HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Eletään vuotta 2805. Ihmisten saasteiden myötä Maa on muuttunut asuinkelvottomaksi, ja ihmiset ovat paenneet saasteita kauas avaruuteen. Maata siivoamaan on jätetty WALL-E-yksikköjä, robotteja, joista toiminnassa on enää yksi. Tämä yksi WALL-E jatkaa uurastustaan tiivistäen roskia jätteenpuristussäiliössään kuution muotoisiksi kasoiksi. Vuosien vieriessä WALL-Elle on syntynyt oma tahto, ja hän on alkanut kerätä kotiinsa hienoina pitämiään ihmisten tavaroita. Sormusrasia kelpaa WALL-E:n kokoelmaan, mutta itse timanttisormus ei. Työskennellessään WALL-E törmää myös pieneen torakkaan, Haliin, jota alkaa pitää eräänlaisena lemmikkinään. WALL-En elämä on mallikasta ja kaikin puolin mukavaa.
Kaikki muuttuu, kun
maapallolle laskeutuu avaruusalus. Avaruusalus jättää planeetalle valkoisen
robotin, EVAn. EVA alkaa etsiä sinisen skannerinsa avulla jotain maan pinnalta.
WALL-E ei ole ikinä nähnyt mitään noin kaunista, ja hän ihastuu EVAan
silmänräpäyksessä. EVA luulee WALL-Ea ensin viholliseksi ja meinaa ampua hänet,
mutta lopulta EVA tottuu WALL-Een ja alkaa sietää tämän läsnäoloa. EVA etsii ja
etsii jotain ympäri maata, mutta hän ei löydä etsimäänsä ja alkaa turhautua.
WALL-E huomaa hetkensä koittaneen, ja lähtee piristämään turhautunutta EVAa.
Yhtäkkiä taivaanrannasta alkaa nousta hirmuinen hiekkamyrsky, ja WALL-E vie EVAn
turvaan omaan kotiinsa. Kodissaan WALL-E näyttää EVAlle keräilykokoelmaansa, jonka
useista esineistä EVAkin innostuu. Lopulta WALL-E näyttää EVAlle löytämänsä
kasvin, ja silloin EVAn valot alkavat vilkkua, kasvi siirtyy kantosäteen avulla
EVAn tavaratilaan ja EVA pimenee. WALL-E ei ymmärrä uuden ystävänsä pimenemistä
ja hän yrittää tehdä kaikkensa saadakseen EVAn virkoamaan. EVA kuitenkin pysyy
sulkeutuneena, joten WALL-E alkaa toteuttaa pitkäaikaisia haaveitaan ja raahaa
pimentynyttä EVAa treffeille. EVAn tila pysyy yhä samanlaisena, ja lopulta WALL-E
luovuttaa ja palaa päivittäisten roskantiivistämisaskareidensa pariin.
Kesken WALL-En
työpäivän avaruusalus saapuu takaisin planeetalle ja nappaa EVAn kyytiinsä!
WALL-E rientää ihastuksensa kohteen perään ja tarttuu tiukasti kiinni alukseen,
joka ampaisee avaruuteen. Vain Hal-torakka jää Maan pinnalle katsomaan WALL-E:n
lähtöä. Avaruusalus lentää kauas avaruuteen suuremman avaruusaluksen, Axiomin
sisään. Siellä EVA ja muut EVA-malliset robotit nostetaan ulos aluksesta ja
heidät tarkastetaan. EVAn etuosassa huomataan vihreänä vilkkuva valo, ja EVA
kiidätetään nopeasti komentosillalle. WALL-E seuraa EVAa läpi suuren aluksen,
ja matkallaan robotti näkee ympärillään tuhansittain ihmisiä, jotka ovat
paenneet Maasta BnL:n aluksella 700 vuotta sitten, ja joille Axiomin
yltäkylläisyydessä eläminen on arkea. Lopulta WALL-Ekin päätyy ohjaamoon, jossa
avaruusaluksen kapteeni McCrea on saanut selville, että EVAn löytämä kasvi
tarkoittaa sitä, että Maa on asuinkunnossa ja ihmiset voivat palata sinne. EVA
avataan, mutta hänen sisältään ei löydykään kasvia! Niin kapteeni pitää EVAa
viallisena robottina, ja lähettää hänet korjaamoon, jonne myös WALL-E joutuu.
