5.6.2018

Autot 3 - elokuva-arvostelu

HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta, skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin. Lukemisen iloa! :) 
 
Salama McQueen jatkaa kilpa-uraansa Piston Cupin osakilpailuissa, ja hän nauttii kilpailuista kisatovereidensa kanssa. Ajoradalle ilmestyy eräänä päivänä uuden sukupolven kilpa-auto Jackson Myrsky, joka on paljon tehokkaampi kuin vanhat kilpa-autot. Myrsky voittaa ensimmäisen kisan, johon osallistuu, ja hänen myötänsä vanhoja kilpa-autoja aletaan pikku hiljaa korvata moderneilla autoilla. Kauden viimeisessä kisassa Salama huomaa olevansa ainoa vanhaa sukupolvea edustava auto. Hän päättää voittaa hinnalla millä hyvänsä, ja laittaa itsestään kaikki tehot päälle – kunnes auton kierrokset alkavat pyöriä liian kovaa, jonka seurauksensa Salama menettää hallinnan ja ajaa pahan kolarin satuttaen itsensä pahasti.
 
Salama korjataan, mutta hän sulkeutuu lannistuneena ja masentunteena Syylari Cityyn vanhan valmentajansa Docin talliin. Tiedotusvälineet pohtivat, aikooko Salama jatkaa kilpailu-uraansa vai jääkö hän onnettomuuden seurauksena pois kilparadoilta. Salama haluaa jatkaa uraansa, hän ei ole valmis jäämään vielä eläkkeelle. Niinpä Sallin valettua punaiseen autoon uskoa kaksi viikkoa ennen uuden Piston Cup –kauden alkamista Salama päättää lähteä harjoittelemaan. Salamalle selviää, että hänen sponsorinsa Rusty ja Dusty ovat myyneet Ruoste pois –yhtiön roiskeläppäfirmalle, jonka omistaja Sterling on rakentanut modernin Ruoste pois –kisakeskuksen. Kisakeskuksessa Salama pääsisi treenaamaan modernien autojen tapaan ajomatolla, tuulitunnelissa ja virtuaalitodellisuudessa. Salama matkustaa harjoituskeskukseen, ja saa siellä päälleen elektronisen puvun, joka seuraa Salaman elintoimintoja ja nopeutta hänen ajaessaan. Hänen valmentajakseen rupeaa Cruz Ramirez, joka pitää Salamaa senioriprojektinaan. Ramirezin rauhalliset harjoitusmetodit eivät ole Salaman mieleen, vaan hän haluaa päästä kokeilemaan ajosimulaattoria. Lopulta vänkäämällä vängättyään Salama pääsee simulaattoriin, mutta ei osaa ajaa sillä, ja tulee romuttaneeksi koko koneen. Ajosimulaattorin tuhoamisen myötä Salaman uusi sponsori Sterling on sitä mieltä, että Salaman ura on ohitse, ja hänen tulisi alkaa mainostaa Sterlingin valmistamia Salama-oheistuotteita. Salama ei tähän kuitenkaan suostu, vaan sanoo, että vanhoilla tutuilla treenikonsteilla hänestä tulee varmasti kisakuntoinen. Niin Salama ja Sterling lyövät vetoa: Salama saa osallistua ensimmäiseen Piston Cupin osakilpailuun, ja jos hän voittaa sen, hän saa itse päättää, milloin lopettaa kilpa-ajajan uransa. Jos Salama taas häviää kisan, lopettaa hän kilpailemisen ja rupeaa Sterlingin mainoskasvoksi. 
 
