Hyvät elokuvat vetoavat katsojien tunteisiin monipuolisesti: niitä
katsoessa saa nauraa, itkeä, kauhistua ja rakastua. Pixarin elokuvat
ovat loistavia elokuvia, joten niissä käsitellään tunteita laidasta
laitaan. Katsoessani analyyttisesti läpi Pixar-klassikoita olen
laittanut niistä ylös, mitkä kohtaukset ovat naurattaneet, pelottaneet
tai itkettäneet minua. Olen luvannut jakaa nämä tunnepitoiset listaukset
kanssanne, joten jatketaan tunteilua. (Aiemmin olen kirjoittanut jo listan Pixar-elokuvien hauskimmista hetkistä.)
Alle olen listannut Pixarin elokuvista kohtaukset, joita
katsoessani ihokarvat ovat nousseet pelosta pystyyn tai olen
heilutellut käsiä jännityksen valtaamana. Näitä kohtauksia katsoessa
tekee mieli huutaa elokuvan hahmoille kannustavia sanoja tai muita
ohjeita, esimerkiksi "Juokse, juokse!" tai "Älä katso taaksesi!".
Pelottavia kohtauksia kerääntyi listalle vain 13. Kohdat eivät ole
paremmuusjärjestyksessä, vaikka numeroituja ovatkin. Kaikki Pixar-klassikoiden
pelottavat kohtaukset eivät ole listalla, vaan vain ne itsestäni
jännittävimmät. Lue jos uskallat!
(Toy Story 4:sta ei ole vielä tällä listalla huomioitu, vaikka siitäkin löytyisi listalle täytettä.)
HUOM! Sisältää juonipaljastuksia!
1. Sidin lelut
Elävät lelut kuulostavat houkuttelevalta ajatukselta... paitsi jos kyseessä on Sidin uudelleenrakentamat muotopuolet lelut. Toy Storyssa Woody ja Buzz on hylätty Sidin pelottavaan ja outoon huoneeseen. Sidin poistuessa huoneesta sängyn alta alkaa kömpiä yksi toisensa jälkeen karmeamman näköisiä
lelumutantteja. Lelut ovat onneksi ystävällisiä ja loppujen lopuksi sympaattisia tapauksia, mutta niiden ensiesiintyminen ruudulla saa minut kauhistumaan Woodyn tavoin. Woody ei tiedä leluilla olevan lempeä sydän, vaan pelkää noiden pelottavuuksien repivän hänet ja Buzzin kappaleiksi! Erityisen pelottava on minusta lelu, jolla on vauvanuken pää ja tekniset, hämähäkkimäiset jalat. Itse en kyllä sellaista haluaisi nähdä oman sänkyni alla.
2. Haikokous
Melko pian ensitapaamisensa jälkeen Marlin ja Dory kohtaavat pelottavan näköisen hain, Pomon. Pomo osoittautuu ulkonäköään ystävällisemmäksi haiksi, ja hän on yhdessä kahden haikaverinsa kanssa perustanut kerhon haille, jotka eivät halua syödä kaloja, vaan ystävystyä näiden kanssa. Pomo vie Marlinin ja Dorin kokoukseen mukanaan kalakavereiksi. Kokouksen ilmapiiri on Marlinin silmissä hyvinkin uhkaava, mutta Dory ei vaaroja näe. Haikokousta seuratessa minä ainakin jännitän (elokuvan monta kertaa nähneenäkin) koko ajan, koska alkaa tapahtua - ja kyllähän sitä jossain vaiheessa alkaa tapahtua. Dory nimittäin saa haavan, ja haavasta valuva veri saa Pomon tappajanvaistot heräämään. Ystävällisestä haista muuttuu hetkessä "aivoton syömäkone", ja pienten kalojen hengen puolesta saa jännittää tosissaan.