Korjaamolla WALL-E
luulee, että EVAa kidutetaan, vaikka robottia vain puhdistetaan joka puolelta.
Niin WALL-E pakenee aitauksestaan ja tulee samalla vapauttaneeksi kaikki muut
vialliset robotit. Robotit pakenevat korjaamolta, ja heidät etsintäkuulutetaan
koko aluksessa. EVA ei pidä siitä, että WALL-E on saanut hänet
etsintäkuulutetuksi, joten EVA päättää lähettää WALL-En pakokapselilla takaisin
Maahan. WALL-E ei tähän suostu, ja kun EVA yrittää tunkea WALL-Ea kapseliin,
paikalle saapuu GO-4, aluksen autopilotin apulainen. GO-4 sujauttaa
pakokapseliin EVAn maasta löytämän kasvin! GO-4 poistuu paikalta, WALL-E menee
kapseliin nappaamaan kasvia ja kapseli laukaistaan avaruuteen. EVA lähtee
kapselin perään pelastamaan kasvia ja WALL-Ea, mutta näkee pakokapselin
räjähtävän avaruudessa. WALL-E kuitenkin sinkoutuu paikalle vaahtosammuttimen
avulla, ja hänellä on mukana kasvi! EVA iloitsee WALL-En teosta, ja voi nyt
viedä kasvin aluksen kapteenille.
EVA vie kasvin McCrealle,
mutta aluksen autopilotti ei suostu toimimaan kapteenin ohjeiden mukaan. AUTO
on nimittäin saanut BnL:n (Buy n Large) johtoportaalta ohjeet, joiden mukaan
Maahan ei voi palata, koska se on liian saastunut, ja on helpompaa jäädä avaruuteen.
Niin AUTO heittää kasvin, WALL-En ja EVAn roskakuiluun ja lukitsee McCrean
omaan hyttiinsä. WALL-E on saanut AUTO:lta pahan tärskyn, ja hänen piirinsä
ovat pahasti vioittuneet. Se ei kuitenkaan estä WALL-Ea, ja EVAn sekä
karanneiden viallisten robottien avulla he pääsevät aurinkokannelle, johon
kasvi pitää palauttaa, jotta alus ottaa suunnakseen Maan. AUTO kiepsauttaa
alusta kuitenkin ympäri, jotteivat WALL-E ja EVA pääse viemään kasvia
palautusluukkuun. WALL-E menee luukun väliin ja yrittää pitää sitä auki kasvia
varten, jota EVA metsästää ihmispaljoudesta. Samaan aikaan ohjaamossa kapteeni kamppailee
AUTO:n kanssa aluksen hallinnasta, ja lopulta McCrea saa kytkettyä autopilotin
pois päältä. EVA vie kasvin kasvinpalautusluukulle, ja Axiom ampaisee
valonnopeudella kohti Maata.
WALL-E on vaurioitunut
pahasti ensin AUTO:n kanssa taistellessaan, ja sitten jouduttua pitämään kasvinpalautusluukkua
auki, ja nyt WALL-E sammuu. EVA ryntää Maassa WALL-E mukanaan roskankerääjärobotin
kotiin, jonne WALL-E on kerännyt varaosia muilta WALL-E-roboteilta. EVA vaihtaa
WALL-En kaikki rikkinäiset osat ehjiin ja WALL-E herää taas eloon, mutta hän ei
ole oma itsensä! WALL-E jatkaa ohjelmoitua tehtäväänsä ja alkaa kerätä roskia
jätepuristimeensa, eikä EVA saa WALL-Essa aikaan mitään reaktiota. Lopulta EVA
ottaa WALL-En kädestä kiinni ja jättää robotille näin jäähyväiset. EVA ei
kuitenkaan saa kättään irti WALL-E:n otteesta, sillä WALL-En muisti on
palannut! Niin WALL-E ja EVA saavat lopulta toisensa, ja ihmiset ovat palanneet
maapallolle pitämään siitä huolta!
WALL-E on Pixarin
yhdeksäs elokuva. Idea elokuvaan syntyi Pixarin John Lasseterin, Pete Docterin,
Andrew Stantonin ja Joe Ranftin legendaarisessa tapaamisessa lounaspöydän
ääressä vuonna 1994. Tuolloin miesten keskusteluissa ideansa saivat WALL-E:n lisäksi Ötökän elämää, Monsterit Oy ja Nemoa
etsimässä. WALL-En idea oli: mitä
jos ihmiskunta lähtisi Maasta ja unohtaisi sammuttaa viimeisen robotin päältä?
