HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Kauan sitten metsän kätköissä sijaitsevassa linnassa eli nuori prinssi.
Prinssi oli hyvin komea, mutta todella itsekäs. Eräänä iltana linnan oveen
kolkutettiin, ja vanha eukko koetti päästä sisään, mutta prinssi ei päästänyt häntä
peremmälle. Eukko koetti tulla uudestaan linnaan sanoen, että kauneus voi olla
sisäistä. Kun prinssi yhä torjui eukon, muuttui eukko kauniiksi
haltijattareksi. Hän loitsi prinssiin ja linnaan kirouksen, joka muutti
prinssin hirviöksi ja linnan groteskiksi versioksi entisestään. Kirous
voitaisiin poistaa vain, jos prinssi oppisi rakastamaan ja saisi myös
vastarakkautta ennen kuin haltijattaren loihtiman taikaruusun viimeinen
terälehti putoaa. Vuodet vierivät samalla, kun prinssin toivo kirouksen
purkamisesta väheni…
Ranskalaisessa maalaiskylässä kylän hulluna pidetty keksijä Maurice
lähtee tiedemessuille uusimman keksintönsä, halon hakkaajan kanssa. Keksijän
taloon jää hänen tyttärensä Belle, joka rakastaa lukemista, ja aikoo käyttää
yksinoloaikansa hyödykseen kirjojen parissa. Maurice kuitenkin valitsee väärän
reitin matkallaan messuille, ja eksyy synkkään metsään. Metsän synkkyys
pelottaa Mauricen hevosen tiehensä, ja Maurice jää yksin metsään susien
armoille. Keksijä pakenee susia kauhuissaan, kunnes löytää turvapaikakseen
metsän keskellä seisovan linnan. Tyhjältä vaikuttavan linnan sisältä Maurice
löytää taiottuja esineitä, Könni-kellon ja Lumiere-kynttilänjalan, jotka
toivottavat hänet tervetulleeksi. Valitettavasti linnan isäntä ei ole yhtä
ystävällisellä päällä. Nähdessään luvattoman vierailijan Hirviö nappaa Mauricen
ja vangitsee tämän vankityrmään.
Kylässä Belle on syventynyt kirjan lukemiseen, kun oveen koputetaan.
Sisälle saapuu Gaston, kylän komein ja ylimielisin mies. Gaston kosii Belleä,
mutta Belle kieltäytyy tarjouksesta ystävällisesti. Gastonin ja muiden
kyläläisten lähtiessä pihalta paikalle saapuu Philippe, Mauricen hevonen ilman isäntäänsä!
Belle hätääntyy isänsä puolesta, ja lähtee etsimään tätä. Philippe vie Bellen
linnaan, jonne Maurice joutui vangiksi. Belle löytääkin isänsä linnan
vankityrmästä, jolloin paikalle saapuu Hirviö. Hirviö yrittää häätää Bellen
pois, mutta Belle tarjoutuukin vangiksi isänsä puolesta. Hirviö suostuu
vaihtokauppaan ja lähettää Mauricen takaisin kylään. Murtuneen Bellen hän
majoittaa linnan kamariin.
Vähänpä tietää Belle linnanväen suunnitelmista. Niin Hirviö kuin
palvelusväkikin ovat nimittäin keksineet, että Belle voisi olla se tyttö, joka
murtaa taian. Kaikki haluavat saattaa Bellen ja Hirviön yhteen. Rouva Pannu,
Könni ja Lumiere antavat Hirviölle hyviä hurmausneuvoja. Belle kuitenkin
kammoaa Hirviötä eikä tahdo olla minkäänlaisessa tekemisessä hänen kanssaan.
