Afrikan tasanko herää uuteen aamuun. Eläimet suunnistavat joukolla
kohti Jylhäkalliota, sillä kuninkaalle on syntynyt poika. Rafiki-apina ottaa kuninkaan
pojan syliinsä ja nostaa hänet korkealle ilmaan kaikkien eläinten nähtäväksi.
Pentu nimeltä Simba kasvaa nopeasti, ja hänestä tulee vilkas ja utelias lapsi.
Simban isä, Mufasa, kertoo poikansa perivän joskus valtakunnan, ja hän näyttää
Simballe, mitkä kaikki paikat Jylhämaahan kuuluvat. Mufasa kertoo Simballe myös
elämän kiertokulusta ja siitä, miten kaikki on yhteydessä kaikkeen. Isänsä
jouduttua lähtemään hallitsijan asioille Simba menee enonsa Scarin luokse. Scar
kertoo, että Jylhämaahan kuulumaton kielletty alue on elefanttien hautausmaa,
jonne Simba ei saa missään nimessä mennä. Kielletty hedelmä alkaa heti
kiinnostaa Simbaa, ja niin hän kutsuu ystävänsä Nalan kanssaan hautausmaalle.
Hautausmaalta Nalan ja Simban löytää Zazu, kuninkaan lakeija, ja lintu
yrittää saada leijonanpennut takaisin Jylhämaahan. Zazu tulee paikalle
kuitenkin liian myöhään, sillä samassa elefanttien hautausmaalla asuvat hyeenat
löytävät kolmikon. Hyeenat alkavat jahdata Simbaa ja Nalaa Zazun lentäesä hakemaan
apua. Mufasa saapuukin pian paikalle ja häätää hyeenat tiehensä. Zazu saattaa
Nalan kotiin, mutta Mufasa ja Simba jäävät tasangolle. Mufasa kertoo olevansa
pettynyt poikaansa, kun tämä meni hautausmaalle isänsä tahdosta huolimatta.
Mufasa kertoo pelänneensä menettävänsä poikansa, mikä hämmästyttää Simban,
sillä hänen mielestään kuninkaat eivät pelkää mitään. Lopuksi Mufasa kertoo
myös, kuinka entisaikojen kuninkaat ovat kuoltuaan päässeet tähtiin ja katsovat
sieltä maan päällä eläviä. Sillä välin toisaalla Mufasan veli, Scar, menee
tapaamaan hyeenoja. Hän kertoo hyeenoille julmasta suunnitelmastaan, jonka toteuduttua
hänestä tulee Jylhämaan kuningas.
Seuraavana päivänä Scar vie Simban kanjoniin, missä kertoo Mufasan
järjestävän hänelle yllätyksen. Scar on kuitenkin käskenyt hyeenoja ajamaan
villiintyneen gnu-lauman kanjoniin. Simba joutuu pakenemaan gnuita, ja pääsee pakoon
roikkumaan keskellä kanjonia olevaan puuhun. Sillä välin Scar menee hakemaan
Mufasan apuun Simbaa pelastamaan. Mufasa hyppää gnuiden sekaan, ja saa
pelastettua Simban eläinten jaloista juuri ennen kuin Simba tallautuisi gnuiden
jalkoihin. Mufasa saa Simban turvaan, mutta ajautuu itse gnu-lauman mukaan.
Kuningas pääsee kiipeämään eläinten seasta rotkon seinämää pitkin kohti
tasannetta, jolla Scar seisoo. Tasanteen alla ollessaan Mufasa pyytää veljeään
auttamaan itsensä ylös. Scar kuitenkin katsoo julmasti Mufasaa silmiin ja
tönäisee hänet alas kanjoniin. Gnu-lauman juostua tiehensä Simba menee alas
kanjoniin etsimään isäänsä. Hän löytää Mufasan ruumiin, ja yrittää turhaan
saada isäänsä nousemaan. Mufasa on kuollut.