Elokuvaa alettiin kehitellä jo vuonna 1995 eteenpäin työnimen ”Trash Planet” alla, mutta juonessa ei
päästy eteenpäin, ja robottielokuvan sijaan alettiin työstää Monsterit Oy –elokuvaa. Vuonna 2002 Stanton
alkoi käsikirjoittaa WALL-Ea
uudestaan. Aluksi elokuvan juoni oli kovinkin erilainen, sillä EVAn olisi
lähettänyt Maahan alienit, jotka olisivat olleet ulkonäöltään geelimäisesti
hytkyviä läpinäkyviä kasoja. WALL-E olisi seurannut EVAa avaruusolioiden
alukselle, jossa olisi aloittanut robottien kapinan olioita vastaan. Elokuvan
lopussa olisi paljastunut, että geelimäiset oliot ovatkin ihmisiä, jotka ovat
muuttuneet niin paljon alkuperäisestä muodostaan avaruudessa seilatessaan.
Erilaisen juonen omaava WALL-E
valmistui vuonna 2008, ja se oli todellinen menestys tienaten yli 533 miljoonaa
dollaria maailmanlaajuisesti. WALL-E
sai peräti kuusi Oscar-ehdokkuutta, mutta voitti niistä vain yhden: parhaan
animaatioelokuvan palkinnon. Muita ehdokkuuksia oli paras käsikirjoitus, paras
musiikki, paras laulu (Down to Earth),
parhaat äänitehosteet ja paras äänitys.
WALL-E on minulle
aina ensisijaisesti rakkauselokuva (ah, mitä romantiikkaa siinä onkaan!), mutta
elokuva käsittelee myös tärkeitä asioita nykyistä yhteiskuntaamme kritisoiden. WALL-Essa ihmiset ovat hylänneet Maan
sen takia, että planeetta on elinkelvoton nousseiden myrkkytasojen seurauksena.
Ilmastonmuutos on käynyt siis toteen ihmisten kulutuksen ja välinpitämättömyyden
takia. Maa on tulvillaan roskia, joita ihmiset ovat jättäneet ihan joka
paikkaan! Elokuvan pitäisi herätellä katsojia miettimään omaa kulutustaan: onko
todellakin tarpeellista ostaa aina uusia asioita, miksei voisi kierrättää
tuotteita kirpputorien kautta. Ja pitäisikö todellakin alkaa lajittelemaan omia
roskiaan, ettei uudelleen käytettävät materiaalit valtaisi muutenkin täysiä
kaatopaikkoja. WALL-E kritisoi myös
teknologiaa: avaruudessa ihmiset eivät tee enää mitään itse vaan antavat
koneiden hoitaa kaikki hommat puolestaan. Tietty teknologia on elokuvassa
kuitenkin hyväksi, kuten WALL-E ja EVA, jotka auttavat ihmisiä, mutta
huvitteluun tarkoitettua teknologiaa pidetään huonona. Tämä kritisoi siis myös
itse WALL-E-elokuvaa ja sen parissa
huvittelua! WALL-E tuo todella
tärkeitä aiheita ensimmäistä kertaa kunnolla ihmisten tietoisuuteen
animaatioelokuvalla. Toivottavasti elokuva on teemoillaan vaikuttanut
tulevaisuuden vaikuttajiin, ja he tajuaisivat Axiomin kapteenin McCrean tapaan,
että Maasta pitää pitää huolta.
