HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
65 miljoonaa vuotta sitten asteroidi, jonka piti osua maapalloon
tuhoten kaikki dinosaurukset, ei osunutkaan maaliinsa. Asteroidi viuhahti
maapallon ohi, eivätkä dinosaurukset kuolleet sukupuuttoon. Niinpä elokuvan
alussa näemme apatosaurusperheen, joka viljelee maata ja asuu talossa – aivan
niinkuin ihmiset. Apatosaurusperheeseen kuuluu vanhempien lisäksi kolme lasta:
Lippe, Jakke ja Arlo. Kasvettuaan lapset alkavat auttaa vanhempiaan tilan
töissä. Perheen isä rakentaa kivistä siilon maissille, ja siilon kiveen saa
painaa oman tassunjälkensä voitonmerkiksi, kun tekee jotain itseään suurempaa. Jakke
saa merkin raivattuaan puut uutta peltoa varten ja Lippe saa merkin kynnettyään
koko pellon. Arlo haluaisi saada oman merkkinsä siiloon muiden perheenjäsenten
tavoin, mutta pelokkuutensa takia ei saa sitä millään ruokkimalla
esihistoriallisia kanoja. Niinpä Arlon isä Henri tarjoaa pojalleen uuden
tehtävän: mikäli hän pyydystää ja tappaa otuksen, joka ryöstelee heiltä maissia
siilosta, Arlo saa lisätä siiloon oman merkkinsä.
Niin Arlo tekee työtä käskettyä, ja hän pyydystää otuksen, joka
paljastuu ihmiseksi. Arlo ei kuitenkaan raaski tappaa otusta, vaan itse asiassa
tulee pelastaneeksi tämän hengen. Otus luikkii tilalta pakoon. Arlon isä näkee
tilanteen, ja hän lähtee Arlon kanssa jäljittämään otusta, jotta Arlo saisi
vietyä työn päätökseen. Arlo ei kuitenkaan pysy isänsä ripeässä tahdissa, ja
koko ajan mahtavammaksi paisuva ukonilma pelottaa nuorta dinosaurusta. Isä
tajuaa lopulta tämän, ja päättää palata poikansa kanssa kotiin. Takaisin
kääntyminen on liian myöhäistä, sillä lähestyvä mutavyöry estää dinosaurusten
paluun kotiin. Isä saa pelastettua Arlon kallionkielekkeelle viime hetkellä
ennen kuin huuhtoutuu itse mudan mukana ja kuolee. Arlo syyttää itseään
tapahtuneesta, sillä jos hän olisi saanut tapettua otuksen, ei isä olisi
koskaan lähtenyt otuksen perään ja kuollut. Eräänä päivänä tilalla Arlo näkee
jälleen otuksen, joka on syömässä heidän vaivalla keräämiään maisseja! Arlo
suuttuu ja lähtee jahtaamaan ryöstelijää, mutta suutuspäissään tipahtaakin
vahingossa vuolaana virtaavaan jokeen! Arlo ei osaa uida, ja hän lyö veden alla
päänsä, ja niin joki kuljettaa Arlon mukanaan kauas pois.
Arlo herää keskellä villiä erämaata, eikä hän näe kotiaan, saati sitten
kodin lähistöllä olevaa Torahammas-vuorta missään. Arlo muistaa isänsä sanat,
joiden mukaan jokea seuraamalla löytää kotiin. Niin Arlo lähtee seuraamaan
jokea, mutta matkan aikana nälkä yllättää hänet. Arlo yrittää kurottautua
syömään puussa olevia (pihlajan?)marjoja, mutta kivi pettää Arlon alta ja hänen
jalkansa jää jumiin kiven väliin. Arlo ei saa jalkaa irrotettua, mutta yön
aikana Arloa seuraava otus on käynyt vapauttamassa dinosauruksen. Arlo yrittää
hätistellä ongelmiensa alkusyynä olevaa otusta tiehensä, mutta ihminen palaa
aina takaisin Arlon luokse. Otus tuo Arlolle ruokaa ja pelastaa hänet
esihistorialliselta käärmeeltä. Silloin paikalle saapuu Santtu Salametsä,
styracosaurus, joka vaatii otusta itselleen Arlolta. Hän päättää, että kumpi
dinosauruksista keksii ensimmäisenä otuksen nimen, saa pitää sen. Arlo ja
Santtu ehdottelevat nimiä toisensa perään, mutta lopulta otus reagoi Arlon
keksimään nimeen Puppe. Niinpä Arlo ja Puppe jatkavat yhdessä matkaansa
ystävinä.
