty mainos Monsterilan televisioon, ja mainoksessa esiintyy muun muassa Masi ja Tare. Kaksikosta erityisesti Masi odottaa mainoksen ensiesiintymistä innoissaan, ja on mainoksen alkaessa jännityksen vallassa. Mainoksen lopussa Masin tullessa ruutuun Masin silmän/ruumiin peittää kokonaan kuitenkin Monsterit Oy -laitoksen logo. Tare ja katsojat harmistuvat Masin puolesta, joka on niin kovasti odottanut itsensä näkemistä, eikä näe nyt itsestään muuta kuin raajat. Masi kuitenkin yllättää ja alkaa hyppiä riemusta, sillä hän on päässyt televisioon! Jihuu!


14. Ken esittelee vaatteitaan

Kenin mahtavuudesta olen puhunut täällä blogissa useamminkin, mutta mainittakoon se vielä kerran. Toy Story 3:ssa kohtaus, jossa Ken esittelee vaatteitaan Barbielle, on aivan loistava! Molemmat nauttivat tästä suht yksinkertaisesta huvituksesta kovasti. Ken eläytyy vaatteiden esittelyyn niin täysiä, ettei hänelle voi olla hihittämättä. Taustalla soiva musiikki kruunaa hauskan kohtauksen. 

15. "Minttuplussa suun raikastaa!"

Inside Outissa on tehty loistavia oivalluksia monista aivojen toiminnoista. Erityisen mahtava on mielestäni kohta, jossa selitetään, mistä päässä aina toisinaan soivat laulut johtuvat. Ilo tapaa kaksi muistityöläistä, jotka poistavat Rileyn päästä haalentuneita muistoja. He näkevät muistissa kuitenkin Minttuplussa -purkkamainoksen, ja päättävät hihitellen lähettää sen Rileyn mieleen. Niin Rileyn mielessä alkaa yhtäkkiä soimaan purkkamainoksen tunnusbiisi, joka saa Vihan raivon partaalle: ”Minttuplussa suun raikastaa!” Tämä hauska ja mahtava oivallus siis selittää sen, miksi minunkin aivoissani soi tietyn väliajoin Suomen huvipuistojen mainosbiisit, Päämies-mainos (onkohan sellaista yhtiötä enää edes olemassa?) tai Teletappien alkulaulu. 

16. Buzz + kumppanit ylittävät tien Alin lelulatoon

Toy Story 2:ssa Buzz, herra Perunapää, Slinky, Röh ja Rex lähtevät pelastamaan Woodya Alin leluladon ”kanamieheltä”. Pelastustehtävän suorittaakseen heidän tulee ylittää leveä ja vilkas katu Alin lelulatoon. Tien ylitystä varten lelut keksivät itselleen mitä mainioimman naamiaisasun, sillä eiväthän ihmiset saa nähdä lelujen elävän. Lelut laittavat päälleen tötsät, joita autoilijoiden on pakko väistää, koska he luulevat edessä olevan tietyön. Tämä tötsien liikkuminen ja autojen väistely aiheuttaa kadulle hirmuisen ruuhkan, jossa ei varmasti vältytä henkilövahingoiltakaan. Jos niitä ei ajattele, on kohtaus todella naurattava. 

17. Espanjalainen Buzz

Blogissa olen maininnut monesti myös sen seikan, että Buzz Lightyearin asetusten muuttuminen espanjalaiskieliseen asentoon on mielestäni todella hauskaa. Asetuksia muokkaamalla Buzzista ei muutu vain kieli, vaan myös koko avaruusrangerin olemus muuttuu hurmaavaksi espanjalaistanssijaksi. Mielestäni on mainiota nähdä, miten nyt Buzzin ”salainen” ihastus Jessietä kohtaan ei pysy enää niinkään salaisena, vaan hän näyttää tunteensa neitoa kohtaan palavasti. Ah! 


Siinä oli 17 hauskaa kohtausta Pixarin elokuvista. Tätä kirjoittaessani mieleeni tuli vaikka mitä muita hauskoja kohtauksia Pixarin elokuvista, mutta nämä olin laittanut itselleni ylös elokuvia arvostelumielessä katsoessani, eli nämä kohtaukset naurattivat minua ihan ääneen elokuvia katsoessani. Kertokaapa te, mitkä kohtaukset ovat teistä niitä hauskimpia Pixarin elokuvista? 

