11.5.2017

Autot - elokuva-arvostelu

HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta, skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin. Lukemisen iloa! :) 

Salama McQueen on Piston Cup –autokisan tulokas, ja kauden päättyessä kolmen parhaan joukossa Kunkun ja Jasu Juntin kanssa. Viimeistä, ratkaisevaa kilpailua ajetaan, jossa Salama näyttäisi voittavan ylivoimaisesti. Hän ei kuitenkaan varikkotiiminsä pyynnöistä huolimatta käy vaihtamassa renkaita, vaan haluaa ajaa samoilla renkailla koko kisan ajan. Tämä kostautuu, ja hän päätyy lopulta maaliviivan yli täysin samaan aikaan Kunkun ja Jasun kanssa. Niinpä tuomaristo päättää, että kolmikko saa ajaa ratkaisevan kisan viikon päästä Kaliforniassa, toisella puolella Amerikkaa. Salama haluaa päästä kisapaikalla ensimmäisenä, jotta saisi mahdollisimman paljon mainostusta itselleen. Niinpä hän pakottaa kuljetusrekkansa Maken ajamaan yön yli. Make torkahtelee ajaessaan, eikä huomaa, kuinka töyssyjen aikana Salama putoaa hänen kyydistään pois. Salama yrittää pimeällä moottoritiellä etsiä kuljetusrekkaansa, mutta ajautuu paniikissaan sivutielle numero 66. 

Tiellä 66 Salama saa peräänsä sheriffin, joka lähtee Salaman perään tämän ylinopeuden takia. Sheriffin pakoputki räjähtelee, ja Salama luulee poliisin ampuvan häntä. Niin hän lähtee kauhuissaan ajamaan pakoon vieläkin lujempaa päätyen Syylari City –nimiseen pikkukaupunkiin ja tuhoten matkallaan kaupungin päätien. Sheriffi saa Salaman kiinni, ja oikeudessa Doc Hudson –niminen tuomari tuomitsee kilpa-auton yhdyskuntapalveluun korjaamaan tuhoamansa tien. Salamalla olisi kauhea kiire Kaliforniaan kisapaikalle, ja hän yrittää oikoa tien tekoa vetämällä asfalttikonetta perässään nopeasti. Tämä ei kuitenkaan synnytä tasaista jälkeä, vaan asfaltista tulee kupruileva ja huonokuntoinen. Niin Salaman pitää aloittaa urakka uudestaan ja hiljentää kiireistä elämäntahtiaan keskittymällä hitaaseen asfaltin luomiseen. 

Tietä korjatessaan Salama viettää useamman päivän Syylari Cityssä tutustuen kaupungin asukkaisiin. Martti-hinausauton kanssa Salama käy pelottelemassa pelloilla märehtiviä traktoreita ja kaksikon välille syntyy orastava ystävyys. Salli taas vie Salaman ajelulle ja kertoo Syylari Cityn historiasta sekä omasta saapumisestaan kaupunkiin. Syylari Cityn autioituminen harmittaa Sallia, ja hän haluaa luoda kaupunkilaisiin toivoa siitä, että hylätty kaupunki vielä jonakin päivänä vilkastuu. Sallin ja Salaman välille alkaa muodostua lisäksi jotain ystävyyttä syvempää... Salama saa yllättäen myös oppia hiekalla ajamisesta Doc Hudsonilta, ja myöhemmin hänelle selviää vanhan auton salattu menneisyys: Doc Hudson on ollut kilpa-auto, ja hän on voittanut ainakin neljä Piston Cup –mestaruutta! Hudsonin kilpaura loppui kuitenkin traagisesti onnettomuuteen, josta selvittyään Hudsonia ei enää otettu kilparadoille mukaan. Hudson ei halua puhua kisamenneisyydestään mitään, ja suorastaan suuttuu Salamalle tämän selvitettyä asian. 