Kulkiessaan joen vartta tilaa kohti Arlo ja Puppe kokevat monenlaisia
seikkailuja. He esimerkiksi tapaavat esihistoriallisia marsuja ja Puppe opettaa
Arloa uimaan. Puppe kertoo sanattomasti Arlolle olevansa orpo, ja perheenjäsenten
menetys hitsaa paria vain tiukemmin yhteen. Heidän jatkaessaan matkaansa
puhkeaa yllättäen myrsky, ja Arlolle tulee siitä väkisinkin mieleen samanlainen
myrsky, jonka kourissa hän menetti isänsä. Arlo lähtee kauhun vallassa
juoksemaan myrskyä pakoon, ja myrskyn laannuttua huomaa eksyneensä kauas
joesta. Miten hän nyt osaa takaisin kotiin? Arlo päättää kysyä apua näkemiltään
lentoliskoilta, jotka paljastuvat myrskynmetsästäjiksi ja lihansyöjiksi!
Lentoliskot yrittävät syödä Pupen, jolloin Arlo juoksee pyytämään apua toisilta
lähellä olevilta dinosauruksilta: tyrannosaurus rexeiltä! T-rexit karkottavat
lentoliskot pois, ja he paljastuvat ystävällisiksi karjankasvattajiksi. Arlo
auttaa tyrannosauruksia pääsemään eroon karjavarkaista (velociraptoreista), ja
niin tyrannosaurusten pomo Kake antaa Arlon ja Pupen kulkea lauman mukana
eteenpäin. Kake kertoo Arlolle, ettei ilman pelkoa voi elää, sillä kaikki
pelkäävät jotain. Pelon ei vain pidä antaa voittaa, vaan ”pitää mennä sen
läpi”. Karjaa ajaessaan Arlo näkee Torahammas-vuoren, ja niin hänen ja
tyrannosaurusten tiet eroavat, kun Arlo ja Puppe lähtevät kotia kohti.
Vuoren rinteillä matkatessaan Arlo ja Puppe kohtaavat ihmisen. Puppe
kiinnostuu lajitoverinsa näkemisestä, mutta Arlo ei päästä Puppea aikuisen
ihmisen luo. He jatkavat matkaansa kohti Arlon kotia. Yhtäkkiä puhkeaa taas
myrsky, ja myrskyn mukana paikalle saapuu myrskynmetsästäjät, eli lentoliskot.
Lentoliskot vievät Pupen mukanaan ja pudottavat Arlon jyrkänteeltä alas. Arlo
näkee näkyjä isästään, ja näyssä isä kehottaa Arloa auttamaan ystäväänsä Puppea.
Virottuaan Arlo lähtee Pupen perään, ja hän iskee lentoliskot yksi kerrallaan
veteen virran vietäväksi. Mutavyöry kuitenkin vyöryy taas Arlon ja Pupen
päälle, mutta Arlo pelastaa veden varaan joutuneen Pupen otukselta oppimiensa
uintitaitojen avulla. Yhdessä he ajautuvat jokea alas ja selviytyvät. He
jatkavat matkaansa kohti Arlon kotia ja ovat jo ihan lähellä, kun he kohtaavat
jälleen ihmisiä. Tällä kertaa heidän aiemmin näkemänsä miehen mukana on koko
perhe: vaimo ja kaksi lasta. Puppe käy tekemässä tuttavuutta ihmisiin, mutta
haluaisi sen jälkeen jatkaa matkaa Arlon kanssa. Arlo kuitenkin näkee, että
Pupen on parempi elää kaltaistensa kanssa, ja niin hän jättää ystävälleen
haikeat jäähyväiset. Arlo kävelee loppumatkan yksin kotiin, jossa hänet otetaan
riemulla vastaan. Näin suuresta seikkailusta selviydyttyään Arlokin saa lopulta
painaa merkkinsä siiloon muiden perheenjäsenten rinnalle.