5.10.2018

Skool! Skool! On maljamme tää...


Nyt on Rinki tinki tinkin ikärajaviikon viimeisen tekstin vuoro. Näinkö nopeasti viikko meni? Kiitän kaikkia kommentoijia edellisiin teksteihin kirjoittamisesta - kommenteissa on ollut hyvää keskustelua. Neljäs ja viimeinen käsittelyn saava sisältösymboli on ruiskusymboli, joka viittaa päihteisiin ja huumeisiin. Disneyn tai Pixarin klassikoista ei löydy tätäkään symbolia, mutta kyllä päihteitä elokuvissa käytetään - etenkin Disneyn vanhemmassa tuotannossa. 


PÄIHTEET ELOKUVISSA


Luokittelen päihteisiin kuuluviksi alkoholin, tupakan ja huumeet. KAVI:n mukaan huumeisiin kuuluu laittomasti hankitut huumeet, sekä lääkkeiden, liimojen tai vastaavien aineiden käyttö huumaustarkoituksessa. Huumeiden ja päihteiden käyttö aiheuttaa helposti riippuvuutta, joten sen esittämistä lapsille suunnatuissa kuvaohjelmissa pitää miettiä tarkasti. Päihteiden käyttöä ei missään nimessä saa esittää ihannoivassa valossa. Aikuisten toteuttamaa tupakan polttoa ja alkoholin juomista ei kuitenkaan nähdä lapsille haitallisena sisältönä. Lapset eivät myöskään vielä ymmärrä huumeiden käytön kontekstia, joten esimerkiksi tupakannäköisiä sätkiä saa poltella kaikille sallituissa elokuvissa rauhassa. Päihteistä johtuva sekavuustila arvioidaan ahdistuskriteerein, ja toisen henkilön huumaaminen tämän tietämättä tulkitaan väkivallaksi. 

Kaikille sallituissa kuvaohjelmissa saa näyttää siis tupakan ja tupakannäköisten huumeiden polttamista sekä aikuisten alkoholin käyttöä. Alkoholin käyttö aiheuttaa ikärajan vain silloin, kun käyttäjänä on alaikäisiä. Huumeidenkäytöstä saa puhua sanallisesti, mutta huumeiden käyttöä ei saa näyttää. Tästä poikkeuksena kannabiksen lääkekäyttöä saa näyttää, sekä esim. poliisisarjoissa tehtävien huumeratsioiden yhteydessä tehtävää epäillyn aineen ”testimaistamista” voi näyttää kaiken ikäisille. 12-vuotiaille sallituissa elokuvissa saa näyttää vähäistä kannabiksen/lääkkeiden käyttöä huumaustarkoituksessa. Käytön seurausten tulee kuitenkin olla ongelmallisia, eikä käyttöä saa näyttää ihannoitavana tapana. Erittäin vaarallisten aineiden käyttöä (esim. kokaiini, suonensisäiset aineet) voi näyttää yksittäisissä kohtauksissa. Myös alaikäisten nuorten alkoholin käyttöä voi näyttää. K16-elokuvissa huumeidenkäyttö voi olla runsaampaa ja ihannoivampaa, mutta huumeiden käytön ongelmat pitää tuoda kuitenkin elokuvassa esiin. K18-elokuvissa huumeiden käyttö voi olla ihannoivaa, runsasta, yksityiskohtaista ja se voi sivuuttaa huumeiden käytön haitalliset seuraukset. 

Alaikäisille huumausaineiden käyttöä ei voi siis esittää ihannoivassa valossa, koska lapset ja nuoret voivat ymmärtää käytön olevan positiivinen asia, joka ei aiheuta mitään ongelmia. Mallioppimisen voima on vielä suuri alaikäisillä, joten tämä sääntö on ymmärrettävä. Sen sijaan ihmettelen sitä, että tupakan polttamista ja alkoholin juomista saa näyttää kaikenikäisten elokuvissa. Ne aiheuttavat kuitenkin samalla lailla riippuvuutta kuin huumeidenkin käyttö. Olen luullut, että niidenkin käyttöön olisi joku ikärajaperuste. Minusta tuntuu, että nykyään lasten elokuvissa kuitenkin yritetään välttämällä välttää tupakan polttamista ja alkoholin käyttöä. Tämä ei johdukaan ikärajoista, vaan ehkä elokuvantekijät vain haluavat välttää skandaalin näyttämällä Elsan nauttivan lasillisen viiniä jäälinnansa tornissa. 


