21.7.2017

Autot 2 - elokuva-arvostelu

HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta, skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin. Lukemisen iloa! :) 

Hinausauto Martti ja Salama McQueen ovat parhaita ystäviä keskenään. Martti odottaa kovasti, että Salama palaa kotiin viimeisimmältä kisareissultaan, jossa on taas voittanut Piston Cupin pokaalin. Salaman palatessa Syylari Cityyn Martti haluaisi viettää kaiken aikansa parhaan ystävänsä kanssa, eikä meinaa ymmärtää sitä, että Salama tarvitsee aikaa myös Sallin kanssa. Salaman ja Sallin viettäessä romanttista iltaa keskenään Martti sattuu näkemään televisiosta ohjelman, jossa haastatellaan Miles Axlerodia. Sähköauto Axlerod järjestää maailmanlaajuisen autokilpailun, World Grand Prixin, jossa mainostaa kehittelemäänsä biopolttoainetta, Allinolia. Kaikki kisaan osallistuvat kilpa-autot käyttävät kisassa Allinolia, ja sen myötä tullaan näkemään biopolttoaineen teho. Salamaa on pyydetty mukaan kilpailuun, mutta Salama on kieltäytynyt kisasta pitkän kisakauden jälkeen haluten levätä vain kotona. Televisio-ohjelman haastattelussa mukana oleva formula-auto Francesco Bernoulli pilkkaa Salamaa, ja tämäkös Marttia harmittaa. Martti soittaa ohjelmaan, Salama tulee myös puhelimeen, ja lopulta Salama ilmoittautuukin WGP-kisaan mukaan. Salli ylipuhuu Salaman ottamaan Martin mukaan seuraamaan autokilpailua, ja niin Salama, Martti ja muu varikkotiimi suuntaavat kohti Japania.

Tokiossa järjestetään juhlat ennen WGP:n ensimmäistä osakilpailua. Juhlaan mukaan soluttautuu brittiagentit Finn McMissile ja Holli Shiftwell, jotka ovat sopineet tapaavansa juhlissa amerikkalaisen agentin, jolla on tietoja professori Zündappin ilkeistä suunnitelmista. Sattumusten kautta Holli erehtyy luulemaan Marttia agentiksi, ja Holli sopii tapaamisen Martin kanssa Tokion osakilpailun jälkeen. Martti käyttäytyy Salaman mielestä juhlassa nolosti, ja Salama käskeekin Marttia käyttäytymään erilailla kuin normaalisti. Seuraavana päivänä ajetaan Japanin osakilpailu, jonka aikana Holli haluaa jo tavata Martin hinausautoon kohdistuvan hyökkäyksen takia. Finn McMissile estää hyökkäyksen, mutta Hollin ja Martin tapaamisaikaa muutetaan taas. Etsiessään kisan aikana Hollia Tokion kaduilta Martin radiopuhelin on jäänyt auki, ja Salama on luullut Martin puhuvan hänelle ja antavan hänelle käskyjä toimia kisassa. Martin puheita noudattaen Salama on jäänyt kisassa toiseksi, ja tästä hän syyttää Marttia. Martti pahastuu Salaman moitteista, ja päättää lähteä kotiin Syylari Cityyn, ettei pilaisi enempää Salaman kisaa.

Lentokentällä Finn ja Holli tulevat Martin luo, ja ohjaavat Martin agenttien omaan lentokoneeseen. Martin hallusta he löytävät oikean amerikkalaisen agentin Marttiin piilottaman kuvan, joka paljastaa professori Z:n salaperäisen pomon. Martti tajuaa aluksessa, että kaikki professorin joukoissa olevat autot ovat rämäautoja, eli autoja, jotka menevät helposti rikki ja joille uudemmat autot nauraa. Nyt pitäisi vain selvittää, kenelle kuvassa oleva moottori kuuluu, eli kuka on rämäautojen pomo. Holli ja Finn värväävät Martin agentiksi kanssaan, ja he luulevat Martin junttimaisen käytöksen olevan vain Martin esittämä rooli. Kolmikko lentää lentokoneella Pariisiin, jossa agenttien tietolähde neuvoo Finnille, mihin on toimittanut harvinaisia osia, joita salaperäisestä moottorista löytyi. Osien toimitusten perässä agentit ja Martti matkustavat Italiaan, jossa järjestetään myös WGP:n toinen osakilpailu.