Salama lähtee harjoittelemaan kilpailua varten Lieskalahden rantaradalle. Hänen mukaansa Sterling lähettää Cruz Ramirezin, koska jonkun pitää pitää Salamaa silmällä. Ramirez yrittää mitata Salaman nopeutta Salaman elektronisen puvun avulla, mutta nopeuden lukemisesta ei tule mitään, koska Ramirezin lähettimessä on liian lyhyt kantama. Lukemien saamiseksi Ramirezin pitäisi siis ajaa koko ajan Salaman vieressä, mutta Ramirez ei ole koskaan ajanut hiekalla, eikä hän pysy ollenkaan ajoradallaan. Niin Salama joutuu opettamaan valmentajalleen, miten rannalla ajetaan, ja tässä meneekin sitten koko päivä. Seuraavana päivänä Salama päättää lähteä treenaamaan Thunder Hollow’n soraradalle, jossa järjestetään kilpailu. Salama ja Cruz Ramirez ilmoittautuvat kilpailuun mukaan, mutta vasta kentällä ollessaan huomaavat kyseessä olevan monsteriautokilpailun, jossa pisimpään ehjänä pysynyt auto voittaa. Kuin ihmeen kautta Salama ja Ramirez selviävät hengissä kahjokahdeksikosta, jossa Salaman on pitänyt pitää koko ajan huolta siitä, ettei Ramirez murskaudu. Niinpä Salama valittaa, ettei hän pysty treenaamaan, koska hänen pitää pitää huolta valmentajastaan. Cruz Ramirez loukkaantuu tästä, ja päättää palata harjoituskeskukseen. 
 
Televisio-ohjelmat ennustavat Salaman voittomahdollisuuden Piston Cupissa olevan 1,2%, ja tästä ahdistuneena Salama soittaa Martille Syylari Cityyn. Martti valaa Salamaan uskoa, ja huomaamattaan neuvoo tätä ottamaan yhteyttä Doc Hudsonin vanhaan valmentajaan, Smokeyyn. Salama päättää lähteä etsimään Smokeytä Thomasvillestä, mutta ensin hän hakee taustajoukoikseen Cruz Ramirezin, jolta pyytää anteeksi. Yhdessä he ajavat Thomasvilleen, josta he löytävät Smokeyn ja kolme Docin vanhaa kilpailutoveria. Yhdessä Docia muisteltuaan Smokey alkaa treenata Salamaa, ja harjoitusvastustajaksi Salamalle rupeaa Cruz Ramirez. Smokey opettaa Salamaa ajattelemaan toisin, sillä nopeudella Salama ei voi voittaa uusia kilpa-autoja, vaan fiksuudellaan. Yhdessä treenatessaan niin Salama kuin Ramirezkin kehittyvät kilpa-autoina valtavasti. 
 
Lopulta koittaa Piston Cupin ensimmäinen päivä. Salama saapuu Floridan kilparadalle valmiina voittamaan kisan. Hänen mieltänsä kuitenkin vaivaa se, että Cruz Ramirez voitti hänet heidän viimeisessä harjoituskisassaan. Myös Smokeyn sanat kaikuvat hänen päässään: vaikka kilpa-ajaminen oli Docille kaikki kaikessa, tuli valmentamisesta kuitenkin hänen elämänsä suola. Kisan tauolle laittavan kolarin aikana Salama menee varikolle, jossa suostuttelee Sterlingin kauhistukseksi valmentajansa Cruz Ramirezin ajamaan kisassa hänen puolestaan! Kilpuri vaihtuu ja myös valmentaja vaihtuu, sillä Salama alkaa antaa neuvoja Cruzille hänen ajonsa aikana. Salaman neuvojen avulla Cruz Ramirez voittaa lopulta kilpailun ällistyneen Myrskyn nenän edestä! Koska Salama kuitenkin ajoi kisan alkuosuuden, voittaa hän vedon Sterlingin kanssa eikä joudu mainostajaksi. Kilpa-autouransa Salama päättää kuitenkin lopettaa tähän, sillä hän ryhtyy uuden kilpa-auton, Cruz Ramirezin valmentajaksi. Dinoco-yhtiö taasen ostaa Ruoste pois –yhtiön Sterlingiltä, ja näin Salama ja Ramirez siirtyvät Dinocon talliin. Lopullisen erotuksen kilpailijana olemiseen Salama tekee maalauttamalla itsensä uudelleen siniseksi. Loppu hyvin, kaikki hyvin. 
 
Autot 3 on jatkoa vuonna 2006 ilmestyneelle Autot- ja vuonna 2011 ilmestyneelle Autot 2 –elokuville. Kolmannen osan kehittely alkoi samantien, kun Autot 2 oli ilmestynyt, ja sen tuotanto alkoi vuonna 2014. Autot 3 sai ensi-iltansa vuonna 2017, samaisena vuonna kuin seuraavakin Pixarin elokuva, Coco. Autot 3 menestyi mainiosti lippuluukuilla, ja sai tuotantoonsa kuluneet rahat kaksinkertaisena takaisin. Kriitikoiden silmissä elokuva ei kuitenkaan ollut niin onnistunut kuin monet muut Pixarin elokuvat, eikä elokuva esimerkiksi saanut yhtään Oscar-ehdokkuutta.
 