DISNEY JA PÄIHTEET


Väkivallasta kertovan tekstin yhteydessä kerroin, että Disneyn studioilla on sääntö, jonka mukaan heidän elokuvansa eivät saa sisältää tupakointia, mestaamista tai seivästämistä. Näistä tupakoiminen kuuluu päihdekategoriaan. Disneyn tai Pixarin klassikoissa ei ole päihteiden käytöstä kertovaa symbolia, mutta kyllä elokuvista päihteiden käyttöä löytyy. Disneyn elokuvissa nautitaan alkoholia ja poltetaan tupakkaa – eli Disneyn studioiden määritelmä elokuvien kielletyistä asioista ei kata sisällään kaikkia klassikoita. Huumeiden käyttöä Disneyn tai Pixarin klassikot eivät sisällä… vaikka Liisa Ihmemaassa -elokuvan voi kuvitellakin Liisan huumehöyryissä nähdyksi näyksi (ja elokuva liitettiin 1960-luvulla huumekulttuuriin erityisesti Yhdysvaltojen collegelaisten keskuudessa). 

Tupakan polttamista ei saa siis enää Disneyn elokuvissa näyttää, mutta polttamista on klassikoissa nähty. Tupakan polttaminen tuntuu yhdistyvän pahisten pahaksi tavaksi, sillä tupakkaa polttelee ainakin Cruella de Vil, Helga Atlantiksessa sekä Jysky Oliverista ja kumppaneista. Taitaapa Kapteeni Koukkukin tupakkaa poltella koukkukädellään. Myös hyvikset polttavat tupakkaa joissain elokuvissa, mutta tämä nähdään yleensä huonossa valossa. Pinocchio polttelee tupakkaa yhdessä Lampunsydämen kanssa Huvitusten saarella ihan urakalla. Peter Pan polttelee rauhanpiippua intiaanien ja kadonneiden poikien kanssa Tiikerililjan pelastettuaan. Pienessä merenneidossa Ericin neuvonantaja Kristian polttelee piippua, ja taitaapa Arielkin tätä nuuskupilliä/puhkufagottia puhaltaa. 


Alkoholinkäyttöä näytetään Disneyn klassikoissa kaikista päihteistä eniten. Huvitusten saarella Pinocchio ja Lampunsydän kittaavat alkoholia tupakan polttamisen ohella. Päihteiden käytön runsauden takia Pinocchio onkin varmaan se ensimmäinen Disneyn elokuva, joka tulee minulle mieleen päihteistä ja Disneystä puhuttaessa. Dumbo taas nauttii vahingossa juomaveteen sekoittunutta alkoholia, ja alkaa nähdä näkyjä vaaleanpunaisista elefanteista. Kohtaus on minusta abstraktiudessaan vaikuttava, mutta monista katsojista kohtaus on lähinnä ahdistava. Aristokateissa nähdään selvästi humalainen hanhien Waldo-setä. Humalatila ei ole ihmetyksen aihe, sillä Waldo on marinoitu punaviinissä. Kapteeni Koukun kätyri Simo nähdään nauttimassa alkoholia ja humaltuvan siitä, ja samaan tapaan humaltuu myös kuningas Stefanuksen linnan luutunsoittaja. Kuninkaat Stefanus ja Hubertus osaavat nauttia viiniä kohtuullisesti soittajaan verrattuna. Rottatouillessa näytetään useidenkin hahmojen nauttivan viiniä, mutta tämä kuuluu oleellisesti ranskalaiseen kulttuuriin. 

