HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Salama McQueen on Piston Cup
–autokisan tulokas, ja kauden päättyessä kolmen parhaan joukossa Kunkun ja Jasu
Juntin kanssa. Viimeistä, ratkaisevaa kilpailua ajetaan, jossa Salama näyttäisi
voittavan ylivoimaisesti. Hän ei kuitenkaan varikkotiiminsä pyynnöistä
huolimatta käy vaihtamassa renkaita, vaan haluaa ajaa samoilla renkailla koko
kisan ajan. Tämä kostautuu, ja hän päätyy lopulta maaliviivan yli täysin samaan
aikaan Kunkun ja Jasun kanssa. Niinpä tuomaristo päättää, että kolmikko saa
ajaa ratkaisevan kisan viikon päästä Kaliforniassa, toisella puolella
Amerikkaa. Salama haluaa päästä kisapaikalla ensimmäisenä, jotta saisi
mahdollisimman paljon mainostusta itselleen. Niinpä hän pakottaa
kuljetusrekkansa Maken ajamaan yön yli. Make torkahtelee ajaessaan, eikä
huomaa, kuinka töyssyjen aikana Salama putoaa hänen kyydistään pois. Salama
yrittää pimeällä moottoritiellä etsiä kuljetusrekkaansa, mutta ajautuu
paniikissaan sivutielle numero 66.
Tiellä 66 Salama saa peräänsä
sheriffin, joka lähtee Salaman perään tämän ylinopeuden takia. Sheriffin
pakoputki räjähtelee, ja Salama luulee poliisin ampuvan häntä. Niin hän lähtee
kauhuissaan ajamaan pakoon vieläkin lujempaa päätyen Syylari City –nimiseen
pikkukaupunkiin ja tuhoten matkallaan kaupungin päätien. Sheriffi saa Salaman
kiinni, ja oikeudessa Doc Hudson –niminen tuomari tuomitsee kilpa-auton
yhdyskuntapalveluun korjaamaan tuhoamansa tien. Salamalla olisi kauhea kiire
Kaliforniaan kisapaikalle, ja hän yrittää oikoa tien tekoa vetämällä
asfalttikonetta perässään nopeasti. Tämä ei kuitenkaan synnytä tasaista jälkeä,
vaan asfaltista tulee kupruileva ja huonokuntoinen. Niin Salaman pitää aloittaa
urakka uudestaan ja hiljentää kiireistä elämäntahtiaan keskittymällä hitaaseen
asfaltin luomiseen.
Tietä korjatessaan Salama viettää
useamman päivän Syylari Cityssä tutustuen kaupungin asukkaisiin.
Martti-hinausauton kanssa Salama käy pelottelemassa pelloilla märehtiviä
traktoreita ja kaksikon välille syntyy orastava ystävyys. Salli taas vie
Salaman ajelulle ja kertoo Syylari Cityn historiasta sekä omasta saapumisestaan
kaupunkiin. Syylari Cityn autioituminen harmittaa Sallia, ja hän haluaa luoda
kaupunkilaisiin toivoa siitä, että hylätty kaupunki vielä jonakin päivänä vilkastuu.
Sallin ja Salaman välille alkaa muodostua lisäksi jotain ystävyyttä syvempää...
Salama saa yllättäen myös oppia hiekalla ajamisesta Doc Hudsonilta, ja
myöhemmin hänelle selviää vanhan auton salattu menneisyys: Doc Hudson on ollut
kilpa-auto, ja hän on voittanut ainakin neljä Piston Cup –mestaruutta! Hudsonin
kilpaura loppui kuitenkin traagisesti onnettomuuteen, josta selvittyään
Hudsonia ei enää otettu kilparadoille mukaan. Hudson ei halua puhua
kisamenneisyydestään mitään, ja suorastaan suuttuu Salamalle tämän selvitettyä
asian.