Autot 3 palaa samoihin tunnelmiin ja teemoihin, mitä näimme jo ensimmäisessä Autot-elokuvassa. Autot 2 –elokuvan agenttiseikkailuihin ei viitata elokuvassa oikeastaan milläänlailla. Palaamme kilparadoille, jossa asetelmat ovat muuttuneet ykköselokuvasta. Ensimmäisessä Autot-elokuvassa Salama McQueen oli kisaradoilla tulokas, joka peittosi kaikki kokeneemmat autot. Nyt Piston Cupiin kilpailemaan saapuu uusia kilpa-autoja, jotka syrjäyttävät ”vanhan” Salaman kilpailun kunkkuna. Roolien vaihdos tuo elokuvaan aivan uuden näkökulman. Ykköselokuvasta mukaan kolmoseen on päässyt Jasu Juntti, joka toimii tätä nykyä television urheiluohjelman juontajana. Jasun ilkeily Salamaa kohtaan jatkuu tässäkin elokuvassa. Ykköselokuvasta mukaan on päässyt myös Doc Hudson, Salaman valmentaja, joka ei esiintynyt Autot 2:ssa Docin ääninäyttelijän Paul Newmanin menehdyttyä. Elokuvasarjassakin Doc Hudson on kuollut, mutta hahmo nähdään elokuvassa Salaman muistoissa. Hahmolla on säilynyt alkuperäisversiossa sama ääninäyttelijä, sillä Docin repliikit on otettu Autot-elokuvaa varten tehdyistä nauhoituksista, esim. poistetuista kohtauksista ja elokuvan peliä varten tehdyistä ääniraidoista. Doc Hudsonia muistellaan ja kunnioitetaan mielestäni välillä vähän liiankin paljon, vaikka toisaalta nostalgiset muistot ovat ihania erityisesti Docin vanhojen rallikavereiden silmin nähtyinä. Docista paljastuu myös uusia puolia, ja näin hahmo saa lisää luonteenpiirteitä, vaikkei hahmo itsessään seikkaile tarinassa enää mukana.
 
Pääosaan Autot 3:ssa palaa Salama McQueen, joka oli tähti elokuvan ykkösosassakin. Autot 2:n pääosassa hääräili Martti, joka saa kolmannessa elokuvassa yllättävän pienen sivuroolin. Martin hauska olemus ei pääse ruudulle suurimmassa osassa elokuvan minuuteista, mikä osaltaan lisää kovasti elokuvan vakavuutta. Elokuvassa Salamasta on tullut vanha kilpa-auto, jonka tekniikka ei enää vastaa nykypäivän standardeja. Niinpä Salama kokee häviön tuskaa kisa toisensa jälkeen, mikä on McQueenille paha pala purtavaksi: onhan hän tottunut voittamaan. Koko elokuvan ajan pohditaan, aikooko Salama jatkaa kilpa-uraansa vai jääkö hän eläkkeelle muiden kaltaistensa ”vanhojen” autojen tavoin. Kyseessä on siis Salaman kohdalla vanhasta tutusta ihanasta kilpailusta luopumisen tuska, jonka Salama tietää odottavan häntä jonakin päivänä, mutta hän ei haluaisi päästää elämäntavastaan vielä irti. Uusi mahdollinen elämänvaihe jännittää ja muutos siihen tuntuu kurjalta. Salaman hahmo kasvaa hyvin paljon elokuvan aikana, ja hänen kehitystään on kiehtova seurata. Vanhoista hahmoista näemme elokuvan aikana Salaman, Martin ja Doc Hudsonin ohella myös Salaman tyttöystävän Sallin sekä muut Syylari Cityn asukkaat, kuljetusrekka Maken, Salaman vanhat sponsorit Rustyn ja Dustyn, Tex Dinocon ja Kunkun.

