HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Fantasia 2000 on samanlainen taiteellinen elokuva, kuin vuonna 1940
ilmestynyt Disney-klassikko Fantasia.
Jo elokuvien nimien perusteella voi arvata, että jotain yhtäläisyyksiä näissä kahdessa
elokuvassa on, ja Fantasia 2000:tta
voisi sanoa jopa Fantasian
jatko-osaksi. Fantasia 2000 sisältää
yhteensä kahdeksan animaatiopätkää, joiden taustalla soi jokin klassisen
musiikin kappale. Suurin osa pätkistä on animoitu tämän musiikin inspiroimana,
mutta osassa pätkistä tarina on tiedetty etukäteen, ja siihen on etsitty sopiva
musiikki taustalle. Kaikkien animaatiopätkien välillä on ”välispiikkejä”,
joissa tunnetut henkilöt kertovat seuraavasta animaatiokappaleesta. Puhujina
toimivat mm. Steve Martin, James Earl Jones, Angela Langsbury ja jopa Mikki
Hiiri. Juontojen taustalla näytetään myös orkesterin jäseniä ja animaattorien
piirustuspöytiä, ja muistellaan tietenkin alkuperäistä Fantasiaa. Elokuvassa soittava orkesteri on Chicagon sinfoniaorkesteri,
jota johtaa James Levine. Nyt kerron kunkin Fantasian
tarinan juonen.
Sinfonia nro 5, Allegro con brio
(L. Beethoven): Ensimmäinen
animaatio alkaa siitä, kun taivaasta sataa kuin saavilla kaataen hyvin
abstraktisti vettä (tai valoa?). Veden mukana pilvien alapuolelle tulee kahden
kolmion muodostamia perhosia, joista saamme tarkempaan tarkasteluun kaksi,
pienemmän ja isomman. Yhtäkkiä maan alta purkautuu laavaa, jonka mukana ilmaan
lentää mustia kolmio-otuksia, jotka voisivat olla lepakkoja. Lepakot tiivistyvät
taivaalla ukkospilvien näköisiksi parviksi uhkaamaan värikkäitä perhosia.
Kahdesta perhosesta isompi uhraa itsensä lepakoiden tulvan alle pelastaakseen
pienen. Lopulta taivaalta tuleva valo hajottaa lepakoiden mustuuden, ja
perhoset palaavat taivaaseen.
Rooman pinjat (O. Respighi): Näemme revontulia syttyvän pohjoisen
Jäämeren päälle. Veden pinnan rikkoo valas, joka tekee loistavan hypyn. Meressä
ui valasperhe, johon kuuluu isä, äiti ja pieni lapsi. Taivaalla oleva tähti
alkaa yhtäkkiä loistaa kirkkaammin, ja tähden avulla valaat pääsevät uimaan
(=lentämään) ilmaan veden yläpuolelle. Pikku valas lentää keskelle lokkiparvea
hajottaen lintujen kuviot, ja tästä närkästyneet lokit ajavat pienen valaan
jäävuoren onkaloon, joka murtuu valaan perästä. Jäävuoren sisällä valas ei osaa
lentää, sillä tähden valo ei yllä jään läpi. Pienoinen löytää kuitenkin tiensä
vuoresta ulos ja pääsee taivaalle vanhempiensa luokse. Isävalas sukeltaa meren
syvyyteen ja kehottaa muita valaita liittymään heidän joukkoon. Niin kokonainen
valasparvi nousee taivaalle, ja he uivat upeasti pilvien päällä ja lopulta
hypyt ulottuvat melkein tähtiin asti.
Sininen rapsodia (G. Gershwin): Jazz-musiikin tahdittamana paperilla
tietään piirtää viiva, josta alkaa muodostua pikku hiljaa kaupunki. Kaupungissa
ihmiset heräävät aamuun, ja saamme nähdä, kuinka melankolista ja kiireistä
elämä kaupungissa on. Tarinan aikana teemme tuttavuutta moneen eri ihmiseen,
mutta tärkeimpiä hahmoja tarinassa on neljä. Ensimmäinen hahmo on mustaihoinen
nuorukainen, joka käy puuduttavissa töissä rakennustyömaalla, ja haaveilee
rumpalin urasta. Toinen henkilö on köyhä miesraukka, joka haaveilee töistä.