Niin neiti torjuu linnanherran päivälliskutsun, vaikka Hirviö kutsun oikein
kauniisti esittää. Illalla Bellen masua alkaa kuitenkin kurnia kauheasti, ja
hän lähtee ominpäin linnan keittiöön. Ystävällinen palvelusväki tarjoaa
Bellelle täydellisen illallisen. Maha täynnä Belle haluaa lähteä tutkimaan
taiottua linnaa enemmän. Könni ja Lumiere tarjoutuvat hänen oppaikseen, ja niin
kierros linnassa alkaa. Belleä kiinnostaa kovasti länsisiipi, paikka, jonne hän
ei Hirviön sanojen mukaan saa mennä. Kun Könnin ja Lumieren silmä välttää,
Belle hipsii portaita ylös länsisiipeen. Sieltä hän löytää hajotetun huoneen,
jossa on taiottu ruusu. Juuri, kun Belle on koskettamassa ruusua, Hirviö tulee
paikalle ja ajaa Bellen tiehensä.
Belle rientää Hirviön käytöksestä kauhistuneena talviseen metsään
Philippen selässä. Metsässä sudet saavat Bellestä hajun, ja alkavat jahdata
nuorta naista. Juuri, kun sudet ovat iskemäisillään hampaansa Belleen, saapuu
paikalle Hirviö. Hirviö peittoaa sudet helposti, mutta saa taistelusta haavoja.
Belle meinaa jatkaa karkumatkaansa, mutta tulee toisiin aatoksiin ja vie
Hirviön takaisin linnaan. Linnassa Belle hoitaa Hirviön haavoja ja kiittää tätä
henkensä pelastamisesta. Sillä välin Maurice on päässyt takaisin kylään ja
pyytää kyläläisiltä apua tyttönsä pelastamiseksi. Gastonin johdolla kyläläiset
kuitenkin torjuvat keksijän avunpyynnöt, sillä pitävät tätä hulluna. Niin
Maurice päättää lähteä yksin pelastamaan Belleä hirviön armoilta. Gaston sen
sijaan keksii suunnitelman, jonka avulla hän saa Bellen naimaan itsensä. Gaston
aikoo viedä Mauricen mielisairaalaan, ellei Belle nai Gastonia.
Talvi muuttuu kevättalveksi, ja pikkuhiljaa ruohoa alkaa pilkottaa
lumen seasta. Linnassa Belle ja Hirviö ovat lähentyneet toisiaan huomattavasti.
Hirviö järjestää Bellen kunniaksi juhlat, joissa he molemmat syövät hyvin ja
viettävät muutenkin aikaa yhdessä. Illan lopuksi pari tanssii linnan upeassa
tanssisalissa hyvin romanttisissa merkeissä. Tanssin jälkeen Hirviö kysyy Belleltä,
onko neito onnellinen. Belle kertoo, että olisi muuten, mutta hän kaipaa
isäänsä. Hirviö näyttää Bellelle taikapeilin, jonka avulla Belle näkee isänsä
Mauricen metsässä todella huonossa kunnossa. Hirviö päästää Bellen pelastamaan
Mauricea, ja antaa tälle mukaan vielä taikapeilin, jonka avulla Belle voi
halutessaan katsoa Hirviötä. Hirviö masentuu suuresti Bellen lähdöstä, ja hän
tunnustaa Könnille olevansa rakastunut.
Belle vie sairaan Mauricen kotiin, jossa neito kertoo isälleen, että
Hirviö on oikeasti kiltti. Silloin kyläläiset saapuvat ovelle. Mauricea on
tultu hakemaan mielisairaalaan! Belle ottaa taikapeilin ja näyttää, ettei hänen
isänsä ole hullu, vaan Hirviö on oikeasti olemassa. Gaston huomaa, että
Bellellä on tunteita Hirviötä kohtaan. Niinpä hän sulkee Bellen ja Mauricen keksijän
talon kellariin, ja johtaa itse kyläläiset linnaan aikomuksenaan tappaa Hirviö.