Baareja esitellään useissa Disneyn klassikoissa, ja baarikohtauksiin kuuluu aina tavalla tai toisella alkoholin nauttiminen. Gastonin tavernassa Gastonille skoolataan useaan kertaan tuoppeja kilistellen. Belle muuten toivotetaan tervetulleeksi linnan vieraaksi kuohuviinipullojen ja tuoppien räiskeessä. Mestarietsivä Basil Hiiressä tie Ratiganin salaiseen piilopaikkaan käy alamaailman kapakan kautta, jonne Basil ja tohtori Dawson menevät. Räyhä-Ralfissa Ralf käy purkamassa huoliaan baarissa baarimikolle. Ötökän elämässä heinäsirkat kuluttavat kesänsä baarimaisessa ympäristössä muurahaisten ruokia odotellen, ja Ötökkäkaupungissa Flik tapaa sirkusötökät ensimmäisen kerran baarissa. Robin Hoodin jousiammuntakilpailun yhteydessä on saatavilla olutta tynnyreissä nautittavaksi. Herra Hiss suljetaan erääseen tynnyriin, mistä aiheutuu käärmeelle pienoinen humalatila. Pelastuspartio Bernard ja Bianca -elokuvassa taasen Pirunpoukamalla asustelevat eläimet keittelevät pontikkaa, jota Evinrudelle juottamalla sudenkorento saa yllättävän nopean lentonopeuden. Baymax taas vaikuttaa hyvin humalaiselta päästäessään ilmat itsestään pihalle. 


Päihteiden käyttö osoitetaan huonoksi tavaksi monessa Disneyn klassikossa, mutta ei läheskään kaikissa. Alkoholin käytön seurauksena elokuviin saa hyvää (?) huumoria aikaan, ja joissakin elokuvissa alkoholin käyttö näytetään taas normaalina toimintana. Päihteiden käyttöä ei kuitenkaan näytetä ihannoitavana asiana, niin kuin se ei saa sitä ollakaan alaikäisille sallituissa elokuvissa. 

Tuleeko teille mieleen vielä muita Disneyn tai Pixarin elokuvia, joissa käytetään päihteitä? Mitä mieltä olette Disneyn säännöstä kieltää tupakoinnin näyttäminen elokuvissaan? Entä saako teistä alkoholin käyttöä näyttää kaikille sallituissa elokuvissa?


LÄHTEET:

- Episodin uutinen: Mikki Hiirellä on tiukat säännöt - nämä kolme asiaa ovat kiellettyjä Disney-elokuvissa (lue tästä)
 

Tähän loppui Rinki tinki tinkin ikärajaviikko. Toivottavasti nautitte teksteistä ja harvinaisen nopeasta postaustahdista. Ehkäpä opitte teksteistä jotain uutta – minä ainakin opin niitä kirjoittaessani. Nyt blogi palaa taas normaaliin, ”hitaaseen” postaustahtiin. (Toivottavasti.) Ihanaa syksyn jatkoa kaikille!

4.10.2018

Aina pöllö huutaa "huu" silloin kun pihkaantuu...


Rinki tinki tinkin ikärajaviikko jatkuu kolmanteen sisältösymboliin – tällä kertaa puhumme seksistä. Tekstiä kirjoittaessani mietin, pitäisikö minun laittaa tämän tekstin kohdalle joku ikäraja (XD), mutta päätin luopua siitä, koska en usko, että blogia lukee kukaan, joka ei olisi saanut koulussa jo seksuaalikasvatusta. Disneyn tai Pixarin klassikot eivät sisällä seksisymboleita, mutta se ei tarkoita, etteikö elokuvista löytyisi seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvää materiaalia.


SEKSI ELOKUVISSA


Kun kaksi ihmistä (tai eläintä/olentoa) rakastavat toisiaan oikein paljon, he haluavat ilmaista kiintymystä toisiinsa halailemalla, suutelemalla ja rakastelemalla. Kuvaohjelmissa esiintyvä seksuaalinen sisältö jaetaan viitteelliseen ja suoraan seksuaaliseen kuvaukseen. Viitteellisiä eli lieviä muotoja seksuaalisesta sisällöstä ovat suuteleminen, syleily, seksistä puhuminen, seksuaaliset viittaukset ja symbolit. Vahvempiin muotoihin kuuluu esileikki, masturbaatio ja seksi. Sen sijaan elokuvassa esiintyvä alastomuus (saunominen, nudismi) ei ole ikärajaperuste, ellei alastomuuteen liity seksuaalisia tai ahdistusta aiheuttavia piirteitä. 