Lopulta Salama McQueen saa
Syylari Cityn tien kuntoon. Hän ilahduttaa kaupungin asukkaita esimerkiksi
ostamalla uudet renkaat itselleen Luigilta ja ostamalla orgaanista
polttoainetta Klainarilta. Yhtäkkiä kaupunkiin saapuu kuitenkin lehdistön suuri
massa: kadonneen kilpa-auto Salama McQueenin olinpaikka on löytynyt! Doc Hudson
on vihjannut lehdistölle Salaman olinpaikasta harmistuneena McQueenin tuomasta
häiriöstä hiljaiseen kaupunkielämään. Niinpä haikeana ystävistään erotettu
Salama viedään Kaliforniaan, jossa hän pääsee kilpailemaan Piston Cupin
voitosta. Salaman ajatukset ovat kuitenkin Syylari Cityssä, eikä hän pysty
keskittymään kisaan. Kisan alettua Salama kuitenkin yhtäkkiä kuulee radiostaan
Doc Hudsonin äänen: hän on saapunut Salaman tallipäälliköksi ja mukaansa hän on
ottanut kannustusjoukkion Syylari Citystä! Salama pystyy taas keskittymään
kilpailuun, ja hän on jo voittamassa kisaa, kun huomaa Kunkun makaavan romuna
nurmikolla. Salama peruuttaa taaksepäin antaen näin Jasu Juntin voittaa, ja
Salama ajaa Kunkun luo työntäen hänet edellään maaliin. Kansa hurraa Salamalle
ja Kunkulle, eikä kukaan tunnu enää huomaavan epärehellisesti voittanutta Jasu
Junttia. Salama McQueenin tukijoukot ja tallipaikka muutetaan Syylari Cityyn,
ja niin autioitunut kaupunki saa taas elämänsä takaisin.
Autot-elokuva
on Pixarin seitsemäs elokuva, ja samalla viimeinen Pixarin elokuva, joka kuului
Disneyn kanssa tehdyn sopimuksen piiriin. Disney oli tähän asti auttanut
Pixaria heidän elokuviensa rahoittamisessa ja levittämisessä, joskin omisti
myös oikeudet tänä aikana tehtyjen Pixarin elokuvien hahmoihin. Autot olisi viimeinen yhteistyössä
tehtävä elokuva, ja Pixarin johto alkoi miettiä vaihtoehtoja, minkä yhtiön
kanssa jatkaisi yhteistyötä markkinointi- ja jakelukoneiston suhteen.
Miettimisajan pidentämiseksi Autojen
ensi-iltaa siirrettiin puolella vuodella eteenpäin. Pixarin yhteistyö-päätöksestä
kirjoittelen lisää tietoa seuraavan elokuva-arvostelun, Rottatouillen kohdalla.
(Päivitys 14.6.2017: Autot oli itse asiassa ensimmäinen elokuva, joka julkaistiin Pixarin "uuden" yhteistyökumppanin kanssa, eli toisin kuin sanoin. Lue lisää Rottatouillen arvostelusta.)
(Päivitys 14.6.2017: Autot oli itse asiassa ensimmäinen elokuva, joka julkaistiin Pixarin "uuden" yhteistyökumppanin kanssa, eli toisin kuin sanoin. Lue lisää Rottatouillen arvostelusta.)
Autot-elokuvaa
alettiin pohtia Pixarilla jo vuonna 1998, jolloin Ötökän elämää sai ensi-iltansa. Tuolloin Pixarin suunnitteleman
auto-elokuvan päähenkilönä oli sähköauto, joka eli bensiinikäyttöisten autojen
johtamassa maailmassa. Tuo alkuperäinen idea kuulostaa minusta ihan
mielenkiintoiselta, ja sähköautosta kertova elokuva olisi tuonut kivasti ilmastonmuutosta
esille. Ilmastonmuutosta ei autoissa käsitellä, mutta se tuodaan esille Pixarin
myöhemmissä elokuvissa Wall-E ja Autot 2. Alkuperäisen käsikirjoituksen
hylkäämisen jälkeen autoja käsittelevä elokuva hyllytettiin pariksi vuodeksi,
kunnes Pixarin John Lasseter teki road tripin perheensä kanssa. Automatkallaan
hän sai inspiraation, ja alkoi suunnitella tielle 66 keskittyvää autoelokuvaa. Pixarin
väki teki useamman automatkan kyseiselle tielle, ja Lasseter haki
asiantuntemusta elokuvaan tien 66 historioitsijalta Michael Wallisilta.
Tuolloin elokuvan nimikin oli ”Route 66”, mutta se muutettiin myöhemmin, jottei
elokuvaa sekotettaisi samannimiseen televisiosarjaan. (Tämä taisi osoittautua
hyväksi nimenvaihdoksi, sillä ”Route 66,
2” olisi aivan erilainen elokuva kuin Autot
2!) Autot valmistui vuonna 2006,
ja elokuvasta tuli suuri menestys! Autot
oli ehdokkaana kahdessa Oscar-kategoriassa parhaasta laulusta (Our Town) ja parhaasta animaatiosta,
mutta ei voittanut kumpaakaan palkintoa. Elokuva menestyi niin hyvin, että se
sai jatkoa televisiosarjan Martin
tarinatalli muodossa vuonna 2008. Vuonna 2011 ensi-iltansa sai elokuva Autot 2, ja tänä kesänä (2017)
teattereihin saapuu Autot 3. Autot
sai myös spin-off –elokuvasarjan, kun vuonna 2013 julkaistiin elokuva Lentsikat, ja seuraavana vuonna
jatko-osa Lentsikat: Pelastajat.
Lentokoneiden maailmaa käsittelevät elokuvat eivät ole kuitenkaan päässeet
Pixarin klassikoiden joukkoon.
Autot-elokuva
on Pixarin toinen elokuva Ötökän elämän
jälkeen, jossa ei esiinny ollenkaan ihmisiä. Elokuvan hahmoina seikkailee
autot. Päähenkilö on omahyväinen kilpa-auto Salama McQueen. Punainen auto on
ensikertalainen Piston Cup -kilpailussa, ja hän haluaa voittaa sen hinnalla
millä hyvänsä. Salama on kiinnostunut vain menestyksestään, ja hän kohtelee
tallitiimiään ja sponsoroijaansa huonosti haaveillen kuuluisuudesta. Katsoja
tajuaakin pian, ettei Salamalla ole yhtään aitoa ystävää, paitsi
Make-kuljetusrekka, jota häntäkin McQueen kohtelee todella huonosti. Elokuvan
aikana Salama kuitenkin oppii ystävyyden merkityksen ja muiden
huomioonottamisen tärkeyden. Syylari Cityssä Salama kohtaa monenlaisia autoja,
ja ehkä merkittävämmäksi tapaamiseksi muodostuu hänen ja hinausauto-Martin
kohtaaminen. Marttia jos ketä voisi sanoa ”maalaisjuntiksi”. Hinausauto on
hieman hömelö: hän vitsailee paljon ja tuntuu olevan pihalla monesta
kaupunkilaiselle Salamalle itsestäänselvästä asiasta. Silti Martin ruostekuoren
alta löytyy lämmin ja aito sydän, joka ottaa muukalaisen avosylin vastaan
kaupunkiin.
Salli Carrera on sulavalinjainen
Porsche, johon Salama ihastuu ensisilmäyksellä. Valitettavasti Sallin tunteet
eivät käy yhtä kuumina, ainakaan ennen kuin hän tutustuu kilpa-autoon paremmin.
Salli kohentaa Syylari Cityssä kaikkien itsetuntoa ja luo kaupunkilaisille
hyvää me-henkeä. Syylari Cityn eräänlaisena johtohahmona toimii Doc Hudson,
joka on kaupungin tuomari ja lääkäri. Hudson on hyvin kiukkuinen vanha auto,
erityisesti nuorta kilpa-autoa kohtaan, eikä hän haluaisi Salaman sekoittavan
kaupungin rauhallista ilmapiiriä. Hudsonilla on kuitenkin hyvä syy olla katkera
kilpa-autoille yleisesti ottaen, mutta elokuvan lopussa hänkin pystyy
unohtamaan vanhat kaunat. Syylari Cityssä hääräilee edellä mainittujen lisäksi
Klainari-Kleinbus, joka hippimäisesti käyttää uusiutuvaa polttoainetta,
Kessu-jeeppi, joka yrittää pitää Klainarin armeijan kurissa, Sheriffi-poliisi,
ujo Puna-paloauto, italialaiset Luigi ja Guido rengasmyyjät, jotka ihannoivat
Ferraria, aviopari Ramone ja Floora sekä vanha Lizzie, jonka aviomies aikoinaan
perusti Syylari Cityn. Kaikille sivuhahmoille on saatu kivasti persoonaa, mutta
heidän persoonallisiksi tekeminen ei ole vienyt yhtään ruutuaikaa elokuvan
päähenkilöiltä. Autot-elokuvassa ei
varsinaista pahista ole, mutta jos sitä lähdetään etsimällä etsimään, olisi
pahis Salaman kilpakumppani Jasu Juntti, jonka inhottava käyttäytyminen ei jää
kellekään epäselväksi hahmon nimenkään takia.