Sillä välin Salamaa on alkanut harmittaa hänen käytöksensä Marttia kohtaan, ja kilpa-auto on tajunnut, että ystävää pitää kunnioittaa sellaisenaan kuin hän on. Toinen kilpailu alkaa Porto Corsassa, ja Salaman syöksyessä kilparadalle Martti soluttautuu sisään rämäautojen kokoukseen, joka järjestetään samaisessa kaupungissa. Rämäautojen salaperäinen pomo osallistuu kokoukseen vain videon välityksellä, mutta tulee paljastaneeksi rämäautojen suunnitelman. Professori Z on keksinyt sähkömagneettisen pulssiaseen, jonka osoittaessa Allinol-käyttöisiin autoihin autot räjähtävät. Rämäautojen tarkoituksena on WGP-kisassa räjäyttää monta autoa, jonka seurauksena Allinol-polttoaine ja tätä kautta kaikki muutkin vaihtoehtobensat mustamaalataan. Rämäautot ovat löytäneet maailman suurimman öljyesiintymän, ja muiden autojen unohtaessa kisan tapahtumien jälkeen vaaralliset biopolttoaineet ja käyttäessä vain bensiiniä rämäautot rikastuvat. Roistojen suunnitelma pannaan toteen, ja WGP-kisassa nähdään hirveä ketjukolari, jonka seurauksena Allinol alkaa menettää suosiotaan. Allinolin kehittäjä Miles Axlerod sanoo, ettei kilpailijoiden tarvitse käyttää polttoainetta WGP:n viimeisessä osakilpailussa, jos he eivät halua. Salama, joka muuten voitti Italian osakilpailun, kuitenkin päättää käyttää Allinolia vielä viimeisessä kisassa. Tämän takia rämäautot aikovat räjäyttää viimeisessä kisassa Salaman. Tämän kuullessaan Martti paljastuu, ja pakoyrityksestä huolimatta niin Martti kuin Finn ja Hollikin vangitaan.

Martti herää tajuihinsa Lontoossa, Big Bentleyn kellotornin kellorattaistoon sidottuna. Samaan paikkaan on sidottu myös Finn ja Holli, ja Martti paljastaa heille, ettei ole oikea agentti. Lontoossa järjestettävä viimeinen WGP-kisa alkaa, ja rämäautot valmistelevat aseensa räjäyttääkseen Salaman. Ase ei kuumennuksesta huolimatta kuitenkaan räjäytä McQueenia, ja rämäautot lähtevät käkättäen pois paikalta kertoen, että Salaman varikolle on piilotettu pommi. Martti pääsee pois köysistään ja rientää varoittamaan varikkotiimiä. Finn ja Holli pääsevät myös irti köysistään, ja tajuavat, että pommi on piilotettu itse Marttiin! Radion kautta he ilmoittavat asiasta Martille, joka on juuri päässyt varikolle. Salama näkee Martin kilparadalla, ja alkaa seurata Marttia yrittäen pyytää tältä anteeksi käytöstään. Martti taas yrittää ajaa Salamasta niin kauas kuin mahdollista, koska ei halua räjäyttää ystäväänsä itseensä asennetulla pommilla. Finn vangitsee sillä välin professori Z:n, joka kertoo, että Martin pommi on ääniaktivoitu, ja sen voi purkaa vain itse pommin virittäjä. Virittäjä ei ole professori, ja Martti onnistuu vahingossa käynnistämään pommin ajastimen!