Lopulta Salama McQueen saa Syylari Cityn tien kuntoon. Hän ilahduttaa kaupungin asukkaita esimerkiksi ostamalla uudet renkaat itselleen Luigilta ja ostamalla orgaanista polttoainetta Klainarilta. Yhtäkkiä kaupunkiin saapuu kuitenkin lehdistön suuri massa: kadonneen kilpa-auto Salama McQueenin olinpaikka on löytynyt! Doc Hudson on vihjannut lehdistölle Salaman olinpaikasta harmistuneena McQueenin tuomasta häiriöstä hiljaiseen kaupunkielämään. Niinpä haikeana ystävistään erotettu Salama viedään Kaliforniaan, jossa hän pääsee kilpailemaan Piston Cupin voitosta. Salaman ajatukset ovat kuitenkin Syylari Cityssä, eikä hän pysty keskittymään kisaan. Kisan alettua Salama kuitenkin yhtäkkiä kuulee radiostaan Doc Hudsonin äänen: hän on saapunut Salaman tallipäälliköksi ja mukaansa hän on ottanut kannustusjoukkion Syylari Citystä! Salama pystyy taas keskittymään kilpailuun, ja hän on jo voittamassa kisaa, kun huomaa Kunkun makaavan romuna nurmikolla. Salama peruuttaa taaksepäin antaen näin Jasu Juntin voittaa, ja Salama ajaa Kunkun luo työntäen hänet edellään maaliin. Kansa hurraa Salamalle ja Kunkulle, eikä kukaan tunnu enää huomaavan epärehellisesti voittanutta Jasu Junttia. Salama McQueenin tukijoukot ja tallipaikka muutetaan Syylari Cityyn, ja niin autioitunut kaupunki saa taas elämänsä takaisin. 

Autot-elokuva on Pixarin seitsemäs elokuva, ja samalla viimeinen Pixarin elokuva, joka kuului Disneyn kanssa tehdyn sopimuksen piiriin. Disney oli tähän asti auttanut Pixaria heidän elokuviensa rahoittamisessa ja levittämisessä, joskin omisti myös oikeudet tänä aikana tehtyjen Pixarin elokuvien hahmoihin. Autot olisi viimeinen yhteistyössä tehtävä elokuva, ja Pixarin johto alkoi miettiä vaihtoehtoja, minkä yhtiön kanssa jatkaisi yhteistyötä markkinointi- ja jakelukoneiston suhteen. Miettimisajan pidentämiseksi Autojen ensi-iltaa siirrettiin puolella vuodella eteenpäin. Pixarin yhteistyö-päätöksestä kirjoittelen lisää tietoa seuraavan elokuva-arvostelun, Rottatouillen kohdalla. 

(Päivitys 14.6.2017: Autot oli itse asiassa ensimmäinen elokuva, joka julkaistiin Pixarin "uuden" yhteistyökumppanin kanssa, eli toisin kuin sanoin. Lue lisää Rottatouillen arvostelusta.)

Autot-elokuvaa alettiin pohtia Pixarilla jo vuonna 1998, jolloin Ötökän elämää sai ensi-iltansa. Tuolloin Pixarin suunnitteleman auto-elokuvan päähenkilönä oli sähköauto, joka eli bensiinikäyttöisten autojen johtamassa maailmassa. Tuo alkuperäinen idea kuulostaa minusta ihan mielenkiintoiselta, ja sähköautosta kertova elokuva olisi tuonut kivasti ilmastonmuutosta esille. Ilmastonmuutosta ei autoissa käsitellä, mutta se tuodaan esille Pixarin myöhemmissä elokuvissa Wall-E ja Autot 2. Alkuperäisen käsikirjoituksen hylkäämisen jälkeen autoja käsittelevä elokuva hyllytettiin pariksi vuodeksi, kunnes Pixarin John Lasseter teki road tripin perheensä kanssa. Automatkallaan hän sai inspiraation, ja alkoi suunnitella tielle 66 keskittyvää autoelokuvaa. Pixarin väki teki useamman automatkan kyseiselle tielle, ja Lasseter haki asiantuntemusta elokuvaan tien 66 historioitsijalta Michael Wallisilta. Tuolloin elokuvan nimikin oli ”Route 66”, mutta se muutettiin myöhemmin, jottei elokuvaa sekotettaisi samannimiseen televisiosarjaan. (Tämä taisi osoittautua hyväksi nimenvaihdoksi, sillä ”Route 66, 2” olisi aivan erilainen elokuva kuin Autot 2!) Autot valmistui vuonna 2006, ja elokuvasta tuli suuri menestys! Autot oli ehdokkaana kahdessa Oscar-kategoriassa parhaasta laulusta (Our Town) ja parhaasta animaatiosta, mutta ei voittanut kumpaakaan palkintoa. Elokuva menestyi niin hyvin, että se sai jatkoa televisiosarjan Martin tarinatalli muodossa vuonna 2008. Vuonna 2011 ensi-iltansa sai elokuva Autot 2, ja tänä kesänä (2017) teattereihin saapuu Autot 3. Autot sai myös spin-off –elokuvasarjan, kun vuonna 2013 julkaistiin elokuva Lentsikat, ja seuraavana vuonna jatko-osa Lentsikat: Pelastajat. Lentokoneiden maailmaa käsittelevät elokuvat eivät ole kuitenkaan päässeet Pixarin klassikoiden joukkoon. 