Autot-elokuvaa
tehtäessä animaattoreiden piti ratkaista monta pulmaa, kuten missä autojen
silmät ovat ja miten saada autot animoitua siten, että ne näyttävät aidoilta
autoilta. Autohahmot eivät voineet yhtään venyä ja paukkua animaatiossa, jotta
katsoja uskoisi niiden olevan oikeasti metallista tehtyjä kasoja. Niinpä
autojen ”ruumiin” piti pysyä koko ajan joustamattomana ja kovana. Myös auton
pinnan heijastusten animointi piti miettiä erikseen, jotta heijastuvat kuvat olisivat
autenttisen näköisiä. Autojen silmät Pixar päätti sijoittaa tuulilasien
kohdalle, ei etuvaloihin. Itse aina pienenä kuvitellessani autojen olevan
eläviä kuvittelin niiden silmien sijaitsevan etuvalojen kohdalla, enkä varmasti
ole ollut ainoa, joka on inhimillistänyt autoja näin. Tuulilasi-silmät antoivat
autoille suuremmat silmät, joiden takia hahmojen tunnetilat on paremmin
nähtävillä. Pixarin Autot ei ollut
kuitenkaan ensimmäinen elokuva, jossa tuulilasi on toiminut auton (tai
lentokoneen!) silminä, vaan sitä ennen muun muassa Disneyltä on julkaistu tuulilasi-silmiä
käyttävät lyhytelokuvat Susie pieni
sininen auto (1952) ja Pedro
(1943, Saludos Amigos). Autot-elokuvaa katsoessa huomaa, että
animaattorit ovat toden teolla päässeet hauskuttelemaan elokuvan suhteen.
Elokuvan maailman pilvet ja kalliomuodostelmat ovat saaneet inspiraatiota
autojen muotoilusta, ja ilmassa pörräävät kärpäset ovat mini-kuplavolkkareita!
Aivan mahtavaa! Elokuvan keskeyttää aina silloin tällöin ns. ”mainoskuvat”,
esimerkiksi kohdissa, joissa Salama haaveilee olevansa Dinoco-yhtön
sponsoroima. Välillä näemme myös suoraan televisiokuvaa, ja televisiojuontajat
(jotka ovat tietenkin autoja) puhuvat Piston Cupista ja analysoivat
kilpailijoita. Elokuvassa on myös monta upeaa hidastettua kohtausta. Pidän tästä
monipuolisesta kuvamateriaalista, jota elokuva meille tuottaa.
Autot-elokuvaan
taustamusiikin on säveltänyt Pixarin vanha tuttu säveltäjämestari, Randy
Newman. Taustamusiikin ohella hän on säveltänyt elokuvaan laulun Our Town, joka oli tosiaan ehdolla
parhaan laulun palkintokategoriassa Oscar-gaalassa. Our Town –laulu soi elokuvan keskivaiheilla kohdassa, jossa Salli
kertoo Salamalle Syylari Cityn historiasta. Muut elokuvassa esiintyvät laulut
ovat muiden säveltäjien kädenjälkeä, jotkut jopa useiden vuosien takaa. Esimerkiksi
laulu Route 66 on sävelletty jo
vuonna 1946 ja sitä on esittänyt alunperin Nat King Cole, ja Life Is a Highway on Tom Cochranen laulu
vuodelta 1991. Sen sijaan Real Gone
on sävelletty nimenomaan Autot-elokuvaa
varten, mutta säveltäjinä on toiminut Sheryl Crow ja John Shanks. Elokuvan
laulujen musiikkityyli vaihtelee paljonkin, ja joukossa on nykyaikaista poppia
ja rockia, mutta myös vanhempaa bluesia ja countrymusiikkia. Jotenkin kaikki
eri musiikkityylit kuitenkin sopivat yhteen, ja elokuvan soundtrack soi ainakin
minun päässäni eheänä kokonaisuutena. Monet yllä mainitut laulut jäävät myös
helposti soimaan päähän, eli niiden melodia on helppo ja muistettava.