Martti tajuaa yhtäkkiä, kuka salaperäinen rämäautojen pomo on, ja Salama kannustaa ystäväänsä uskomaan itseensä ja pelastamaan päivän. Salama ja agentit mukanaan Martti suuntaa kisakatsomoon, jossa syyttää itse kisan järjestäjää, sähköauto Miles Axlerodia kisan sabotoimisesta! Yllättäen Martti on oikeassa, Axlerod sammuttaa pommin äänellään ja Axlerodin konepellin alta paljastuu bensakone: Axlerod ei ollutkaan mikään sähköauto! Allinol-polttoaine paljastuu myös vain tavalliseksi öljyksi. Englannin kuningatar lyö Martin ritariksi Axlerodin ilkeän suunnitelman paljastuttua, ja väki palaa Syylari Cityyn, jossa Salama järjestää vielä viimeisen WGP-kilpailun, koska Lontoon osakilpailu keskeytettiin pommiuhan takia. Agentit Holli ja Finn saapuvat myös Syylari Cityyn ystävänsä Martin luo, ja Holli esittäytyy muille Martin tyttöystävänä. Agentit pyytävät Marttia liittymään mukaan suorittamaan seuraavaa tehtäväänsä, mutta Martti kieltäytyy haluten viettää rauhallista elämää Syylari Cityssä – tosin Finnin luovuttamien rakettien kanssa. Mutta hetkinen, miksi Salama ei räjähtänyt Lontoossa, vaikka hän käytti Allinolia ja häntä osoitettiin professori Z:n aseella, vaikka kaikki muut autot räjähtivät? Koska Kessu (!) oli vaihtanut Salaman bensat salaa Klainarin luomubiopolttoaineeseen! 

Autot 2 on jatko-osa Pixarin vuonna 2006 ilmestyneelle elokuvalle Autot. Autot on Toy Storyjen jälkeen seuraava Pixarin elokuva, joka on saanut itselleen jatko-osan, mutta ei tule jäämään viimeiseksi. Idea Autot 2:een saatiin jo edellisen Autot-elokuvan promootio-kiertueella. John Lasseter on kertonut, että mainostaessaan Autot-elokuvaa Euroopassa hän pohti, mitä hahmot voisivat tehdä paikan päällä. Ideat olivat ilmeisesti hyviä, sillä Autot 2 –elokuvaa alettiin käsikirjoittaa. Elokuvan ensimmäisessä käsikirjoituksessa World Grand Prix –kilpailuratoja oli yhteensä viisi, nykyisten lisäksi Pariisissa ja Saksassa. Kaksi rataa pudotettiin kuitenkin pois juonen tiivistämisen takia. Ennen Autot 2:n ilmestymistä Pixar haastettiin oikeuteen, sillä englantilaisen käsikirjoittaja Jake Mandeville-Anthonyn mukaan hahmot plagioivat jonkun hänen tekstinsä ideaa. Tuomari ei kuitenkaan huomannut samanlaisuuksia Mandeville-Anthonyn ja Pixarin autoissa. Autot 2 näki ensi-iltansa vuonna 2011, ja siitä tuli Pixarin 12. elokuva. Kriitikot antoivat elokuvalle murska-arvostelut, ja Autot 2 on ainoa Pixarin elokuva, joka on arvosteltu Rotten Tomatoes –sivustolla mädäntyneeksi. Autot 2 on Pixarin neljänneksi huonoiten tienannut elokuva, ja se on ensimmäinen Pixarin elokuva, joka ei saanut yhtäkään Oscar-ehdokkuutta. Autot 2 tuplasi kuitenkin budjettiinsa menneet rahat, minkä takia elokuva on saanut jatko-osan Autot 3 tänä kesänä. Autot 3:ssa tarinan keskiöön nousee taas Salama McQueen. Autot 2:n jälkeen ilmestyi myös kaksi Autojen universumiin kuuluvaa spin-off-elokuvaa, Lentsikat ja Lentsikat: Pelastajat. 

