HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Pohjoista Arendellea hallitsee kuningas ja kuningatar, joilla on kaksi
pientä tytärtä: Elsa ja Anna. Prinsessoista vanhempi, Elsa, on saanut synnyin
lahjakseen kyvyn taikoa jäätä ja lunta. Elsa ja Anna viettävät tiiviisti aikaa
yhdessä, ja nuorempi Anna on suorastaan ihastunut Elsan taitoihin. Eräänä yönä
tyttöjen leikit menevät kuitenkin pahasti pieleen, kun Elsan taika osuu
vahingossa Annaan. Kuningas ja kuningatar kiiruhtavat tyttöjensä kanssa
peikkojen luo, jossa Peikkopappa parantaa Annan poistamalla tytöstä taikuuden.
Annan kokonaisvaltaisen paranemisen takia tytöltä poistetaan myös kaikki
muistot taioista, joten Anna ei muista enää Elsan voimia. Peikkopappa kehottaa
Elsaa myös opettelemaan hallitsemaan voimiaan, sillä niissä piilee kauneuden
ohella myös suuri vaara. Kuningas ja kuningatar päättävät, että parasta on, jos
Elsan voimat salataan koko valtakunnalta. Niin Elsa lukittuu omaan
huoneeseensa, jossa hän kasvaa isoksi peläten omia voimiaan. Anna kasvaa
ymmärtämättä sitä, miksi ennen leikeissä mukana ollut Elsa ei enää halua
nähdäkään siskoaan. Näin kuluu monta vuotta, kunnes kuningas ja kuningatar
lähtevät laivalla merimatkalle toiseen valtakuntaan. Laivamatkalla puhkeaa raju
myrsky, ja laiva uppoaa vieden Arendellen kuninkaan ja kuningattaren
mennessään. Arendellessa koittaa suruaika, ja kumpikin prinsessoista suree
vanhempiaan omissa oloissaan.
Kolmen vuoden kuluttua Arendellessa koittaa ilon päivä: Elsasta on
tullut täysikäinen, joten hänet voidaan kruunata valtakunnan kuningattareksi!
Etenkin Anna on innoissaan kruunajaisista, sillä linnan portit avataan niin
monien yksinäisyydessä vietettyjen vuosien jälkeen. Elsa taasen on kauhistunut,
sillä hän pelkää paljastavansa salatut voimansa kansalle. Kaupunkiin iloissaan
lähtenyt Anna sattuu törmäämään siellä Hansiin, Eteläsaarten prinssiin. Hans
tekee lähtemättömän vaikutuksen Annaan, ja kruunajaisissakin he vilkuttelevat
toisilleen. Elsa julistetaan Arendellen kuningattareksi, ja linnassa voi alkaa
tanssiaiset hänen kunniakseen. Tanssiaisissa Hans ja Anna tapaavat taas
toisensa, ja he viettävät koko illan keskenään tutustuen toisiinsa paremmin.
Lopulta Hans päätyy kosimaan Annaa, ja prinsessa vastaa prinssille myöntävästi.
Pari lähtee kertomaan Elsalle ilouutistaan, mutta Elsa suhtautuu kosintaan
kieltävällä tavalla: eihän toiseen voi tutustua kunnolla yhden päivän aikana!
Elsa ja Anna riitelevät keskenään asiasta, ja mukaan riitaan otetaan kaikki
vanhat kaunat. Lopulta Elsa hermostuu Annaan, ja tulee suutuspäissään
huitaisseensa kädellä juhlasalin lattiaan valtavat jääkimpaleet. Juhlakansa,
Anna mukaan lukien, säikähtää, ja Wesseltonin herttua jopa kutsuu Elsaa
hirviöksi! Elsa kauhistuu ja juoksee pois kaupungista vuorten yksinäisyyteen.
Samalla hän tulee jäädyttäneeksi koko Arendellen tuimaan talveen.
Anna päättää lähteä sisarensa perään, sillä uskoo voivansa houkutella
Elsan sulattamaan Arendellen. Poissaoloajakseen Anna määrää Hansin Arendellen
väliaikaiseksi hallitsijaksi. Anna ratsastaa Elsan jalanjäljissä pitkin lumista
metsää, kunnes tippuu hevosen selästä alas. Hevonen säikähtää puusta tippuvaa
lunta, ja ravaa takaisin kaupunkiin. Näin metsään eksynyt Anna ajautuu samooja
Tammisen kauppa-asemalle (ja saunalle!), jossa hän tapaa salaperäisen miehen,
Kristoffin. Ostettuaan talvivaatteet Anna lahjoo Kristoffin ja hänen
poro-ystävänsä Svenin oppaakseen kohti Pohjoisvuorta, josta jäätävin viima
tulee, ja jossa Elsan täytyy siis olla. Matka alkaa, ja matkan aikana heidän
kimppuunsa hyökkää susilauma, jonka seurauksena Kristoffin reki tuhoutuu.
Matkalla he kohtaavat myös kesästä haaveilevan lumiukko Olafin, jonka Elsa on
luonut. Olaf liittyy seurueen matkaan. Lopulta he pääsevät Pohjoisvuorelle,
jonka rinteelle Elsa on pystyttänyt upean jääpalatsin!
Anna menee palatsin sisään maanittelemaan Elsaa mukaansa kotiin ja pyytää
häntä sulattamaan Arendellen. Elsa ei ole tietoinen Arendellen jäätymisestä,
eikä hän tiedä, miten voisi valtakunnan sulattaa. Hetkeksi kuningattaresta pois
kadonnut pelko palaa takaisin, ja ahdistuneisuudessaan Elsan taika osuu taas
Annaan; tällä kertaa sydämeen. Elsan luoma jäähirviö, Vaahtokarkki, heittää
Annan, Kristoffin ja Olafin ulos linnasta. Annan vointi huononee, ja hänen
hiuksensa muuttuvat taian vaikutuksesta valkoisiksi. Kristoff päättää lähteä
viemään Annan peikkojen luo, sillä Peikkopappa osaa varmasti parantaa Annan!
Kristoffin perhe, peikot, riemastuvat Annan tulosta, ja yrittävät saada
Kristoffin ja Annan yhteen. Vihkimisyritys kuitenkin epäonnistuu Annan olon
huonotessa entisestään. Peikkopappa saapuu paikalle ja kertoo, ettei jäistä
sydäntä voi noin vain parantaa. Sydämen paranemiseen tarvitaan tosirakkauden
teko. Annalle tulee mieleen tosirakkauden suudelma ja hänen kihlattunsa Hans!
Niin Kristoff lähtee kiitämään kohti kaupunkia Svenin kyydissä Anna sylissään,
jotta Hans pääsee parantamaan Annan suudelman avulla.
Sillä aikaa Hans on koonnut etsintäpartion Annaa etsimään, ja partio
löytää Elsan jäälinnan, ja taistelun jälkeen vangitsee Elsan. Elsa on viety
Arendellen linnan tyrmään, sillä hänen katsotaan olevan liian vaarallinen
vapaana olevaksi. Anna saapuu linnaan Kristoffin tuomana, ja hänet kiikutetaan
saman tien Hansin puheille. Anna selittää tilanteen, ja pyytää Hansia
suutelemaan häntä. Tällöin Hans paljastaa kuitenkin todellisen itsensä: hän on
vain huijannut rakastavansa Annaa, sillä janoaa itselleen valtaa ja
kuninkuutta. Hans jättää Annan yksin jäätymään huoneeseen, ja lähtee itse
tappamaan Elsaa, jonka sanoo murhanneen Annan. Elsa on kuitenkin päässyt irti
kahleistaan ja paennut jäälle aiheuttamaansa lumimyrskyyn. Hans lähtee Elsan
perään. Samaan aikaan Olaf tulee vapauttamaan Annan, ja he näkevät Kristoffin,
joka on palaamassa Annan luokse kaupunkiin. Olaf kertoo Kristoffin rakastavan
Annaa, ja niin Anna lähtee Olafin avustuksella pyrkimään kohti Kristoffia,
sillä mies varmasti sulattaa hänen sydämensä. Niin Kristoff ja Annakin päätyvät
jäälle.
Hans tavoittaa Elsan, ja huijaa tätä, että Anna on kuollut Elsan takia.
Elsa romahtaa itkemään siskonsa takia, ja samalla lumimyrsky laantuu. Hans
vetäisee miekan tupesta ja nostaa sen valmiina iskuun murhatakseen
kuningattaren. Miekan ja Elsan väliin ehtii juuri ja juuri Anna, joka jäätyy
umpijäähän juuri ennen iskua hajottaen miekan. Elsa nostaa katseensa ja huomaa
edessään jäätyneen siskonsa. Elsan itkiessä jäätyneen Annan kaulassa Anna alkaa
pikkuhiljaa sulaa. Anna uhrasi oman henkensä siskonsa vuoksi, ja se jos mikä on
tosirakkauden teko! Niin rakkaus sulattaa Annan, ja siskokset pääsevät
syleilemään toisiaan. Elsa tajuaa, että rakkaus voi sulattaa Arendellenkin, ja
niin siskokset pääsevät pian nauttimaan lämpimästä kesäpäivästä. Niin kaikki
päättyy onnellisesti. Hans saa ansionsa mukaan, kun hänet lähetetään takaisin
Eteläsaarille. Wesseltonin herttuan kanssa puretaan kaikki kauppasopimukset.
Kristoff saa uuden reen sekä myös rakastamansa naisen, Annan. Olaf saa kokea
kesän sulamatta Elsan taikoman henkilökohtaisen lumipyryn ansiosta. Elsasta
tulee koko kansan rakastama kuningatar, ja hänet hyväksytään vihdoin sellaisena
kuin hän on, taikoineen päivineen. Tietenkin myös Anna ja Elsa löytävät taas
toisensa ja sisarrakkauden voiman.
Frozen perustuu H.C. Andersenin vuonna 1845 kirjoittamaan satuun Lumikuningatar, joskin elokuvalla ja
sadulla ei ole keskenään paljoa yhteneväisyyksiä. Andersenin satu kertoo
kahdesta lapsesta, Gerdasta ja Kaista, jotka ovat ystäviä keskenään. Kain
sydämeen ja silmiin joutuu tihulaisten kuninkaan peilin sirpaleita, jotka
tekevät Kaista ilkeän, eikä hän enää välitä ystävästään Gerdasta. Seuraavana
talvena Kai näkee Lumikuningattaren, joka lumoaa Kain lähtemään mukaansa. Gerda
lähtee etsimään ystäväänsä, ja monien, monien mutkien kautta (Lumikuningatar on mielestäni yksi
Andersenin pisimmistä saduista…) päätyy Lumikuningattaren linnaan. Linnasta
Gerda löytää Kain ja itkee kyyneleitä, jotka sulattavat peilin sirpaleet pois
Kaista. Niin Kai ja Gerda palaavat kotiinsa, jonne pääsevät aikuisiksi
kasvettuaan. Frozenissa ystävykset
ovatkin siskoksia, ja toisesta heistä tulee ”lumikuningatar”. Sadun lailla
elokuvassakin toisen siskoksen sydämeen menee taikaa, joka on muuttaa hahmosta
tyystin erilaisen. Tähän yhteneväisyydet elokuvan ja sadun välillä loppuvatkin.
H. C. Andersenin Lumikuningattaresta alettiin tehdä
Disney-sovitusta jo 1990-luvun lopulla. Projekti hylättiin kuitenkin vuonna
2002, kun elokuvan suunnittelussa mukana ollut Glen Keane lähti projektista ja
siirtyi Kaksin karkuteillä -elokuvan
pariin. Lumikuningatar-satu
nostettiin suunnittelupöydälle uudelleen vuonna 2008, ja projektin työnimeksi
laitettiin ”Anna ja Lumikuningatar”.
Elokuvasta suunniteltiin tuolloin perinteisesti animoitua, ja juoni oli vielä
hyvin samanlainen Andersenin sadun kanssa. Tarinaa ei kuitenkaan saatu
toimimaan. Lopulta vuonna 2011 elokuvan nimeksi vaihtui Frozen, ja se päätettiin tehdä tietokoneanimaatioksi. Tällöin myös lumikuningattaren
hahmo muutettiin Annan siskoksi, ja juonellisista vaikeuksista päästiin yli. Alun
perin tosin Elsa oli ilkeä, ja hän olisi kidnapannut Annan tämän häistä. Tämän
jälkeen Elsa olisi yrittänyt jäädyttää Annan sydämen, ja olisi lähettänyt
kaupunkiin lumiukkojen armeijan tuhojaan tekemään. Lopulta Frozen valmistui nykyiseen muotoonsa, ja ensi-iltansa elokuva sai
vuonna 2013. Näin ollen Frozenista
tuli Suomessa Disneyn klassikko numero 52, ja Yhdysvalloissa klassikko numero 53.
(Lue tästä, mistä eroavaisuus johtuu.) Frozen oli todellinen lippukassamenestys, ja siitä on tullut
Disneyn studioiden kaikkien aikojen eniten tuottanein animaatioelokuva. Vuonna
2014 Frozen voitti kaksi
Oscar-palkintoa: pystin parhaasta animaatioelokuvasta sekä toisen parhaasta
laulusta Let It Go.
Frozenin menestys jatkuu yhä, eikä sille näytä olevan loppua,
vaikka elokuvan ensi-illasta on jo yli kaksi vuotta. Kauppojen hyllyt ovat
täynnä Frozen-muroja ja -shampoita,
ja päiväkotien pihoilla lauletaan Let It
Go:ta joko suomeksi tai huonolla englannilla. Mistä tämä elokuvahypetys
sitten johtuu? MTV3:n uutisten haastattelussa (Disney On Ice:a koskien) eräs lapsi vastasi, että hän pitää Frozenista niin paljon, koska Elsalla on
taikavoimia. Elsan taikavoimat eivät kuitenkaan pelkästään selitä elokuvan suosiota
näin aikuisen näkökulmasta, sillä myös Kaksin
karkuteillä -elokuvan päähenkilöllä, Tähkäpäällä, on taikavoimia, eikä Kaksin karkuteillä ole ollenkaan niin
suosittu kuin Frozen. Frozenin ohjaaja, Chris Buck, kertoo
suosiosta näin (vapaasti suomennettuna): ”Emme
osanneet arvata (elokuvan saamaa suosiota)! Elokuvassa on hahmoja, joihin
ihmiset samaistuvat ja laulut ovat vahvoja ja helposti muistettavia. Meillä on
myös viallisia hahmoja - - me teimme tarkoituksella kaksi epätäydellistä
prinsessaa.” Ohjaajan mainitsemat asiat ovat varmasti vaikuttaneet elokuvan
suosioon, kuin myös se, että Frozen
on yllätyksellinen elokuva, ja se erottuu juonellisesti monista muista
animaatioista. Elokuva kertoo sisarussuhteesta, ja pienet lapset, jotka ovat
erityisesti alkaneet elokuvaa fanittamaan, samaistuvat paremmin
sisarussuhteista kertovaan elokuvaan kuin perinteiseen rakkauskertomukseen.
Sisarukset ovat yleensä lasten elämää lähempänä kuin rakastuminen. Oma osansa
suosion suuruudella on varmasti myös oheismateriaalilla. Jos kauppojen
hyllyillä ei olisi kaikkia Anna ja Elsa -nukkeja ja prinsessojen lettikirjoja,
olisi elokuvan suosio jo varmasti laantunut.
Frozenin animaatio on suoraan sanottuna aivan upeaa! Näin talven
rakastajana jaksan hämmästellä, miten upeasti elokuvan lumi on toteutettu:
siitä on tehty todella aidonnäköistä! Olen muutenkin tyytyväinen siihen, että
Disney on tehnyt talvimaisemiin sijoittuvan elokuvan, sillä niitä ei ole montaa
Disney-klassikkojen listalla. Meillä on kuitenkin olemassa neljä vuodenaikaa,
ja minusta on mukava nähdä elokuvia niihin kaikkiin sijoitettuina. Inspiraatiota
Frozenin maisemiin haettiin Norjasta,
jossa tekijät kävivät kolme kertaa tutkimassa lumen käyttäytymistä, valon käyttäytymistä
lumella ja jäässä sekä vuoria, vuonoja ja arkkitehtuuria. Esimerkkiä on otettu
myös saamelaisten kulttuurista. Disneyn studiolle tuotiin myös elävä poro,
jonka liikkeistä haettiin mallia Sveniä varten. Lunta varten taas luotiin uusi
tietokoneohjelma, Matterhorn, jolla
lumesta luotiin mahdollisimman oikeannäköistä. Tietokoneanimaation ohella
elokuvassa on käytetty kaksiulotteista animaatiota mm. lumiveistoksissa ja
jäätyneissä suihkulähteissä. Frozenin
visuaalinen puoli on kaiken kaikkiaan upea, ja ihmisten vaatteista ja hiuksista
näkyy, miten paljon animaatio on kehittynyt Kaksin
karkuteillä -elokuvankin jälkeen!
Frozenin hahmokavalkadi on suurehko, mutta silti useimpiin
hahmoista tehdään pintaa syvempi kurkistus. Hahmoihin paneudutaan ja ne tulevat
katsojille tutuiksi. Ainoa hahmo, johon olen ollut pettynyt, on poro Sven.
Svenistä on tehty minun mielestäni aivan liikaa Kaksin karkuteillä -elokuvan Maximuksen näköinen ja oloinen. Maximus
riemastutti elokuvassaan olemalla hevonen, joka käyttäytyy kuin koira. Sama vitsi
ei riemastuta kahta kertaa: Svenkin käyttäytyy Frozenissa monessa kohtauksessa yhtä innostuneesti ja kieli
läähättäen kuin koira. Ulkonäöllisestikin Sven muistuttaa paljon Maximusta;
Svenille on vain lisätty sarvet päähän. Onhan Svenissä ja Maximuksessa
eroavaisuuksiakin, esimerkiksi Maximus on paljon aggressiivisempi kuin Sven.
Silti samankaltaisuuksia on minusta liikaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita,
ettenkö pitäisi Svenistä! Svenin ja Kristoffin suhde on mielestäni ihana, ja
minusta on todella suloista, kun Sven vastailee Kristoffin puheeseen, toki
Kristoffin omalla äänellä.
Frozenin päähenkilöt ovat siskokset Anna ja Elsa. Elsa on
siskoksista vanhempi, ja hänet kruunataan elokuvan alussa Arendellen
kuningattareksi. Elsa on syntymästään asti hallinnut voimia, joiden avulla hän
pystyy hallitsemaan jäätä ja lunta. Elsan vanhemmat ovat neuvoneet tytärtään
salaamaan ja hillitsemään voimansa siitä asti, kun Elsan taika osui lapsena
vahingossa Annaan. Elsa onkin kasvanut voimiaan peläten ja sulkeutuneena omaan
huoneeseensa. Vanhempiensa kuoltua Elsalla ei ole enää ketään, kuka tietäisi
hänen voimistaan, ja hänen täytyy käsitellä surunsa aivan yksin. Elsasta tulee
kenties entistäkin sulkeutuneempi ja ahdistuneempi, ja jotkut ovat nähneetkin
Elsan käytöksessä masentuneisuuden oireita. Elsa ei myös todellakaan ole mikään
juhlien tunnelman kohottaja, vaan hän olisi mieluiten varjoissa muiden
huomaamattomissa. Harmillista hänen luonteeseensa nähden on se, että
kuningattarena hänen pitää edustaa kansaansa ja olla esiintymiskykyinen.
Elokuvan alkupuolella Elsa karkaa vastuutaan ja muita ihmisiä Pohjoisvuorelle,
jossa hän viimein vapauttaa voimansa ja pääsee olemaan oma itsensä vailla
salailua ja ahdistusta. Opimme kuitenkin, ettei peloista, murheesta ja
masennuksesta pääse eroon yksinään, vaikka miten vapautuneen oloinen Elsa
olisikin laulun Taakse jää kohdalla. Ahdistuksesta
toipumiseen tarvitsee aina apua muilta. Jotkut katsojat ovat nähneet Elsan
homoseksuaalina, ja laulun Taakse jää
hänen kaapista ulos tulemisenaan. Itse en ole koskaan ajatellut laulun
tarkoittavan sitä, mutta en kyseistä tulkintaa paheksukaan. Laulun
vaikuttavuuden, elokuvan juonen ja Elsan hahmonkehityksen kannalta ei ole
mitään väliä, mikä on Elsan seksuaalinen suuntautuminen, enkä ymmärrä asiasta
noussutta haloota. Elsan sisko, Anna, on luonteeltaan aivan erilainen Elsan
kanssa. Anna on sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja elämän pienistä hetkistä
iloitseva nuori nainen. Välillä tuntuu, ettei Annan puhetulvaa saa loppumaan
millään! Anna luottaa kaikkiin tapaamiinsa ihmisiin, eikä voi kuvitella
kenestäkään mitään pahaa. Hän hassuttelee ja kaipaa ulos linnasta, jonka ovet
ovat olleet suljettu hänen lapsuudestaan asti. Anna myös kaipaa kovasti
rakkautta elämäänsä. Hän ei voi ymmärtää, miksi Elsa on sulkenut hänet
ulkopuolelle elämästään, vaikka he lapsina olivat niin hyviä kavereita
keskenään. Anna ei muista Elsan taikavoimista mitään, ja niiden paljastuessa
Anna on yhtä hämmästynyt kuin muutkin Arendellelaiset.
Hans on Eteläsaarilta kotoisin
oleva prinssi, joka on saapunut Arendelleen juhlimaan Elsan kruunajaisia. Hans
ja Anna ihastuvat toisiinsa oikopäätä, ja Hans vaikuttaa samanlaiselta
höpsöttelevältä ja spontaanilta ihmiseltä kuin Anna. Hans on Annan ensirakkaus,
ja tämän luotettavan ja välittävän miehen voi jättää huoletta kuningaskunnan
johtoon Annan lähtiessä etsimään Elsaa. Etsintäreissullaan Anna törmää
Kristoffiin, joka on erämies ja ammatiltaan jäänmyyjä. Kristoff on Elsan lailla
muista ihmisistä eristäytynyt sielu, mikä ei ole ihme, sillä miehen ovat
kasvattaneet peikot. Kristoff on lojaali, ymmärtäväinen ja sympaattinen mies,
joka laittaa muiden tarpeet omiensa edelle. Peikot kuvailevat häntä myös
oudoksi, länkisääreksi, kompostilta haisevaksi, nukkatukkaiseksi mutta myös
hauskaksi ja herttaiseksi. Kristoffin paras ystävä on Sven-poro, joka tietää
aina, mitä Kristoff tarvitsee. Svenin kanssa Kristoff voi hassutella, ja Kristoff
onkin sitä mieltä, että poro voittaa aina ihmisen. Anna ja Kristoff törmäävät
Elsan etsintäretkellä myös Olafiin, eläväksi taiottuun lumiukkoon. Anna
tunnistaa Olafin lapsuudestaan, sillä hän ja Elsa rakensivat pienenä juuri
samanlaisia lumiukkoja. Olaf tuo elokuvaan hauskuutta, ja hänen veikeä naurunsa
ei voi olla saamatta katsojien suupieliä nousemaan ylöspäin. Hauskuuden lisäksi
Olafilla on myös totisempi puoli, ja hän välittää aidosti ympärillään olevista
ihmisistä – ja poroista.
Frozenin laulut on säveltänyt aviopari Kristen Anderson-Lopez ja
Robert Lopez, jotka sävelsivät laulut myös Nalle
Puhin elokuvaan. Taustamusiikin elokuvaan on säveltänyt Christophe Beck.
Anderson-Lopez, Lopez ja Beck työskentelivät kuitenkin kolmestaan, jotta
elokuvan musiikista tulisi ehjä kokonaisuus. Frozenin aloittaa kuitenkin Frode Fjellheimin säveltämä
saamelaisjoiku Eatnemen Vuelie. Tämä
a cappella -kappale on aivan ihana, ja liikutuin kyyneliin laulun ensimmäistä
kertaa kuullessani. Heti Vuelien
loputtua elokuvassa alkaa laulu Jääsydän,
jonka jäänhakkaajat laulavat. Laulun sanoista voi kuulla myös ennustuksen siitä,
mitä koko elokuvassa tulee tapahtumaan. Kolmas kappale on Lumiukko tehtäisiinkös?, jota Anna laulaa omaan huoneeseensa
sulkeutuneelle Elsalle yrittäen saaden hänet mukaansa leikkimään. Neljäs
kappale on Ensi kertaa ikuisuuteen,
joka soi Elsan kruunajaispäivän aamuna. Kappaleessa Anna ja Elsa laulavat
vuorotellen omista toiveistaan ja peloistaan. Sama kappale uusin sanoin
kuullaan vielä myöhemmin elokuvassa Annan saapuessa Elsan jäälinnaan. Lauluun
on tehty kaksi eri ääntä, Annalle ja Elsalle, ja välillä siskokset laulavat
päällekkäin omia tunteitaan auki luoden mielenkiintoisen harmonian. Viides
kappale on Ovi nyt auki on, rakkauslaulu,
jonka Anna ja Hans laulavat keskenään. Kuudes kappale on Elsan voimalaulu Taakse jää, jonka aikana Elsa päästää
voimansa vapaaksi ja luo itselleen mahtavan jäälinnan. Kappale on todella
mahtipontinen ja upea, eikä ole ihmekään, että se voitti parhaan laulun
Oscar-pystin. Seitsemäs lyhyt ja hauska kappale on Kristoffin ja Svenin laulama
Poro ain ihmisen voittaa. Sen jälkeen
pääsemme kuulemaan Olafin haaveita kesästä laulun On kesä tahtiin. Viimeinen laulu elokuvassa on Vinksinvonksin-peikkolaulu, jonka peikot (yllätys yllätys)
laulavat. Laulussa on minusta aivan ihanat sanat, ja muutenkin laulu on
mielestäni ihanan positiivinen ja onnistunut. Elokuvan lopputekstien aikana soi
vielä Demi Lovaton pop-versio Let It Go:sta.
Frozeniin sävellettiin lisäksi useita
muita kappaleita, mutta ne eivät syystä tai toisesta päätyneet lopulliseen
elokuvaan. Poistettujen laulujen joukossa on mm. kappaleet Life’s Too Short, We Know Better ja You’re You.
Frozenia katsoessaan katsoja pääsee kokemaan koko tunteiden
skaalan, niin taitavasti elokuva on tehty. Kuten olen jo edellä sanonut,
ensimmäistä kertaa Frozenin nähdessäni
aloin itkeä jo Vuelien soidessa ja
lumihiutaleiden leijuessa hitaasti valkokankaan läpi. Lumihiutaleiden leijailu
ei ehkä herkistä kaikkia, mutta elokuvan alussa on toinen kohtaus, jossa
katsoja tuntee ainakin pienen sykäyksen sydämessään. Annan ja Elsan vanhempien
kuolema on tehty todella dramaattiseksi musiikkia ja visuaalisuutta myöten:
yhdellä hetkellä laiva seilaa myrskyssä, ja yhden ison aallon jälkeen se on
kadonnut. Tämä tyttö ei ainakaan voi estää silmänurkkien kostumista. Surun
vastapainoksi elokuva sisältää paljon naurattavia kohtauksia ja huvittavia
elementtejä. Jo aikaisemmin mainitsemani Svenin ja Kristoffin ”vuoropuhelu” on
tosi veikeä keksintö. Muistan myös Frozenia
ensimmäistä kertaa katsoessani nauraneeni vedet silmissä Kristoffin reen
kohtaloa susien hyökkäyksen jälkeen. Kristoffin esittelemät peikot ja Vinksinvonksin-peikkolaulun aikaiset
tapahtumat saavat myös hymyn huulilleni. Elokuvan alussa tapahtuu myös hauskoja
juttuja, kuten Wesseltonin herttuan ja Annan tanssi Elsan kruunajaisissa. Annan
ja Hansin ensitapaaminen veneessä on myös veikeää seurattavaa, vaikka toisaalta
minua alkaa aina myös nolottaa kaimani puolesta. Olaf on kanssa varsinainen
hauskuuttaja-kaveri, mutta hänen vitsinsä eivät näköjään iske minuun niin lujaa
kuin muut elokuvan vitsit. (HUOM! Loppu kappaleesta
sisältää juonipaljastuksia!) Elokuvan lopulla katsoja pääsee taas
avaamaan kyynelkanavansa, kun Kristoff vie Annan Arendellen linnan portille.
Näiden kahden henkilöhahmon välinen kemia on ilmiselvää ja heidän eronsa
sydäntä riipaisevaa. Itkeä saa myös kohdassa, jossa Annan sydän jäätyy.
Kohtauksesta on tehty todella vaikuttava ja pysäyttävä poistamalla kaikki äänet
ja musiikki parin sekunnin ajaksi. Voisinpas tässä vielä mainita, että on
todella virkistävää, kuinka Frozeniin
on otettu erilainen tosirakkauden teko kuin ainainen prinssin suudelma. Frozenissa kyse on sisarrakkaudesta, ja
Anna pelastaa itse itsensä uhraamalla itsensä Elsan puolesta. Juuri tällaista
yllätyksellisyyttä kaipaan Disney-elokuvilta!
Monissa Disney-klassikoissa on
viittauksia edellisiin tai tuleviin Disney-elokuviin, ja näitä piilotettuja,
yleensä visuaalisia viitteitä kutsutaan ”Easter eggseiksi”, eli
pääsiäismuniksi. Frozenistakin löytyy
jonkin verran näitä piilotettuja viittauksia. Elokuvasta löytyy esimerkiksi
parikin piilotettua Mikki Hiirtä mm. Samooja Tammisen kauppa-asemalta (ja saunasta!)
sekä kuninkaan linnan kirjahyllystä (kohdassa, jossa pikku-Anna ihmettelee
kelloa lattialla maaten). Elsan kruunajaispäivänä linnaan marssii suuri joukko
ihmisiä, ja vieraiden joukossa ovat Kaksin
karkuteillä -elokuvan päähenkilöt Tähkäpää ja Flynn. Kruunajaisissa
tarjolla oleva suklaa taas muistuttaa erehdyttävästi Räyhä-Ralfin Sokerihuuma-pelissä
olevaa suklaata. Olafin laulaessa taasen laulua On kesä hän tanssii hetken aikaa lokkien kanssa huvimajassa. Tanssi
on hyvin samantyylinen kuin Maija Poppasessa
Bertin tanssi pingviinien kanssa.
Frozen on laadukas ja nautittava elokuva. Tietokoneanimaatio on yhä
parempaa (kuin vaikka Kaksin karkuteillä
-elokuvassa) ja upeaa katseltavaa. Hahmoihin ollaan paneuduttu, ja kaikkiin
hahmoihin voi samaistua tavalla tai toisella. Juoni on tiukasti otteessaan
pitävä, eikä tapahtumat ole ennalta-arvattavia. Pidän siitä, kuinka elokuvan
lopussa paljastuu juonellisesti monta yllätystä, vaikka yhtä yllätystä voisi
sanoa oikeastaan järkytykseksi… Mutta pidän siitä tunteesta, kun elokuva pääsee
yllättämään katsojan. Frozenia katsoessaan
katsoja saa itkeä surusta, itkeä ilosta ja nauraa roitonaan. Elokuvan musiikki
ja laulut ovat myös aivan ihania! Olen pitänyt Frozenia aina hyvänä elokuvana, mutta elokuvaa arvostellessani
yllätyin hieman siitä, kuinka hyvät arvosanat elokuvalla annoinkaan! Olin aina
ajatellut, että Frozen olisi
klassikkolistallani parhaiden 20 elokuvan joukossa, mutta Frozenpa hyppäsi mukaan 10 parhaan joukkoon! Voin kai siis sanoa,
että odotan innolla muiden Frozen-fanien
ohella elokuvan jatko-osaa, joka valmistuu joskus hämärässä tulevaisuudessa. Frozenille on tosin jo tehty jatkoa
lyhytelokuvan Frozen Fever -merkeissä
vuonna 2015, ja lisää jatkoa Annan ja Elsan tarina tulee saamaan vuonna 2017 Frozen-jouluspesiaalin muodossa. Frozen-huumalle ei siis vielä näytä
olevan loppua!
”Kylmä mutta
vähäluminen.”
- Samooja Tamminen
- Samooja Tamminen
Täytyy myöntää, etten kaikkia elokuva-arvostelujasi lue tai vilkaisen ne vain hyvin nopeasti. Se johtuu ehkä siitä, etten muista elokuvista aina paljoa, joten silloin aihe ei tunnu niin läheiseltä tai en halua spoilata itseäni. Mutta nyt oli loistava ajoitus - katsoin Frozenin viime viikonloppuna, joten tätä arvostelua oli kiintoisaa lukea ja sen teinkin sanasta sanaan!
VastaaPoistaPaljon olisi kommentoitavaa. Ensinnäkin kiitos kun tarjoat kaikkia mielenkiintoisia faktoja. Oli esimerkiksi jännä kuulla "alkuperäisistä" Lumikuningatar-leffan suunnitelmista. Olisi toisaalta ollut mielenkiintoista nähdä versio, jossa Elsa on tosi paha: pelkäsiköhän Disney tekevänsä tarinasta liian rajun? Toisaalta tämä lopputulos on parempi, koska Elsan hahmo on moniulotteisempi ja samoin koko tarina. Ei ole vain hyvä-paha-asetelmaa. Näin olisi ehkä käynyt ensimmäisten suunnitelmien myötä.
Tuo Taakse jää -biisin tulkinta Elsan homoseksuaalisuudesta on myös hyvin mielenkiintoista! Kuten sanoit, minusta Elsan seksuaalisuudella ei ole mitään väliä (eikä pitäisikään normaalissa maailmassa olla), mutta on hienoa, jos homot ovat saaneet tästä jonkinlaisen rohkaisu/tunnustus/tukibiisin itselleen! Koska voihan sen biisin todellakin niin tulkita, ainakin jos irrottaa sen välittömästä kontekstistaan. Jee!
Olen samaa mieltä siitä, että on hienoa, että elokuva on tehty talvimaisemiin. Luulen, että talvea vältellään elokuva-aiheissa, koska niin moni ei pysty samaistumaan siihen. Se on vain jotain fantasiaa suurimmalle osalle ihmisistä maailmassa (ainakin suuremmissa määrin)! Mutta ehkä juuri nyt yksi syy elokuvan menestymiseen oli juuri tämä eksoottinen lumimaisema!
Mielenkiintoista, miten suuria tunteita Frozen on herättänyt sinussa, ja ymmärrän sen. Vaikka mielestäni tarina on hieno ja sisältää juurikin paljon uudenlaisia näkökulmia (sisarrakkaus vs romanttinen rakkaus, talvi, monipuoliset hahmot jne.), niin silti se ei kuitenkaan iske tunteisiin yhtä vahvasti kuin vaikka Inside Out, Aladdin tms. Tai siis minulle ei tullut hetkiä, jolloin pitäisi taistella kyyneliä vastaan (tai päästää ne valloilleen), huumori nauratti tietysti. Ehkä olen kyyninen, hahha! Tai ehkä minä kaipaan sitä romantiikkaa... ;) Mutta on se kyllä todella hyvä elokuva. Ja musiikki on hienoa.
Vielä viimeinen kommentti: Pidän kovasti tästä sinun analysoivasta arvostelutyylistä! Mietit tässä esimerkiksi sitä, miksi Frozen on yhä niin iso ilmiö. Varmasti kaikki mainitsemasi syyt pitävät paikkansa. Samaistuminen on tärkeää... Kyllähän varmasti ulkoiset seikatkin merkitsevät: Elsa on kaunis blondi, vahva, ja sillä on iih-ihana jäälinna. :) Mutta miksi se on ilmiö - tietysti oheistuotemarkkinat tekivät sitä ilmiön - mutta eivät ne olisi ryhtyneet tuottamaan niin paljon kamaa, jos sen suosiota ei olisi huomattu ennen sitä. Mielenkiintoinen on maailma. :)
Oijoi, kiitos piiiiiitkästä kommentista! :) Se ei haittaa, ettet kaikkia elokuva-arvosteluja ole lukenut. Täällähän ne ovat odottamassa, jos joskus haluat lukea tietyn arvostelun. :)
PoistaMinä en usko, että pelko liian rajusta elokuvasta vaikutti Elsan pahismaisuudesta luopumiseen. Luulen, että kyse oli vaan siitä, että tarinasta saatiin mielenkiintoisempi ja toimivampi näin. Mielestäni Elsasta tehtiin Annan sisko hänen vielä ollessaan pahis, ja näin siskojen erilaisuudesta olisi ehkä tullut ongelma.... Ja siitä, miksi Elsasta tuli pahis. Ehkä.
Minustakin on hienoa, että homoseksuaalit ovat saaneet voimaa itselleen Let It Go -kappaleesta! Sitä sen sijaan en ymmärrä, kun Yhdysvalloissa äidit ovat kapinoineet Frozenia vastaan, koska se on niin "voimakkaasti" homojen puolella, ja pienet lapset oppivat "huonoja" tapoja elokuvaa katsomalla. Voi herranduudeli sentään, sanon minä! Jotkut ihmiset ovat sitten kaikkea mahdollista vastaan, ja vetävät pienistä asioista herneen nenään! >:( Pah!
Kiva, että pidät arvostelutyylistäni! Alahan lukemaan niitä lukematta jääneitä arvosteluja, niin pääset lukemaan tekstejäni enemmän! ;D
Niin, onhan niitä pahiksia Disney-leffoissa, joten varmasti tuo Elsan kysymys liittyi tarinan mielenkiintoisuuteen. Ja mitä IHMETTÄ! Taas jotain ylireagointia tuossa homoasiassa! Oikeesti, minusta se idea on, että jokainen saa tulkita laulua niin kuin haluaa, ja ei mulle esimerkiksi ois tullu ees mieleen, että Elsa ois homo. Ja jos oiskin, niin mitä sitten?! :D Hohhoh. Kyllä todellakin on nyt vedetty herne nenään jostain ihan olemattomasta.
PoistaPitää tehdä niin, että aina kun katson Disney-leffan niin käyn sitten lukemassa sun arvostelun täältä! :)
Frozen on mun ykkössuosikki Disney klassikoista ja oon odottanut sen jatko-osaa siitä asti kun näin elokuvan ekan kerran. Kun Frozen kakkosesta sitten ilmoitettiin, niin mä kävin erilaisilla nettisivuilla lukemassa mitä juoni-ideoita ihmiset on keksiny siihen. Siitä innostuneena keksin sitten oman ideani Frozen 2 elokuvaan. Siinä on useamman vuoden aikahyppy ekasta elokuvasta. Siinä tarinassa Elsalla on lapsi, jolla on aika iso rooli tarinassa. Jos kiinnostaa, niin mun blogista löytyy postaus, jossa oon kertonut tuon juonen kokonaan ja sen lisäks myös muita juttuja siihen liittyen. (Toivottavasti en mainostanut omaa blogiani liikaa).
VastaaPoistaSinun ei tarvitse onneksi enää kauhean pitkään odottaa Frozen 2:sta, mikäli kaikki vaan sujuu aikataulun mukaan. :) Saa nähdä, millainen juoni siinä tosiaan on. Paljon olen minäkin netin ihmeellisessä maailmassa nähnyt spekulaatioita juonesta. Itse toivon, että tarina on yllätyksiä täynnä. Kävinkin blogissasi lukemassa kirjoittamasi juonen. Saa nähdä, onko Disneyn versio sen kaltainen. :) Ja Disney-blogeja ei voi koskaan mainostaa liikaa! ;)
Poista