Pixarin 16. klassikkoa, Kunnon dinosaurusta, alettiin työstää
vuonna 2009, ja sen suunniteltiin tuolloin valmistuvan loppuvuodeksi 2013. Elokuva
koki kuitenkin paljon tuotannollisia ongelmia elokuvan tarinan suhteen,
päällekkäisten Pixarin elokuvatuotantojen suhteen ja Pixarin elokuvien laadun
romahtamisen suhteen (Autot 2,
Monsterit-yliopisto). Niinpä Kunnon
dinosauruksen julkaisupäivää siirrettiin puolella vuodella eteenpäin
kesälle 2014, ja jouluna 2013 ilmestyi Disneyltä (jonka alaisuuteen Pixarkin
kuuluu) Frozen. Tämän päätöksen
jälkeen Kunnon dinosauruksen ohjaajaa
jouduttiin vaihtamaan, jolloin elokuvan julkaisupäivämäärää siirrettiin taas
eteenpäin loppuvuoteen 2015, ja kesällä 2014 ilmestyi Disneyn live-action
elokuva Maleficent, joka oli
valmistunut suunniteltua nopeammin. Niinpä marraskuussa 2015 Kunnon dinosaurus sai ensi-iltansa kuusi
vuotta kestäneen tekoprosessin jälkeen. Kunnon
dinosauruksesta tuli toinen Pixarin elokuva, joka ilmestyi vuonna 2015,
aiemman ollessa Inside Out. Kunnon dinosaurus sai takaisin
tuotantoonsa menneet rahat, mutta ei menestynyt odotetusti lippuluukuilla. Se
onkin tähän päivään mennessä Pixarin vähiten tuottanein elokuva.
Kunnon dinosauruksen käsikirjoitus muokkautui paljon kuuden
tuotantovuoden aikana. Alunperin Arlo oli aikuinen, jättikokoinen dinosaurus,
jonka rinnalla Puppe olisi ollut kuin pikkuruinen ötökkä. Arlo kutistettiin
lapseksi, jotta kaksikon ystävystymisprosessi tuntuisi aidolta, ja jotta
katsojat tuntisivat sääliä eksynyttä lapsi-dinosaurusta kohtaan. Alunperin
Arlon piti myös asua dinosauruksia täynnä olevassa kylässä, jossa muut
kyläläiset olisivat tukahduttaneet Arlon, eikä hän olisi pystynyt olemaan oma
itsensä. Käsikirjoittajat miettivät myös pikaisesti sellaista vaihtoehtoa, että
dinosaurukset olisivat keksineet avaruudessa matkustamisen, ja elokuva tapahtuisi
siellä. Lopulta elokuvan tapahtumapaikaksi valikoitui Yhdysvaltain luoteisosa,
sillä sieltä on löydetty kaikki Pohjois-Amerikasta löydetyt dinosaurusten
fossiilit. Luoteisosassa eläneet ihmiset olivat elättäneet itsensä karjankasvatuksella
ja maanviljelyllä, joten nämä tavat päätyivät myös dinosaurusten
selviytymiskeinoiksi.