Autot 2 suurentaa Autot-elokuvan tarinaa maailmanlaajuiseksi. Nyt ei kilpaillakaan enää vain Yhdysvalloissa vaan ympäri maailmaa, ja elokuvan aikana käydään Japanissa, Ranskassa, Italiassa ja Iso-Britanniassa. Kaikki muut tapahtumapaikat (Tokio, Pariisi, Lontoo) ovat oikeita, paitsi Italian Porto Corsa, joka on sekoitus Nizzaa, Portofinoa ja Monacoa. Autot 2:sta on hauska katsoa, sillä elokuva on visuaalisesti todella yksityiskohtainen. On hauska nähdä, mitä piirteitä eri maiden kulttuureista on haluttu tuoda esille, ja vielä hauskempaa on nähdä, miten nämä kulttuuripiirteet on tehty autojen maailmaan sopivaksi. Tuntuu, että jokaisessa Autot 2:n pysäytyskuvassa olisi jotain uutta bongattavaa. Tapahtumapaikkoja ja vaihtelua on kuitenkin niin paljon, että elokuvan katsottuaan päällimmäiseksi jää tunne, että elokuva oli yksi sekametelisoppa. Rauhallisia maisemia tai kohtia ei elokuvassa paljoa ole, vaan koko ajan tapahtuu jotain ihmeellistä jossakin päin ruutua.

Elokuvan rauhattomuuteen vaikuttaa paljon se, että elokuvassa kulkee päällekkäin useampi tarina. Ensinnäkin seuraamme Salama McQueenin WGP-kilpailua, toiseksi seuraamme Martin agenttiseikkailuja välillä Martin, välillä Finnin tai Hollin näkökulmasta, ja kolmanneksi näemme aina välillä tapahtumia elokuvan pahisten näkökulmasta. Elokuvaa katsoessa ei tule tylsä, mutta voin kuvitella, että perheen pienimmät, joille elokuva on suunniteltu, voivat mennä helposti sekaisin monimutkaisesta juonesta. Pidän Autot 2:n agenttimaailmasta, ja vakoojaseikkailut tuovat kivasti vaihtelua ensimmäisen Autot-elokuvan kisamaailmaan. On hienoa nähdä, millaisia erilaisia lisäosia agenttiautoista putkahtelee esiin, ja James Bondimaiset vivahteet ovat taattuja. Pahisten suunnitelma on yllätyksellinen ja omalla tavallaan nerokas. Elokuvassa koitetaan puhua varovasti biopolttoaineiden ja sähköautojen puolesta, mutta ilmastonmuutoksellinen paatos ei yllä niin suureksi kuin WALL-En kanssa. 


Autot 2:n päähenkilönä on hinausauto Martti. Martti oli Autot-elokuvassa sivuhahmona Salama McQueenin loistaessa ruudulla, mutta toisessa elokuvassa hahmojen roolit ovat vaihtuneet. Sama pää- ja sivuroolien vaihdos tapahtuu myös seuraavissa Pixarin jatko-osissa; Monsterit-yliopisto- ja Doria etsimässä –elokuvissa. Martti on Autot 2:ssa oma hassu itsensä, ja hänen maalaisjunttimaisuutensa korostuu Salaman viedessä hinausauton maailmalle. Kaupunkilaisautot pitävät Marttia nolona ja tyhmänä, ja elokuvan aikana Martti joutuu kyseenalaistamaan sen, miten hänen pitäisi käyttäytyä ja millainen hänen pitäisi olla. Ulkomailla Marttia erehdytään luulemaan agentiksi, ja Martti pääseekin sukeltamaan syvälle vakoojan työhön. Martti suoriutuu agenttitehtävistä yllättävän hyvin hölöttävästä suustaan, kömpelyydestään ja yksinkertaisuudestaan huolimatta. Salama McQueen toimii elokuvassa sivuroolissa kilpailemassa WGP-autokilpailussa. Salama haluaisi parhaan ystävänsä Martin sopeutuvan muiden autojen joukkoon, mutta lopulta hän tajuaa Martin vahvuuksien olevan juuri hänen erilaisuudessaan ja aitoudessaan.