WALL-Essa ei
kuulla paljon dialogia, sillä elokuvan päärooleissa olevat robotit eivät
juurikaan puhu. Siksipä animaatiolla on WALL-Essa
todella tärkeä rooli, ja voi pojat, millaista työtä animaattorit ovat elokuvan
suhteen tehneet! Robottien tunteet pystyy aistimaan, vaikka koneilla ei
tietenkään ole lihaksia, joilla kasvonilmeitä voisi muuttaa. WALL-En silmien asennosta, käsien
korkeudesta ja menovauhdista voi kuitenkin aistia paljon tunnetiloja, mikä
hämmästyttää, kun sitä oikein ryhtyy ajattelemaan. Minä ainakin uppoudun
elokuvaa katsoessani aina täysin WALL-En
tunnemaailmaan. WALL-En tekijät
katsoivat paljon mykkäelokuvia, erityisesti niitä joissa näyttelee Buster
Keaton, saadakseen inpiraatiota tunteiden näyttämiseen ilman kasvoilla ilmeilyä
(josta Keaton on kuuluisa). Saastuneeseen kaupunkiin inspiraatiota haettiin
Tsernobylistä ja Sofiasta (jossa ongelmana on jätteidenkeräys), ja robotteihin
haettiin inspiraatiota NASA:n roboteista, Mars-mönkijästä sekä poliisien
pomminjäljitysroboteista. EVAn muotoiluun taas pyydettiin apua iPodin
suunnittelijalta Jonathan Iveltä. Ihmiset suunniteltiin eräänlaisiksi merileijonien
ja vauvojen risteytyksiksi. Elokuvan avaruus ja saastunut Maapallo näyttävät
uskottavilta, ja avaruus etenkin upealta (saasteita ei upeiksi voi sanoa). Elokuvantekijät
halusivatkin tehdä varsinkin Maasta mahdollisimman aidon näköisen, jotta
elokuvan katsojille tulisi sellainen olo, että elokuva voisi oikeasti kertoa
tulevaisuudestamme. Samasta syystä WALL-Essa
nähdään myös oikeita ihmisiä näyttelemässä BnL-yhtiön mainoksissa: näin sanoma
ilmastonmuutoksesta vahvistuu. WALL-E
on muuten ensimmäinen (ja tähän mennessä viimeinen) Pixarin animaatio, jossa
nähdään live action –materiaalia. BnL:n mainoksissa ja Axiomin ohjeistuksessa
esiintyy yhtiön toimitusjohtaja, jota näyttelee Fred Willard. Elokuvassa nähdään
myös pari pätkää elokuvasta Hello, Dolly!.
Olen jo useampaan otteeseen maininnut, että WALL-E on tunteisiin vetoava elokuva.
Minä olen aina elokuvan loputtua kaikkeni antanut, sillä tuntuu, että olen
itkenut kaiken veden kehostani ulos. Elokuvan alussa WALL-E ihastuu EVAan, ja
koko elokuvan loppuajan hän yrittää saada kaunista robottia itselleen. Hello, Dolly! –elokuvaa katsoessaan
WALL-E on nähnyt ihmisten pitävän toisiaan kädestä kiinni, ja hän haluaisi
toteuttaa tämän pienensuuren kiintymyksen eleen EVAn kanssa. Kaikki WALL-En
kiintymyksenosoitukset EVAa kohtaan ovat minusta todella kauniita, ja jotenkin
samaistun robotin ihastuksentunteeseen ihan täysiä. (Loppuosa
tästä tekstikappaleesta sisältää juonipaljastuksia, joten jos et halua niitä
lukea, jatka seuraavaan kappaleeseen!) Erityisesti itken aina elokuvan
lopussa alkaen kohdasta, jossa WALL-E tippuu roskakuiluun. Alhaalla EVA yrittää
korjata hajoamispisteessä olevaa WALL-Ea, mutta WALL-E torjuu EVAn korjaus- ja
lähestymisyritykset viittoillen EVAn tehtävän olevan hänen korjaamistaan
tärkeämpi. WALL-E joko tajuaa ihmiskunnan kohtalon olevan hänen käsissään, tai
sitten hän tietää, että Maapallolla heitä vastassa on WALL-En iso
varaosakokoelma. Myöhemmin elokuvassa EVA sitten korjaa WALL-En, mutta WALL-E
ei enää tunne ihastuksensa kohdetta, jota on koittanut tavoitella koko elokuvan
ajan! Ah, tämä särkee sydämeni täysin! WALL-E olisi saanut EVAn, mutta ei saakaan!!!