3. Frank-leikkuupuimuri
Frank-leikkuupuimuri ei ehkä ole se pelottavin Pixarin hahmoista, mutta aika jännittävä näky hän on. Autot-elokuvassa Salama ja Martti menevät säikäyttelemään traktori-lehmiä keskellä yötä, ja nauttivat tästä keppostelustaan täysin siemauksin. He tulevat herättäneeksi vahingossa myös Frankin, joka on suurikokoinen leikkuupuimuri, ja joka muistuttaa ulkonäöltään ja luonteeltaan härkää. Frank lähtee jahtaamaan kaveruksia pimeän pellon halki, ja tästä takaa-ajosta on leikki kaukana. Frankin saavuttaessa autot näille kävisi varmasti pahasti. Kohtaus on hetkittäin hyvinkin jännittävä.
4. Mor'dun rauniot
Virvatulet johdattavat Meridan ja hänen karhuksi muuttuneen äitinsä linnan raunioiden luo, joiden sisään Merida vahingossa tippuu. Raunioista Merida löytää tuhoutuneen valtaistuinsalin, ja prinsessa tajuaa, että hänen äitinsä kertoma tarina neljästä veljeksestä ja näiden hallitsemasta valtakunnasta ei ole vain tarina, vaan se on tapahtunut oikeasti. Vanhin veljeksistä tuhosi valtakunnan valtaa tavoitellessaan, ja tämän hän teki karhuksi muuttuneena... Yhtäkkiä Merida tajuaa ympärillään olevista luurangoista olevansa karhun pesässä, ja että häntä vaanii takana kauhea Mor'du-karhu! Meridan äiti auttaa onneksi prinsessan karkuun viime tipassa Mor'dun teräviltä kynsiltä. Koko raunioissa tapahtuvan kohtauksen tunnelma on todella ahdistava. Tiedän vallan hyvin usean kerran elokuvan katsoneena, mitä kohtauksessa tulee tapahtumaan, mutta jännitän silti joka kerta Meridan puolesta ihan täysillä.
5. "He tulevat, syövät ja lähtevät."
Ötökän elämää -elokuvan alussa muurahaiset keräävät ruokaa kauhealla kiireellä eräänlaiselle uhrikivelle. Ilmahälytys soi, ja ötökät juoksevat kauhuissaan piiloon kekonsa maanalaisiin tunneleihin. Tässä vaiheessa katsoja ei vielä tiedä, mitä muurahaiset piiloutuvat. Siispä muurahaisten pelko tarttuu helposti katsojaankin, ja kauhulla toivoo vain, että tuo näkymätön uhka lähtisi pian pois. Kauhu kuitenkin lisääntyy entisestään, kun muurahaiskeon katon läpi polkaistaan ötökän jalka, ja pelottavan näköiset heinäsirkat murtautuvat muurahaisten joukkoon. Erityisesti hullu heinäsirkka Thumper vie katsojalta yöunet (vaikka se saman nimen omaakin kuin suloinen Rumpali). Hui!
6. Syndrooman ohjus lähestyy lentokonetta
Syndrooma on vanginnut Herra Ihmeen saarelleen, ja pakottaa tämän katsomaan, kuinka miehen perhe on lentämässä saarelle lentokoneella, jonka perään Syndrooma lähettää ohjuksen. Lentokoneessa ohjuksen tuloa kauhuissaan seuraavat Elli, Esa ja Ilona Vaara, ja heidän tuhonsa näyttää väistämättömältä. Tämä kohtaus ei aiheuta samanlaisia pelon väristyksiä kuin monet muut listalla olevat kohtaukset, mutta ohjuksen lähenemisestä on saatu niin jännittävää vaihtelemalla näkökulmia Vaaran eri perheenjäsenten välillä, että se saa minut vispaamaan käsiäni jännityksen tahdissa - ja saa siksi oikeutetun paikkansa tällä listalla.
7. Pelkosimulaattorin harjoitus
Monsterit Oy
-elokuva alkaa näkymällä pimeästä lastenhuoneesta. Lapsi herää
huoneessa unestaan, ja näkee, kuinka vaatekaapin ovi hiljalleen raottuu.
Avoinna olevasta ikkunasta tuleva tuuli löyhyttelee verhoja ja
vaatekaapista ilmestyy näkyviin villapaidan hiha. Kaikki nämä
vaikuttavat pelottavilta asioilta, mutta lapsen huomatessa pelkonsa
vaarattomaksi hän jatkaa uniaan. Hän ei kuitenkaan näe, että sängyn alla
syttyy palamaan kaksi punaisena kiiluvaa silmää, ja sängyn ylle
kohottautuu lonkeroinen ja piikikäs hirviö... Vanhemmankin elokuvan
katsojan puntit alkavat tutista lapsen puolesta. Pelot osoittautuvat
onneksi aiheettomiksi, sillä tilanne osoittautuu harjoitukseksi
pelkosimulaattorilla, ja pelotteluyritys menee kaiken lisäksi
hirviökokelaalla pieleen.
8. Iso vauva päiväkodin pihalla
Andyn lelut päättävät paeta keskellä yötä Päivänpaisteen päiväkodista, ja koko pako on täynnä toinen toistaan jännittävämpiä tilanteita. Yksi karmaisevimmista hetkistä nähdään päiväkodin pimeällä pihalla. Lelujen pakoreitti kulkee keinujen ohi, ja yhtäkkiä yksi keinuista alkaa äännellä kitisten. Keinussa istuu Iso vauva, nukkevauva, jolla on aika karmaiseva ulkomuoto päivänvalossakin. (Minusta tuollaiset nukkevauvat ovat aina olleet jotenkin pelottavia.) Iso vauva kuulee pakenevien lelujen ääntelyä, ja pää kääntyen, hitaasti kävellen hän menee tutkimaan äänen lähdettä. Andyn lelut ovat onneksi edenneet paikasta turvallisimmille vesille. Kohtaus on todella karmaiseva.
9. Sidin koira
Sid huoneineen on jo pelottava hahmo Toy Storyssa, mutta Sidin kotona asuu vielä yksi pelotus - nimittäin Sidin koira. Bullterrieri Scud (onko koiran nimi suomennettu?) on todella aggressiivinen koira, joka tykkää järsiä leluja, tosin mikäpä koira ei tykkäisi. Elokuvan alusta asti sympatiat ovat kuitenkin lelujen puolella, eikä katsoja halua heitä jyrsittävän, vaikka muuten koiraihminen olisikin. Scud on kaiken lisäksi hyvin ärhäkkä, vihainen ja äkkipikainen koira, ja uskallan väittää, ettei häntä ole koulutettu kauhean tottelevaiseksi. Kohtaukset, joissa koira on Sidin talon sisällä, ovat todella jännittäviä ja pelottavia - sillä ei ole väliä, jahtaako Scud leluja vai nukkuuko hän koiranunta, jännitys pysyy silti tiiviinä. Jos Scudin tapainen bullterrieri kävelisi minua vastaan kadulla, kiihdyttäisin varmasti askeleitani, jotta pääsisin siitä nopeammin kauemmas.
10. Nemoa etsimässä -elokuvan alku
Nemoa etsimässä -elokuva alkaa todella julmalla ja surullisella kohtauksella. Marlin ja Koralli -vuokkokalat ovat löytäneet juuri itselleen uuden kodin koralliriutalta, ja heidän jälkeläisensä ovat munittuina piilossa kodin juurella. Paikalle lipuu petokala, barrakuda, ja Koralli ui äkkiä muniensa turvaksi, mutta tulee samalla johdattaneeksi pedon munien luo. Emme onneksi näe traagista näkymää, jossa Koralli ja melkein kaikki munat syödään julmasti barrakudan toimesta. Olemme kohtauksen ajan turvassa korallin sisällä Marlinin kanssa, ja näemme isäkalan kasvoilta kaiken sen kauhun ja surun ja pelon, mitä hän (ja kenties katsojakin) kokee. Tämä tekee kohtauksesta ehkä jopa vielä pelottavamman ja ahdistavamman kuin se, että näkisimme tilanteen tapahtuvan oikeasti. Hrrr.
