Rinki tinki tinkin sivut

31.1.2018

Am I a muppet or am I a man?

Viime viikolla kirjoittelin TOP-listan parhaista muodonmuutoksista eri olomuotojen välillä, ja lupailin, että tulevaisuudessa on luvassa lista ulkonäöllisistä muodonmuutoksista. Tässä tulee nyt tämä luvattu lista. Viimeksi listattiin tosiaan muutoksia eri olomuotojen välillä, mutta tällä kertaa keskitytään muodonmuutoksiin, jotka ovat oikeasti mahdollisia tehdä. Nämä muodonmuutokset ovat siis sellaisia, joissa hahmo muuttuu vaatteita tai hiustyyliään vaihtamalla. Listalla olen selittänyt, MITEN muutos tapahtuu ja MIKSI ulkonäköä muutetaan. MUTTA MIKSI -kohdassa taas selitän, miksi olen valinnut juuri tämän muodonmuutoksen mukaan listalle.

Huom! Lista sisältää juonipaljastuksia.


10. Basil Hiiri


Elokuvassa Mestarietsivä Basil Hiiri Basil naamioituu kiinalaiseksi hiireksi. 

Miten? Valeasun ja ilmatäytettävän vatsan avulla Basil naamioi itse itsensä.
Miksi? Saadakseen rosvot kiikkiin - ja kuullakseen Ratiganin suunnitelmista.
Mutta miksi? Basil näyttää naamiaisasussaan ihan eri hiireltä kuin oikeasti. Naamioituminen tapahtuu elokuvan alussa, ja katsoja näkee Basilin ensimmäistä kertaa valeasu päällä. Niinpä jotkut katsojat voivat luulla Basilin valeasua ensin hänen oikeaksi ulkomuodokseen. Basilin ensiesiintyminen on hauska ja näyttävä.

9. Ihmeperhe

 
Ihmeperheessä ihmeellinen Vaarojen perhe muuttuu supersankareiksi asuaan muuttamalla. 

Miten? Supersankarivaatteet löytyvät normaaleiden vaatteiden alta - ihan niinkuin Supermiehellä. 
Miksi? Supersankareita tarvitaan apuun pelastamaan päivä estämällä rosvous, maailman valloitus tai pelastamaan kissa puusta. Super-identiteetti halutaan kuitenkin pitää salassa, ettei rosvot ja muut ilkimykset pääse kostamaan sankareille. Toisaalta vahingonkorvaukset tai yli-innokkaat ihailijat eivät myöskään pääse sankareiden jäljille henkilöllisyyden salaamalla.
Mutta miksi? Pitihän Ihmeperhe nyt ottaa listalle! ...vaikka ihmisten ulkonäkö ei paljon muutukaan vain naamion silmille laittamalla ja trikoot päälle vetämällä.


8. Aladdin

 
Aladdin muuttuu kerjäläisestä prinssiksi elokuvassa Aladdin.

Miten? Muuttamalla asuaan ja saamalla itselleen hienon kulkueen Lampunhengen taikojen avulla.
Miksi? Hieromalla taikalamppua Aladdin on saanut itselleen kolme toivomusta Hengeltä. Ensimmäisen toiveistaan Aladdin käyttää toivomalla muuttuvansa prinssiksi, jotta voi naida prinsessa Jasminen, johon on ihastunut.
Mutta miksi? Aladdinin ulkonäkö ei juurikaan muutu hänen prinssiytyessään: vain vaatteet vaihtuvat. Eikö hänen olisi pitänyt saada toiveensa mukana vähintään palatsi ja kuninkaallinen sukupuu? Jäikö hänen toiveensa puolitiehen, vai piileksiikö Hengen taikoma palatsi jossain koko elokuvan ajan? Listalle muutos kuitenkin pääsi, koska onhan se nyt kova juttu muuttua kerjäläisestä prinssiksi.


7. Tuhkimo


Keittiöpiika Tuhkimo saa itselleen upean tanssiaisasun nimeään kantavassa elokuvassa.

Miten? Haltijatarkummin taian avulla.
Miksi? Haltijatarkummi on olemassa sitä varten, että hän toteuttaa "kummilapsensa" toiveen suurimman hädän hetkellä. Tuhkimo on menettänyt kaiken uskonsa parempaan huomiseen, ja haltijatar tulee auttamaan häntä. Tuhkimon suurin toive on päästä prinssin tanssiaisiin, ja niinpä Haltijatarkummi lausuu "Bibbedi-bobbidi-buu!" ja Tuhkimolla on kaunis mekko päällään.
Mutta miksi? Tuhkimon ulkonäkö ei sen suuremmin muutu kuin sinunkaan, kun laitat arkivaatteittesi sijaan juhlamekon päälle. Mekon muuttuminen on kuitenkin niin taianomainen ja riemukas kohtaus, että se on pakko lisätä tälle "muuttumisleikki"-listalle.


6. Big Hero 6

 
Big Hero 6:ssa Hiro, GoGo, Honey Lemon, Wasabi, Fred ja Baymax muuttuvat supersankareiksi superpukujen avulla.

Miten? Hiron rakentamien superpukujen avulla.
Miksi? Pelastaakseen San Fransokyon rikollisuudelta ja maailman valloittajilta. Ks. yllä oleva kohta Ihmeperheestä.
Mutta miksi? Miksi Big Hero 6 pääsi listalla korkeammalle sijalle kuin Ihmeperhe, vaikka heidän muodonmuutoksensa on hyvin samantyylinen? Big Hero 6:n asut ovat "muovisempia" eikä niistä erota niin helposti sankareiden vartalonrakennetta, ja sen takia henkilöiden erottaminen siviiliminästään on vaikeampaa. Toisaalta monelta Big Hero 6:n jäseneltä on kasvot täysin näkyvissä, eli tunnistamisen pitäisi olla helppoa ainakin supereiden tutuille. Fred pysyy hyvin asunsa piilossa. Mielestäni muutos Big Hero 6:laisten siviili- ja superminän välillä on kuitenkin hienompi kuin Ihmeperheen vastaavassa.


5. Elsa


Elsa muuttaa itsensä kuningattaresta jääkuningattareksi elokuvassa Frozen.

Miten? Muuttamalla asuaan ja kampaustaan jäätaikojensa avulla.
Miksi? Elsa ei halua enää peitellä jäävoimiansa, ja hän haluaa päästää menneet menemään muuttamalla itsestään kaiken. Menneisyyteen liittyvä mekko ja tiukka kampaus ei sovi vapaan Elsan maailmaan, ja koska Pohjoisvuorella ei ole vaatekauppaa tai kampaaja, muuttaa Elsa ulkonäkönsä taian avulla.
Mutta miksi? Elsan muodonmuutos on yhtä mullistava kuin Tuhkimon vastaava, mutta Elsan muodonmuutos tapahtuu hitusen esteettisemmin ja taianomaisemmin kuin Tuhkimon. Lisäksi Elsan luonne muuttuu, tai alkaa muuttua hänen ulkonäöllisen muutoksensa myötä. Toki Elsa palaa vielä jäämäisessä muodossaan vanhoihin pelkoihinsa, mutta jokin hänen sisällään vapautuu Taakse jää -laulun myötä.


4. Tähkäpää

 
Tähkäpään ulkonäkö muuttuu, kun tämän hiukset leikataan lyhyiksi elokuvassa Kaksin karkuteillä.

Miten? Flynn toimii parturina ja leikkaa Tähkäpään pitkät hiukset lyhyiksi.
Miksi? Onhan se nyt epäkäytännöllistä juosta paikasta toiseen monta metriä pitkien hiusten kanssa. No ei. Flynn ei halua, että Gothel käyttää Tähkäpäätä enää hyväkseen, ja taatakseen neidolle vapauden Flynn leikkaa taikahiukset, joiden takia Tähkäpää on Gothelille niin tärkeä.
Mutta miksi? Tähkäpään ulkonäkö muuttuu aika dramaattisesti Flynnin dramaattisen hiustenleikkuun myötä. Hiuksilla on elokuvassa myös niin suuri merkitys, että niiden lyhentäminen ja taian poistaminen on hyvin yllättävää ja hienoa.


3. Robin Hood

 
Robin Hood naamioi itsensä haikaraksi elokuvassa Robin Hood.

Miten? Valeasun ja puujalkojen avulla.
Miksi? Jotta prinssi Juhana ei tunnistaisi Robinia, ja hän pääsisi osallistumaan jousiammuntakilpailuun, jonka voittaja saa suudelman Marian-neidolta. Marian on Robinin ihastuksen kohde, eikä hän jättäisi pusua tältä väliin mistään hinnasta.
Mutta miksi? Robin ei ehkä huijaa prinssi Juhanaa valeasullaan, mutta minua hän onnistuisi huijaamaan. Robin näyttää niin erilaiselta haikara-asu päällään, etten ensimmäisenä arvaisi, että haikaran sisälle kätkeytyy kettu.


2. Mulan


Mulan muuttuu naisesta mieheksi elokuvassa Mulan.

Miten? Ei, Mulan ei tee sukupuolenvaihdosleikkausta. Mulanin muutos sukupuolien välillä rajoittuu vain naisten ja miesten vaatteisiin ja erilaiseen kampaukseen.
Miksi? Mulan pukeutuu mieheksi, koska hän ei halua isänsä lähtevän sotaan hunneja vastaan. Mulanin isä on jo huonossa kunnossa, ja Mulan tietää, että jos isä lähtisi sotaan, ei isä enää tulisi takaisin kotiin. Niinpä Mulan pelastaa isänsä hengen uhrautumalla itse sodan ja kiinalaisten lakien armoille.
Mutta miksi? Mulanin muutos feminiinisyydestä maskuliinisuuteen on vaikuttava, vaikkei naisen tekemä muutos sinällään niin kauhean suuri ole. Kohtaus, jossa Mulan leikkaa pitkät hiuksensa ja pukeutuu isänsä haarniskaan, on musiikkia myöten kylmiä väreitä antava.


1. Herkules


Herkuleksessa Herkulekselle kasvaa suuret lihakset.

Miten? Herkules treenaa, bodaa ja urheilee Philin johdolla.
Miksi? Herkules haluaa tulla sankariksi, jotta hän pääsisi asumaan oikeiden vanhempiensa kotiin Olympos-vuorelle. Sankariksi voi Philin mukaan tulla vain hirviöitä peittoamalla, ja hirviöt voi voittaa vain jos on lihasmassaa. Niinpä Herkules treenaa hullun lailla lihaksia saadakseen.
Mutta miksi? Herkuleksen muodonmuutos sopii hyvin tammikuuhun, vai mitä? ;) Ykköseksi listalla Herkules pääsi sen takia, että hänen muodonmuutoksensa vaatii oikeasti työtä ja tuskaa, ja miehen ulkonäkö muuttuu todella paljon lihasten kasvun myötä. Ykkössijalla ollessaan Herkules myös ehkä muistuttaa kaikki (allekirjoittanuttakin) liikunnan merkityksestä. Liikkukaa, hyvät ihmiset! :)

Löytyykö sinulla lempparia näissä muodonmuutoksissa?

28.1.2018

The Voice of Disney 5.

On taas sunnuntai, ja se tarkoittaa paluuta The Voice of Disneyn pariin. Viime viikolla kuuntelimme elokuvien pahislauluja, ja parhaimmiksi lauluiksi äänestäjät mainitsivat kappaleet Be Prepared, Gaston, Friends on the Other Side, Maleficent's Frustration ja Mine, Mine, Mine. Huonoimmiksi lauluiksi nimettiin taas laulut Trust in Me ja Love Is an Open Door, joista jälkimmäinen sai enemmän ääniä. Niinpä Frozen putoaa kilpailusta neljäntenä. Frozen-elokuva sisältää aivan mahtavaa musiikkia, mutta valitettavasti Love Is an Open Door ei ollut vakuuttava pahislaulu. 


Tällä viikolla The Voice of Disneyssä palaamme taustamusiikin maailmaan. Tästä kisakierroksesta tuleekin vähän erilainen, sillä nyt tuomari ei laita omia höpöttelyjään kappaleiden oheen lainkaan. Musiikki saa vain puhua, eikä tuomarin mielipide vaikuta äänestäjiin millään tavalla. ...Tai vaikuttaa, sillä kuuntelemme elokuvista sitä taustamusiikkia, joka on jäänyt eniten soimaan tuomarin päähän elokuvan musiikeista. Yleensä päähän jää soimaan hyvät biisit, joten toivottavasti tämä kerta on täynnä hyvää musiikkia - ilman höpötyksiä.

Prinsessa Ruusunen: Magical House Cleaning / Blue or Pink

Säveltäjä: George Bruns



Prinsessa ja sammakko: This is Gonna Be Good

Säveltänyt: Randy Newman



Pocahontas: Grandmother Willow

Säveltänyt: Alan Menken



Leijonakuningas: This Land

Säveltänyt: Hans Zimmer



Kaunotar ja Hirviö: Prologue

Säveltänyt: Alan Menken



Viidakkokirja: Jungle Beat

Säveltänyt: George Bruns



 Siinä oli jäljellä olevat kuusi elokuvaa taustamusiikkeineen. Mikä taustamusiikeista ei ollut ollenkaan makuusi? Äänestä huonointa musiikkia kommentteihin sunnuntaihin mennessä!

25.1.2018

Am I a man or am I a muppet?

Pari viikkoa sitten kirjoitin TOP-listan Disney-elokuvien taianomaisimmista hetkistä. Listaa kirjoittaessani minut valtasi inspiraatio toisen ja kolmannenkin TOP-listan tekoon, ja tässä tulee nyt toinen näistä ideoista. 

Erittäin monissa Disneyn ja Pixarin elokuvissa joku elokuvan hahmoista muuttaa muotoaan elokuvan aikana muodosta toiseen. Disneyn elokuvissa taialla on monesti suuri merkitys elokuvan tapahtumiin, ja taika saa aikaiseksi myös muodonmuutoksia. Tässä listassa esittelen omasta mielestäni ne kymmenen parasta muodonmuutosta Disneyn ja Pixarin elokuvista. Listalle on hyväksytty vain muutokset, joissa hahmon laji muuttuu (esim. ihmisestä karhuksi) - ei muutoksia, joissa hahmojen asut tai hiukset vaihtuu. (Parhaista ulkonäöllisistä muodonmuutoksista on tulossa oma listauksensa myöhemmin.) En ole alkanut selittää listalla, miksi pidän mistäkin muodonmuutoksesta. Mielipiteeseeni on vaikuttanut eri olomuotojen eroavaisuudet ja samanlaisuudet, itse muodonmuutoksen estetiikka sekä tietysti muutoksen taianomaisuus. Sen sijaan olen listalla selittänyt, MITEN muutos tapahtuu ja MIKSI muotoa muutetaan. 

Huom! Lista sisältää juonipaljastuksia.


10. Kuningatar Elinor


Elokuvassa Urhea kuningatar Elinor muuttuu ihmisestä karhuksi.

Miten? Syömällä Meridan antamaa, noidan loihtimaa piirakkaa.
Miksi? Pitäähän Elinorin hyväksyä tyttärensä anteeksipyyntö, ja syödä tämän tarjoama piirakka! Jokainen hyvä äiti tekee niin! Merida taas on pyytänyt noidalta keinoa, jolla saisi äitinsä muuttamaan mieltään Meridan kihlautumisen suhteen. Noidan keino Elinorin mielipiteen muuttamiseen on vain hieman yliampuva. 


9. Pinocchio


Pinocchiossa Pinocchio muuttuu puunukesta eläväksi puunukeksi, ja lopulta oikeaksi ihmiseksi. 

Miten? Sinisen haltijattaran taikavoimien avulla.
Miksi? Geppetto on toivonut itselleen poikaa, ja Sininen haltijatar haluaa toteuttaa tämän hyvän miehen toiveen muuttamalla puunuken eläväksi. Pinocchiosta ei kuitenkaan voi tulla "oikea poika" ennen kuin hän on oppinut olemaan hyvä. Uhraamalla oman henkensä toisten puolesta Pinocchio todella osoittaa olevansa hyvä ja saa lihaa luiden (puiden?) ympärille.


8. Ariel


Ariel muuttuu merenneidosta ihmiseksi elokuvassa Pieni merenneito.

Miten? Ursulan ja Tritonin taikavoimien avulla.
Miksi? Ariel solmii kaupan Ursulan kanssa: jos Ursula saa Arielin äänen, muuttaa Ursula Arielin ihmiseksi. Elokuvan lopussa Arielin lopullinen muutos nähdään Tritonin välittämisen seurauksena. Kuningas tahtoo tyttärelleen vain parasta, ja koska Ariel haluaa asua maan päällä Ericin kanssa, muuttaa Triton Arielin taikavaltikkansa avulla ihmiseksi.


7. Merlin


Miekka kivessä -elokuvassa velho Merlin muuttuu kalaksi, oravaksi, kilpikonnaksi, jänikseksi, toukaksi, mursuksi, hiireksi, ravuksi, vuoheksi ja bakteeriksi. 

Miten? Omien taikavoimiensa avulla.
Miksi? Kalaksi ja oravaksi Merlin muuttaa itsensä lisäksi myös Artun. Eläinmuodoissa Merlin yrittää opettaa Artulle maailman menoa, sillä se onnistuu ilmeisesti paremmin muilta kuin ihmisiltä. Loput muodonmuutokset Merlin taikoo velhojen kaksintaistelussa Matami Mimmiä vastaan. Mimmi olisi syönyt Artun, jos Merlin ei olisi tullut väliin, joten kaksintaisteluun osallistumisella Merlin pelastaa Artun hengen.


6. Kuzco


Keisarin uudet kuviot -elokuvassa Kuzco-keisari saa itselleen uudet kuviot muuttumalla laamaksi. 

Miten? Yzman taikajuomien avulla.
Miksi? Yzma haluaa tappaa Kuzcon ja näin tulla keisariksi keisarin paikalle. Kronk kuitenkin juottaa Kuzcolle kuolettavan juoman sijaan vahingossa taikajuomaa, joka muuttaa Kuzcon laamaksi.


5. Maui


Maui muuttuu ainakin haukaksi, iguaaniksi, koppakuoriaiseksi, haiksi, kalaksi, poroksi, possuksi ja valaaksi elokuvassa Vaiana.

Miten? Taikavoimia sisältävän "kalastuskoukkunsa" avulla.
Miksi? Muuttamalla itsensä eri eläimiksi Maui pääsee kulkemaan matkoja nopeammin esimerkiksi ilmojen teitä haukkana tai veden alla kalana. Taisteluissa Mauin muuntautumiskyvystä on kovasti hyötyä, sillä vihollisia hämää vastustaja, joka muuttuu pikkuruisesta koppakuoriaisesta kookkaaksi valaaksi. Maui myös tykkää muuttaa muotoaan, eli hän tuntuu tekevän sitä myös omaksi huvikseen.


4. Tiana ja Naveen


Neljänneksi oli pakko laittaa listalle yhdessä Tiana ja Naveen, koska he muuttuvat (melkein) yhdessä ihmisistä sammakoiksi elokuvassa Prinsessa ja sammakko

Miten? Voodoo-taian taikomina.
Miksi? Naveen solmii tohtori Facilierin kanssa omalta kannaltaan epäedullisen kaupan, sillä Facilier muuttaa Naveenin sammakoksi päästäkseen toteuttamaan omat suunnitelmansa New Orleansin asukkaiden sielujen kaappaamisesta. Naveen suutelee Tianaa luullessaan tätä prinsessaksi, sillä prinsessan suuteleminen murtaa muodonmuutostaian. Koska Tiana ei ole prinsessa, muuttaa suudelma yllättäen hänetkin sammakoksi!


3. Kenai


Elokuvassa Karhuveljeni Koda Kenai muuttuu ihmisestä karhuksi. 

Miten? "Suuret henget" muuttavat Kenain. 
Miksi? Kenai on saanut esi-isiltä toteemikseen rakkauden karhun, mutta hän ei kulje toteemin ohjaamaa tietä pitkin, vaan haluaa kostaa veljensä kuoleman karhulle. Kostoretki ei osoita lähimmäisen rakkauden tekoa. Niinpä suuret henget päättävät muuttaa Kenain karhuksi, jotta Kenai oppisi rakastamaan.


2. Pahatar


Pahatar muuttuu haltijattaresta (?) lohikäärmeeksi elokuvassa Prinsessa Ruusunen. 

Miten? Omien taikavoimiensa avulla.
Miksi? Pahattaren ansiosta prinsessa Ruusunen nukkuu satavuotista untaan, mutta Ruususen unia häiritsemään on ryntäämässä prinssi Philip. Pahatar ei voi sietää suunnitelmiensa pilaamista, joten hän taikoo itsensä lohikäärmeeksi, jotta pääsisi lohikäärmeenä estämään prinssin pääsemisen prinsessan luo.


1. Hirviö


Prinssi muuttuu hirviöksi ja takaisin ihmiseksi elokuvassa Kaunotar ja Hirviö

Miten? Haltijattaren kirouksen takia.
Miksi? Hirviö evää avun eukoksi naamioituneelta haltijattarelta, ja haltijatar muuttaa prinssin Hirviöksi. Kirouksen voi murtaa vain, jos Hirviö oppii rakastamaan ja saa vastarakkautta takaisin. Hirviö oppii rakastamaan, ja häntä rakastetaan takaisin, joten hän muuttuu lopulta takaisin ihmiseksi.


Suunnitelmanani oli kirjoittaa tästä listasta yksityiskohtaisempi, mutta tällä kertaa en yksinkertaisesti jaksanut paneutua aiheeseen tämän enempää. (Kuvakollaasien teossa kesti niin pitkä aika...) Listan ulkopuolelle jäi muodonmuutoksista muun muassa Lumikin noidan muutos, Abun muutos, Hulin ja Vilin muutos, Te Kan muutos, Yzman muutos ja Kidan muutos. Mitkä muodonmuutoksista ovat sinun lemppareitasi? Ja tunnetteko laulun, josta tekstin otsikko on otettu? ;)

21.1.2018

The Voice of Disney 4.

The Voice of Disney palaa taas kerran ruutuihinne - ja ah miten säännöllisesti se onkaan ruutuihinne putkahtanut neljän viikon aikana! Olen ylpeä itsestäni! ;) Viime viikolla kilpailussa kuunneltiin elokuvien alkulauluja, ja onnistuneimmiksi alkulauluiksi äänestäjät mainitsivat Elämän tie-, New Orleanssissa-, Belle- ja Jääsydän-laulut. Huonoimmat alkulaulut olivat Overture ja Merenneitojen luo, ja nämä kaksi kappaletta kävivätkin aikamoisen kamppailun tiputuspaikasta. Toinen laulu sai vain yhden pudotusäänen toista enemmän, ja niin kilpailusta putoaa kolmantena elokuva Pieni merenneito. Pienen merenneidon putoaminen näin varhaisessa vaiheessa on melkoinen yllätys, sillä elokuvasta löytyy todella mahtavaa musiikkia. Merenneitojen luo -alkulaulu ei kuitenkaan vastannut elokuvan muiden laulujen kanssa samaa tasoa. Niinpä joudumme valitettavasti jättämään Pienelle merenneidolle jäähyväiset. 


Tällä viikolla kuulemme jäljellä olevista elokuvista pahislaulun tai pahisteeman. Yllättävän monissa Disneyn elokuvissa pahikselle on annettu oma laulu, jossa yleensä käyvät selville pahiksen suunnitelmat tai jotain pahiksen persoonasta. Pahislaulu toimii siis eräänlaisena vastakohtana hyvisten haavelaululle, joita kuulimme ensimmäisellä kisakierroksella. Tällä kertaa selvitämme, miten lauluista huomaa, että kyseessä on pahismainen kappale. Mikäli kyseessä on laulettu laulu, analysoidaan sanoista, miten laulusta käy ilmi pahiksen suunnitelmat ja/tai mitä laulu kertoo pahiksesta. Lauletut laulut analysoidaan englanninkielisistä versioista. Kaikissa elokuvissa pahikset eivät kuitenkaan purskahda laulamaan, joten näistä elokuvista kuulemme pahismaisen teeman taustamusiikista. Mikäli kappaleen kohdalla ei ole videota laulusta, pääsee kyseisen kappaleen kuuntelemaan YouTubesta laulun nimeä (otsikkoa) painamalla. 

(Huom! Teksti sisältää juonipaljastuksia!)


Leijonakuningas: Be Prepared
(Vallan saan)


Säveltäjä: Elton John / Sanoittaja: Tim Rice / Esittäjä: Jeremy Irons, Whoopi Goldberg, Cheech Marin ja Jim Cummings

Be Prepared -laulussa ääneen pääsevät Scar ja tämän hyeena-kätyrit. Scar ei arvosta hyeena-apulaisiaan kovin paljon, mikä käy ilmi laulun sanoissa: "It's clear from your vacant expressions, the lights are not all on upstairs." Laulussa Scar paljastaa ilkeät suunnitelmansa: hän haluaa päästä Jylhäkallion hallitsijaksi, kuninkaaksi ("I'll be king undisputed, respected, saluted"). Scarin kuninkaaksi pääsy takaisi hyeenoillekin elämänmuutoksen, jossa vallan antimista pääsisi nauttimaan. Niinpä Scar kehottaa hyeenoja valmistautumaan tulevaan: "So prepare for a chance of a lifetime" ja "you'll be rewarded when at last I am given my dues". Scarin mielestä on ollut vääryys, että Mufasa on päässyt kuninkaaksi, ja Mufasan syrjäyttämisellä vääryys korjaantuu: "injustice deliociously squared." Vaikka Scar laulaa, että hyeenat ovat hieman yksinkertaisia, tarvitsee hän kuitenkin näiden apua kuninkaaksi pääsemisessä. Niinpä hän houkuttelee laulussa hyeenoja puolelleen, ja kertoo, että vaikka tulevaisuudessa hyeenoja odottaa suuri työmäärä ("you're expected to take certain duties on board"), on siellä odottamassa palkkioita Scarin seuraajille ("the future is littered with prizes"). Scar haluaa tähdentää myös sen asian, että ilman häntä hyeenat eivät pääse osalliseksi vallan antimiin: "And though I'm the main addressee, the point that I must emphasize is: you won't get a sniff without me!" Be Prepared -laulu paljastaa Scarin päämäärän, ja laulullaan hän kehottaa muita olemaan varuillaan: "Yes, my teeth and ambitions are bared, be prepared!" 

Be Prepared -laulu on selvästi pahiksen laulama. Scarin tunnistaa pahikseksi hänen ilkeiden suunnitelmiensa perusteella: hyvikset eivät suunnittele vallankaappauksia. Vain pahis voi laulun alussa haukkua alaisiaan typeriksi, mutta houkutella heidät palkkioiden toivossa osallisiksi omiin suunnitelmiinsa. Laulajan ääni ei myöskään laulussa ole mikään herkin ja kaunein, vain sanat syljetään ja tiuskitaan suusta ulos hyvin vihaisen kuuloisesti. Mikäli laulun sanat tai laulajan ääni eivät vakuuta kuulijoita laulun pahismaisuudesta, tekee sen viimeistään laulun lopussa oleva julma nauru, jolla pahikset ovat perinteisesti kruunanneet suunnitelmiensa paljastamisen Disney-elokuvissa.


Kaunotar ja Hirviö: Gaston

 
Säveltäjä: Alan Menken / Sanoittaja: Howard Ashman / Esittäjä: Jesse Corti, Richard White ja kuoro

Gaston-laulussa laulaa itse Gaston, mutta suurimman osan laulusta laulaa hänen uskollinen apurinsa Töppö. Töpön mielestä Gaston on ah-niin-ihana, ja koko laulun ajan Töppö ylistää ystäväänsä. Töpön mielestä Gaston on kaikkien suosikki ("You're everyone's favorite guy"), hän on täydellinen esikuva muille ("Perfect, a pure paragon."), Gaston on kaikista nopein ("No one's quick as Gaston.") eikä kukaan voita Gastonia syljeksimisessä, ammunnassa tai tappelussa. Gaston itse innostuu Töpön kehuista, ja alkaa lauleskella myös itse, mikä hänessä itsessään on hienoa. Gaston laulaa ylpeydellä hauiksistaan ja karvoituksestaan ("I've got biceps to spare" ja "every last inch of me's covered with hair"), ja kertoo käyttävänsä sisustamisessa hirvensarvia ("I use antlers in all of my decorating!"). Gaston kertoo myös syövänsä viisi tusinaa (60 kpl) kanamunaa aamuisin, ja olevansa sen takia suurinpiirtein proomun kokoinen: "And now that I'm grown I eat five dozen eggs so I'm roughly the size of a barge!" Gaston-laulussa ei lauleta mitään Gastonin ilkeistä suunnitelmista. Suunnitelmista lauletaan kuitenkin melkein heti Gastonin perään laulettavassa laulun toisinnossa (reprisessä). 

Miten Gaston-laulusta huomaa, että laulu on pahiksen laulama? Koko laulu boostaa Gastonin egoa, ja laulussa lauletaan, miten hieno herra Gaston on. Myös Gaston itse laulaa omasta erinomaisuudestaan. Yksikään hyvis ei laulaisi omista hienoista ominaisuuksistaan itsekkäästi, vaan hyviksillä on tapana Disneyn klassikoissa laulaa toinen toisilleen toistensa hienoista puolista. Gastonin lauletaan laulussa olevan myös lipevä (slick) ja uhkaava (intimidating), ja nämä luonteenpiirteet eivät ensimmäisenä yhdisty hyviksiin.


Prinsessa ja sammakko: Friends on the Other Side
(Suhteet henkimaailmaan)


Säveltänyt ja sanoittanut: Randy Newman / Esittäjä: Keith David

Tohtori Facilier on saanut prinssi Naveenin ja tämän palvelijan Lawrencen houkuteltua voodoo-puotiinsa, ja tässä laulussa hän esittelee taitojaan miehille ja ennustaa näille. Friends on the Other Side -laulun aikana tohtori Facilierista selviää seuraavaa: hän osaa lukea ja muuttaa toisen tulevaisuutta ("I can read your future, I can chance it 'round some too"), hän toteuttaa muiden toiveita ("(I'll) make your wildest dreams come true"), hän osaa voodootaa ("I got voodoo, I got hoodoo, I got things I ain't even tried") ja hänellä on ystäviä "toisella puolella" ("I got friends on the other side"). Voodootohtori väittää myös olevansa kuninkaallista sukua ("I'm a royal myself, on my mother's side"), mutta tätä väittämää voi pitää vain asiakkaan mielistelynä. Laulussa Facilier toteaa myös, ettei asiakas ole välttämättä tyytyväinen häneltä saamaansa taikaan. Tässä tapauksessa asiakas ei kuitenkaan saisi syyttää tohtoria. "I hope you're satisfied, but if you ain't, don't blame me, you can blame my friends on the other side." Tällä säeparilla vihjataan siis siihen, ettei tohtori Facilier toteuta asiakkaan toiveita aina näiden odotusten mukaisesti, ja toiveilla on hintansa. Ilmiselvää pahismaista toimintaa! Tohtori Facilierin pidemmän ajan suunnitelmat eivät käy laulusta ilmi, mutta laulun keskivaiheilla selviää, mitä hän aikoo Naveenille tehdä. Facilier solmii sopimuksen Naveenin ja Lawrencen kanssa ("shake my hand, c'mon boys"), ja laulun lopussa Naveen muuttuu joksikin, mitä ei vielä laulun aikana paljasteta. Aiemmin Facilier on kuitenkin laulanut Naveenille näkevänsä tämän tulevaisuudessa jotain vihreää ("It's the green, it's the green, it's the green you need"), ja hän toteaa Naveenin haluavan olla vapaa hyppimään paikasta toiseen ("You just wanna be free, hop from place to place"). Mitähän vihreää, pomppivaa eläintä voodoo-tohtori kuvailee, joksi Naveen muuttuu....? 

Friends on the Other Side -lauluun pahismaisuutta tuo ensinnäkin hurjankuuloiset aaveäänet, jotka silloin tällöin laulavat tohtori Facilierin "taustakuorona". Kyseessä on tietenkin tohtorin ystävät "toiselta puolelta", joista koko laulu on saanut nimensä. Sanojen puolesta tohtori Facilierin ilkeät aikeet selviävät vasta laulun lopussa, jossa hän lauleskelee, etteivät asiakkaiden toiveet aina toteudu. Tämän Facilier laulaa vielä hymy huulillaan, eli toteutumattomat toiveet eivät häntä paljon haittaa. Laulu loppuu vielä samanlaiseen pahismaiseen nauruun kuin Be Prepared. Pahislaulu? Confirmed.


(Ovi nyt auki on)

 
Säveltänyt ja sanoittanut: Kristen Anderson-Lopez ja Robert Lopez / Esittäjä: Kristen Bell ja Santino Fontana

Love Is an Open Door ei ole perinteinen pahislaulu, ja mietin pitkään, otanko laulun pahislaulujen laulukategoriaan vai en. Tänne se lopulta päätyi, sillä laulussa laulaa elokuvan aikana pahikseksi paljastuva Hans. Kyseessä on ensimmäinen kerta Disney-klassikoissa, kun pahis laulaa hyviksen kanssa rakkauslaulun. Laulussa Anna ja Hans laulavat siitä, miten samanlaisia he ovat: "I've never met someone - who thinks so much like me!" Koska heidän ajatuksensa kulkevat samaa rataa ja he muun muassa täydentävät toisensa lauseet ("We finish each other's - sandwiches!"), heidän täytyy olla luodut toisilleen: "Our mental synchronization can have but one explanation: you - and I - were - just - meant to be!" Laulun alussa Hans toteaa, että hänen kokemansa tunteet saattavat tosin johtua juhlahumusta ja suklaan syömisestä: "And maybe it's the party talking or the chocolate fondue..." Laulun lopussa Hans kosii Annaa, vaikka toteaa itsekin kosinnan olevan hullua ("Can I say something crazy?"), ja Anna vastaa kosintaan myöntävästi. Hansin tulevaisuuden suunnitelmat tulevat siis selville: hän haluaa mennä Annan kanssa naimisiin. Prinsessan kanssa naimisiin menossa voisi olla kyseessä vallan janoaminen, mutta Hanshan on itse prinssi, ei kai hän Annan naimisella saa lisää valtaa itselleen... eihän? ;)

Love Is an Open Door -laulusta käy ilmi Hansin lähitulevaisuuden suunnitelmat, mutta ne eivät vaikuta kauhean pahismaisilta. Pahikset eivät yleensä mene naimisiin muiden kanssa ainakaan elokuvien aikana. Laulussa ei oikeastaan käy siis ilmi millään tavalla se asia, että Hans olisi pahis. Laulu ei vaikuta ollenkaan pahislaululta, vaan pikemminkin rakkauslaululta! Teinkö väärin ottaessani laulun esille tässä kategoriassa? Apua! Äänestäjät päättäköön, onko laulussa tarpeeksi pahismaisuutta vai ei!


Pocahontas: Mine, mine, mine
(Kaiva, kaiva)

 
Säveltäjä: Alan Menken / Sanoittaja: Stephen Schwartz / Esittäjä: David Ogden Stiers, Mel Gibson ja kuoro

Mine, mine, mine -laulussa Ratcliffe laulaa kaivamisesta. Englantilaiset ovat juuri saapuneet uuteen maailmaan, ja laulussa Ratcliffe kannustaa miehiään kaivamaan maan alta kultaa. Itse hän ei voi miehiään auttaa, koska hänen selkäänsä kolottaa niin ("I'd help you to dig, boys, but I've got this crick in me spine"). Kullan avulla Ratcliffe uskoo saavansa kotona kunnioitusta ("It's glory they'll gimme"), lordin arvonimen kuninkaalta ("The king will reward me, he'll knight me... no, lord me!"), huomiota hovin naisilta ("The ladies at court will be all a-twitter") ja koston vastustajilleen ("My rivals back home, it's not that I'm bitter, but think how they'll squirm when they see how I glitter!"). Ratcliffe uskoo tästä uudesta maailmasta löytyvän niin paljon kultaa, että kaikki hänen edellä mainitut toiveensa käyvät toteen ("The gold of Cortés, the jewels of Pizarro - - the gold we find here will dwarf them by far"). Mine, mine, mine -laulussa tapahtuu myös mahtava sanaleikki, sillä "mine" sanaa käytetään laulussa kahdessa tarkoituksessa: se tarkoittaa laulussa kaivamista, mutta myös sitä, että kulta on minun.

Laulun sanoja kuunnellessa Ratcliffesta välittyy itsekäs ja ahne mielikuva, sillä hän ei auta alaisiaan kaivamaan, ja haluaa kultaa rikastuakseen itse. Ratcliffe laulaa laulussa vastustajistaan (rivals), mikä viittaa siihen, ettei hän ole ollut kauhean suosittu Lontoossa(kaan). Jo näiden mainintojen avulla Ratcliffesta käy ilmi miehen pahismaisuus. Pahismaisuutta leimaa entisestään vielä John Smithin laulamat lauluosuudet. Smith ihastelee laulussa luonnon kauneutta ja miettii seikkailuja, joita voi kokea uudessa maailmassa. Ratcliffen kaivamispuuhat eli luonnon tuhoaminen tuo siis täysin vastakohtaisia kaikuja Smithin sanoihin. (Vaikka toki John Smith ei ole vielä luonnonsuojelija, ja parempaa kunnioitusta luontoa kohtaan hän oppii vasta Pocahontasin tavatessaan. Orastavaa kunnioitusta luontoa kohtaan on Smithin sanoissa kuitenkin jo huomattavissa.) 


Prinsessa Ruusunen: Maleficents's Frustration
 
Säveltänyt: George Bruns


Pahatar on liian elegantti pahis laulaakseen, joten Prinsessa Ruususesta pahiskappaleeksi valikoitui taustamusiikkia. Maleficent's Frustration -kappale on mollivetoinen, mikä heti vaikuttaa siihen, ettei kappaleesta tule iloisia mielikuvia. Kappale on todella ahdistava ja pelottava. Siinä melodia kulkee välillä samoja linjoja kuin Forbidden Mountain -kappaleessa, joka esiteltiin jännittävän taustamusiikin kohdalla. Maleficent's Frustration -kappaleesta kuulee selvästi, milloin ruudulla seikkailee Pahatar, ja milloin esillä on Pahattaren siannäköiset apurit. Apureiden kävellessä ruudulla kappaleessa on hauskan kuuloinen teema soimassa. Pahattaren itsensä teema on selkäpiitä riipivä. Kappaleen tunnistaa helposti pahismaiseksi.


(Luota vain)

 
Säveltänyt ja sanoittanut: Robert B. Sherman ja Richard M. Sherman / Esittäjä: Sterling Holloway

On harvinaista, että pahis laulaa tuutulaulun hyvikselle, mutta Viidakkokirjassa niin tapahtuu. Kaa-käärme alkaa hypnotisoida Mowglia. Hypnoosin ja tuutulaulun avulla hän vaivuttaa pojan uneen, jotta Mowgli olisi hänelle helpompi ateria. Kaa pyytää Mowglia luottamaan itseensä ("Trust in me, just in me."), sillä Kaan seurassa Mowgli pystyy nukkumaan turvassa ("You can sleep safe and sound knowing I am around."). Kaa kehottaa, että kyllä Mowglin vaan kannattaa mennä unien maiden puolelle purjehtimaan hopeisessa usvassa: "Slip into silent slumber, sail on a silver mist." Kaan ateriointi-ideoihin viitataan yhdessä säeparissa, kun Kaa toteaa, että Mowglin aistit rupeavat hiljalleen lopettamaan käärmeen vastustamisen: "Slowly and surely your senses will cease to resist." Vastaan pullikoimisen loppuessa Mowgli siis vajoaa helpommin uneen, mutta ei myöskään sätki vastaan, kun Kaa ahmaisisi pojan suuhunsa. Unessa olevaa poikaa on varmasti paljon mukavampi sulatella, kuin suussa ja vatsassa sätkivää poikaa. 

Miten tiedämme laulua kuunnellessamme, että Kaa on pahis? Trust in Me -laulua voisi sanoa hyytäväksi. Laulu on laulettu käärmeen sihisevällä ja viekottelevalla äänellä, jossa ei ole tietoakaan hyvisten äänen kirkkaasta soinnista ja toisaalta rempseydestä. Ääni ja laulun sanat kuulostavat laskelmoiduilta ja hypnotisoivilta. Mollissa kulkeva kappale ja käärmeen viekotteleva ääni antavat kuulijalle sen käsityksen, ettei käärmeen sanoihin kannata luottaa, vaikka hän niin laulaakin. Kaa laulaa myös Mowglin aistien vastustamisen loppumisesta, mikä viittaa käärmeen pahoihin aikeisiin, kuten edellä mainitsinkin.


Siinä oli seitsemän pahislaulua tai pahiksen teemaa. Mikä yllä olevista kappaleista oli inhokkisi? Äänestä sitä kommentteihin! Seuraava jakso The Voice of Disneystä luvassa taas jonakin sunnuntaina!

Muuten, The Voice of Disney ei ole saanut omaa sivuaan Rinki tinki tinkin sivuille Ken on maassa kaunehin? -kilpailun tapaan, mutta The Voice of Disneyn tekstit voit löytää "musiikki"-sivuston alaisuudesta. ;)

14.1.2018

The Voice of Disney 3.

On aika sukeltaa Disneyn ihanan musiikin maailmaan, kun The Voice of Disneyn kolmas jakso alkaa. Viime viikolla kuulimme jännitysmusiikkia kilpailussa mukana olevista elokuvista. Jännittävintä musiikkia edusti äänestäjien mielestä Leijonakuninkaan ...To Die For, Frozenin Whiteout, Viidakkokirjan Tiger Fight sekä Kaunottaren ja Hirviön West Wing / Wolf Chase. Tiger Fightia äänestettiin myös huonoimmaksi kappaleeksi, mutta pudotusääniä sai myös Prinsessan ja sammakon The Frog Hunters / Gator Down ja Ihmemaan Liisan The Tulgey Wood. The Tulgey Wood sai eniten pudotusääniä, joten Liisa Ihmemaassa putoaa kilpailusta toisena pois. Liisa Ihmemaassa olisi ollut kilpailun elokuvista se, jossa olisi ollut eniten laulettuja lauluja. Elokuvan kappaleet olisivat varmasti tuoneet myös hulluutta mukaan kisaan. Valitettavasti elokuvassa ei kuitenkaan ollut riittävän jännittävää musiikkia. 


Tällä viikolla keskitymme elokuvien alkulauluihin. Elokuvien aluilla on suuri merkitys siihen, millaisen ensikäsityksen katsoja saa elokuvasta. Jos elokuvan aloitus on huono, ei katsoja välttämättä jaksa katsoa elokuvaa loppuun asti. Alkulauluissa monesti käsitellään tulevaa, ja niistä saa usein vihjeitä siitä, mitä elokuva tulee pitämään sisällään. Tämän viikon laulujen arvosteluissa pohditaankin, miten alkulaulut valmistelevat meidät tulevaan elokuvaan ja miten alkulaulu kulkee elokuvan mukana - vai kulkeeko ollenkaan. Laulut arvostellaan suomenkielisten versioiden perusteella. Laulun nimeä (otsikkoa) painamalla pääset kuuntelemaan sen YouTubesta.


Leijonakuningas: Elämän tie
(Circle of Life)


Säveltäjä: Tim Rice / Sanoittaja: Elton John / Esittäjä: Lebo M. ja Anneli Saaristo

Leijonakuningas alkaa mahtipontisella laululla Elämän tie. Laulu alkaa zulunkielisillä huudoilla, joissa todetaan suomennettuna, että "täältä tulee leijona" ja "leijona ja leopardi tulevat tähän avoimeen paikkaan". Jos osaamme zulua, tiedämme siis heti, mistä elokuva tulee kertomaan (leijonista) ja mitä ensimmäisen laulun aikana tulee tapahtumaan (eläimet kokoontuvat avoimeen paikkaan eli Jylhäkalliolle). Zulunkielisten huutojen jälkeen laulussa lauletaan lapsen syntymästä ja elämän kiertokulusta - mistä koko elokuva kertoo. Sanoissa todetaan, että "paikan jokainen polultansa löytää". Kuulijalle luvataan siis jo, että Simba tulee löytämään paikkansa elämän tiellä, paikan, jota leijona etsii itselleen melkein koko elokuvan ajan. 

Elämän tie -laulun sanoissa meidät valmistellaan jo tulevan elokuvan teemoihin. En keksi parempaa sanaa kuvaamaan laulua kuin "mahtipontinen", sillä sitä se on. Laulun mahtipontisuus vaikuttaa siihen, että elokuva otetaan vakavasti sen alkuminuuteilta asti: jos elokuva alkaisi laululla Hakuna matata, tulisi elokuvasta mieleen ensimmäisenä komedia. Mahtipontisen laulun ansiosta elokuvan ottaa tosiaan vakavasti, mutta laulu tuo elokuvan alkuun myös ylhäistä ja voimakasta tunnelmaa. Zulunkieli vie taas kielitietoisen kuulijan heti Afrikan savanneille. Elämän tie -lauluun palataan elokuvassa vielä toisen kerran, ihan Leijonakuninkaan lopussa. Elokuva loppuu samaiseen musiikkiin ja kohtaukseen mistä on alkanutkin, ja tämä viestittää katsojalle, että elokuvassa nähdään selkeä elämän tie.
 
Frozen: Jääsydän
(Frozen Heart)

 
Säveltänyt ja sanoittanut: Kristen Anderson-Lopez ja Robert Lopez / Esittäjä: Kuoro
 
Frozenin alkutekstien aikana kuullaan kaunis a cappella laulu Vuelie, mutta tällä kierroksella Frozenin alkulauluksi valikoitui kappale Jääsydän, joka kuullaan samantien Vuelien perässä. Jääsydän voi tuntua hieman irralliselta muuhun elokuvaan verrattuna. Laulussa lauletaan jäästä, ja laulajina toimii jääkimpaleiden hakkaajia/myyjiä. Laulun mukaan jää "on aarre alla kuoren", se on "ihana, voimakas" mutta myös "pettävä". Laulajat toteavat myös, että "hallita voimia jään et voi". Laulun sanojen voi nähdä symbolisesti tarkoittavan Elsan jäävoimia, joita elokuvassa tullaan näkemään. Elsa on piilotellut voimiaan "alla kuoren", ja jäävoimat ovat "ihania ja voimakkaita", mutta myös "pettäviä". Elsa ei osaa täysin hallita voimiaan, ja siksi ne hänet pettävätkin osumalla hänen sisareensa.

Jääsydän ei ole aivan yhtä mahtipontinen laulu kuin Elämän tie, mutta jotain tosi voimakasta ja sisukasta laulusta löytyy. Se on vahva laulu, joka aloittaa vahvan tarinan hyvässä elokuvassa. Jääsydän vie meidät sanoillansa talven ihmemaahan, jossa pysyttelemme melkein koko Frozenin ajan. Laulussa myös vihjataan Elsan jäävoimista ja niiden kauniista mutta petollisista voimista. Jääsydän valmistelee meidät siis hienosti elokuvan tunnelmaan ja teemoihin. Kappale kuullaan vain elokuvan alussa, eikä siihen palata elokuvassa enää uudestaan.


Kaunotar ja Hirviö: Belle


Säveltäjä: Alan Menken / Sanoittaja: Howard Ashman / Esittäjä: Mervi Hiltunen, Esa Ruuttunen ja kuoro

Kaunotar ja Hirviö alkaa prologilla Hirviön traagisesta kirouksesta, mutta itse tarina pääsee kunnolla käynnistymään laulun Belle tahtiin. