HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Hinausauto Martti ja Salama
McQueen ovat parhaita ystäviä keskenään. Martti odottaa kovasti, että Salama
palaa kotiin viimeisimmältä kisareissultaan, jossa on taas voittanut Piston
Cupin pokaalin. Salaman palatessa Syylari Cityyn Martti haluaisi viettää kaiken
aikansa parhaan ystävänsä kanssa, eikä meinaa ymmärtää sitä, että Salama
tarvitsee aikaa myös Sallin kanssa. Salaman ja Sallin viettäessä romanttista
iltaa keskenään Martti sattuu näkemään televisiosta ohjelman, jossa
haastatellaan Miles Axlerodia. Sähköauto Axlerod järjestää maailmanlaajuisen
autokilpailun, World Grand Prixin, jossa mainostaa kehittelemäänsä
biopolttoainetta, Allinolia. Kaikki kisaan osallistuvat kilpa-autot käyttävät kisassa
Allinolia, ja sen myötä tullaan näkemään biopolttoaineen teho. Salamaa on
pyydetty mukaan kilpailuun, mutta Salama on kieltäytynyt kisasta pitkän
kisakauden jälkeen haluten levätä vain kotona. Televisio-ohjelman haastattelussa
mukana oleva formula-auto Francesco Bernoulli pilkkaa Salamaa, ja tämäkös
Marttia harmittaa. Martti soittaa ohjelmaan, Salama tulee myös puhelimeen, ja
lopulta Salama ilmoittautuukin WGP-kisaan mukaan. Salli ylipuhuu Salaman
ottamaan Martin mukaan seuraamaan autokilpailua, ja niin Salama, Martti ja muu
varikkotiimi suuntaavat kohti Japania.
Tokiossa järjestetään juhlat
ennen WGP:n ensimmäistä osakilpailua. Juhlaan mukaan soluttautuu brittiagentit
Finn McMissile ja Holli Shiftwell, jotka ovat sopineet tapaavansa juhlissa
amerikkalaisen agentin, jolla on tietoja professori Zündappin ilkeistä
suunnitelmista. Sattumusten kautta Holli erehtyy luulemaan Marttia agentiksi,
ja Holli sopii tapaamisen Martin kanssa Tokion osakilpailun jälkeen. Martti
käyttäytyy Salaman mielestä juhlassa nolosti, ja Salama käskeekin Marttia
käyttäytymään erilailla kuin normaalisti. Seuraavana päivänä ajetaan Japanin
osakilpailu, jonka aikana Holli haluaa jo tavata Martin hinausautoon
kohdistuvan hyökkäyksen takia. Finn McMissile estää hyökkäyksen, mutta Hollin
ja Martin tapaamisaikaa muutetaan taas. Etsiessään kisan aikana Hollia Tokion
kaduilta Martin radiopuhelin on jäänyt auki, ja Salama on luullut Martin
puhuvan hänelle ja antavan hänelle käskyjä toimia kisassa. Martin puheita
noudattaen Salama on jäänyt kisassa toiseksi, ja tästä hän syyttää Marttia.
Martti pahastuu Salaman moitteista, ja päättää lähteä kotiin Syylari Cityyn,
ettei pilaisi enempää Salaman kisaa.
Lentokentällä Finn ja Holli
tulevat Martin luo, ja ohjaavat Martin agenttien omaan lentokoneeseen. Martin
hallusta he löytävät oikean amerikkalaisen agentin Marttiin piilottaman kuvan,
joka paljastaa professori Z:n salaperäisen pomon. Martti tajuaa aluksessa, että
kaikki professorin joukoissa olevat autot ovat rämäautoja, eli autoja, jotka
menevät helposti rikki ja joille uudemmat autot nauraa. Nyt pitäisi vain
selvittää, kenelle kuvassa oleva moottori kuuluu, eli kuka on rämäautojen pomo.
Holli ja Finn värväävät Martin agentiksi kanssaan, ja he luulevat Martin
junttimaisen käytöksen olevan vain Martin esittämä rooli. Kolmikko lentää
lentokoneella Pariisiin, jossa agenttien tietolähde neuvoo Finnille, mihin on
toimittanut harvinaisia osia, joita salaperäisestä moottorista löytyi. Osien
toimitusten perässä agentit ja Martti matkustavat Italiaan, jossa järjestetään
myös WGP:n toinen osakilpailu.
Sillä välin Salamaa on alkanut
harmittaa hänen käytöksensä Marttia kohtaan, ja kilpa-auto on tajunnut, että
ystävää pitää kunnioittaa sellaisenaan kuin hän on. Toinen kilpailu alkaa Porto
Corsassa, ja Salaman syöksyessä kilparadalle Martti soluttautuu sisään rämäautojen
kokoukseen, joka järjestetään samaisessa kaupungissa. Rämäautojen salaperäinen
pomo osallistuu kokoukseen vain videon välityksellä, mutta tulee paljastaneeksi
rämäautojen suunnitelman. Professori Z on keksinyt sähkömagneettisen
pulssiaseen, jonka osoittaessa Allinol-käyttöisiin autoihin autot räjähtävät.
Rämäautojen tarkoituksena on WGP-kisassa räjäyttää monta autoa, jonka
seurauksena Allinol-polttoaine ja tätä kautta kaikki muutkin vaihtoehtobensat
mustamaalataan. Rämäautot ovat löytäneet maailman suurimman öljyesiintymän, ja muiden
autojen unohtaessa kisan tapahtumien jälkeen vaaralliset biopolttoaineet ja
käyttäessä vain bensiiniä rämäautot rikastuvat. Roistojen suunnitelma pannaan
toteen, ja WGP-kisassa nähdään hirveä ketjukolari, jonka seurauksena Allinol
alkaa menettää suosiotaan. Allinolin kehittäjä Miles Axlerod sanoo, ettei
kilpailijoiden tarvitse käyttää polttoainetta WGP:n viimeisessä osakilpailussa,
jos he eivät halua. Salama, joka muuten voitti Italian osakilpailun, kuitenkin
päättää käyttää Allinolia vielä viimeisessä kisassa. Tämän takia rämäautot
aikovat räjäyttää viimeisessä kisassa Salaman. Tämän kuullessaan Martti
paljastuu, ja pakoyrityksestä huolimatta niin Martti kuin Finn ja Hollikin
vangitaan.
Martti herää tajuihinsa
Lontoossa, Big Bentleyn kellotornin kellorattaistoon sidottuna. Samaan paikkaan
on sidottu myös Finn ja Holli, ja Martti paljastaa heille, ettei ole oikea
agentti. Lontoossa järjestettävä viimeinen WGP-kisa alkaa, ja rämäautot
valmistelevat aseensa räjäyttääkseen Salaman. Ase ei kuumennuksesta huolimatta
kuitenkaan räjäytä McQueenia, ja rämäautot lähtevät käkättäen pois paikalta
kertoen, että Salaman varikolle on piilotettu pommi. Martti pääsee pois
köysistään ja rientää varoittamaan varikkotiimiä. Finn ja Holli pääsevät myös
irti köysistään, ja tajuavat, että pommi on piilotettu itse Marttiin! Radion
kautta he ilmoittavat asiasta Martille, joka on juuri päässyt varikolle. Salama
näkee Martin kilparadalla, ja alkaa seurata Marttia yrittäen pyytää tältä
anteeksi käytöstään. Martti taas yrittää ajaa Salamasta niin kauas kuin
mahdollista, koska ei halua räjäyttää ystäväänsä itseensä asennetulla pommilla.
Finn vangitsee sillä välin professori Z:n, joka kertoo, että Martin pommi on
ääniaktivoitu, ja sen voi purkaa vain itse pommin virittäjä. Virittäjä ei ole
professori, ja Martti onnistuu vahingossa käynnistämään pommin ajastimen!
Martti tajuaa yhtäkkiä, kuka
salaperäinen rämäautojen pomo on, ja Salama kannustaa ystäväänsä uskomaan
itseensä ja pelastamaan päivän. Salama ja agentit mukanaan Martti suuntaa
kisakatsomoon, jossa syyttää itse kisan järjestäjää, sähköauto Miles Axlerodia
kisan sabotoimisesta! Yllättäen Martti on oikeassa, Axlerod sammuttaa pommin
äänellään ja Axlerodin konepellin alta paljastuu bensakone: Axlerod ei
ollutkaan mikään sähköauto! Allinol-polttoaine paljastuu myös vain tavalliseksi
öljyksi. Englannin kuningatar lyö Martin ritariksi Axlerodin ilkeän
suunnitelman paljastuttua, ja väki palaa Syylari Cityyn, jossa Salama järjestää
vielä viimeisen WGP-kilpailun, koska Lontoon osakilpailu keskeytettiin
pommiuhan takia. Agentit Holli ja Finn saapuvat myös Syylari Cityyn ystävänsä
Martin luo, ja Holli esittäytyy muille Martin tyttöystävänä. Agentit pyytävät
Marttia liittymään mukaan suorittamaan seuraavaa tehtäväänsä, mutta Martti
kieltäytyy haluten viettää rauhallista elämää Syylari Cityssä – tosin Finnin
luovuttamien rakettien kanssa. Mutta hetkinen, miksi Salama ei räjähtänyt Lontoossa,
vaikka hän käytti Allinolia ja häntä osoitettiin professori Z:n aseella, vaikka
kaikki muut autot räjähtivät? Koska Kessu (!) oli vaihtanut Salaman bensat
salaa Klainarin luomubiopolttoaineeseen!
Autot
2 on jatko-osa Pixarin vuonna 2006 ilmestyneelle elokuvalle Autot. Autot on Toy Storyjen
jälkeen seuraava Pixarin elokuva, joka on saanut itselleen jatko-osan, mutta ei
tule jäämään viimeiseksi. Idea Autot 2:een
saatiin jo edellisen Autot-elokuvan
promootio-kiertueella. John Lasseter on kertonut, että mainostaessaan Autot-elokuvaa Euroopassa hän pohti,
mitä hahmot voisivat tehdä paikan päällä. Ideat olivat ilmeisesti hyviä, sillä Autot 2 –elokuvaa alettiin käsikirjoittaa.
Elokuvan ensimmäisessä käsikirjoituksessa World Grand Prix –kilpailuratoja oli
yhteensä viisi, nykyisten lisäksi Pariisissa ja Saksassa. Kaksi rataa
pudotettiin kuitenkin pois juonen tiivistämisen takia. Ennen Autot 2:n ilmestymistä Pixar haastettiin
oikeuteen, sillä englantilaisen käsikirjoittaja Jake Mandeville-Anthonyn mukaan
hahmot plagioivat jonkun hänen tekstinsä ideaa. Tuomari ei kuitenkaan huomannut
samanlaisuuksia Mandeville-Anthonyn ja Pixarin autoissa. Autot 2 näki ensi-iltansa vuonna 2011, ja siitä tuli Pixarin 12.
elokuva. Kriitikot antoivat elokuvalle murska-arvostelut, ja Autot 2 on ainoa Pixarin elokuva, joka
on arvosteltu Rotten Tomatoes –sivustolla mädäntyneeksi. Autot 2 on Pixarin neljänneksi huonoiten tienannut elokuva, ja se
on ensimmäinen Pixarin elokuva, joka ei saanut yhtäkään Oscar-ehdokkuutta. Autot 2 tuplasi kuitenkin budjettiinsa
menneet rahat, minkä takia elokuva on saanut jatko-osan Autot 3 tänä kesänä. Autot 3:ssa
tarinan keskiöön nousee taas Salama McQueen. Autot 2:n jälkeen ilmestyi myös kaksi Autojen universumiin kuuluvaa spin-off-elokuvaa, Lentsikat ja Lentsikat: Pelastajat.
Autot
2 suurentaa Autot-elokuvan
tarinaa maailmanlaajuiseksi. Nyt ei kilpaillakaan enää vain Yhdysvalloissa vaan
ympäri maailmaa, ja elokuvan aikana käydään Japanissa, Ranskassa, Italiassa ja
Iso-Britanniassa. Kaikki muut tapahtumapaikat (Tokio, Pariisi, Lontoo) ovat
oikeita, paitsi Italian Porto Corsa, joka on sekoitus Nizzaa, Portofinoa ja
Monacoa. Autot 2:sta on hauska
katsoa, sillä elokuva on visuaalisesti todella yksityiskohtainen. On hauska
nähdä, mitä piirteitä eri maiden kulttuureista on haluttu tuoda esille, ja
vielä hauskempaa on nähdä, miten nämä kulttuuripiirteet on tehty autojen
maailmaan sopivaksi. Tuntuu, että jokaisessa Autot 2:n pysäytyskuvassa olisi jotain uutta bongattavaa.
Tapahtumapaikkoja ja vaihtelua on kuitenkin niin paljon, että elokuvan
katsottuaan päällimmäiseksi jää tunne, että elokuva oli yksi sekametelisoppa.
Rauhallisia maisemia tai kohtia ei elokuvassa paljoa ole, vaan koko ajan
tapahtuu jotain ihmeellistä jossakin päin ruutua.
Elokuvan rauhattomuuteen vaikuttaa
paljon se, että elokuvassa kulkee päällekkäin useampi tarina. Ensinnäkin
seuraamme Salama McQueenin WGP-kilpailua, toiseksi seuraamme Martin
agenttiseikkailuja välillä Martin, välillä Finnin tai Hollin näkökulmasta, ja
kolmanneksi näemme aina välillä tapahtumia elokuvan pahisten näkökulmasta. Elokuvaa
katsoessa ei tule tylsä, mutta voin kuvitella, että perheen pienimmät, joille
elokuva on suunniteltu, voivat mennä helposti sekaisin monimutkaisesta
juonesta. Pidän Autot 2:n
agenttimaailmasta, ja vakoojaseikkailut tuovat kivasti vaihtelua ensimmäisen Autot-elokuvan kisamaailmaan. On hienoa
nähdä, millaisia erilaisia lisäosia agenttiautoista putkahtelee esiin, ja James
Bondimaiset vivahteet ovat taattuja. Pahisten suunnitelma on yllätyksellinen ja
omalla tavallaan nerokas. Elokuvassa koitetaan puhua varovasti
biopolttoaineiden ja sähköautojen puolesta, mutta ilmastonmuutoksellinen paatos
ei yllä niin suureksi kuin WALL-En
kanssa.
Autot
2:n päähenkilönä on hinausauto Martti. Martti oli Autot-elokuvassa sivuhahmona Salama McQueenin loistaessa ruudulla,
mutta toisessa elokuvassa hahmojen roolit ovat vaihtuneet. Sama pää- ja
sivuroolien vaihdos tapahtuu myös seuraavissa Pixarin jatko-osissa; Monsterit-yliopisto- ja Doria etsimässä –elokuvissa. Martti on Autot 2:ssa oma hassu itsensä, ja hänen
maalaisjunttimaisuutensa korostuu Salaman viedessä hinausauton maailmalle. Kaupunkilaisautot
pitävät Marttia nolona ja tyhmänä, ja elokuvan aikana Martti joutuu
kyseenalaistamaan sen, miten hänen pitäisi käyttäytyä ja millainen hänen
pitäisi olla. Ulkomailla Marttia erehdytään luulemaan agentiksi, ja Martti
pääseekin sukeltamaan syvälle vakoojan työhön. Martti suoriutuu
agenttitehtävistä yllättävän hyvin hölöttävästä suustaan, kömpelyydestään ja
yksinkertaisuudestaan huolimatta. Salama McQueen toimii elokuvassa sivuroolissa
kilpailemassa WGP-autokilpailussa. Salama haluaisi parhaan ystävänsä Martin
sopeutuvan muiden autojen joukkoon, mutta lopulta hän tajuaa Martin vahvuuksien
olevan juuri hänen erilaisuudessaan ja aitoudessaan.
Ensimmäisestä elokuvasta tutut
Syylari Cityn hahmot nähdään Autot 2:ssakin
Doc Hudsonia lukuunottamatta, mutta kaupunkilaisilla on hyvin pienet roolit
elokuvan aikana. Uusina hahmoina nähdään brittiläiset agentit Finn McMissile ja
Holli Shiftwell. Finn on kokenut agentti, joka on ilmiselvästi saanut
inspiraationsa James Bondista. McMissilen tehtävän suorittamista on upeaa
seurata, sillä auton sisältä tulee esiin toinen toistaan ihmeellisempiä
lisävempaimia, ja agentti suoriutuu mahdottomistakin tehtävistä helposti.
Naispuolinen Holli Shiftwell on elokuvan alussa vielä toimistotyöntekijänä
vakoojalaitoksella, mutta hänet ylennetään nopeasti kenttätehtäviin. Holli on
nero tietotekniikassa, ja hän osaa lentää pienten siivekkeiden avulla. Martti
pitää Hollia tyttöystävänään elokuvan alkupuolelta lähtien. Salaman uusi
kilpakumppani on formula-auto Francesco Bernoulli, jonka itsetunto on
huipussaan. Francesco pitää itseään selvänä WGP-kisan voittajana, ja hän
pilkkaa muita kilpailijoita, Salamaa etunenässä, yhtään itseään sensuroimatta.
Ei ihme, että hahmo käy Salaman hermoille, kun formula alkaa ärsyttää
katsojaakin! Elokuvan pahiksena nähdään saksalainen professori Z (Zündapp),
joka monokkeleineen muistuttaa ihan James Bondin pahiksia. Professori Z ei
kuitenkaan ole elokuvan pääpahis, vaan hänen pomonaan nähdään salaperäinen
auto, jonka henkilöllisyys selviää vasta elokuvan lopussa. Elokuvan
ensimmäisellä katselukerralla salaperäisen johtajan henkilöllisyys oli
melkoinen yllätys!
Musiikin Autot 2:een on säveltänyt Michael Giacchino, joka on toiminut
aikaisemmissakin Pixarin elokuvissa säveltäjänä. Yllätyksenä tulee se, ettei Autot 2:n musiikkia ole säveltänyt Randy
Newman, joka sävelsi musiikin kuitenkin ensimmäiseen Autot-elokuvaan! Randy Newman palaa automaailman säveltäjärooliin
kuitenkin elokuvasarjan kolmannessa osassa. Autot
2:n musiikki on välillä ihanan jännittävää ja salaperäistä, ja musiikki
sopii hyvin kuhunkin elokuvan kohtaukseen. Mitenkään mieleenjäävää musiikki ei
kuitenkaan ole. Autot 2:ssa kuullaan useampi
muiden säveltämä laulettu laulu. Martin ja Salaman saapuessa Tokioon kuullaan
laulu You Might Think, joka on
alunperin The Cars –nimisen yhtyeen (hehe!) vuonna 1984 julkaisema, mutta jonka
elokuvassa esittää Weezer. Martin ja agenttien ajellessa Pariisissa kuullaan
Giacchinon säveltämä mutta Bénabarin esittämä laulu Mon Cœur Fait Vroum. Lopputekstien aikana kuullaan Brad Paisleyn ja
Robbie Williamsin laulu Collision of Worlds. Jossain vaiheessa elokuvaa kuullaan myös Perfumen laulu Polyrhythm ja Brad Paisleyn laulu Nobody’s Fool.
Sitten on vuoro sukeltaa
pääsiäismunien ihmeelliseen maailmaan. Pizza Planeetan auto näkyy Autot 2:ssa television puheohjelman
vieraana ja elokuvan lopussa kilpailun katsojana. A113-sarja nähdään Martin
rekisterinumerona, mutta myös rämäautojen salaperäisen pomon moottorin kuvassa
olevan tuoteluettelon numerosarjana. Luxo Jr. –lamppu nähdään elokuvan
lopputekstien aikana eräässä kartassa osoittamassa Pixarin animaatiostudion
olinpaikkaa. Holli ja Finn ajavat Pariisissa julisteen ohi, jossa mainostetaan
elokuvaa nimeltä The Incredimobiles,
joka viittaa selvästi Pixarin elokuvaan Ihmeperhe.
Pariisissa nähdään myös ravintola nimeltä Gastows, joka on yllättävän
samannäköinen ulkoapäin kuin Rottatouillen
ravintola Gusteu’s. Tokiossa nähdään mainos, jossa oleva auto on autoversio Toy Story 3:n Tuhti-nallesta. Autot 2:ssa viitataan myös jo Pixarin
seuraavaan elokuvaan, Urheaan. Lontoolaisen
pubin seinällä voi nähdä taideteoksen, jossa Urhean hahmot esiintyvät autoversioina itsestään.
Autot
2:sta pidetään yleisestä Pixarin huonoimpana elokuvana, ja valitettavasti
minun täytyy liittyä tähän mielipiteeseen. Autot
2 ei ole kuitenkaan minusta huono elokuva, mutta Pixarin elokuvien taso on
yleisesti ottaen ollut niin korkea, ettei Autot
2 yllä samalle tasolle. Autot 2:ssa
on paljon hyviä puolia, esimerkiksi elokuvan visuaalista ilmettä on
mielenkiintoista katsoa, ja elokuvan juoni on monimutkaisuudestaan huolimatta
otteessaan pitävä. Hahmot ovat hyviä ja samaistuttavia, ja erityisesti tykkään
uusista agenttiautoista. Autot 2 ei
kuitenkaan vetoa tunteisiin niin monen muun Pixarin elokuvan tapaan. Elokuvassa
yritetään tuoda esille ystävyyden sanomaa ja sitä, että ystävä pitäisi hyväksyä
omana itsenään, mutta tämä sanoma jää aika laimeaksi kaiken tohinan tiellä. Sai
Martin hassuttelu minussa kuitenkin parit nauruspyrskähdykset aikaan, muun
muassa kohdassa, jossa Martti tutustuu japanilaiseen vessaan. Vaikka Autot 2 ei minuun iskenytkään, odotan kuitenkin
innolla Suomessa viikon päästä ensi-iltansa näkevää Autot 3 –elokuvaa, ja toivon, että siinä palataan ensimmäisen Autot-elokuvan rauhallisempiin
tunnelmiin.
”Ens kerralla kun hän pysähtyy, hän ei
sanokaan KA-CHOW, vaan KA-PUM!”
- Rämäauto Salama McQueenista
(Elokuvan taikaa -blogin Joonatan haastoi minut kisaan: kumpi kerkeää julkaista ensimmäisenä Autot 2:n elokuva-arvostelun. Koska julkaisin Autot 2 -arvostelun tänään, ennen 22.7., se tarkoittaa, että minä kerkesin julkaista arvostelun ennen Joonatania! Ja se taas tarkoittaa, että minä voitin!!!! JIHUU!!!! :D Autot 2 on blogissa tähän mennessä ilmestyneistä elokuva-arvosteluista se, jonka kirjoitin kaikkein nopeiten, yhdessä päivässä! Eli kun minulla on mielessä tietty deadline, pystyn kyllä kirjoittamaan arvostelun nopeastikin! ;) MUTTA menkää ihmeessä kurkistamaan Joonatanin blogia, jos elokuvat Disneyn animaatioiden ulkopuolella kiinnostavat! Elokuvan taikaa -blogista löytyy mainioita elokuva-arvosteluja! Ja jos joku haluaa haastaa minua johonkin kirjoituskisaan blogissa, osallistun niihin luultavasti mielelläni. Kiitos Joonatan sinulle haasteesta, oli mukava jännittää kilpailun tulosta! :) Nyt tarkoituksenani olisi julkaista loput Pixarin elokuvien arvostelut ennen vuotta 2018 - mutta vähän hitaammalla tahdilla kuin nyt heinäkuussa!)
Mun on pakko myöntää ettei Autot 2 oo minunkaan oma suosikkini, mutta on se siti omalla tavallaan siisti, ja aika ei käy tylsäksi tätä katsoessa. Tosin tämän elokuvan ideat tuntuu hiukan pakotetulle, kuten Martin rooli päähahamona, vaikka hän onkin oma suosikki hahmoni koko autot elokuvista, niin hän ei kuitenkaan sovi koko elokuvan päähahmoksi. Ja toiseksi se pakotettu rakkaustarina. Olihan se toki parempi kun Twilight, ja mä kyllä tykkään rakkaustarnoista, mutta tässä elokuvassa se tuntui niin pakotetulle, että se on melkein yhtä turhaa kuin Lehmäjengin paritukset.
VastaaPoistaMutta jos huonot puolet unohdetaan, niin tää on kokonaisuudessa toiminnallinen ja jollainlailla hiukan siistimpi kun eka leffa. Tosin en ole edelleen kovin lämmennyt näille leffoille, koska ne on kuin Ötökän Elämää, siten että niissä on monta hahmoa, joiden nimiä en edes muista, vaikka ulkonäkö olisikin siisti. Ihmettelen että miksi ylipäätään Autot elokuvissa on oltava niin monta hahmoa, kun niillä ei tehdä paljoo mitään jälkeenpäin.
Mutta, saapa nähdä menenkö kattomaan Autot 3:sen kun se tulee ensi perjantaina teatteriin. Tosin trailereista päätellen idea on kyllä mielenkiintoinen, että voisinkin mennä kattomaan sen.
Autot 2:ssa on tosiaan paljon hyvää ja siistejä juttuja, mutta jokin asia siitä puuttuu, mikä tekisi elokuvasta loistavan. Minulle se puuttuva palanen on elokuvan "tunteettomuus". Elokuvan rakkaustarina ei tosiaan lähde oikein lentoon, eikä Martin ja Hollin välillä tunnu minusta ystävyyttä suurempaa kipinöintiä. Saa nähdä, mikä autojen suhde on kolmannessa elokuvassa: onko heistä muodostunut todella pari, vai puhuiko Holli Martin tyttöystävänä olemisesta vain koska Martti oli häntä sellaiseksi kutsunut. Itse kallistun tällä hetkellä jälkimmäisen kannalle, koska ei se todellakaan kunnon rakkaustarinalle tunnu!
PoistaMartti voi tosiaan olla päähenkilönä joillekin liian ärsyttävä vitsiniekkari: minulla on samanlainen tunne Doria etsimässä -elokuvan päähenkilöstä, Dorista (joka ei yhtään sovi päähenkilön rooliin!!!!). Martti ei minua kuitenkaan ärsytä ollenkaan samalla lailla, sillä hahmossa on jotakin sympaattista ja minua miellyttävää.