Yllättäen Kippo saapuu paikalle! Hän on salamatkustanut Bellen mukana kylään,
ja hän onnistuu Mauricen halon hakkuukoneen avulla pelastamaan Bellen ja
Mauricen lukkojen takaa. Belle lähtee kohti linnaa varoittamaan Hirviötä riehaantuneesta
väkijoukosta. Väkijoukko on kuitenkin jo linnassa, ja käynnissä on hurja
taistelu linnanväen ja kyläläisten kesken. Linnanväki saa lopulta häädettyä
tunkeutujat linnastaan – kaikki, paitsi Gastonin.
Taistelun turvin Gaston on hiipinyt länsisiipeen, jossa masentunut
Hirviö oleskelee. Gaston hyökkää Hirviön kimppuun, eikä Hirviö tee mitään
puolustaakseen itseään. Taistelu vie parin ulos linnan katolle, josta Hirviö
näkee, kuinka Belle ratsastaa takaisin linnaan. Nähdessään Bellen Hirviö saa
lisää voimia itselleen ja alkaa panna kampoihin Gastonille. Lopulta Hirviö
voittaa, mutta ei voi hyväsydämisenä tappaa Gastonia, vaan käskee tämän häipyä.
Belle on saapunut läheiselle parvekkeelle, ja Hirviö lähtee kiipeämään neitoa
kohti. Silloin Gaston hyökkääkin Hirviön kimppuun takaapäin iskien suuren
veitsen Hirviön selkään. Iskunsa tehtyä Gastonin tasapaino kuitenkin järkkyy,
ja hän putoaa kuolemaansa.
Belle vetää haavoittuneen Hirviön parvekkeelle. Parvekkeella Hirviö
kuolee Bellen käsivarsille. Vasta hirviön kuollessa Belle paljastaa tälle
tunteensa ja itkee lohduttomasti rakkautensa kohdetta. Silloin ihmeellisiä
valoja alkaa sataa taivaalta Hirviön päällä, ja Bellen silmien edessä Hirviö
muuttuu komeaksi prinssiksi. Belle tunnistaa miehen olevan hänen rakas Hirviönsä,
ja niin Belle ja prinssi suutelevat toisiaan. Suudelman ansiosta loputkin
haltijattaren asettamasta kirouksesta purkautuu: linnanväki muuttuu ihmisiksi
ja linna omaksi, valoisaksi itsekseen. Niin Belle muuttaa linnaan asumaan, hän
ja prinssi saavat toisensa ja kaikki loppuu onnellisesti.
Kaunotar ja Hirviö on Disneyn klassikko numero 30. Elokuva perustuu
samannimiseen kansansatuun. Ensimmäisen painetun version Kaunottaresta ja Hirviöstä julkaisi vuonna 1740 ranskalainen
Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve. Tunnetuin versio sadusta on kuitenkin
vuodelta 1756 Jeanne-Marie Le Prince de Beaumontin kynästä. Kansansadussa
Bellellä on kaksi hyvin materiaalista siskoa. Sisarusten isä lähtee katsomaan
laivojaan, ja kysyy tyttäriltään, mitä he haluavat tuliaisiksi. Vanhimmat
sisarukset haluavat mekkoja, mutta Belle haluaa ruusun, köyhiä kun he ovat.
Kotiintulomatkallaan isä eksyy linnaan, jonka puutarhasta hän vie ruusun.
Linnan isäntä uhkaa tappaa hänet tästä teosta, mutta isä lupaa, että joku hänen
tyttäristään tulee vangiksi, jos hän itse vain pääsee vapaaksi. Belle tulee
linnaan isänsä puolesta, ja siellä hänestä tulee sisäkkö. Linnassa ei ole
mitään taiottuja esineita, niin kuin Disneyn versiossa. Hirviö pyytää Belleä
vaimokseen joka ilta, mutta Belle ei koskaan suostu. Lopulta Bellen isä
sairastuu, ja neito päästetään viikoksi kotiin katsomaan isäänsä. Ahneet
sisaret kuitenkin viivyttävät Belleä matkallaan päivän pidempään, ja kun Belle
lopulta palaa linnaan, hän löytää hirviön kuolemaisillaan sydänsuruista. Loppu
tarinasta onkin sama, kuin elokuvassa, paitsi että hirviöstä muuttuu kreivi, ei
prinssi. Villeneuven versiossa tarinaan mukaan tulevat Bellen ja hirviön
taustatarinat. Sadun mukaan prinssi on lapsena jätetty ilkeän haltijattaren kasvatettavaksi.