Seksuaalista sisältöä sisältävien elokuvien ikärajamerkinnät määrittyvät lasten ja nuorten kehitysvaiheiden perusteella. Sukupuolisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat lapsista hämmentäviä ja outoja, eikä lapsi pysty vielä käsittelemään kaikkia seksiin liittyviä kysymyksiä. Kaikille sallitut elokuvat saavat sisältää halailua, suudelmia ja alastomuutta. K7-elokuvat voivat sisältää lieviä seksuaalisia viittauksia tai yksittäisiä, verhotusti esitettyjä seksuaalisia kohtauksia. Näissä kohtauksissa voi olla aistittavissa seksuaalinen himo, mutta mitään sen suurempaa ei niissä saa näyttää. 12-vuotiaille sallituissa elokuvissa voi olla yksittäisiä peiteltyjä seksikohtauksia, jotka yleensä tässä ikärajakategoriassa esitetään huumorin keinoin. K12-elokuvat voivat sisältää myös runsaasti selkeitä seksiviitteitä. K16-elokuvat voivat sisältää avoimia, mutta yksityiskohdiltaan peitettyjä seksikohtauksia. K18-elokuvissa seksuaalinen sisältö voi olla hallitsevaa ja seksikohtauksissa näytetään kaikki. Tähän kategoriaan kuuluu pornografia. 

Kuvaohjelmissa esitettyjen seksuaalisten kuvausten vaikutuksista lapsiin on vähän tutkimusta verrattuna esimerkiksi väkivallan ja ahdistavan sisällön tuottamista vaikutuksista. Voidaan kuitenkin sanoa, että elokuvien seksuaalinen sisältö voi hämmentää lasta, koska hän ei vielä ymmärrä asiasta tarpeeksi. Hämmennys voi kuormittaa lapsen psyykeä ja aiheuttaa pitkäaikaista stressiä. Seksikohtaukset voivat olla lapsille ahdistavia, sillä seksi saatetaan ymmärtää väkivaltaiseksi toiminnaksi. Ikäänsä sopimattoman seksuaalisen kohtauksen nähtyään lapsi voi alkaa tuntea olonsa turvattomaksi nähdessään esimerkiksi omien vanhempiensa toisilleen osoittamia lieviäkin kiintymyksenosoituksia. Seksikohtaukset saattavat antaa lapselle myös vääristyneitä toimintamalleja ja lyhentää lapsuutta. 


DISNEY JA SEKSI


Kuten mainitsin jo tekstin alussa, eivät Disneyn klassikot sisällä seksuaalista sisältöä, jonka perusteella KAVI merkkaisi elokuvat seksisymbolilla. K7-elokuvissa, joihin suurin osa Disneyn klassikoista kuuluu, saa kuitenkin esiintyä lieviä seksuaalisia viittauksia, yksittäisiä piilotettuja kohtauksia sekä tietysti kaikille sopivaa pusuttelua, halailua ja alastomuutta. Haleja ja suudelmia löytyy Disneyn ja Pixarin klassikoista pilvin pimein, enkä puutu niihin tässä tekstissä. Alastomuuttakin elokuvista löytyy, ja se esitetään niissä yleensä huumorin kautta. Mulanissa miehenä esittäytyvä Mulan jää kylpiessään nalkkiin järveen (jokeen? lampeen?) alastomana alastomien miesten kanssa, ja tälle naureskellaan kohtauksessa kovasti. Toisaalta elokuvan dramaattisessa käännekohdassa alastomuudella on osansa, vaikka sitä ei katsojille suoraan näytetä. Mulanin haavoittuessa lääkäri saa tietää hänen olevan nainen, sillä haavan hoito ei oikein onnistu vaatteet päällä. Pixarin elokuvista eniten alastomuutta esiintyy Urheassa, jossa naureskellaan kovasti skotlantilaisten miesten kilteille, ja pääseepä ruudulla pomppimaan pyllyt paljaina Harris, Hubert ja Hamishkin. 