Uusista hahmoista suurimman roolin saa Cruz Ramirez, joka alkaa valmentaa Salamaa uudessa Ruoste pois –kisakeskuksessa modernein menetelmin. Vanhat ajomenetelmät ovat tälle moderniin kehitykseen luottavalle valmentajalle outoja, ja niinpä valmentaja joutuukin valmennettavansa opetukseen. Salama opettaa Ramirezia, jotta tämä osaisi valmentaa Salamaa paremmin. Cruz Ramirezin haaveena on ollut päästä kilpa-autoksi, mutta hän ei ole uskaltanut toteuttaa unelmaansa, vaan on päättänyt ryhtyä valmentajaksi. Unelmansa toteutumista Cruz pitää mahdottomana, mutta ehkä pyrkimällä aktiivisesti päämääräänsä kohti sen toteuttaminen voisi olla mahdollista... Cruz Ramirez on positiivinen, sosiaalinen ja tyttöenergiaa pursuava auto. Ramirezin työnantajana toimii Sterling, joka on myös Salaman uusi sponsori. Sterling uskoo vain tilastoihin ja numeroihin, ja hän pitää tuloksellisuutta inhimillisyyttä tärkeämpänä. Sterling on suuri Salama McQueen –fani, ja hän on tehnyt kilpa-autosta tämän kuvin varusteltuja roiskeläppiä, tarroja ynnä muuta vastaavaa oheismateriaalia. Oheismateriaalin runsaus ja sen suunnittelu rahastamiseen tuodaan esille elokuvassa negatiivisessa valossa. Tällä elokuva siis nauraa myös itse itselleen, sillä Autot-elokuvasarja on varmasti yksi Disneyn suosituimmista oheismateriaali-elokuvista. Sterlingin ja Cruz Ramirezin ohella uusina hahmoina elokuvassa nähdään uusi kilpa-auto Jackson Myrsky (joka on hyvin samanlainen luonteeltaan kuin Jasu Juntti), Doc Hudsonin vanha valmentaja Smokey ja monsterirataa dominoiva Neiti Fritteri. 
 
Autot 3 tuo ruutuihimme toinen toistaan hienompia tapahtumapaikkoja. Uudet autokilpailuradat tai Ruoste pois –kisakeskus eivät ehkä sitä parasta silmänruokaa ole, mutta voi pojat, miten hienoissa ja aidonnäköisissä maisemissa Salama käy elokuvan aikana! Lieskalahti-hiekkaranta on paikka, jossa haluaisi kävellä itsekin meren rantaa ihaillen, puhumattakaan Thomasvillen mäntymetsistä, joiden pamahtaessa ruudulle metsän ja mullan tuoksun voi melkein haistaa nenässään. Thunder Hollow’n monsterirata on minusta taas muuten mainio tapaus, vaikkei ehkä mutaisuudessaan se esteettisin kokemus ole. Minusta on kuitenkin aivan mahtava idea, että Autot-elokuviin otettiin mukaan monsteriautokilpailu! Itselle ei tulisi ensimmäisenä mieleen, että Salama voisi seikkailla monsteriautojen seassa, mutta tapauksen ruudulla nähdessään se tuntuu itsestäänselvyydeltä: näin piti tapahtua. :) Minusta on myös hauska, kuinka elokuvan aikana Salama McQueenin yllä nähdään monta erilaista maalikerrosta: ”pukujen” vaihdoksia tehdään saman verran kuin jossain prinsessaelokuvassa. Elokuvan lopussa nähtävä Salaman ulkoasu on väriltään minusta myös todella rohkea ratkaisu, ja tässä vaiheessa viimeistään huomaa, kuinka paljon Salama on muuttunut luonteeltaankin elokuvan aikana.
 