Byääh! Itkuni vaihtuu kuitenkin nopeasti herkistely-itkuksi, sillä WALL-E
”herää henkiin” ja huomaa kätensä olevan EVAn kädessä! WALL-En ilme on ensin
hämmästynyt, mutta sitten rakkautta pursuavan iloinen! Ah! Loppu on niin
täydellinen! <3 Pitääpä tässä samassa muuten mainita, että elokuvan
lopputekstien aikana nähdään kuvituksia siitä, miten ihmiset robotit apunaan
saavat maan taas kukoistamaan. Tämä tarinajatkumo lisättiin siksi, jotta
katsojat uskoisivat Maan uudelleenkolonisaation päättyneen onnellisesti:
elokuvantekijät nimittäin ajattelivat, että ilman onnellisia kuvia katsojat
eivät olisi uskoneet elokuvan ihmisten pystyvän elämään planeetalla, koska
eivät ole elämänsä aikana tehneet yhtään mitään.
WALL-En päähenkilö
on robotti WALL-E, eli Wattipää Automaatti Likasyöppö Lastari Ekokone. WALL-E
on roskankerääjärobotti, joka kerää roskia sisuksiinsa tiivistäen ne
kuutioiksi, jotka vievät paljon vähemmän tilaa. WALL-E on viimeinen päällä
oleva roskankerääjärobotti, ja hän on yksin siivonnut Maata 700 vuotta.
Työtulosta ei tosin juurikaan näy, sillä ihmiset ovat roskanneet aikoinaan niin
hurjasti. WALL-E on ekologinen toimien aurinkoenergialla. WALL-Elle on vuosien
varrella kehittynyt oma tahto, eikä kaikki hänen tekonsa mukaile vain hänen
ohjelmointiaan. WALL-E muun muassa keräilee omasta mielestään tärkeitä
tavaroita, joita lajittelee oman kotinsa (eli WALL-Ejen kuljetusaluksen)
hyllyille. Koti on robottimaiseen tapaan ihan kivasti sisustettu. WALL-E on
utelias, yltiöpositiivinen ja loppujen lopuksi aika ulospäinsuuntaunut, minkä
huomaa Axiom-aluksella. WALL-E ansaitseekin Axiomilla sympatia-pisteitä
kaikilta tapaamiltaan henkilöiltä, ja hänestä tulee suosittu ympäri alusta –
paitsi ehkä siivousrobotti M-O:n silmissä. Maassa WALL-E kohtaa Hal-torakan,
josta tulee hänelle eräänlainen lemmikki. EVAn saavuttua Maahan WALL-En elämä
suistuu raiteiltaan. WALL-E ihastuu EVAan päätä pahkaa, ja yrittää kiinnittää
valkoisen robotin huomion itseensä – aluksi turhaan. WALL-E on todella
onnistunut hahmo, ja kuten olen aiemmin jo hehkuttanut, on hänet animoitu aivan
loistavasti ja häneen pystyy samaistumaan täysin. EVA, eli Eksoelämän
evaluaattori, on kehitetty löytämään skannerinsa avulla kasvillisuutta. EVA on
rakennettu varmasti useita satoja vuosia WALL-Ea myöhemmin, ja hänen
muotoilunsa on paljon linjakkaampaa, modernimpaa sekä feminiinisempää. EVAlle
hänen ohjelmointinsa on kaikki kaikessa, ja hän todella haluaa löytää
kasvillisuutta Maasta, jotta pääsisi suorittamaan tehtäväänsä eteenpäin skannaamisen
jälkeen. EVA turhautuu helposti, kun asiat eivät mene hänen suunnitelmiensa
mukaan. Ohjelmointinsa tärkeydestä huolimatta EVA nauttii vapaudestaan, ja
pyrähtää vapauttavalle lennolle heti aluksensa kadottua Maan ilmakehästä.
WALL-E ei siis opeta EVAlle kaikkea rentoutta, vaan tiettyä vapauden kaipuuta
robotista löytyy jo ennestään. Robotit ovat elokuvan päähenkilöitä, mutta
nähdään elokuvassa ihmisiäkin. Ihmiset ovat isokokoisia, laiskoja ja
kömpelöitä, ja koneet tekevät kaiken heidän puolestaan. Ihmiskunta on
laiskistunut ja lakannut välittämästä ympäristöstään. WALL-Een törmääminen
herättää kuitenkin pari ihmistä ”horroksestaan”, ja John sekä Mary näkevät
ympäristönsä aivan uudella tavalla älynäytön sammuttua heidän silmiensä edestä.
Ehkäpä sen älykännykän sammuttaminen tekisi hyvää välillä meille muillekin...