Kunnon dinosauruksen tapahtumapaikat ovat uskomattoman hienon
näköisiä! Maisemat ovat todella yksityiskohtaisia ja näyttävät ihan aidoilta,
ja elokuvaa katsoessa jään välillä suu auki ihmettelemään, että onko tuo kaikki
todella animoitu! Wau! Elokuvan tapahtumat sijoittuvat tosiaan luoteis-amerikkaan,
ja elokuvantekijät kävivät paikan päällä tutkimassa maisemia muun muassa
Yellowstonen kansallispuistossa, Wyomingin aavikolla (Red Desert), Montanan
ruohotasangoilla ja Teton-vuoristossa. Yhdysvaltain geologisen
tutkimuskeskuksen tietojen ja Google Earthin kuvien avulla animaattorit
muodostivat tietokoneohjelmaan pohjan, jonka päälle rakensivat näkemiään
kauniita maisemia. Dinosaurusten maailmasta haluttiin valtavan kokoinen ja
aidon näköinen – ja sen tekijät toden totta saivat aikaan. Kunnon dinosaurusta varten kehiteltiin myös oma tietokoneohjelma
pilviä varten, sillä tähän asi Pixarin elokuvien pilvet oli vain maalattu
taustoihin. Tietokoneohjelmalla pilvistä tuli kolmiulotteisia ja niiden sisälle
saatiin lisättyä helposti valoefektejä ukkosta varten. Aidon luonnon rinnalla
karikatyyrimaiset dinosaurukset ja ihmiset saattavat pistää silmään, ja olen
lukenut tästä paljon kritiikkiä elokuvaa kohtaan. Minua dinosaurusten ”kuminen”
ulkonäkö ei haittaa, sillä ei aidonnäköiset hahmot sopisikaan Pixarin
elokuvaan. Arlon pyöreähkö ja söpö ulkonäkö suunniteltiin myös sitä varten,
että katsojat samaistuisivat dinosaurukseen paremmin, ja uskoisivat, että hän
todella kamppailee selviytymisestään luonnosta. Jos Arlo olisi näyttänyt liian
aidolta dinosaurukselta, ei hänen selviytymisestään olisi tarvetta huolehtia
niin paljoa, koska kyllähän villieläimet luonnossa pärjäävät. Arlon liikkeitä
varten animaattorit kävivät kuvaamassa eläintarhassa elefantteja, joista he
saivatkin paljon apua isokokoisen eläimen liikkeisiin. Tyrannosaurus rexien
alavartalo taas laitettiin juoksemaan niinkuin hevonen ylävartalon pysyessä
samanlaisessa asennossa kuin ratsastajan. T-rexien laukka onkin minusta
mahtavaa katsottavaa! Rexien pomon, Kaken, kasvon ilmeisiin ja eleisiin taas
otettiin mallia vanhojen lännenelokuvien näyttelijöistä, esimerkiksi Clint Eastwoodista.
Suunnitellessaan elokuvaa
Pixarin tekijät halusivat leikitellä ajatuksella, mitä olisi tapahtunut, jos
dinosaurukset eivät olisikaan kuolleet sukupuuttoon. Dinosaurusten evoluutio
olisi jatkanut kehittymistään, ja dinosauruksista olisi tullut yhtä fiksuja
kuin ihmisistä. Kasvinsyöjistä olisi tullut maanviljelijöitä ja lihansyöjistä
karjankasvattajia. Minua elokuvassa häiritsee hirveästi se, että dinosaurukset
olisivat evoluutiossaan tulleet niin ihmisten kaltaisiksi. Miksi dinosaurukset
viljelisivät maata juuri samalla tavoin kuin ihmiset, ja miksi he rakentaisivat
juuri samannäköisiä taloja kaltevine kattoineen kuin ihmiset? Ja ei kai kukaan
järkevä dinosaurus kynnä maata kuonollaan!? Olisin halunnut, että tässä
suhteessa Pixarin tekijät olisivat olleet luovempia, ja keksineet dinosaurusten
näköisen tavan viljellä, kasvattaa karjaa ja rakentaa talonsa. Zootropolis on täynnä erikoisen näköisiä
taloja, jotka voi uskoa eläinten tekemiksi. Apatosaurusperheen taloa en usko
heidän tekemäkseen. Minua hämmentää aina elokuvaa katsoessani myös se, mihin
aikakauteen Kunnon dinosaurus sijoittuisi.