Ensimmäisestä elokuvasta tutut Syylari Cityn hahmot nähdään Autot 2:ssakin Doc Hudsonia lukuunottamatta, mutta kaupunkilaisilla on hyvin pienet roolit elokuvan aikana. Uusina hahmoina nähdään brittiläiset agentit Finn McMissile ja Holli Shiftwell. Finn on kokenut agentti, joka on ilmiselvästi saanut inspiraationsa James Bondista. McMissilen tehtävän suorittamista on upeaa seurata, sillä auton sisältä tulee esiin toinen toistaan ihmeellisempiä lisävempaimia, ja agentti suoriutuu mahdottomistakin tehtävistä helposti. Naispuolinen Holli Shiftwell on elokuvan alussa vielä toimistotyöntekijänä vakoojalaitoksella, mutta hänet ylennetään nopeasti kenttätehtäviin. Holli on nero tietotekniikassa, ja hän osaa lentää pienten siivekkeiden avulla. Martti pitää Hollia tyttöystävänään elokuvan alkupuolelta lähtien. Salaman uusi kilpakumppani on formula-auto Francesco Bernoulli, jonka itsetunto on huipussaan. Francesco pitää itseään selvänä WGP-kisan voittajana, ja hän pilkkaa muita kilpailijoita, Salamaa etunenässä, yhtään itseään sensuroimatta. Ei ihme, että hahmo käy Salaman hermoille, kun formula alkaa ärsyttää katsojaakin! Elokuvan pahiksena nähdään saksalainen professori Z (Zündapp), joka monokkeleineen muistuttaa ihan James Bondin pahiksia. Professori Z ei kuitenkaan ole elokuvan pääpahis, vaan hänen pomonaan nähdään salaperäinen auto, jonka henkilöllisyys selviää vasta elokuvan lopussa. Elokuvan ensimmäisellä katselukerralla salaperäisen johtajan henkilöllisyys oli melkoinen yllätys!

Musiikin Autot 2:een on säveltänyt Michael Giacchino, joka on toiminut aikaisemmissakin Pixarin elokuvissa säveltäjänä. Yllätyksenä tulee se, ettei Autot 2:n musiikkia ole säveltänyt Randy Newman, joka sävelsi musiikin kuitenkin ensimmäiseen Autot-elokuvaan! Randy Newman palaa automaailman säveltäjärooliin kuitenkin elokuvasarjan kolmannessa osassa. Autot 2:n musiikki on välillä ihanan jännittävää ja salaperäistä, ja musiikki sopii hyvin kuhunkin elokuvan kohtaukseen. Mitenkään mieleenjäävää musiikki ei kuitenkaan ole. Autot 2:ssa kuullaan useampi muiden säveltämä laulettu laulu. Martin ja Salaman saapuessa Tokioon kuullaan laulu You Might Think, joka on alunperin The Cars –nimisen yhtyeen (hehe!) vuonna 1984 julkaisema, mutta jonka elokuvassa esittää Weezer. Martin ja agenttien ajellessa Pariisissa kuullaan Giacchinon säveltämä mutta Bénabarin esittämä laulu Mon Cœur Fait Vroum. Lopputekstien aikana kuullaan Brad Paisleyn ja Robbie Williamsin laulu Collision of Worlds. Jossain vaiheessa elokuvaa kuullaan myös Perfumen laulu Polyrhythm ja Brad Paisleyn laulu Nobody’s Fool.