Autot-elokuvissa on hurja määrä hahmoja, mutta saapahan Pixar/Disney hyvät rahat, kun lasten pitää ostaa kaikki eri hahmot itselleen leluautoina... ;) Autot-elokuvan autojen muotoiset pikkuautot ovat muuten hirveän kalliita! Ostin sellaiset kerran kummilapsilleni lahjaksi, ja yksi auto maksoi jotain 22€, kun normaaleita pikkuautoja voi saada alle 10€! Että huhhuh! Minä pääsen katsomaan Autot 3:sta vasta elokuun puolella tulevan ulkomaanmatkani takia, ja se harmittaa! Olisin halunnut mennä ensi-iltaan. :P Menehän sinä nauttimaan elokuvasta jo hyvissä ajoin! Traileri tosiaan oli houkutteleva - mutta minkäpä elokuvan traileri ei toisaalta olisi. :)
No iin Anna! Olisi taas mielipide-keskustelujen aika. Mä haluun sanoa että Autot 2 on mun mielestä koko Autot-trilogian paras osa!!! Tietysti Autot 1:ssä ja Autot 3:ssakin on omat hyvät puolensa, mutta jotenkin Autot 2 vetää mua näistä kolmesta elokuvasta puoleeni kaikkein eniten.
VastaaPoistaEhkä siihen voi olla syynä se kun tämä on vakoojaseikkailu, tää sijoittuu myös muuallekin päin maailmaa, ei vain yhteen paikkaan!:) En oo koskaan katsonu James Bondia enkä muitakaan vakoojasarjoja enkä agenttielokuvia mutta jotenkin tämä elokuvan suuri maailmanympärikiertue-matka tekee tästä niin hyvän, erityisesti 4-5 luokalla, jolloin tää leffa oli mulle kyl parasta leffojen antia ja aatelia, Blue Skyesin, elokuvan Itse Ilkimyksen lisäksi.
Mua tässä elokuvassa, ainakin siihen aikaan, ei toki oikein enää mutta silloin ennen, kiehtoi kaikkein eniten, Professori Zundappin kehittämä "Sähkömagneettinen pulssiase" ja ylipäätänsäkin itse nämä Finn McMissilen, Hollie Shitwellin tehtävä ja "Vakooja-Martin" toilailut joiden avulla hän sai todistettua muille olevansa, "koko kaasarikunnan nopeimman hinausköyden ja lupsakan kaverin" lisäksi myös synnynäinen ja kelpo vakooja!
Mun mielestä siis kaikista paras elokuva kaikista Autot- elokuvista.
Henkeäsalpaavan huima ja jännittävä agenttiseikkailu, niin upeita, kauniiksi maalattuja ja kiiltäviä maailmanmestari-kilpureita ja tietty myös muitakin upeita autoja, hienoja perinteisiä, teknologisia, historiallisia ja eksoottisia paikkoja joihin ainakin osaan niistä myös mä tahtoisin matkustaa maailmassa lomille ja muille matkoille, Jne.
Että ei tämä elokuva mikään huono leffa ole, ei todellakaan!!!
Kiitos kommentistasi, Ilpo!
PoistaIhanaa, että pidät Autot 2:sta! Perustelet myös mainiosti, miksi elokuva on sinusta niin hyvä. Elokuvassa on tosiaan eksoottisia paikkoja, ja on hauska nähdä, miten tosielämässä olevat kaupungit on muokattu autojen maailmaan sopivaksi. Minäkin pidän elokuvan vakoojapuolesta näin James Bondienkin ystävänä. ;)
Mutta minusta Autot 2 on huonoin Autot-elokuvista, ja se kuuluu minusta myös huonoimpien Pixar-klassikoiden joukkoon. Kuten olen jo aiemmassa kommentissa todennut, puuttuu elokuvasta tunnetta, joka vakuuttaisi minut puolelleen. Mutta hyvä, että Autot 2:llekin löytyy tykkääjiä!