 
Elokuvan musiikista vastaa Pixarin luottosäveltäjä Randy Newman. Newman on säveltänyt musiikit ensimmäiseen Autot-elokuvaan (mutta ei Autot 2:een), kaikkiin Toy Storyihin, molempiin Monsterit-elokuviin ja Ötökän elämään. Autot 3:sta kuuleekin sen palanneen auditiivisesti Autot-elokuvan maailmaan. Newmanin ohella taustamusiikkia elokuvaan on säveltänyt Brad Paisley, jonka musiikkia kuullaan Thunder Hollow’n radalla ja Thomasvillessä. Autot 3 sisältää taustamusiikin lisäksi pari laulettua laulua, joita ei ole suomennettu. Dan Auerbach laulaa elokuvan alkupuoliskolla laulun Run That Race, joka esitetään Salaman ja hänen vanhojen kisakumppaneidensa kilpaillessa Piston Cup –kisoissa toinen toisensa perään. Thomasvillen kapakassa kuullaan Andra Dayn laulama laulu Glory Days. Elokuvan lopussa kuullaan ZZ Wardin kappale Ride. Lopputekstien aikana voi kuulla myös Jorge Blancon version The Beatlesin kappaleesta Drive My Car.
 
Sitten pääsemme ”Easter eggien” kimppuun. Pixarin elokuvat sisältävät ”easter eggejä” eli viittauksia edellisiin ja tuleviin Pixarin elokuviin, eikä Autot 3 ole tässä poikkeus. Pixarin tähtipallon (Luxo Jr.) voi nähdä kahjokahdeksikon monsteriradalla erään monsteriauton konepellissä. Samaisella radalla kilpailee Pizza Planeetan auto, jonka katolla oleva raketti lentää eräässä kohtauksessa törmäyksen voimasta Salaman nenän edestä ulos radalta. A113-sarjan voi nähdä Sterlingin toimiston ovessa Ruoste pois –kisakeskuksessa, mutta myös jo tutulla tavalla Martin rekisterikilvessä. Sterlingin toimiston hyllyllä taasen komeilee Tuhkimon kurpitsavaunun pienoismalli. Piston Cupissa kilpailevaa autoa numero 31 sponsoroi Minttuplussa-purkkamerkki (Triple Dent Gum), jonka tunnuslaulu sai Vihan raivoihinsa Inside Outissa. Jackson Myrskyn nähdään ajavan Buy n Largen kilpailuradalla. Buy n Large on yhtiö, joka nähtiin ensimmäisen kerran Wall-E:ssa. Pixarin seuraavasta elokuvasta, Cocosta, nähdään pätkä, kun eräs Cruz Ramirezin valmennettavista kokee koti-ikävää Ruoste pois –keskuksessa. Ramirez auttaa kilpa-autoa pääsemään yli ikävästään näyttämällä televisioruudulta kuvaa auton kotikaupungista Meksikosta. Samaiset Meksikon maisemat tulevat kaikille hyvin tutuksi Cocon aikana. Lisäksi Cocossa nähtävä Ernesto de la Cruzin kitara roikkuu Thomasvillessä sen kapakan seinällä, jossa Salama ja Smokey muistelevat vanhoja hyviä aikoja. 
 
Autot 3 on hyvin tunteikas elokuva. Sen aikana katsoja saa kokea kaikkia muita tunteita paitsi pelkoa. Elokuvaa katsoessa minä koen lisäksi myös nostalgisuutta, vaikka ensimmäisen Autot-elokuvan olen nähnyt vasta aikuisiällä. Nostalgista tunnelmaa elokuvaan luo kuitenkin Doc Hudsonin ja myös Salaman kilpa-auto uran muistelu. Elokuvan yleistunnelma on hieman haikea. Pidän Autot 3:n juonesta (joka yllätti minut jollain tasolla ensimmäistä kertaa elokuvan katsoessani), elokuvan tunteikkuudesta ja elokuvan upeista taustamaisemista. Mielestäni Autot 3 onkin paras Autot-trilogian elokuvista. Saa nähdä, loppuuko Autot-elokuvasarja tähän vai vieläkö tulevaisuudessa sarja saa jatkoa. Pixar ei ole täysin kuopannut suunnitelmia mahdollisesta jatko-osasta, vaan elokuvan tuottajat ovat sanoneet, että jos hahmoille löytyy kiinnostava jatkotarina, on Autot 4 mahdollinen. Omasta mielestäni kolme autoelokuvaa voisi olla varsin sopiva määrä moottorielokuvia – vaikkakaan Salama ei ole vielä törmännyt törmäilyautoihin. :) 
 
”Torilla tavataan! Se sano Thunder Hollow’n!”
- Neiti Fritteri


(Pixarin elokuvista arvostelematta on enää Coco. Olen ennakkotilannut jo elokuvan itselleni, jotta pääsen katsomaan ja arvostelemaan sen heti sen ilmestyttyä parin viikon sisällä. Sen jälkeen voinkin listata Pixarin elokuvat paremmuusjärjestykseen.)