WALL-En musiikin
on säveltänyt Thomas Newman, joka on säveltänyt musiikin myös Pixarin elokuvaan
Nemoa etsimässä. WALL-En ohjaaja Andrew Stanton halusi aluksi, että WALL-Essa olisi käytetty vain orkesterisoittimia,
mutta Stanton halusi Axiomissa tapahtuviin musiikkikappaleisiin myös
elektronisia soittimia mukaan. Näin tehtiin, jotta elokuvaan tulee enemmän
tulevaisuuden tunnelmaa. Mukaan elokuvaan otettiin Hello, Dolly!:sta kappale Put On Your Sunday Clothes, joka on Jerry Hermanin säveltämä, sekä Louis
Armstrongin versio kappaleesta La Vie en Rose. WALL-En lopputekstien
aikana soi Newmanin säveltämä Down to Earth –kappale, joka on minulla nyt soinut ne pari päivää päässä, joina
olen tätä arvostelua kirjoittanut. Se kertoo siis jo sen, että laulu on minusta
hyvä ja että siinä on tarttuva melodia, mutta tämän lisäksi laulussa on
kantaaottavat sanat ilmastonmuutosta kohtaan. Ei ihme, että laulu sai
Oscar-ehdokkuuden parhaasta laulusta. WALL-Een
äänitehosteet on tehnyt Ben Burtt, joka on tehnyt äänitehosteet myös Star Wars Episodi 3:een, Sithin kostoon.
WALL-Ella ja R2-D2:lla on siis paljonkin yhteistä. Musiikilla ja
äänitehosteilla on WALL-Essa suuri
merkitys tunnelman luomisessa, sillä elokuvassa ei ole paljon dialogia. Taustamusiikki
onkin todella onnistunutta ja iloista, kannattaa kuunnella WALL-En soundtrackiä! Minusta parhaat kappaleet ovat Define Dancing ja First Date.
WALL-Esta löytyy
perinteisiä Pixarin ”easter eggejä” roppakaupalla. Itse asiassa jo elokuvan
nimi on kunnianosoitus eräälle kuuluisuudelle: WALL-En kirjaimet viittaavat itse Walter Elias Disneyhyn! Pixarin
perinteinen A113-yhdistelmä on AUTOn salainen toimintaohje tilanteeseen, jossa
Maasta sattuisi löytymään kasvillisuutta. EVA etsii Pizza Planeetan auton
konepellin alta kasvillisuutta. Pixarin lamppu nähdään WALL-En tekemässä
patsaassa EVAsta. WALL-En keräilemien aarteiden joukosta voi löytää lelu-Rexin
ja lelu-Röhin Toy Storysta sekä
Masi-nuken Monsterit Oy:sta. Ulkona
roskakasojen joukossa taas lojuu samanlainen skootteri kuin Colettella on Rottatouillessa. Roskista puheenollen
WALL-En tekemät kuution muotoiset roskakasat ovat aivan samanlaisia kuin Monsterit Oy:ssa. Monsterit Oy:ssa Tare luulee Buun joutuneen yhden tällaisen kuution
sisään liiskautuneena. WALL-Essa
nähdään myös monta viittausta Apple-firmaan, mikä ei ole ihme, sillä Pixarin
entinen toimitusjohtaja Steve Jobs oli Applen perustaja ja omistaja (tuotakoon
tämä tietoonne, jos ette ole asiasta kuulleet). EVAn design näyttää hieman
Applen muotoilulta, WALL-En latautuessa täyteen kuullaan Applen Macintoshin
perinteinen käynnistysääni, WALL-E katsoo Hello,
Dolly!:a iPodilta ja AUTOn ääni on sama kuin Applen MacinTalkissa.
WALL-E on elokuva,
johon olen rakastunut ensisilmäyksellä. Kävin katsomassa WALL-En teatterissa lukioystäväni kanssa, ja molemmat kävelimme
teatterista ulos aivan hurmioituneina. Tämän jälkeen olemme toisinaan
päästäneet toisillemme WALL-En ”WALL-E!” –huutoa, ja naureskelemme vielä
kirjoitusvirheillemme, sillä kirjoitimme WALL-En
aluksi vahingossa muodossa W-Alle! (Johonkin se viiva tuli, mutta alkuun vai
loppuun, ei voi muistaa!) Siispä WALL-E
on meille nykyään ”Vee alle”. WALL-En
näkemistä haluan suositella kaikille, sillä se kuuluu ehdottomasti
Pixar-klassikoiden parhaimmistoon – itse asiassa uskallan väittää sitä
mielestäni jopa parhaaksi Pixarin elokuvaksi! Kaikki elokuvassa on hyvää
juonta, musiikkia, hahmoja, animaatiota, tunteilua ja sanomaa myöten! Katsokaa WALL-E ihmeessä, jos ette ole sitä vielä
nähneet! Ja mainitaanpa loppuun vielä, että WALL-En
maailmaan on tehty lyhytelokuva BURN-E
(2008), joka kertoo BURN-E-nimisestä korjausrobotista. Lyhärin tapahtumat
sijoittuvat WALL-En keskelle kertoen tapahtumista
Axiomin ulkopuolella korjausrobotin näkökulmasta.
”Ohje Manuel. Öö... Manuel, kerro ohjeesi!”
- Kapteeni McCrea
- Kapteeni McCrea
(Elokuvan taikaa -blogin Joonatan haastoi minut kisaan: kumpi kerkeää julkaista ensimmäisenä Autot 2:n elokuva-arvostelun. Joonatan julkaisee omansa 22.7., ja minun pitäisi sitä ennen kirjoittaa UP:in, Toy Story 3:n ja itse Autot 2:n arvostelut. Katsotaan, kerkeänkö ensin hitaalla kirjoitustahdillani! :D Heinäkuussa en siis paljon muita tekstejä kerkeä tähän blogiini kirjoitella kuin Pixar-arvosteluja!)
Mä niin muistan kun näin Wall-E:n ekaa kertaa telkkarista, ja rakastuin siihen itekkin heti. X3 Oli mielenkiintoista kuinka robotit voi ajatella kuin ihmiset, niillä kun on tunteet, eli ne rakastuvat, vihastuvat ja surevat. Ihmettelen tosin kuinka ihmeessä robooteilla voi olla tunteet, ne kun on koneita. XD Mut niin, oli kyllä mielenkiintoista nähdä elokuva uudella näkökohdalla, ja Wall-E:n ja EVA:n rakkaustarina on niin sydäntä lämmittävä, mahdollisesti he ovat mun suosikki Pixar paritus.
VastaaPoistaAjatella vaan jos tulevaisuus on oikeastikki tollata, robotit ottaneet vallan, ja ihminen muuttunut liikuntakyvyttömäksi rasvapalloksi. XD Tosin se avaruusasema, jossa ihmiset majaili, vaikuttaa mielenkiintoiselle lomakohteelle. Ainakin Wall-E näyttää miltä tulevaisuus saattaa näyttää jos ihminen jatkaa nykyistä asemaansa.
Ihanaa, että WALL-E on hurmannut muitakin ensimmäisellä katselukerralla! Elokuva on kyllä ihana! <3 Robottien ja koneiden omaa tahtoa, ajattelua ja tunteita käsitellään aika monessa elokuvassa. Terminaattoreissa koneilla ei taida paljolti tunteita olla, mutta oma tahto niille on tullut, ja I'Robot-elokuva käsittelee kanssa robotin oman tahdon syntymistä. WALL-E tuo tämäntyyppisiin elokuviin oman lisämausteensa juuri tunteiden käsittelyllä ja robottien ilmehdinnällä: muissa elokuvissa robotit taitavat olla kasvoiltaan koko ajan samassa asennossa. ... En tiedä mitä nyt selitän, kadotin pointin mielestäni... :D
PoistaAxiom vaikuttaa todellakin mielenkiintoiselta lomakohteelta! Aluksen design on hienoa ja se aurinkokansi kuin jostain lomaparatiisista! Mielelläni lähtisin lomalle alukselle, mutta ilman, että minun tarvitsisi lihoa rasvapalluraksi. ;) WALL-E ja EVA ovat ehdottomasti minun suosikkiparini Pixarin pareista!
Loisto arvio jälleen! Itse katsoin WALL-E:n tänään pitkästä aikaa ja kyseessä on ehdottomasti yksi suosikeistani Pixarin teoksista! Jo hahmona WALL-E on aivan mielettömän ihana ja koko leffan vain odottaa sitä hetkeä, kun robottikaksikko pitää toisiaan kädestä. Visuaalisesti mielettömän näköinen leffa ja todella rohkea valinta siinä, ettei puhetta ole paljoa alkupäässä. Se, mistä en oikein pidä elokuvassa on, että mukana on oikeita ihmisiä. Mielestäni kaikkien olisi kuulunut olla animaatiohahmoja.