Joissakin Disney-klassikoissa on selkeästi nähtävissä seksuaalista sisältöä ilman, että sitä on koitettu piilottaa tai lieventää. Selkeänä esimerkkinä tällaisesta helposti nähtävillä olevasta sisällöstä tulee mieleen Notre Damen kellonsoittaja. Elokuvassa alleviivataan Esmeraldan seksuaalisuutta naisen kurvikasta ulkomuotoa myöten. Elokuvan kaikki pääosamiehet (Quasimodo, Phoebus, Frollo) haaveilevat Esmeraldasta omalla tavallaan, mutta kaikista pisimmälle himossaan menee Frollo. Frollo ei saa Esmeraldaa mielestään, ja hän näkee naisen tanssivan tulessa ja houkuttelevan häntä ”syntiin”. Elokuvan loppupuolella Frollo lupaa jopa armahtaa Esmeraldan, jos nainen lupaa olla vain ja ainoastaan hänen. Voimme hyvin arvailla, mitä iljettävyyksiä Frollolla olisi mielessään Esmeraldan varalle. Esmeraldan viekoittelevan tanssiesityksen aikana Frollo myös toteaa kapteeni Phoebukselle: ”Katsokaa tuota irstasta esitystä.” Tähän Esmeraldasta viehättynyt Phoebus toteaa innoissaan: ”Kyllä, sir!” Seksuaalisävytteistä sisältöä on selkeästi esillä myös The Three Caballeros -elokuvassa, jossa Aku muun muassa jahtaa uimapuku päällä olevia naisia hiekkarannalla silmät sydäminä pamppaillen. 

Selkeästi nähtävillä olevan seksuaalisen sisällön lisäksi Disneyn ja Pixarin klassikot sisältävät seksuaalisia viittauksia, jotka voivat jäädä huomaamatta vaikkapa lapsilta. Viittaukset voivat olla visuaalisia tai dialogiin piilotettuja. Visuaalisiin viittauksiin kuuluu muun muassa kohtaus Toy Story 2:sta, jossa Jessie avaa Andyn huoneen oven spektaakkelimaisen aerobisen suorituksen jälkeen. Buzz Lightyear katsoo Jessien suoritusta ihmeissään, ja sen loputtua hänen siipensä pomppaavat auki vaikutuksesta. Tämä siipien ylös ponnahtaminen viittaa miesten erektioon. Samaiseen asiaan viittaa myös kohtaus Bambissa, jossa Kukka muuttuu punaiseksi ja jäykäksi saatuaan pusun tyttöhaisunäädältä. Autot-elokuvassa Salama McQueenilla on taas fanityttöjä, jotka väläyttelevät Salamalle etuvalojaan ja hihittelevät asialle. Tämä ei ole viittaus valokuvaukseen, vaan vilauttelemiseen. ”Flash”-sana tarkoittaa englanniksi valojen väläyttelyä, mutta puhekielessä ilmausta käytetään myös sille, kun naiset esittelevät paidan alta paljasta rintamustaan. Eräänlaisena vilauttelemisena voisi nähdä myös Gastonin rintakarvojen esittelyn. 


Disneyn ja Pixarin klassikoista löytyy kasapäin seksuaalisia viittauksia dialogin seasta. Herkuleksessa Phil toteaa olevansa nymfomaanikko, ja hän ilmaisee tätä tirkistelemällä kylpeviä nymfejä ja yrittämällä päästä halimaan ja pussailemaan niitä. Eräs elokuvan kertojista, eli muusista, taas toteaa Herkuleksesta näin: ”Ai sä meinaat Herkkupoikaa? Sen kanssa mä voisin vaikka…” Loppu lauseesta keskeytyy toisen muusan keskeytykseen, mutta voinemme päätellä ensimmäisen muusan meinaavan tehdä jotain seksuaalissävytteistä herkullisen Herkuleksen kanssa. Rottatouillessa Skinner löytää Linguinin kylmäkomerosta, jonne Linguini on piiloutunut puhumaan Remylle. Skinner luulee Linguinin piiloutuneen komeroon jostain muusta syystä, ja toteaa, että ”vihanneksiin voi tutustua vähän turhankin hyvin”. Mitä lie Skinner luullut Linguinin komerossa puuhaavan… Rottatouillessa Linguini alkaa myös jossain vaiheessa paljastaa Colettelle piilottelevansa rottaa hattunsa sisällä, mutta saa suustaan vain änkytystä: ”Minulla on pieni…. pieni…” Colette luulee Linguinin puhuvan housujensa sisällöstä, sillä naisen katse käväisee Linguinin puheen aikana miehen alapäässä, ja alkaapa Colette myös kaivaa pippurisumutetta laukustaan esiin. Cocossa Héctor alkaa laulaa haihtuvan ystävänsä pyynnöstä ystävän suosikkilaulua Tunnethan Juanitan, jossa laulaa hetken sanoja mietittyään: ”Ja ne rystyset polvia lyö.” Tähän Héctorin ystävä toteaa, ettei laulu mene noin, jolloin Héctor viittaa alaikäiseen Migueliin ja toteaa laulun menevän nyt niin. Voimme päätellä laulun oikeiden sanojen olevan ronskimmat. 