Kolmas henkilö on vaimonsa tossun alla oleva mies, joka haluaisi olla villi,
vapaa ja leikkisä. Neljäs hahmo on pieni tyttö, jonka vanhemmat ovat eronneet
ja joka tuntee olonsa yksinäiseksi ilman molempia vanhempiaan. Lopussa illan
tullen kaikkien hahmojen toiveet toteutuvat ja elämä on onnellista.
Pianokonsertto nro 2, Allegro (D.
Sostakovits): Neljäs animaatio
kertoo H.C. Andersenin tarinan tinasotilaasta. Yön saapuessa lelut heräävät
henkiin, ja tinasotilaat lähtevät marssimaan laatikostaan. Yhdeltä
tinasotilaalta puuttuu toinen jalka, ja hän jää muista jälkeen. Yksijalkainen
sotilas näkee pöydällä ballerinan, jonka luulee olevan yksijalkainen, sillä
tytön toinen jalka on ojennettuna ylös. Tinasotilas menee tutustumaan
ballerinaan ja pettyy, kun tytöllä onkin kaksi jalkaa. Ballerinaa sotilaan
yksijalkaisuus ei kuitenkaan haittaa, ja pari tekee lähempää tuttavuutta.
Tällöin paikalle saapuu vieteriukko, joka on myös ihastunut ballerinaan ja on
nyt mustasukkainen. Vieteriukko heittää tinasotilaan ikkunasta ulos, jossa
sotilas ajautuu viemäriin koppakuoriaisten ja rottien ahdistelemaksi.
Viemäristä sotilas huuhtoutuu mereen, jossa hänet suuhunsa nappaa kala. Kala
pyydystetään ja se viedään tinasotilaan kotiin, jossa sotilas pääsee takaisin
omaan laatikkoonsa. Seuraavana yönä huomatessaan vieteriukon ahdistelevan
ballerinaa tinasotilas lähtee puolustamaan tätä. Taistelun päätteeksi
vieteriukko putoaa takkaan, ja tinasotilas ja ballerina saavat toisensa.
Eläinten karnevaali, Finaali (C.
Saint-Saëns): Viides tarina on
varmaan lyhyin elokuvan animaatiopätkistä. Siinä kuvataan flamingoja, jotka
tekevät hienoja sarjoja ja liikkeitä vedessä. Liikkeitä häiritsee kuitenkin
yksi flamingo, joka on saanut jostain jojon. Flamingo pompottaa jojoa niin
pitkään, että muiden on pakko heittää jojo puuhun. Tämä ei kuitenkaan lannista
flamingoa, joka vetää takataskustaan lisää jojoja, joita alkaa pompottelemaan.
Noidan oppipoika (P.Dukas): Kuudes animaatiopätkä on otettu suoraan
vanhasta Fantasiasta. Tarinan
oppipoikana häärii Mikki Hiiri, joka haluaa päästä työstään helpolla.
Mestarinsa ruvetessa unille Mikki lainaa hänen taikahattua, ja loihtii luudan
kantamaan vettä kaivosta taloon hänen sijastaan. Mikki nukahtaa uneen, ja kun
hän herää unesta, alkaa vesi lainehtia jo lattialla. Mikki hakkaa luudan
pirstaleiksi kirveellä, mutta kaikista luudan sirpaleista kasvaakin täysikokoisia
luutia, jotka jatkavat veden sisään tuontia. Juuri, kun talo on täysin veden
vallassa ja Mikki meinaa hukkua, herää noita ja taltuttaa veden Mooseksen
lailla. Mikki saa noidalta vihaisen katseen, ja Hiiri joutuu lopulta häpeillen
hakemaan itse vettä kaivosta.