11 kommenttia:

  1. Hyvä arvostelu .... vaikka olenkin eri mieltä. :D

    Omasta mielestäni Autot 3 on yksi Pixarin heikoimmista elokuvista, sillä se on vain hyvin innoton, pitkäveteinen ja liian aikuiseen makuun tehty, kun ottaa huomioon, että näistä leffoista ovat innostuneet lähinnä lapset. En vieläkään omista Autot 3:a, eikä minun ole kertaakaan tehnyt mieli katsoa sitä uudestaan. Mun mielestä vain ensimmäinen Autot-elokuva on aidosti oikeasti hyvä ja sen kaksi jatko-osaa ovat vain ihan katsottavia. En siis kaipaa sarjalle jatkoa. Lyhäreitä voivat tehdä, mutta Pixar voisi oikeasti siirtyä uusien ideoiden pariin.

    (Ajattelin muuten itsekin tehdä Pixar-listauksen jossain kohtaa... varmaankin kun Ihmeperhe 2 on ilmestynyt, jolloin on hyvä tasaluku Pixar-leffoja, eli 20!!)

    - Joonatan, Elokuvan taikaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävinpäs lukemassa uudestaan arvostelusi Autot 3:sta, ja tosiaan kovin eri mieltä elokuvasta olemme. Kommenttini sinun tekstiisi eivät nekään ihan niin innostuneet olleet, kuin mihin sävyyn olen tämän arvostelun kirjoittanut. Kai se toinen katselukerta sitten paransi elokuvaa jonkun verran. :)

      Tuo on kyllä totta, että lapsille elokuva saattaa käydä hieman pitkäveteiseksi, eikä Salaman nuoruudenkaipuuseen osaa samaistua. Minustakin tämä elokuva olisi hyvä päätös Autot-elokuville, ja tapaasi toivoisin Pixarilta tulevaisuudessa originaaleja elokuvia ja hahmoja.

      Innolla odotan sinun Pixar-listaustasi! :)

      Poista
    2. Saa nähdä, muuttuuko oma mieleni, kun vilkaisen leffan uudestaan listausta varten. Ensin se pitäisi hommata... mutta kun elokuvan 3D + 2D Blu-ray -julkaisu ei tunnu ikinä olevan halvempi kuin 24,95€, enkä halua maksaa siitä niin paljon!

      - Joonatan, Elokuvan taikaa

      Poista
    3. Hahaa! Niinpä! Ehkä se tulee alennukseen nyt, kun uudempi Pixar-leffa Coco ilmestyy DVD:lle. Toivotaan! Itse tilasin sen(kin) ennakkoon, niin sai vähän halvemmalla.

      Poista
  2. Jään innolla odottamaan Cocon arvostelua ja Pixar-elokuvien listaa! Itse en ole vielä ehtinyt katsoa Autot 3:a, mutta olisi tarkoitus katsoa se kyllä lähiaikoina. Autot 2 oli minulle melkoinen pettymys, mutta trilogian ensimmäinen osa on minulle hyvin nostalginen elokuva ja odotankin viimeisimmältä osalta enemmän sitä ensimmäisen osan rauhallisuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin odotan, että pääsen arvostelemaan Cocon ja täten saamaan Pixar-klassikot arvosteltua - ainakin hetkeksi. :) Autot 3 palaa tosiaankin ensimmäisen Autot-elokuvan tunnelmiin, joten suosittelen sen katsomista, jos Autoista tykkäsit.