Seuraavaksi siirrymme Autojen ”easter eggien” pariin. Pixarin
perinteinen A113 –kirjain-numero-yhdistelmä löytyy junasta (joka meinaa ajaa
Salaman päälle), ja Pizza Planeetan auto on Piston Cupin yleisön joukossa
Elvis-auton vieressä hurraamassa. Dinoco-yhtiö on nähty jo ensimmäisessä
Pixarin elokuvassa, Toy Storyssa,
jossa on sen niminen huoltoasema. Autoissa
on useampikin viittaus Toy Storyyn,
sillä autot käyttävät renkaita, joiden merkki on Lightyear (niinkuin Buzz
Lightyear). Toisaalta merkki viittaa myös oikeaan Goodyear-rengasmerkkiin. Salama
McQueenin kyljessä oleva numero 95 taas viittaa Toy Storyn valmistumisvuoteen 1995. Salaman matkustaessa Maken
sisällä kisapaikalta toiseen Make ohittaa puhelinlankoja, joilla roikkuu samat
linnut, jotka ovat pääosassa Pixarin lyhytelokuvassa Lintuset. Elokuvan lopputekstien aikana nähdään taas, kuinka
elokuvan autohahmot katsovat elokuvia nimeltään Ötökkäauton elämää, Monsteriautot Oy ja Leluautoelämää. Mihinköhän elokuviin nämä viittaisivat...? Elokuvia
katsova hahmo Make kommentoi katsomiaan auto-elokuvia ja erityisesti niissä
esiintyviä hahmoja Röh, Jeti ja P.T.Kirppu, joiden äänen huomaa muistuttavan
toisiaan. Hauskaksi kohdan tekee sen, että kaikilla hahmoilla todellakin on englanniksi
sama ääninäyttelijä, John Ratzenberger, joka on tähänkin päivään asti
äänittänyt kaikkiin Pixarin elokuviin vähintään pienen sivuroolin! Suomessa
vastaavaa jatkumoa dubbaajien suhteen ei ole.
Autot-elokuvan
ilmestyessä vuonna 2008 pidin elokuvaa yhtenä vitsinä, joka on tarkoitettu vain
pikkupoikien katseltavaksi ja josta nuori aikuiskatsoja ei saisi irti mitään. Pidin
käsitystä yllä pari vuotta, eikä elokuvan markkinointi tai suosio varsinkaan
muuttanut mielipidettäni. Katsoin elokuvan vasta sitä esitettäessä televisiosta
– ja olin myyty. Autot todellakin yllätti
minut positiivisesti huumorillaan, vakavuudellaan, kuplavolkkari-kärpäsillään
ja muilla upeilla kuvamateriaaleillaan. Elokuvan hahmoista on tehty todella
sympaattisia ja samaistuttavia, vaikka he ovatkin vain autoja! Elokuvan juoni
on ehkä kliseitä täynnä, mutta jotain taianomaisuutta siitä löytyy, ehkä juuri
autoja tulvivan maailman takia. Autot
ei ole listallani Pixarin parhaimpien elokuvien joukossa, mutta todella mainio
ja viihdyttävä elokuva se on! Suosittelen katsomaan elokuvan, jos ette ole sitä
vielä nähneet!
”Pane pois tuo karmea renkutus!”
”Vähän kunnioitusta hei, tää on Hendrixii!”
- Kessu ja Klainari
- Kessu ja Klainari
Mulle kävi ihan samalla tavalla kuin sulle. En ois IKINÄ uskonut, että autoista kertova elokuva on niin hyvä! :D Pelkkä ajatus saa mut edelleen nyrpistämään nenää, siis ajatus auto-elokuvasta, mutta Autot oli kyllä varmaan yksiä isoimpia positiivisia leffaylläreitä ikinä! Ja se on Augustin suosikki, joten. <3
VastaaPoistaHahaa! Siskonpojat ja muut pienemmät sukulaiset tai kummilapset saavat kyllä varmasti tykkäämään joistain elokuvista tai tv-sarjoista, vaikka ne muuten olisivat neutraaleja itselle. :) Mahtavaa, että elokuva on Augustin suosikki, vaikka leffa on julkaistu jo vuonna 2008! Ja hyvin pysyy muutenkin Autot-hypetys päällä Frozenin tapaan. Autojen suosio varmasti kasvaa taas kesällä uuden elokuvan myötä... josta minä olen jo ihan innoissani! Saa nähdä, onko teatterissa minun lisäksi sitten vain poikia vanhempiensa kanssa! XD
Poista