Prinssin kasvettua haltijatar yrittää vietelle hänet, ja kun prinssi ei suostu,
taiotaan hänet hirviöksi. Belle taas on kuninkaan ja hyvän haltijattaren lapsi,
joka on annettu köyhään perheeseen kasvatettavaksi, ettei ilkeä haltijatar
tappaisi häntä. Alkuperäiset sadut poikkeavat siis aika lailla Walt Disneyn
animaatiosta.
Lumikin menestymisen jälkeen Walt Disney päätti tehdä animaatioita
muistakin kansansaduista. Kaunotar ja Hirviö
oli yksi saduista, joita herra Disney mietti sopiviksi animaatio-ehdokkaiksi.
Tarinan kanssa työskenneltiinkin 1930- ja 1950-luvuilla, mutta turhaan.
Käsikirjoittajat eivät saaneet tarinaa toimimaan, joten idea haudattiin.
Päivänvalon Kaunotar ja Hirviö näki
uudestaan Pienen merenneidon
menestymisen jälkeen. Tällöin elokuvasta suunniteltiin laulutonta, mutta
Disneyn studioiden puhemies Jeffrey Katzenberg päätti, että elokuvasta
tehtäisiin musikaali (onneksi!). Elokuva sai ensi-iltansa vuonna 1991. Se
menestyi todella hyvin lippukassoilla, ja siitä tulikin kolmanneksi menestynein
filmi vuonna 1991 Terminator 2:n ja Robin Hood: Prince of Thieves:n jälkeen.
Kaunotar ja Hirviö oli myös siihen
asti menestynein Disney-animaatio, ja ensimmäinen animaatioelokuva, joka ylitti
100 miljoonaan dollarin tulot Pohjois-Amerikassa.
Kaunottareen ja Hirviöön suunniteltiin kohtauksia, jotka eivät
kuitenkaan päätyneet lopulliseen versioon elokuvasta. Osaa suunnitelluista
kohtauksista pidettiin liian raakoina. Tästä syystä elokuvasta poistettiin
kohtaus, jossa Gaston vierailee mielisairaalassa, ja kohtaus, jossa Hirviö
raahaa riistaa metsästä. Alun perin Gastonin piti myös hypätä vapaaehtoisesti
omaan kuolemaansa. Ensimmäisessä versiossa tarinasta Hirviön linnan esineet
eivät olleet lumottuja. Kun esineistä sitten tuli lumottuja, suunniteltiin
linnaan hassu soittorasia, jolla olisi ollut samanlainen rooli kuin Lumikin Vilkkaalla. Soittorasia
poistettiin kuitenkin kuvioista, kun Kipon hahmo sai enemmän ruutuaikaa. Kaunottaresta ja Hirviöstä löytyy myös
piilotettuja Mikki Hiiren päitä.
Kaunottaren ja Hirviön animaatio on aivan mahtavaa! Juuri tämän
tasoisesta animaatiosta Disneyn renessanssiaika tunnetaan. Kaunottaressa ja Hirviössä käytetään CAPS-tekniikkaa, jota
kokeiltiin jo edellisessä klassikossa Bernard
ja Bianca Australiassa. Animaattorit olivat aluksi tietokonetekniikkaa
vastaan, mutta he kokeilivat sitä Bellen ja Hirviön tanssikohtauksessa. Siinä tanssisali
on tietokonepohjainen ja tanssipari perinteisesti piirretty. Kohtaukseen oli
suunniteltu varalta perinteinen versio, mikäli tanssisali näyttäisi huonolta.
Siinä Belle ja Hirviö olisivat tanssineet spottivalossa mustan taustan
keskellä. Onneksi tanssisali toimi! Kohtauksen näyttävyys sai epäilijätkin
huomaamaan, että tietokoneanimaatio voi toimia, ja niin Disneyn studiot
päättivät jatkaa tietokoneanimaatio-kokeiluja. Toinen tanssikohtaus, joka on
aivan elokuvan lopussa, voi näyttää tutulta. Bellen ja Hirviön ”viimeinen
tanssi” on nimittäin animoitu Prinsessa
Ruususen Auroran ja Philipin tanssin pohjalta, koreografia on aivan sama!
Tämä matkiminen tapahtui sen takia, koska studioilta oli loppumassa aika –
elokuva piti saada valmiiksi teattereihin.
Kaunottaren ja Hirviön päähenkilö on Belle. Belle on pienessä
ranskalaiskylässä asuskeleva kaunis neito, niin kuin hänen nimensäkin jo
kertoo. Belle ei sopeudu muiden kyläläisten joukkoon, ja hän haaveilee elämästä
kaukana jossain. Tätä Bellen erikoisuutta ja sopeutumattomuutta korostaakseen
animaattorit tekivät hänestä ainoan kyläläisen, jonka päällä on sininen vaate. Belle
pitää lukemisesta ja hän on hyvin eläinrakas. Hän myös rakastaa paljon isäänsä,
ja jopa uhraa oman vapautensa isänsä vuoksi. Belle ymmärtää, että sisäinen
kauneus on ulkoista kauneutta tärkeämpää. Siksi hän ei lämpene Gastonin
kosio-yrityksille. Metsän keskellä sijaitsevassa linnassa Belle tapaa Hirviön,
joka on myöskin hyljeksitty ja yhteiskuntaan sopeutumaton hahmo. (Lisäksi
Hirviökin pukeutuu siniseen!) Hirviö on oikeasti prinssi, joka on muutettu
hirviöksi tämän itsekkyyden vuoksi. Hirviö on hyvin temperamenttinen, ja hän
suuttuu helposti kaikista pienistä asioista. Elokuvan aikana Hirviö oppii
kuitenkin ajattelemaan muita ja hillitsemään itsensä. Lisäksi hän oppii
rakastamaan. Hirviön oikeaa nimeä ei sanota elokuvan aikana. Eräässä elokuvan
jälkeen julkaistussa tietokonepelissä (The
D Show) kuitenkin mainitaan, että Hirviön nimi olisi Adam. Samaa nimeä
käytetään myös Broadwayn musikaalissa, mutta minä olen uskollinen
alkuperäiselle animaatiolle ja kutsun hirviötä Hirviöksi.