Autot-elokuva on Pixarin toinen elokuva Ötökän elämän jälkeen, jossa ei esiinny ollenkaan ihmisiä. Elokuvan hahmoina seikkailee autot. Päähenkilö on omahyväinen kilpa-auto Salama McQueen. Punainen auto on ensikertalainen Piston Cup -kilpailussa, ja hän haluaa voittaa sen hinnalla millä hyvänsä. Salama on kiinnostunut vain menestyksestään, ja hän kohtelee tallitiimiään ja sponsoroijaansa huonosti haaveillen kuuluisuudesta. Katsoja tajuaakin pian, ettei Salamalla ole yhtään aitoa ystävää, paitsi Make-kuljetusrekka, jota häntäkin McQueen kohtelee todella huonosti. Elokuvan aikana Salama kuitenkin oppii ystävyyden merkityksen ja muiden huomioonottamisen tärkeyden. Syylari Cityssä Salama kohtaa monenlaisia autoja, ja ehkä merkittävämmäksi tapaamiseksi muodostuu hänen ja hinausauto-Martin kohtaaminen. Marttia jos ketä voisi sanoa ”maalaisjuntiksi”. Hinausauto on hieman hömelö: hän vitsailee paljon ja tuntuu olevan pihalla monesta kaupunkilaiselle Salamalle itsestäänselvästä asiasta. Silti Martin ruostekuoren alta löytyy lämmin ja aito sydän, joka ottaa muukalaisen avosylin vastaan kaupunkiin. 


Salli Carrera on sulavalinjainen Porsche, johon Salama ihastuu ensisilmäyksellä. Valitettavasti Sallin tunteet eivät käy yhtä kuumina, ainakaan ennen kuin hän tutustuu kilpa-autoon paremmin. Salli kohentaa Syylari Cityssä kaikkien itsetuntoa ja luo kaupunkilaisille hyvää me-henkeä. Syylari Cityn eräänlaisena johtohahmona toimii Doc Hudson, joka on kaupungin tuomari ja lääkäri. Hudson on hyvin kiukkuinen vanha auto, erityisesti nuorta kilpa-autoa kohtaan, eikä hän haluaisi Salaman sekoittavan kaupungin rauhallista ilmapiiriä. Hudsonilla on kuitenkin hyvä syy olla katkera kilpa-autoille yleisesti ottaen, mutta elokuvan lopussa hänkin pystyy unohtamaan vanhat kaunat. Syylari Cityssä hääräilee edellä mainittujen lisäksi Klainari-Kleinbus, joka hippimäisesti käyttää uusiutuvaa polttoainetta, Kessu-jeeppi, joka yrittää pitää Klainarin armeijan kurissa, Sheriffi-poliisi, ujo Puna-paloauto, italialaiset Luigi ja Guido rengasmyyjät, jotka ihannoivat Ferraria, aviopari Ramone ja Floora sekä vanha Lizzie, jonka aviomies aikoinaan perusti Syylari Cityn. Kaikille sivuhahmoille on saatu kivasti persoonaa, mutta heidän persoonallisiksi tekeminen ei ole vienyt yhtään ruutuaikaa elokuvan päähenkilöiltä. Autot-elokuvassa ei varsinaista pahista ole, mutta jos sitä lähdetään etsimällä etsimään, olisi pahis Salaman kilpakumppani Jasu Juntti, jonka inhottava käyttäytyminen ei jää kellekään epäselväksi hahmon nimenkään takia. 