      Poista
  3. Mun on pakko sanoo että mä olin tosi positiivisesti yllättynyt kuinka tämä kolmas osa toimi paremmin kun kakkonen. Aluski luulin että se ois perus "Epäonnistuin kerran, enkä uskalla enää ikinä tehdä uudestaan" meininki, mitä se tavallaan on vieläkin, mutta se toimi hyvin, ja olikin aivan muuta mitä annettiin ymmärtää. Tässä keskityttiin tosi hyvin Salamaan ja tämän kehitykseen, ja hahmot ketkä oli mukana, ei ollut juuri ollenkaan tiellä, ja heidän roolinsa toimii hyvin. Etenkin Salaman ja Cruz Ramirezin välinen oppilas-opettaja suhde oli tosi kivaa katsottavaa, ja vaihteli kivasti, välillä Cruz oli valmentaja, ja välillä Salama oli valmentaja, ja kumpikin kehittyi omalla tavallaan.
    Täytyy sanoa että Pixar on jälleen tehnyt hyvää työtä jatko-osien suhteen, ja osasi hyvällä tavalla yllättää. Sääli ettei lähiaikoina Pixarilla ole tiedossa enempää elokuvia/jatko-osia, Cocoa lukuunottamatta. En kyllä tiedä tulenko hankkimaan sen leffan, ellei sitten arvostelusi saa minua innostumaan siitä, tai kun se tulee Viaplaylle tai Netflixiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, elokuvan loppuratkaisu yllätti minutkin elokuvan lopussa, vaikka tällaisesta loppuratkaisusta annettiin vihjeitä koko elokuvan ajan. Olisihan se pitänyt arvata. ;) Positiivinen yllätys kyllä.

      Enpäs tiedä, tarkoititko toiseksi viimeisellä lauseellasi yleensä Pixarin tulevia elokuvia vai blogissa nähtäviä elokuvien arvosteluja...? Koska teattereihinhan Pixarilta ilmestyy elokuussa Ihmeperhe 2, ja ensi vuonna pitäisi ilmestyä Toy Story 4. :) Cocoa odotan kovasti postiluukusta kolahtavaksi, se on lähetetty jo maanantaina, mutta ei ole vielä tullut.... :P

      Poista
    2. Ai ju mä olin aivan unohtanut Ihmeperhe 2:sen, vaikka siitä on suomalainen trailerikin XD Ja myös Toy Story 4:n. Niitä todella odotan nähtäväksi, etenkin kun Ihmeperhe 2 näytetään elokuussa suomessa.

      Poista
  4. Hyvä arvosteluhan se tämäkin on!:)👍👏

    Autot 3 on hyvä elokuva mulle siinä mielessä koska siitä mä oon keksinyt tavan sanoa "vanhojen kilpureiden eli veteraani-kuskien" perusteella Ammattikoululaisista viimeistä vuottaan opiskelevia opiskelijoita "veteraani-opiskelijoiksi" jollainen mäkin oon nyt, sillä viimeinen vuosi ammattikoulussani on menossa.

    Ja koska mun kouluni, Turengin Kiipulan Ammattiopisto, on ollu mulle hyvin tärkeä paikka, mä oon kerännyt oman "Kiipulan Ammattiopisto-kokoelman ihan kuten Sterlingilläkin oli Salama McQueen fanikokoelma.

    Mun kokoelmassani on joitakin Miinantori nimisestä kauppa-kahvilasta saatavia Kiipula-aiheisia tavaroita ja Sterlingin tavoin "Pyhää soraa" kolmesta eri paikasta mun kouluani ja tavoitteenani on hankkia myös "palanen asfalttia" Kiipula Punaportilta, Kiipulan, Hämeenlinnassa sijaitsevasta toimipaikasta muistoksi "koko elämäni onnellisemmasta vuodesta" minkä koin siellä Valmentavassa koulutuksessa.

    Ja tähän loppuun haluun vielä sanoo että tossa sun tämän arvostelun kursivoidun osan lopussa on valitettavasti pieni virhe!!!

    Kun sanoit että Salama lopettaa kilpa-auto uransa, koska hän alkaa valmentaan Cruzia, niin katos, niin se ei valitettavasti oikeasti ole. Sillä elokuvan lopussa Salama sanoi että hän "jatkaa kilpailemista mutta ennen sitä hän aikoo tehdä jotakin" viitaten siihen että hän palaa kyllä kilparadoille mutta hän aikoi kuitenkin valmentaa Cruzia loppukauden ajan ennen kuin jatkaa kisaamista.

    Eipä mulla muuta!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos! Ja ihana, että elokuva on inspiroinut sinua omassa elämässäsi kokoelman ja viimeisen vuoden opiskelijoiden nimityksen suhteen. Kiitos myös virheen oikaisemisesta!

      Poista