65 miljoonaa vuotta sitten asteroidi ohittaa maapallon, mutta tapahtuuko suurin
osa elokuvan tapahtumista 64 miljoonaa vuotta sitten (jonka uskoisin) vai ns.
tänä päivänä? Ja jos sen tapahtumat tapahtuvat tänä päivänä, miksi
dinosaurukset eivät ole kehittyneet enemmän?
Kunnon dinosauruksen päähenkilö on apatosaurus-lapsi nimeltä Arlo.
Arlo on syntymästään saakka ollut pelokas, kömpelö ja heikko. Tämän takia
Arlosta tuntuu, että hän ei sopeudu muiden perheenjäsentensä joukkoon, sillä
kaikki muut ovat vahvoja ja saaneet oman merkkinsä siiloon. Arlo tahtoisi
kovasti olla perheensä täysvaltainen jäsen ja vahva, mutta pelko saa hänestä
aina vallan. Uskomattomalla matkallaan Arlo oppii kohtaamaan pelkonsa, ja hän
osoittaa olevansa urhea, fiksu ja kunnollinen dinosaurus. Tästäpä tulee
elokuvan nimikin: Kunnon dinosaurus. Arlo
on elokuvan alusta asti kunnon dinosaurus, mutta vasta elokuvan lopussa hän
uskoo sen itse. Toinen tärkeä hahmo elokuvassa on ihmispoika Puppe. Puppe ei osaa
puhua, vaan murisee ja elehtii (ja on nimetty) aivan kuin koira. Tätä ihmisen
koiramaisuutta on todella hauska katsoa, ja katsojanakin on hauska leikitellä
ajatuksella, että ihmiset olisivat dinosaurusten lemmikkejä. Arlo ja Puppe ovat
aluksi toistensa vihamiehiä, mutta elokuvan aikana heidän välilleen syntyy syvä
ystävyys. Heitä yhdistää vanhemman/vanhempien menetys ja eksyksissä oleminen.
Arloon ja Puppeen samaistuu elokuvan aikana vahvasti, ja heidän kokiessaan ilon
tai surun tunteita katsojakin tuntee niitä.
Kunnon dinosauruksessa löntystelee Arlon ohella aika liuta muita
dinosauruksia. Arlon perheeseen kuuluvia muita apatosauruksia ovat isä-Henri,
äiti-Iida, Jakke ja Lippe. Apatosaurukset ovat rauhallisia maanviljelijöitä,
jotka uurastavat aamusta iltaan saadakseen maissin kasvamaan. Jakke ja Lippe
kiusaavat Arloa perinteiseen sisarusten tapaan. Henri-isä taas viljelee maissin
ohella oivia elämänoppeja lapsilleen. Santtu Salametsä (voi tuota suomennosta!)
on styracosaurus, joka on kerännyt ympärilleen pieniä otuksia suojelemaan
itseään. Otukset kulkevat kätevästi koivujen keskelle maastoutuvan Santun
sarvissa. Tyrannosaurus rexit ovat elokuvassa comboymaisia karjankasvattajia,
ja yllättäen hyvisten puolella. Kunnon
dinosaurus onkin tässä suhteessa harvinaislaatuinen dinosaurus-elokuva,
sillä yleensä T-rexit esittävät elokuvissa pahiksia. Tyrannosaurusten johtaja
on Kake, ja hänen kanssaan karjanajossa on sisarukset Lissu ja Nasse. T-rexit
ovat minusta elokuvan riemastuttavimmat hahmot. Pahiksina elokuvassa toimii
velociraptorit, jotka hyökkäävät tyrannosaurusten karjan kimppuun. Myös
lentävät nyctosaurukset ovat pahiksia, sillä he hyökkäilevät pienten otusten
kimppuun ravintoa saadakseen. Arlokaan ei näiden siipiveikkojen hyökkäilyltä
välty, koska suojelee Puppea. Nyctosaurukset kulkevat myrskyn perässä, koska
myrsky jättää jälkeensä haavoittuneita pieneläimiä, joita lentoliskojen on
helppo napsia suuhunsa. Myrskynmetsästäjiä johtaa Salamainen uskonnollisen
yhteisön johtajan ottein, sillä Salamaista johdattaa pilvestys – ei ilmestys.