Scar saapuu surevan Simban luo ja sanoo, että Mufasan kuolema on Simban
syytä. Scar häätää Simban pois Jylhämaasta, ja lähettää hyeenansa perään tekemään
pennusta lopun. Sitten Scar palaa Jylhäkalliolle ja kertoo leijonille
murheellisena Mufasan ja Simban kuolleen. Näin Scar kaappaa vallan itselleen ja
hyeena-ystävilleen. Toisaalla Simba on päässyt hyeenoja karkuun ja hän on
harhaillut aavikon läpi viidakon juurelle. Viidakossa asuva parivaljakko Timon
ja Pumba löytävät puolikuolleen Simban ja virvoittavat tämän. He opettavat
Simballe Hakuna matata -periaatteen,
jonka mukaan menneisyys on jätettävä taakseen ja nautittava elämästä vailla
huolia. Niin Simba jää viidakkoon asumaan Timonin ja Pumban kanssa, ja siellä
hän kasvaa aikuiseksi.
Jylhämaassa on nälänhätä, ja Nalan pitää lähteä muualle etsimään
ruokaa. Etsintämatkallaan hän törmää Simbaan ja yllättyy kovasti, sillä Scar
kertoi Simban kuolleen. Nala ja Simba kokevat vetovoimaa toisiaan kohtaan
Timonin ja Pumban kauhuksi. Nala kertoo Simballe, miten pahasti asiat
Jylhämaassa ovat, ja pyytää ystäväänsä palaamaan ja ottamaan oikeutetun
paikkansa kuninkaana. Simba kuitenkin kieltäytyy ja pakenee menneisyyttään.
Pian Simba törmää Rafikiin, joka näyttää Simballe, että Mufasan henki elää yhä
Simbassa. Simba näkee myös pilvissä isänsä hengen, joka käskee Simbaa
muistamaan, kuka hän on. Näin Simban mieli selkeytyy, ja hän lähtee Jylhämaahan
selvittämään asioita. Rafiki ohjaa Nalan, Timonin ja Pumban Simban perään.
Jylhämaassa Simba kauhistuu Scarin aiheuttamaa tuhoa. Hän lähettää
Timonin ja Pumban houkuttelemaan hyeenat pois tieltä, jotta hän itse pääsee
Scarin luo. Scar kauhistuu elävää Simbaa, mutta kokoaa pian itsensä ja käskee
Simbaa kertomaan, kuka murhasi Mufasan. Simba uskoo yhä Scarin kertomaan
valheeseen, ja kertoo muille leijonille murhanneensa isänsä. Scar saa
houkuteltua murheellisen Simban kuolettavaan ansaan, jossa kertoo Simballe,
että murhasi itse Mufasan. Simba saa tästä paljastuksesta voimia ja kampeaa
itsensä ylös kuilun partaalta. Tästä alkaa hurja taistelu, jossa leijonat
Timonin, Pumban ja Rafikin avustuksella taistelevat hyeenoja vastaan, ja Simba
taistelee vallan kaapannutta Scaria vastaan. Simba voittaa taistelun, ja käskee
Scaria häipymään tiehensä Jylhämaasta. Scar yrittää kuitenkin huijata Simbaa
hyökkäämällä tämän kimppuun takaapäin, mutta Simba on nopeampi ja syöksee
Scarin alas kalliolta, jonka juurella hyeenat tappavat entisen isäntänsä.
Voittanut Simba tervehtii leijonia, kunnes Rafiki muistuttaa Simbaa tämän
velvollisuudesta. Niin Simba astelee jylhästi Jylhäkallion huipulle ja ottaa
vastaan paikkansa Jylhämaan kuninkaana. Sade saapuu Jylhämaahan, ja saa maan kukoistamaan
vanhaan tapaansa. Piakkoin kaikki eläimet kokoontuvat taas Jylhäkalliolle,
sillä kuninkaalle on syntynyt lapsi. Rafiki nostaa Simban ja Nalan pennun
korkealle ilmaan Jylhäkallion huipulla ja kaikki loppuu onnellisesti.
Leijonakuningasta on sanottu Disneyn ensimmäiseksi klassikoksi,
jossa on Disneyn studioiden itse kehittelemä tarina, joka ei pohjaudu mihinkään
edeltävään teokseen. Leijonakuninkaan
tarinaa inspiroivat kuitenkin William Shakespearen Hamlet, Raamatun
kertomukset Joosefista ja Mooseksesta sekä Disneyn vanhempi klassikko Bambi. Hamlet-näytelmään viitataan elokuvassa parissa kohtauksessa, mm.
Scarin pidellessä kädessään pääkalloa ja Simban nähdessä isänsä pilvissä,
joista jälkimmäinen viittaa Hamletin kuuluisaan yksinpuheluun. Leijonakuninkaan on kuitenkin sanottu
saaneen ideansa japanilaisesta anime-sarjasta nimeltä Kimba the White Lion. Kyseisessä animessa seikkailee Kimba-niminen
valkoinen leijona, joka syntyy laivassa matkalla eläintarhaan. Kimban isä on
ollut Afrikassa leijonakuningas, ja päästyään pois laivalta Kimba päättää
palata isänsä hallitsemaan maahan uudeksi kuninkaaksi. Sarjassa näytetään,
kuinka Kimba oppii uusia asioita valtakunnassaan asuvilta eläimiltä ja kuinka
hän kasvaa aikuiseksi. Monet elementit Kimban ja Simban välillä ovat
samanlaisia (nimeä myöten), mutta Disneyn studiot ovat sanoneet, että yhteydet
ovat silkkoja sattumia. Kimba the White
Lionin studiokaan ei ole haastanut Disneytä oikeuteen tästä plagioinnista,
sillä studion mukaan heillä ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta voittaa tuota
jättimäistä yhtiötä.
Idea Leijonakuninkaan tekemiseen syntyi vuonna 1988 lentokonematkalla
Eurooppaan, minne Jeffrey Katzenberg, Roy E. Disney ja Peter Schneider olivat
menossa promoamaan Oliver ja kumppanit
-elokuvaa. Leijonakuninkaan teko
alkoi vuonna 1991 yhtä aikaa Pocahontasin
kanssa. Suurin osa Disneyn parhaista animaattoreista päätti lähteä
työskentelemään Pocahontasin pariin,
sillä sen juonta pidettiin paljon parempana ja tuottavampana. Suurin osa
animaattoreista, jotka Leijonakuninkaan
tekoon lähtivät, olivat joko ensimmäistä kertaa animoimassa suuren roolin
omaavaa hahmoa tai he olivat kiinnostuneita eläinten piirtämisestä. Leijonakuninkaan tuottaja Don Hahn sanoi
näin: ”Leijonakuninkaan juoni oli
sellainen, että leijonanpennun setä syyttää tätä murhasta Elton Johnin musiikin
tahtiin. Ihmiset sanoivat: ’Mitä? Onnea vain sen kanssa!’ Jostakin syystä
elokuvan tekoon päätyneet ihmiset olivat kuitenkin hyvin intohimoisia ja
motivoituneita sitä kohtaan.” Ensi-iltansa Leijonakuningas sai vuonna 1994, ja se menestyi suorastaan
fantastisesti ja paljon paremmin kuin Pocahontas.
Tänäkin päivänä Leijonakuningas on
parhaiten menestynyt perinteisesti tehty animaatioelokuva ja 19:sta menestynein
elokuva ikinä. Tietokoneilla tehdyistä animaatioista Leijonakuninkaan edelle menevät vain Toy Story 3 ja Frozen.
Leijonakuninkaan alkuperäinen tekonimi oli Viidakon kuningas, mutta nimi muutettiin, koska tekijät tajusivat,
että leijonat asuvat savannilla, eivät viidakossa. Viidakon kuningas oli alun perin hyvin erilainen tarina kuin mitä Leijonakuningas nyt on. Viidakon kuninkaassa Scar oli paviaani,
ja paviaanit ja leijonat taistelivat viidakon kuninkuudesta keskenään.
Tarinassa Simba ei lähtenyt välillä pois valtakunnasta, vaan hänestä tuli
laiska ja sotkuinen hahmo Scar-paviaanin manipulaation ansiosta. Kun Scar
sitten muutettiin leijonaksi, ei hänen pitänyt olla minkäänlaista sukua
Mufasalle. Tämän takia Scar ja Mufasa eivät näytä ollenkaan sukulaisilta.
Scarin piti alunperin olla ihastunut aikuiseen Nalaan ja häätää tämä
Jylhämaasta, koska Nala ei vastannut hänen romanttisiin lähestymisyrityksiinsä.
Mufasan ei pitänyt myöskään näyttäytyä Simballe enää kuolemansa jälkeen, mutta ”Mufasa
pilvissä” -kohtauksesta tehtiin Simban ”ollako vai eikö olla ” -kohtaus.
(JUONIPALJASTUS seuraavassa lauseessa.) Alun perin elokuvan lopussa Scarin piti
heittää Simba alas kalliolta, ja kuolla kallion valtaavissa liekeissä
hysteerisesti nauraen. Simba olisi kuitenkin selvinnyt pudotuksesta.
Leijonakuninkaan animointia varten animaattorit tutustuivat
oikeiden eläinten anatomiaan saadakseen hahmoihinsa aitouden tuntua. (Näin
tehtiin aikoinaan myös Bambin
kanssa.) Disneyn studioille tuotiin kaksi elävää leijonaa, aikuinen uros ja
pentu, ja leijonien kouluttaja kertoi animaattoreille leijonien ja muiden
savannin eläinten tavoista. Aitoa Afrikan tunnelmaa saadakseen osa
animaattoreista kävi Kenian kansallispuistossa inspiraation haussa. Animaattorit
tekivät mahtavaa työtä Leijonakuninkaan
kanssa, sillä maisemat näyttävät upeilta, hahmot aidoilta ja uskottavilta ja
jokaisessa kuvassa pienikin yksityiskohta on animoitu taidokkaasti. Vaikka
hahmojen kanssa pyrittiin aitouden tuntuun, näkyy niistä myös selvä
Disneymäisyys. Elokuvan tekemisessä käytettiin hyödyksi tietokonetekniikkaa.
Eniten tietokonetta käytettiin gnu-eläinten villiintymiskohtauksessa, jossa
eläimet on tehty täysin tietokoneen avulla. Tämän parin minuutin kohtauksen
tekemisessä kesti yli kaksi vuotta! Muuten elokuvassa käytetään
tietokonepohjaista CAPS-ohjelmaa, joka helpottaa värien, valon ja efektien
kanssa työskentelemistä. Leijonakuningas
kuuluu myös Disneyn renessanssi-ajan klassikoihin, ja se on ensimmäinen Disneyn
elokuva, jossa ei ole lainkaan ihmisiä! Bambissa
ei myöskään näytetä yhtään ihmistä, mutta siinä puhutaan ihmisestä suurena
pahana.
Leijonakuninkaan päähahmo on Simba. Elokuvan alussa Simba on juuri
syntynyt, ja hänet esitellään koko valtakunnalle. Simba on kuninkaan poika, ja
häntä odottaa aikuisena Jylhämaan hallitseminen. Lapsena Simballa on hyvin
ruusuiset kuvat hallitsemisesta, ja hän odottaa innolla kuninkaaksi pääsyä,
jolloin saa määräillä muita. Simba yllättyykin kun kuulee isältään, että
kuningaskin voi pelätä. Simban mielestä hänen isänsä, kuningas Mufasa, voi
tehdä mitä vaan ja onnistuu aina kaikessa. Simballa ja Mufasalla on todella
ihana isä-poika-suhde, ja molemmat välittävät toisistaan todella paljon. Simba
kunnioittaa isäänsä, eikä halua tuottaa tälle pettymystä. Simban elämä muuttuu
kertaheitolla, kun hänen isänsä kuolee. Pieni leijonanpentu manipuloidaan
uskomaan, että hän on syypää isänsä kuolemaan. Niin Simba lähtee pakoon
menneisyyttään, ja oppii Timonin ja Pumban avulla ottamaan elämästä rennosti. Eräänlaisena
hippinä eläminen ja muista vähät välittäminen ei kuitenkaan kuulu kuninkaan
tehtäviin. Elokuvan lopulla Simba saakin pohdittavakseen, mikä on elämässä
tärkeätä: velvollisuuksien noudattaminen ja muiden auttaminen vai itsekäs
elämästä nauttiminen. Simba on elokuvan alussa hyvin naiivi, mutta hänestä
varttuu viisas leijona. Loppujen lopuksi Simba on myös hyvin rohkea. Simban isä
on kuningas Mufasa. Mufasa on hyvin viisas leijonakuningas, joka välittää
lapsestaan suunnattomasti. Mufasa antaa Simballe paljon elämänohjeita ja
-totuuksia, ja hän toivoo pojastaan kasvavan viisaan ja ajattelevaisen
hallitsijan. Simban lapsuuden paras ystävä on Nala. Simba ja Nala on luvattu jo
lapsina toisilleen, mikä on heidän mielestään ihan ällöä. Aikuisena
rakastuminen ei tunnukaan enää niin ällöltä. Nala on Simbaa vahvempi leijona,
ja hän voittaakin ystävänsä usein painikilpailuissa. Nala tuo järjen äänen
Simban kuuluville, mutta toisaalta hän lähtee helposti mukaan Simban
leikillisyyteen.
Jylhämaasta poistuttuaan Simba
törmää hullunkuriseen pariin, Timoniin ja Pumbaan. Parivaljakko elää
viidakossa, elättää itsensä hyönteisillä ja elää vapaata elämää hakuna matatan mukaisesti. Timon
dominisoi Pumbaa, ja hän saa usein Pumban näyttämään tyhmältä, vaikkei Pumba
sitä olisikaan. Timon on nelisormimangusti, ja hän haluaa nauraa kaikelle
mahdolliselle. Pumba on HERRA villisika (älkää vain unohtako herraa siitä
alusta, muuten Pumba hurjistuu), joka nöyrtyy osaansa Timonin tossun alla ja on
hyvin onnellinen siellä. Pumba rakastaa syömistä, ja hän on ensimmäinen Disneyn
hahmo, joka kärsii ilmavaivoista. Maininnan arvoinen hyvis on vielä Zazu-tukaani,
joka toimii kuninkaan neuvonantajana ja luottaa sokeasti sääntökirjaan. Elokuvan
pahiksena toimii Scar, Simban ilkeä eno. Scar on aina toivonut saavansa
hallita, ja Simban syntyessä hän siirtyi perimysjärjestyksessä yhä kauemmas
kruunusta. Scarilla ei ole suuria lihaksia, mutta hänellä on sitäkin suuremmat
aivot. Hän juonii ja puonii ilkeämielisiä juonia muiden selän takana, ja on
liittoutunut hyeenojen kanssa. Scar omaa todella hyvät näyttelijäntaidot, joita
hän käyttää hyväkseen tavoitteidensa saavuttamisessa. Scarin huumori on
ironista, eikä pieni Simbakaan voi välttää sitä. Scar osaa myös manipuloida
toisia helposti, eikä hän koe omantunnontuskia kieroillessaan pikkuisen Simban
pään menoksi. Scarin kätyreinä toimii kasa hyeenoja, joista suurimman roolin
saavat kolmikko Shenzi, Banzai ja Ed. Hyeenat ovat aivottomia otuksia, jotka
tottelevat sumeilematta Scarin jokaista käskyä. Scar ei voisi saada siis
mistään parempia kätyreitä itselleen!
Leijonakuninkaaseen laulut ovat säveltäneet Elton John ja Tim Rice.
Taustamusiikin on säveltänyt Hans Zimmer. Tim Rice oli säveltämässä Alan
Menkenin kanssa lauluja Aladdiniin,
kun hänet kutsuttiin mukaan Leijonakuninkaan
tiimiin. Menken ei päässyt osallistumaan tämän elokuvan sävellystyöhön, joten
tuotanto hyväksyi Ricen ehdotuksesta hänen säveltäjäparikseen Elton Johnin.
Alun perin Rice oli kaavaillut parikseen ABBAn Benny Anderssonia, mutta hän ei
päässyt työkiireidensä takia mukaan projektiin. Elton John ja Tim Rice
voittivat vuonna 1995 Oscarin säveltämästään kappaleesta Can You Feel the Love Tonight. Lisäksi Hans Zimmer voitti parhaan
musiikin Oscarin itselleen elokuvan taustamusiikista. Leijonakuninkaan loppupuolella Timon ja Pumba laulavat lyhyen
pätkän laulusta The Lion Sleeps Tonight.
Laulun alkuperäisen tekijän, Solomon Lindan, perhe haastoi Disneyn oikeuteen
(vasta) vuonna 2006 laulunsa luvattomasta käytöstä. Disney oli kuitenkin saanut
luvat lauluun Abilene Music -yhtiöltä, jolla oli maailmanlaajuiset oikeudet
lauluun, ja Abilene Music maksoi Solomon Lindan perheelle tähtitieteellisen
summan kappaleen käytöstä.
Leijonakuninkaan laulut ovat minusta paljon parempia
alkuperäiskielellään englanniksi. Tämä voi johtua siitä, että olen koko pienen
ikäni kuunnellut lauluja englanninkieliseltä soundtrackiltä. Lauluista voi
kuulla Afrikan rytmin ja äänenvärin, ja ne ovat aivan eri tavalla svengaavia
kuin vaikkapa
Kaunottaren ja Hirviön
laulut.
Leijonakuninkaan aloittaa
mahtipontinen laulu
Elämän tie. Laulun
aikana kaikki savannin eläimet kokoontuvat Jylhäkalliolle tervehtimään
vastasyntynyttä Simbaa. Kyseinen kohtaus toimi aikoinaan elokuvan ensimmäisenä
trailerina, enkä yhtään ihmettele miksi.
Elämän
tien alussa lauletaan swahilia, ja suomennettuna laulun alkusanat menevät
jotenkin näin:
”Täältä tulee leijona,
isä, oi, kyllä se on leijona. - - Leijona ja leopardi tulevat tähän avonaiseen
paikkaan.” Eli toisin sanoen laulussa lauletaan paljon leijonasta.
Elämän tie kuullaan myös ihan elokuvan
lopussa lyhyempänä versiona. Elokuvan toinen laulu on mahtavan svengaava
Kunhan kruunun saan kuninkaan. Simba
laulaa kyseisen laulun yrittäessään eksyttää Zazun kintereiltään. Laulullaan Simba
kertoo haaveistaan kuninkuuden suhteen. Kolmas laulu on Scarin laulama julma
Vallan saan. Siinä Scar kertoo
hyeenoille suunnitelmistaan syöstä Mufasa vallasta. Neljäs laulu on klassikoksi
muodostunut
Hakuna matata, jonka
Timon ja Pumba laulavat Simballe tutustuessaan tähän. Hakuna matata tarkoittaa
ei huolia. Kyseinen laulu on erityisen hyvä saamaan hymyn nousemaan kenen
tahansa huulille. Viides laulu on romanttinen
Tunnetko tän rakkauden, jonka Simba ja Nala laulavat nähdessään
toisensa pitkästä aikaa. Nähdessään elokuvan raakaversion Elton John järkyttyi,
sillä hänen laulustaan
Tunnetko tän
rakkauden oli tehty versio, jonka Timon ja Pumba lauloivat pilkatakseen
Simban rakastumista. Elton John vaati, että kappaleesta tehtäisiin balladi,
jollaiseksi hän oli sen alun perin tarkoittanutkin, sillä hän oli aina halunnut
tehdä Disney-balladin. Johnin vaatimus huomioitiin, ja kappas, kappale voitti
parhaan laulun Oscarin! Elton Johnin laulama pop-versio kappaleesta kuullaan
elokuvan lopputekstien aikana. Sinällään elokuvassa ei muita lauluja ole,
paitsi Rafikin rallattelema ”
Asante sana
Squash banana, wewe nugu mimi hapana” (joka tarkoittaa: ”
Kiitos paljon, liiskaa banaani, sinä olet
paviaani ja minä en ole”), Timonin hula hula -hameessa laulama
Sikaa maistuvaa,
Viidakossa nukkuu jellona -rallatus ja Zazun vankilassaan laulamat
pienet laulunpätkät.
Leijonakuningas on varmasti yksi tunteellisimmista
Disney-elokuvista. Kyyneleitä valuu silmistä virtanaan, kun Simba yrittää
herättää kuollutta isäänsä mukaan leikkiin. Elokuvassa saa itkeä myös monta
kertaa herkistymisen takia, mm. silloin, kun Mufasa ja Simba ihailevat
tähtitaivasta, ja ihan elokuvan lopussa Simban ottaessa paikkansa Jylhäkallion
hallitsijana. Vastapainoisesti elokuvassa saa myös nauraa lähinnä Timonin ja
Pumban jutuille, mutta myös Zazun hassuttelulle (mm. laulun Kunhan kruunun saan kuninkaan aikana). (Loppu
tästä kappaleesta sisältää juonipaljastuksen!) Leijonakuningas on myös kenties ainoa Disney-elokuva, joka saa
minut nolostumaan tietyn hahmon puolesta. Tiedättehän, kun joissain komedioissa
saa nolostella jonkun puolesta, kun hän alkaa sanoa tai tehdä jotain typerää
jonkun toisen hahmon edessä. En tiedä miksi, mutta minua on lapsuudesta saakka
aina nolottanut hirveästi Leijonakuninkaan
lopussa, kun Simba paljastaa muille leijonille olevansa Mufasan murhaaja,
vaikkei ole. Muut leijonat kauhistuvat, ja Simba väittää kivenkovaan olevansa
murhaaja, vaikka katsojat tiedämmekin, ettei näin ole. Siinä kohtaa minua
nolottaa Simban puolesta niin paljon, että tekee mieli katsoa muualle. Taidan
olla outo.
Leijonakuninkaan juoni pitää kaikki katsojat aikuisista lapsiin
otteessaan. Ei ihme, että Leijonakuninkaalle
on tehty jatko-osia. Ensimmäinen jatko-osa Jylhäkallion
ylpeys (1998) kertoo Simban lapsesta Kiarasta, ja toinen jatko-osa Hakuna Matata (2004) kertoo Leijonakuninkaan tapahtumista Timonin ja
Pumban näkökulmasta katsottuna. Leijonakuninkaasta
on tehty myös Broadway-musikaali vuonna 1997, joka aikoinaan oli kallein
teatterimaailman esitys. Kaiken kaikkiaan Leijonakuningas
on mielestäni kenties paras Disneyn klassikoista, ja se on aina ilo katsoa
uudelleen ja uudelleen.
”Tällaisina aikoina
kaverini Timon sanoo: jätä takamuksesi menneeseen.”
- Pumba