11. Mor'du hyökkää!
Mor'dun kohtaaminen raunioilla on kamala kokemus, mutta niin on myös Urhean lopussa nähtävä taisto, jossa Mor'du hyökkää Meridan, tämän vanhempien ja klaanisotureiden kimppuun. Klaanisoturit ja kuningas Fergus tekevät parhaansa, mutta tuntuu, ettei karhua pidättele mikään, ja Mor'du pääsee hyökkäämään Meridan kimppuun. Tämäkin kohtaus on sellainen, että se saa minut jännityksen ja pelon valtaan aina, vaikka tiedän elokuvan lopputuloksen. Mor'du-karhu on jotain aivan hirveää. Karhut taisivat olla lapsena eräs suurimmista peloistani. Metsässä kävellessä pelotti aina, tuleeko siellä karhu vastaan, vaikka asuimme ihan esikaupunkialueella. Jos olisin nähnyt Urhean lapsena, olisi elokuva vain vahvistanut karhupelkoani.
12. Ruutukaapparin luo murtautuminen
Ihmeperhe 2:n jännittävin ja pelottavin kohtaus tapahtuu Neiti Ihmeen murtautuessa sisään Ruutukaapparin oletettuun tukikohtaan. Supersankarin tiirikoidessa ulko-ovea meille näytetään, että kerrostaloasunnon sisällä piileksii joku. Neiti Ihmeen päästessä asuntoon sisään missään ei näy ketään, joten hän alkaa tutkia sotkuista asuntoa tarkasti. Katsojat kuitenkin tietävät, että asunnossa on joku muukin, ja tämä luo kohtaukseen jännitystä. Asunnossa piileksivän henkilön täytyy nimittäin olla Ruutukaappari, joten tämä tulee varmaan hetkenä minä hyvänsä hyökkäämään Neiti Ihmeen kimppuun! Minulle aiheuttamastaan jännityksestä huolimatta - tai ehkä juuri sen takia - tämä kohtaus on sellainen, jonka katsomisesta nautin Ihmeperhe 2:ssa. Kohtaus ei ole liian pelottava, toisin kuin muut tällä listalla olevat kohtaukset, ja siinä on kivaa jännitystä ja salapoliisielokuvan tuntua.
13. Hälyttäjä-apina
Aaaaah! Pahin kohtaus, tai itse asiassa hahmo, jää viimeiseksi! Toy Story 3:ssa nähtävä hälyttäjä-apina on jotain aivan kamalaa! Jopa samaisen elokuvan Iso vauva jää apinalle kakkoseksi! Apina pitää vahtia Päivänpaisteen päiväkodissa öisin valvontakameroiden välityksellä, eikä yksikään pakeneva lelu jää apinalta huomaamatta. Huomatessaan seuraamillaan ruuduilla epäilyttävää liikettä apina hälyttää Tuhti-karhun partion hätiin symbaaleitaan kolistelemalla ja silmät mielipuolisesti vilkkuen. Jännittävin kohtaus apinaan liittyen koetaan, kun Woody koittaa sitoa lelun, jotta Andyn lelut pääsisivät pakenemaan päiväkodista. Mutta olisi apinalelu minusta karmaiseva ihan muutenkin, vaikkei hän niin hurja ja mielipuolinen olisikaan.
Huijui, siinä oli jännitystä kerrakseen! Mitkä ovat teidän mielestänne
pelottavimpia ja jännittävimpiä kohtauksia Pixarin elokuvista? Onkohan ensi viikolla Suomessa(kin!) ensi-iltansa saavassa Pixarin uudessa elokuvassa Eteenpäin yhtä pelottavia kohtauksia?