Sitten on vuoro sukeltaa pääsiäismunien ihmeelliseen maailmaan. Pizza Planeetan auto näkyy Autot 2:ssa television puheohjelman vieraana ja elokuvan lopussa kilpailun katsojana. A113-sarja nähdään Martin rekisterinumerona, mutta myös rämäautojen salaperäisen pomon moottorin kuvassa olevan tuoteluettelon numerosarjana. Luxo Jr. –lamppu nähdään elokuvan lopputekstien aikana eräässä kartassa osoittamassa Pixarin animaatiostudion olinpaikkaa. Holli ja Finn ajavat Pariisissa julisteen ohi, jossa mainostetaan elokuvaa nimeltä The Incredimobiles, joka viittaa selvästi Pixarin elokuvaan Ihmeperhe. Pariisissa nähdään myös ravintola nimeltä Gastows, joka on yllättävän samannäköinen ulkoapäin kuin Rottatouillen ravintola Gusteu’s. Tokiossa nähdään mainos, jossa oleva auto on autoversio Toy Story 3:n Tuhti-nallesta. Autot 2:ssa viitataan myös jo Pixarin seuraavaan elokuvaan, Urheaan. Lontoolaisen pubin seinällä voi nähdä taideteoksen, jossa Urhean hahmot esiintyvät autoversioina itsestään. 

Autot 2:sta pidetään yleisestä Pixarin huonoimpana elokuvana, ja valitettavasti minun täytyy liittyä tähän mielipiteeseen. Autot 2 ei ole kuitenkaan minusta huono elokuva, mutta Pixarin elokuvien taso on yleisesti ottaen ollut niin korkea, ettei Autot 2 yllä samalle tasolle. Autot 2:ssa on paljon hyviä puolia, esimerkiksi elokuvan visuaalista ilmettä on mielenkiintoista katsoa, ja elokuvan juoni on monimutkaisuudestaan huolimatta otteessaan pitävä. Hahmot ovat hyviä ja samaistuttavia, ja erityisesti tykkään uusista agenttiautoista. Autot 2 ei kuitenkaan vetoa tunteisiin niin monen muun Pixarin elokuvan tapaan. Elokuvassa yritetään tuoda esille ystävyyden sanomaa ja sitä, että ystävä pitäisi hyväksyä omana itsenään, mutta tämä sanoma jää aika laimeaksi kaiken tohinan tiellä. Sai Martin hassuttelu minussa kuitenkin parit nauruspyrskähdykset aikaan, muun muassa kohdassa, jossa Martti tutustuu japanilaiseen vessaan. Vaikka Autot 2 ei minuun iskenytkään, odotan kuitenkin innolla Suomessa viikon päästä ensi-iltansa näkevää Autot 3 –elokuvaa, ja toivon, että siinä palataan ensimmäisen Autot-elokuvan rauhallisempiin tunnelmiin. 

”Ens kerralla kun hän pysähtyy, hän ei sanokaan KA-CHOW, vaan KA-PUM!”
- Rämäauto Salama McQueenista


(Elokuvan taikaa -blogin Joonatan haastoi minut kisaan: kumpi kerkeää julkaista ensimmäisenä Autot 2:n elokuva-arvostelun. Koska julkaisin Autot 2 -arvostelun tänään, ennen 22.7., se tarkoittaa, että minä kerkesin julkaista arvostelun ennen Joonatania! Ja se taas tarkoittaa, että minä voitin!!!! JIHUU!!!! :D Autot 2 on blogissa tähän mennessä ilmestyneistä elokuva-arvosteluista se, jonka kirjoitin kaikkein nopeiten, yhdessä päivässä! Eli kun minulla on mielessä tietty deadline, pystyn kyllä kirjoittamaan arvostelun nopeastikin! ;) MUTTA menkää ihmeessä kurkistamaan Joonatanin blogia, jos elokuvat Disneyn animaatioiden ulkopuolella kiinnostavat! Elokuvan taikaa -blogista löytyy mainioita elokuva-arvosteluja! Ja jos joku haluaa haastaa minua johonkin kirjoituskisaan blogissa, osallistun niihin luultavasti mielelläni. Kiitos Joonatan sinulle haasteesta, oli mukava jännittää kilpailun tulosta! :) Nyt tarkoituksenani olisi julkaista loput Pixarin elokuvien arvostelut ennen vuotta 2018 - mutta vähän hitaammalla tahdilla kuin nyt heinäkuussa!)