Selkeästi nähtävän seksuaalisen sisällön ja seksuaalisten viittausten lisäksi Disney-klassikoista löytyy myös piilotettuja seksuaalisia asioita. Kuuluisin esimerkki näistä lienee Pelastuspartio Bernard ja Bianca -elokuvan 1999 julkaistussa Yhdysvaltojen VHS-versiossa nähtävä lyhyt väläys puolialastomasta naisesta eräässä ikkunassa, jonka ohi hiirikaksikko lentää Orville-albatrossin kyydissä. Tätä ”kauhistavaa näkyä” ei voitu elokuvassa sallia, joten erä jouduttiin vetämään myynnistä takaisin. Leijonakuninkaassa aikuisen Simban valahtaessa maahan tähtien katselun jälkeen hän saa aikaan pölypilven, joka taivaalle noustessaan muodostaa joidenkin mielestä sanan ”sex”. Elokuvan tekijät ovat sanoneet, että oikeasti sana olisi SFX, joka viittaa erikoistehosteohjelmaan. Jotkut taas näkevät Pienessä merenneidossa erään Tritonin linnan tornin muistuttavan aivan miesten sukuelintä. Näiden lisäksi eräs ”piilotettu vihjaus” on Aladdinissa, jossa elokuvan alussa pakeneva Aladdin häädetään pois kauniiden, tanssivien naisten luota. Häätö ei johdu siitä, että Aladdin olisi pakenemassa lakia, vaan siitä että hän on köyhä. Köyhällä ei ole asiaa maksulliseen bordelliin… 


En usko, että lapset huomaavat elokuvia katsoessaan niiden sisältämiä seksuaalisia viittauksia, sillä lapset eivät tosiaankaan vielä ymmärrä koko asiaa. Tietysti lapsillekin tärkeä kiintymyksenosoitus eli halailu tulee varmasti huomattua, sekä suudelmat, jotka joidenkin lasten mielestä ovat niin ihania, toisten mielestä taas ällöjä. Aikuiskatsojana seksuaaliset viittaukset tulee yleensä tajuttua (paitsi en ollut tajunnut tuota viimeistä Aladdin-esimerkkiä kyllä…), mutta en saa niistä sen suurempia hihittelyjä kuin muistakaan vitseistä. Itse asiassa joissakin elokuvissa seksuaaliset viittaukset ja aikuisille tarkoitetut vitsit lähinnä vain ärsyttävät (lue: DreamWorksin elokuvissa). Toisaalta taas oikein kaksimielinen ihminen saisi varmaan vedettyä kaikista mahdollisista kohtauksista seksuaalisia. Minusta on ihanaa, kun elokuvista voi nauttia myös yrittämättä ymmärtää mitään syvällisempää sanomaa tai vetämällä kauheita teorioita sen ja sen henkilön sanoista ja eleistä. Toki elokuvan analyysi vie elokuvaharrastuksen uudelle tasolle, mutta välillä elokuvista on ihana nauttia lapsenmielisesti. 

Menipäs tämä nyt filosofiseksi pohdinnaksi. Analysoitteko te aina elokuvia syvällisesti niitä katsoessanne? Entä tuleeko teille tekstissä mainittujen seksuaalisten viittausten lisäksi muita seksuaalisuuteen liittyviä kohtauksia Disneyn tai Pixarin klassikoista? Ja olisiko teistä tälle tekstille pitänyt laittaa ikäraja? :O 


LÄHTEET:

 
LISÄÄ LUETTAVAA:

- Parhaat suudelmat TOP10 (lue tästä)
- Romanttisimmat kohtaukset TOP10 (lue tästä)
- Romanttisimmat elokuvat TOP10 (lue tästä)