Jos varsinaista pääpahista elokuvasta lähtee hakemaan, on siihen rooliin
elokuvassa valjastettu luonto, erityisesti myrskyt. Myrskyjä Arlo pelkää, ja
myrskyt aiheuttavat apatosaurukselle pahimmat takaiskut elokuvassa.
Luonnonvoimille suuri dinosauruskaan ei voi mitään.
Säveltäjäksi Kunnon dinosaurukseen suunniteltiin
Thomas Newmania, joka oli säveltänyt musiikin aikaisempaan Pixarin elokuvaan Wall-E. Newman ei kuitenkaan kiireiltään
päässyt säveltämään musiikkia elokuvaan, jolloin säveltäjäksi valittiin Mychael
Danna. Mychael pyysi veljensä Jeff Dannan mukaan sävellystyöhön, ja niinpä Kunnon dinosauruksesta tuli ensimmäinen
Pixarin elokuva, jossa on ollut mukana kaksi säveltäjää. Kunnon dinosauruksen musiikki on minusta todella kaunista ja
onnistunutta, ja se palvelee elokuvaa täydellisesti. Elokuvassa onkin monta
kohtausta, joissa ei ole ollenkaan dialogia. Erityisesti näissä kohtauksissa
musiikilla on suuri rooli tunteiden luomisessa, ja nämä sanattomat kohtaukset
ovatkin mielestäni elokuvan vaikuttavimpia kohtauksia. Kunnon dinosaurus saa minut muutenkin tunteilemaan jo alusta asti:
herkistyn melkein kyyneliin Arlon kuoriutuessa munastaan, koska hän on niin
pelokas maailmaa kohtaan, mutta luottaa heti vanhempiinsa. Vauva-Arlo on sitä
paitsi kauhean söpö. (HUOM! Loppu
kappaleesta sisältää juonipaljastuksia!) Elokuvan aikana kyynelkanavani
vuotavat virtanaan Arlon isän kuollessa, ja kohtauksessa, jossa Arlo ja Puppe
kertovat toisilleen perheidensä kohtalosta. Elokuvan loppu herkistyttää minut
myös aina, kun Puppe saa itselleen uuden ihmisperheen ja täten hänen ja Arlon
tiet eroavat. Ja kukapa ei voisi herkistyä kohdassa, jossa Arlo palaa lopulta
seikkailujensa jälkeen kotiin!