Hirviön linnassa elää Hirviön
lisäksi lukematon määrä lumottuja palvelijoita ja hoviväkeä, jotka ovat nykyään
erilaisia esineitä. Lumiere on kynttelikkö, joka huolehtii vieraista ja pitää
näiden parasta omana parhaanaan. Hän vähät välittää isäntänsä, Hirviön,
käskyistä ja kielloista, vaikka pelkääkin tätä. Mutta jos Hirviö ei saa tietää,
että Lumiere on tehnyt jotain, niin ei se voi olla väärin tehty! Lumiere on
aikamoinen naistenmies, ja hän kuherteleekin pölyhuiskan kanssa milloin minkäkin
verhon takana. Lumierilla on viha-rakkaussuhde Könni-kelloon. Könni toimii yhdessä
Lumieren kanssa päätösten teossa, mutta vastoin Lumierea hän haluaa toimia
sääntöjen mukaan. Könni ei voi ymmärtää, miksi Lumiere rikkoo tahallaan
sääntöjä. Ranskalaisessa julkaisussa Könnin nimi on Big Ben. Naisnäkökulmaa
lumottujen esineiden maailmaan tuo rouva Pannu, joka on varsinainen äitihahmo
elokuvassa. Teekannu huolehtii lapsistaan, ja pitää myös Lumierea ja Könniä
poikinaan. Rouva Pannu opastaa Hirviötä käytöstavoissa ja lohduttaa Belleä
tämän suruissa. Kippo-teekuppi on taas Pannun lapsi, joka ihmettelee kovasti
aikuisten maailman ongelmia. Hänellä on myös suuri rooli elokuvan loppuosassa. Elokuvan
pahiksena seikkailee Gaston, joka on hyvin itserakas ja aivoton ääliö. Hänen
mielestään kirjat eivät ole lukemisen arvoisia, jos niissä ei ole kuvia, eikä nainen
varsinkaan voi kirjoja lukea. Nämä seikat kertovat jotain hänen ajatusmaailmansa
rajoittuneisuudesta ja konservatiivisuudesta. Gaston ajattelee vain itseään, ja
haluaa naida kaupungin kauneimman naisen, jotta saisi hyvännäköisiä
jälkeläisiä. Gaston rakastaa miesten juttuja, kuten metsästämistä, oluen
juomista ja painimista. Hän tekee mitä tahansa saadakseen toiveensa toteen,
eikä pelkää käyttää kovia keinoja päämääränsä saavuttamiseksi. Kaikesta
itserakkaudestaan ja pöljyydestään johtuen Gaston on hyvin hauska ja naurettava
hahmo, vaikkei se hänen ensisijainen tehtävänsä olekaan.
Kaunottaren ja Hirviön laulut on säveltänyt Alan Menken, ja ne on
sanoittanut Howard Ashman. Howard Ashman toimi myös elokuvan tuottajana. Sanoittaja-tuottaja
Ashman mietti pitkään, tuleeko lainkaan mukaan Kaunottaren ja Hirviön tekemiseen. Hän oli nimittäin juuri saanut
tietää sairastavansa AIDS:ia, ja hän oli jo sanoittamassa Aladdinin lauluja. Howard suostui kuitenkin mukaan projektiin, ja
tuotanto siirrettiin Lontoosta New Yorkiin lähelle Ashmanin kotia hänen
työskentelynsä helpottamiseksi. Siellä Ashman ja Menken alkoivat säveltää
lauluja elokuvaan. Koko elokuvan kaikki laulut kestävät ajallisesti yhteensä 25
minuuttia, joten on siinä säveltäjillä ollut työsarkaa! Ashman kuoli AIDS:iin
kahdeksan kuukautta ennen Kaunottaren ja
Hirviön ensi-iltaa. Niin hän ei koskaan nähnyt valmista elokuvaa. Kaunotar ja Hirviö omistettiin Howard
Ashmanin muistolle, ja elokuvan lopputekstien jälkeen ruudulle tulee
sanoittajan kunniaksi kirjoitettu muistoteksti.
Kaunottaren ja Hirviön aloittaa hyvin mahtipontinen ja
oopperamainen laulu nimeltä
Belle.
Siinä esitellään niin elokuvan päähenkilö kuin pahis. Elokuvan toinen laulu on
Gaston, jossa Töppö piristää Gastonia
tämän pieleen menneen kosintaretken jäljiltä. Kolmas laulu on ihana
Vieraamme, jossa lumotut esineet toivottavat
Bellen tervetulleeksi linnaan. Alun perin laulu oli suunniteltu laulettavaksi
linnaan eksyneelle Mauricelle, mutta korostaakseen iloa Bellen linnaan tulosta
laulun kohteeksi valittiin Belle.