Autot-elokuvaa tehtäessä animaattoreiden piti ratkaista monta pulmaa, kuten missä autojen silmät ovat ja miten saada autot animoitua siten, että ne näyttävät aidoilta autoilta. Autohahmot eivät voineet yhtään venyä ja paukkua animaatiossa, jotta katsoja uskoisi niiden olevan oikeasti metallista tehtyjä kasoja. Niinpä autojen ”ruumiin” piti pysyä koko ajan joustamattomana ja kovana. Myös auton pinnan heijastusten animointi piti miettiä erikseen, jotta heijastuvat kuvat olisivat autenttisen näköisiä. Autojen silmät Pixar päätti sijoittaa tuulilasien kohdalle, ei etuvaloihin. Itse aina pienenä kuvitellessani autojen olevan eläviä kuvittelin niiden silmien sijaitsevan etuvalojen kohdalla, enkä varmasti ole ollut ainoa, joka on inhimillistänyt autoja näin. Tuulilasi-silmät antoivat autoille suuremmat silmät, joiden takia hahmojen tunnetilat on paremmin nähtävillä. Pixarin Autot ei ollut kuitenkaan ensimmäinen elokuva, jossa tuulilasi on toiminut auton (tai lentokoneen!) silminä, vaan sitä ennen muun muassa Disneyltä on julkaistu tuulilasi-silmiä käyttävät lyhytelokuvat Susie pieni sininen auto (1952) ja Pedro (1943, Saludos Amigos). Autot-elokuvaa katsoessa huomaa, että animaattorit ovat toden teolla päässeet hauskuttelemaan elokuvan suhteen. Elokuvan maailman pilvet ja kalliomuodostelmat ovat saaneet inspiraatiota autojen muotoilusta, ja ilmassa pörräävät kärpäset ovat mini-kuplavolkkareita! Aivan mahtavaa! Elokuvan keskeyttää aina silloin tällöin ns. ”mainoskuvat”, esimerkiksi kohdissa, joissa Salama haaveilee olevansa Dinoco-yhtön sponsoroima. Välillä näemme myös suoraan televisiokuvaa, ja televisiojuontajat (jotka ovat tietenkin autoja) puhuvat Piston Cupista ja analysoivat kilpailijoita. Elokuvassa on myös monta upeaa hidastettua kohtausta. Pidän tästä monipuolisesta kuvamateriaalista, jota elokuva meille tuottaa. 

Autot-elokuvaan taustamusiikin on säveltänyt Pixarin vanha tuttu säveltäjämestari, Randy Newman. Taustamusiikin ohella hän on säveltänyt elokuvaan laulun Our Town, joka oli tosiaan ehdolla parhaan laulun palkintokategoriassa Oscar-gaalassa. Our Town –laulu soi elokuvan keskivaiheilla kohdassa, jossa Salli kertoo Salamalle Syylari Cityn historiasta. Muut elokuvassa esiintyvät laulut ovat muiden säveltäjien kädenjälkeä, jotkut jopa useiden vuosien takaa. Esimerkiksi laulu Route 66 on sävelletty jo vuonna 1946 ja sitä on esittänyt alunperin Nat King Cole, ja Life Is a Highway on Tom Cochranen laulu vuodelta 1991. Sen sijaan Real Gone on sävelletty nimenomaan Autot-elokuvaa varten, mutta säveltäjinä on toiminut Sheryl Crow ja John Shanks. Elokuvan laulujen musiikkityyli vaihtelee paljonkin, ja joukossa on nykyaikaista poppia ja rockia, mutta myös vanhempaa bluesia ja countrymusiikkia. Jotenkin kaikki eri musiikkityylit kuitenkin sopivat yhteen, ja elokuvan soundtrack soi ainakin minun päässäni eheänä kokonaisuutena. Monet yllä mainitut laulut jäävät myös helposti soimaan päähän, eli niiden melodia on helppo ja muistettava. 

Seuraavaksi siirrymme Autojen ”easter eggien” pariin. Pixarin perinteinen A113 –kirjain-numero-yhdistelmä löytyy junasta (joka meinaa ajaa Salaman päälle), ja Pizza Planeetan auto on Piston Cupin yleisön joukossa Elvis-auton vieressä hurraamassa. Dinoco-yhtiö on nähty jo ensimmäisessä Pixarin elokuvassa, Toy Storyssa, jossa on sen niminen huoltoasema. Autoissa on useampikin viittaus Toy Storyyn, sillä autot käyttävät renkaita, joiden merkki on Lightyear (niinkuin Buzz Lightyear). Toisaalta merkki viittaa myös oikeaan Goodyear-rengasmerkkiin. Salama McQueenin kyljessä oleva numero 95 taas viittaa Toy Storyn valmistumisvuoteen 1995. Salaman matkustaessa Maken sisällä kisapaikalta toiseen Make ohittaa puhelinlankoja, joilla roikkuu samat linnut, jotka ovat pääosassa Pixarin lyhytelokuvassa Lintuset. Elokuvan lopputekstien aikana nähdään taas, kuinka elokuvan autohahmot katsovat elokuvia nimeltään Ötökkäauton elämää, Monsteriautot Oy ja Leluautoelämää. Mihinköhän elokuviin nämä viittaisivat...? Elokuvia katsova hahmo Make kommentoi katsomiaan auto-elokuvia ja erityisesti niissä esiintyviä hahmoja Röh, Jeti ja P.T.Kirppu, joiden äänen huomaa muistuttavan toisiaan. Hauskaksi kohdan tekee sen, että kaikilla hahmoilla todellakin on englanniksi sama ääninäyttelijä, John Ratzenberger, joka on tähänkin päivään asti äänittänyt kaikkiin Pixarin elokuviin vähintään pienen sivuroolin! Suomessa vastaavaa jatkumoa dubbaajien suhteen ei ole. 

Autot-elokuvan ilmestyessä vuonna 2008 pidin elokuvaa yhtenä vitsinä, joka on tarkoitettu vain pikkupoikien katseltavaksi ja josta nuori aikuiskatsoja ei saisi irti mitään. Pidin käsitystä yllä pari vuotta, eikä elokuvan markkinointi tai suosio varsinkaan muuttanut mielipidettäni. Katsoin elokuvan vasta sitä esitettäessä televisiosta – ja olin myyty. Autot todellakin yllätti minut positiivisesti huumorillaan, vakavuudellaan, kuplavolkkari-kärpäsillään ja muilla upeilla kuvamateriaaleillaan. Elokuvan hahmoista on tehty todella sympaattisia ja samaistuttavia, vaikka he ovatkin vain autoja! Elokuvan juoni on ehkä kliseitä täynnä, mutta jotain taianomaisuutta siitä löytyy, ehkä juuri autoja tulvivan maailman takia. Autot ei ole listallani Pixarin parhaimpien elokuvien joukossa, mutta todella mainio ja viihdyttävä elokuva se on! Suosittelen katsomaan elokuvan, jos ette ole sitä vielä nähneet! 

”Pane pois tuo karmea renkutus!”
”Vähän kunnioitusta hei, tää on Hendrixii!”
- Kessu ja Klainari

2 kommenttia:

  1. Mulle kävi ihan samalla tavalla kuin sulle. En ois IKINÄ uskonut, että autoista kertova elokuva on niin hyvä! :D Pelkkä ajatus saa mut edelleen nyrpistämään nenää, siis ajatus auto-elokuvasta, mutta Autot oli kyllä varmaan yksiä isoimpia positiivisia leffaylläreitä ikinä! Ja se on Augustin suosikki, joten. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa! Siskonpojat ja muut pienemmät sukulaiset tai kummilapset saavat kyllä varmasti tykkäämään joistain elokuvista tai tv-sarjoista, vaikka ne muuten olisivat neutraaleja itselle. :) Mahtavaa, että elokuva on Augustin suosikki, vaikka leffa on julkaistu jo vuonna 2008! Ja hyvin pysyy muutenkin Autot-hypetys päällä Frozenin tapaan. Autojen suosio varmasti kasvaa taas kesällä uuden elokuvan myötä... josta minä olen jo ihan innoissani! Saa nähdä, onko teatterissa minun lisäksi sitten vain poikia vanhempiensa kanssa! XD

      Poista