2 kommenttia:

  1. Mun on pakko myöntää ettei Autot 2 oo minunkaan oma suosikkini, mutta on se siti omalla tavallaan siisti, ja aika ei käy tylsäksi tätä katsoessa. Tosin tämän elokuvan ideat tuntuu hiukan pakotetulle, kuten Martin rooli päähahamona, vaikka hän onkin oma suosikki hahmoni koko autot elokuvista, niin hän ei kuitenkaan sovi koko elokuvan päähahmoksi. Ja toiseksi se pakotettu rakkaustarina. Olihan se toki parempi kun Twilight, ja mä kyllä tykkään rakkaustarnoista, mutta tässä elokuvassa se tuntui niin pakotetulle, että se on melkein yhtä turhaa kuin Lehmäjengin paritukset.
    Mutta jos huonot puolet unohdetaan, niin tää on kokonaisuudessa toiminnallinen ja jollainlailla hiukan siistimpi kun eka leffa. Tosin en ole edelleen kovin lämmennyt näille leffoille, koska ne on kuin Ötökän Elämää, siten että niissä on monta hahmoa, joiden nimiä en edes muista, vaikka ulkonäkö olisikin siisti. Ihmettelen että miksi ylipäätään Autot elokuvissa on oltava niin monta hahmoa, kun niillä ei tehdä paljoo mitään jälkeenpäin.
    Mutta, saapa nähdä menenkö kattomaan Autot 3:sen kun se tulee ensi perjantaina teatteriin. Tosin trailereista päätellen idea on kyllä mielenkiintoinen, että voisinkin mennä kattomaan sen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Autot 2:ssa on tosiaan paljon hyvää ja siistejä juttuja, mutta jokin asia siitä puuttuu, mikä tekisi elokuvasta loistavan. Minulle se puuttuva palanen on elokuvan "tunteettomuus". Elokuvan rakkaustarina ei tosiaan lähde oikein lentoon, eikä Martin ja Hollin välillä tunnu minusta ystävyyttä suurempaa kipinöintiä. Saa nähdä, mikä autojen suhde on kolmannessa elokuvassa: onko heistä muodostunut todella pari, vai puhuiko Holli Martin tyttöystävänä olemisesta vain koska Martti oli häntä sellaiseksi kutsunut. Itse kallistun tällä hetkellä jälkimmäisen kannalle, koska ei se todellakaan kunnon rakkaustarinalle tunnu!

      Martti voi tosiaan olla päähenkilönä joillekin liian ärsyttävä vitsiniekkari: minulla on samanlainen tunne Doria etsimässä -elokuvan päähenkilöstä, Dorista (joka ei yhtään sovi päähenkilön rooliin!!!!). Martti ei minua kuitenkaan ärsytä ollenkaan samalla lailla, sillä hahmossa on jotakin sympaattista ja minua miellyttävää.

      Autot-elokuvissa on hurja määrä hahmoja, mutta saapahan Pixar/Disney hyvät rahat, kun lasten pitää ostaa kaikki eri hahmot itselleen leluautoina... ;) Autot-elokuvan autojen muotoiset pikkuautot ovat muuten hirveän kalliita! Ostin sellaiset kerran kummilapsilleni lahjaksi, ja yksi auto maksoi jotain 22€, kun normaaleita pikkuautoja voi saada alle 10€! Että huhhuh! Minä pääsen katsomaan Autot 3:sta vasta elokuun puolella tulevan ulkomaanmatkani takia, ja se harmittaa! Olisin halunnut mennä ensi-iltaan. :P Menehän sinä nauttimaan elokuvasta jo hyvissä ajoin! Traileri tosiaan oli houkutteleva - mutta minkäpä elokuvan traileri ei toisaalta olisi. :)

      Poista