VastaaPoistaOlit näköjään jo nyt maininnut minut; odotatko häviäväsi kilpailussa ja mainostat jo nyt? ;P No ei, ihan varmasti ehdit kirjoittamaan Autot 2:sta ennen kuin oma arvosteluni tulee ulos. Aion katsoa kyseisen pätkän joko torstaina tai perjantaina. Oli tarkoitus vilkaista tänään, mutta kun Terminator Salvationin arvostelu on yhä pahasti kesken ja ensi viikon alussa pitää kirjoittaa Baby Driverista ja War for the Planet of the Apesista, niin jätin myöhemmälle ajankohdalle sen.
- Joonatan, Elokuvan taikaa
Hiiohei, kiitos! :) WALL-E on kyllä aivan mahtava elokuva! Odotus WALL-En toiveiden täyttymisestä eli käsien pidosta todellakin aiheuttaa jännitystä koko elokuvaan, ja on niin ihanaa kun se vihdoin tapahtuu! <3 Minua ärsytti taas ensimmäisellä elokuvan katselukerralla se, että WALL-Essa esiintyi ihmisiä siellä avaruusaluksella. Mielestäni ne pilasivat elokuvan, joka olisi ollut mainio ihan pelkillä äänettömillä robottihahmoillaan. Nyt en osaisi enää kuvitella WALL-Ea ilman ihmisiä. Oikeita ihmisiä pursuava live action -materiaali tosiaan pistää silmään, mutta siihenkin olen tottunut jo useiden katselukertojen jälkeen. :)
PoistaJa eipäs tämä kuule ollut mainostamista vielä kuin vain maininta! Hahaa, minähän voitan vielä koko kilpailun! Varo vaan! ;) No joo, minulla on huono aavistus kirjoitusnopeudestani, mutta yritän ainakin parhaani. Tosin tänäänkään en ole tehnyt mitään elokuva-arvostelun eteen, vaikka katsoin UP:in eilen... Katsotaan mitä tästä tulee! Huu, Baby Driverista olen kuullut vain hyviä arvosteluja tähän mennessä. Jännä nähdä, mitä mieltä sinä tulet olemaan elokuvasta.
Hieno arvio jälleen kerran, ja taas elokuva, jonka katsomisesta on hurahtanut aivan liian pitkä aika. Tiedät kyllä, mitä mieltä olen tästä leffasta ja sen sanomasta ja hahmoista. Mullekin W-ALLE on ensisijaisesti rakkaustarina. Yhtä vahvoilla on vahva ympäristöviesti, mutta kyllä se on rakkauselokuva. Ja animointi on kyllä nerokasta, WAL-LEN tunteet on niin hienosti ilmennetty pienillä liikkeillä ja yksityiskohdilla. Ja miten symppis hahmo, sydämeni itkee verta pelkästä WA-LLEN ajattelemisesta.
VastaaPoistaParas osa arviostasi oli tämä:
Tietty teknologia on elokuvassa kuitenkin hyväksi, kuten WALL-E ja EVA, jotka auttavat ihmisiä, mutta huvitteluun tarkoitettua teknologiaa pidetään huonona. Tämä kritisoi siis myös itse WALL-E-elokuvaa ja sen parissa huvittelua!
Hehe, mahtava analyysi! :) Eivät tainneet leffantekijät tajuta, mitä tekivät tehdessään elokuvan joka kritisoi itseään! No, sallittakkoon tämä virhe. ;)
Pitääpä yrittää katsoa WA-LLE piakkoin!!
Eiku.. WALL-Eko se olikin. :p
Voi ei!!!! Minä en edes aluksi tajunnut, että kirjoitit WALL-En joka kerralla eri tavalla! Nyt vasta toista kertaa sitä alkaessani lukea huomasin sen! XD Hihii! WALL-E on kyllä todella sympaattinen ja ihana hahmo, vaikka onkin tehty kylmästä metallista. Meidän pitää katsoa WALL-E joskus taas yhdessä! :)
PoistaHahaha. Eikös ollutkin hauska vitsi. :D Kyllä, vietetään Wall-E ilta! (Mä olin oikeesti kirjoittamassa että W-alle XD)
Poista