Kunnon dinosaurus sijoittuu jonnekin esihistorialliselle
aikakaudelle (näin oletan), joten elokuvasta ei millään voi löytyä Pixarin
”easter eggejä” autoineen ja numeroineen, vai mitä? VÄÄRIN! Kunnon dinosauruksesta löytyy kuin
löytyykin perinteiset Pixarin pääsiäismunat! Pixarin tähtipallo näkyy
kohtauksessa, jossa Arlo ja Puppe näkevät näkyjä syötyään pilaantuneita
persikoita. Kyseessä on muuten ensimmäinen kerta Dumbon jälkeen, jolloin Disneyn elokuvassa nähdään hallusinoivia
hahmoja! Pizza Planeetan auto on nähtävissä ihan elokuvan alussa, sillä yksi
avaruudessa leijailevista asteroideista muistuttaa autoa. A113 lukee aidassa,
jonka sisällä elelevät apatosaurusten esihistorialliset kanat. Arlon pudotessa
veteen esihistoriallisilla marsuilla leikkimisen jälkeen veden alla voi nähdä
vilauksen mustekalasta, joka muistuttaa Hankia Pixarin seuraavasta elokuvasta Doria etsimässä. Monet katsojat ovat
nähneet Kunnon dinosauruksessa
yhtäläisyyksiä myös Disneyn Leijonakuninkaan
kanssa, mutta myös Don Bluthin Maa
aikojen alussa –elokuvan kanssa. Leijonakuningas-yhdistelmän
tajuan siinä mielessä, että Leijonakuninkaassa
ja Kunnon dinosauruksessa päähenkilö
menettää toisen vanhempansa melko samantyylisissä olosuhteissa, ja elokuvan
ajan käsitellään tätä menetystä. En kuitenkaan yhdistä Kunnon dinosaurusta ollenkaan Maa
aikojen alussa –elokuvan kanssa. Toki molemmissa elokuvissa nuori
dinosaurus kokee seikkailun tien päällä ja päädinosaurus sattuu olemaan
”pitkäkaula”, mutta siihen ne yhtäläisyydet mielestäni jäävät.
Kun ensimmäisen kerran kuulin
Pixarin alkavan tehdä elokuvaa, joka kertoo siitä, mitä olisi tapahtunut, jos
dinosaurukset eivät olisi kuolleet sukupuuttoon, olin innoissani. Ajattelin,
että elokuvassa dinosaurukset seikkailisivat villinä 2000-luvun modernissa
maailmassa, jossa ihmiset olisivat kehittyneet samanlaiseksi kuin oikeasti, ja
dinosaurukset eläisivät metsissä kuin karhut tai savanneilla kuin norsut.
Elokuvasta ensimmäisiä kuvia nähdessäni petyin, koska näin, että Puppe oli
luolamies – eli elokuva ei sijoittuisi moderniin aikaan. Menin siis katsomaan
elokuvaa hieman negatiivisin odotuksin, mutta teatterista tullessani olin
onnellinen. Kunnon dinosaurus oli, ja
on, hyvä elokuva! Elokuvan musiikki on todella kaunista ja animaatio –
erityisesti maisemat – ovat upeaa katsottavaa. Kunnon dinosauruksen juoni tai hahmot eivät ehkä ole ne kaikkein
omaperäisimmät, mutta hahmoihin samaistuu hyvin ja heidän selviytymisestään
rajussa luonnossa välittää oikeasti. Elokuva saa minussa aikaan vahvoja
tunnereaktioita, mikä kertoo aina minulle jotain elokuvan tasosta. Kunnon dinosaurus ei ole saanut
yleisesti yhtä suurta arvostusta kuin samana vuonna ilmestynyt Inside Out, mutta minusta Kunnon dinosaurus on paljon parempi
elokuva. Se ei kerro tunteista, mutta se menee tunteisiin.
”Mä olin pelkuri, toivoton. Sit mä sain
myrskyltä pilvestyksen, enkä pelkää enää mitään!”
- Salamainen
Kunnon dinosaurus on kieltämättä todella aliarvostettu elokuva. Olisi ollut kyllä hauska ajatus, jos dinosaurukset olisivatkin seikkailleet modernissa maailmassa! Itselläni ei moinen tullut mieleen. Todella kiva ja mielenkiintoinen arvostelu jälleen :). Näitä on aina kiva lukea päivän päätteeksi!
VastaaPoistaKiva, että pidät näistä teksteistä! Ja että ne soveltuvat hyvin "iltasaduiksi". ;) Minä haluan vielä joskus tulevaisuudessa nähdä elokuvan, jossa dinosaurukset seikkailevat modernissa maailmassa! Ei Jurassic Parkin tapaan sinne geneettisesti tuotuina, vaan evoluution kautta sinne selvinneinä. Pitää varmaan alkaa itse kirjoittaa tällaista käsikirjoitusta, jos ei muut sitä keksi. ;)
Poista