Neljäs laulu on Mä aavistan. Siinä
kuvataan, kuinka Bellen ja Hirviön tunteet alkavat ajaa heitä kohti toisiaan. Kappale
korvasi elokuvaan ensiksi sävelletyn laulun
Ihminen olla saan. Kyseinen laulu on kuitenkin animoitu uudestaan, ja sen voi nähdä
tietyissä
Kaunotar ja Hirviö -painoksissa.
Elokuvan viides laulu on iki-ihana
Tyttö sekä hän, jonka rouva Pannu laulaa Bellen ja Hirviön tanssiessa keskenään. Alun
perin laulun piti olla rock-versio, mutta onneksi se muutettiin balladiksi.
Rouva Pannun ääninäyttelijä Angela Lansbury ei uskonut, että hänen äänensä
sopisi tähän lauluun. Ashman ja Menken kuitenkin taivuttelivat Lansburya
nauhoittamaan yhden otoksen laulusta, ja nauhoitussession aikana koko studio
liikuttui kyyneliin. Tämä sama ensi-versio päätyi elokuvaan ja voitti lopulta
Oscarin parhaasta laulusta.
Tyttö sekä
hän kuullaan vielä elokuvan lopussa lyhennettynä ja mahtipontisempana
kuoron laulamana versiona. Elokuvan kuudes laulu on
Hyökätään. Sen laulaa Gaston ja kyläläiset, kun he marssivat kohti
Hirviön linnaa tarkoituksenaan hyökätä sinne.
Kuten edellä olevassa kappaleessa
jo kerrottiin, Kaunotar ja Hirviö
voitti Oscarin parhaasta laulusta, joka oli Tyttö
sekä hän. Parhaasta laulusta ehdolla olivat myös elokuvan kappaleet Belle ja Vieraamme. Elokuva voitti Oscarin myös parhaasta elokuvamusiikista.
Kaunotar ja Hirviö oli ensimmäinen
animaatioelokuva, joka sai Oscar-ehdokkuuden parhaasta elokuvasta. Aiemmin
ehdokkuuksia olivat saaneet vain näytellyt elokuvat, sillä animaatioelokuvia
pidettiin liian lapsellisina saamaan palkintoa parhaimmasta elokuvasta. Kaunotar ja Hirviö ei tuonut pystiä
kotiin, vaan hävisi Oscarin Uhrilampaille.
Kaunotar ja Hirviö voitti kuitenkin
Golden Globen parhaasta musikaalista. Elokuva on myös eniten ehdokkuuksia
saanut animaatioelokuva yhdessä Wall-E:n
kanssa: molemmat elokuvat ovat saaneet kuusi Oscar-ehdokkuutta.
Kaunottaren ja Hirviön tarinaa on jatkettu jatko-osilla. Niistä
ensimmäinen on nimeltään Lumottu joulu
(1997), joka kertoo joulusta linnassa Hirviön ollessa vielä hirviö. Toinen
jatko-osa, nimeltään Bellen lumottu
maailma (1998), kertoo taas kolme tarinaa kirouksen vallassa olevasta
linnasta. Kaunotar ja Hirviö oli
ensimmäinen Disneyn klassikko, josta tehtiin Broadway-musikaali. Jatko-osien
tekeminen ja tarinan siirto eri formaatteihin kertoo siitä, että Kaunotar ja Hirviö on todella onnistunut
ja monia liikuttava elokuva. Elokuvaa katsoessa saa nauraa Gastonin
rintakarvoille, jännittää susien ajaessa Mauricea takaa ja itkeä roitonaan
elokuvan loppukohtauksen äärellä niin surusta kuin liikutuksesta. Kyseessä on
siis aivan mahtava Disneyn elokuva, joka on yksi minun suosikeistani, ellei
peräti kaikkien aikojan paras Disney-klassikko! Elokuva kannattaa siis
todellakin katsoa!
”Ja Belle! Hän suostuu
mihin tahansa pelastaakseen isän!”
”Hähähää! Joo! Nai vaikka hänet!”
- Gaston ja Töppö