Pomp and Circumstance, marssit
1-4 (E. Elgar): Tämä tarina
perustuu Raamatun kertomukseen Nooan arkista. Nooa on rakentanut arkin, ja hän
tarvitsee apulaisekseen arkkiin Aku Ankan. Aku lähtee töihin ja jättää Iineksen
kotiin viettämään rauhallista elämää. Aku auttaa kaikki eläinparit arkin sisään
juuri ennen vedenpaisumusta. Aku ja Iines pääsevät myös arkin sisään, mutta
molemmat luulevat, että parista toinen on jäänyt arkin ulkopuolelle veden
varaan. Niin he viettävät kovin murheellisen matkan arkissa, kunnes laiva
viimein karahtaa vuorelle. Arkin ovet avataan, ja eläinten poistuttua arkista
Iines ja Aku löytävät viimein toisensa hyvin herkissä merkeissä. Taivaalle
väriään luo sateenkaari.
Tulilintu (I. Stravinski): Tämän pätkän tarina on saanut inspiraatiota
1980-luvulla tapahtuneesta St. Helensin vuoren purkautumisesta. Urospuolinen
metsäpeura menee luolan sisälle ja herättää siellä kevään hengen. Kevätär
lähtee lumiseen metsään ja saa luonnon puhkeamaan kevääseen. Kevätär rientää
luomaan kasveja myös vuoren rinteelle, mutta rinne ei ala kukkia. Kevätär
hämmästyy tästä, ja menee vuoren huipulla olevaan kraateriin tutkimaan, mistä
asia voisi johtua. Kyseinen vuori on kuitenkin tulivuori, ja teollaan Kevätär
saa tulivuoren hengen heräämään. Lintumainen tulivuoren henki tuhoaa heti
kaiken Kevättären herättämän elollisen ja myös Kevättären itsensä. Metsäpeura
tulee tuhkan keskelle, ja virvoittaa siellä makaavan kutistuneen kevään hengen.
Kevätär kerää itseensä voimia, ja saa lopulta luonnon puhkeamaan
ennennäkemättömään vehreyteen.
Alkuperäinen Fantasia oli Walt Disneyn suuri unelma, ja hän suunnitteli
aikoinaan, että Fantasiasta julkaistaisiin
aina parin vuoden välein uusi elokuva, jossa osa animaatiopätkistä olisi samoja
ja osa uusia. Tämä unelma kuitenkin murtui, sillä Fantasia ei menestynyt elokuvateattereissa lähinnä toisen
maailmansodan takia. 1980-luvulla Waltin veljenpoika Roy E. Disney päätti
päivittää Fantasian, ja elokuvan teko
aloitettiin vuonna 1990. Roy E. Disney sai houkuteltua Disneyn studiot ideansa
pariin, sillä Fantasian videojulkaisu
myytiin käsistä. Fantasia 2000:n piti
alun perin valmistua jo 90-luvun puolivälissä, mutta elokuvan teko viivästyi ja
kesti yhteensä yhdeksän vuotta. Yksi syy tähän viivästymiseen oli varmasti se,
että Fantasia 2000:n piti pitää
sisällään kolme animaatiopätkää alkuperäisestä Fantasiasta, mutta loppujen lopuksi elokuvaan liitettiin vain yksi
vanha animaatio. Fantasia 2000 valmistui
vuonna 1999, mutta ensi-iltansa elokuvateattereissa se näki yöllä 1. tammikuuta
vuonna 2000. Näin elokuvasta tuli 2000-luvun ensimmäinen teattereissa pyörinyt
elokuva (in America). Fantasia 2000
menestyi hyvin teattereissa, ja siitä tuli Disneyn klassikko numero 38.
Fantasia 2000 esitteli valkokankaalla monia tietokoneohjelmia,
joita ei oltu ennen nähty. Rooman
pinjoissa ja Sostakovitsin pianokonsertossa on käytetty CGI-animaatiota,
jonka myöhemmin ilmestynyt Pixarin Toy
Story teki kuuluisaksi. Rooman
pinjojen valaat on animoitu tietokoneella, mutta valaiden silmät on
animoitu perinteisellä animaatiotyylillä. Silmät piirrettiin käsin, sillä
tietokoneohjelma ei ollut vielä Rooman
pinjojen aikaan niin kehittynyt, että silmiin olisi tullut animaattoreiden
kaipaamaa elävyyttä. Pianokonsertto, eli H.C.Andersenin Tinasotilas-satu on
tehty täysin tietokoneella. Tämän animaatiopätkän hahmot ovat leluja, joissa
tämä ”elämättömyys” ei olisi haitannut, mutta ohjelmaa oli myös kehitetty niin
paljon, että silmät näyttävät hyvin aidoilta. Muut animaatiopätkät Fantasia 2000:ssa ovat käsin
piirrettyjä.
Fantasia
2000 sisältää viittauksia
edellisiin Disney-klassikoihin, muihinkin kuin vain Fantasiaan. Suurin
osa näistä viittauksista nähdään Pomp and Circumstance -tarinassa, eli
Nooan arkki -tarinassa. Tuossa animaatiossa arkin eläinten seassa seikkailee
Frank-lisko elokuvasta Bernard ja Bianca Australiassa. Arkin
rantautuessa kalliolle arkin katolla voi nähdä Mikki ja Minni Hiiren. James
Earl Jonesin juontaessa Eläinten karnevaalit -pätkää taustalla olevalla
animaattorin pöydällä on Leijonakuninkaan Mufasan pienoismalli. Tämä
viittaa itseensä James Earl Jonesiin, joka toimi alkuperäisessä Leijonakuninkaassa
Mufasan ääninäyttelijänä. Juontajina nähdään myös muita ääninäyttelijöitä
muista Disney-klassikoista, esim. Angela Langsbury, joka esittää rouva Pannua Kaunottaressa
ja Hirviössä.
Fantasia 2000 -elokuvaa on aivan pakko vertailla alkuperäisen Fantasian kanssa. Minun täytyy todeta,
että vaikka Fantasiaa pidetäänkin
mestariteoksena, vetoaa Fantasia 2000
minuun enemmän. Tärkein syy tähän on varmasti se, että uudemman version
kaikissa animaatiopätkissä on jonkinlainen tarina. Alkuperäisessä Fantasiassa olevat abstraktit kuvaelmat
eivät oikein sytytä minua. Tarinallisissa animaatioissa katsoja pääsee paremmin
sisälle animaation maailmaan, ja henkilöhahmoihin, olivat ne sitten eläimiä tai
leluja, pystyy samaistumaan. Tämän takia näistä animaatiopätkistä tulee
tärkeämpiä ja parempia. Tosin minusta on aivan ihanaa, että Fantasia 2000:n on otettu tarina Noidan oppipoika alkuperäisestä Fantasiasta. On ihanaa nähdä kesken
kaiken tietokoneella tehdyn animaation välillä sitä vanhaa, perinteistä
animaatiota, joka ei laadussaan jää ollenkaan uudemman animaation jalkoihin. Noidan oppipoikaa katsoessa tulee
todella nostalginen olo. Lisäksi Fantasia
2000 herätti minussa tunteita, joita en kokenut Fantasiaa katsoessani. Jos haluat siis tutustua hyvin taiteelliseen
ja klassiseen musiikkipläjäykseen, kannattaa mieluummin katsoa ensimmäisenä Fantasia 2000, joka sisältää juonellisia
tarinoita.
“Herkät, impressionistiset
sävelet ja taiturimainen animaatio vastaavat ikiaikaiseen kysymykseen: Mikä on
ihmisen suhde luontoon? – (Saa animaattorilta lapun.) – Anteeksi… Ikiaikaiseen
kysymykseen: Mitä tapahtuisi, jos flamingoparvi saisi jojon? – Kuka tämän
oikein kirjoitti!?”
- James Earl Jones
- James Earl Jones
Lukaistuani tämän, päädyin muuttamaan Fantasia-elokuvien hankintajärjestyksen. Uudempi päätyi hetki sitten ostoskoriin, vanhempi saanee toistaiseksi odotella.
VastaaPoistaHihii, kiva! :) Siitä vain sitten fantastista elokuvaa katselemaan! :)
Poista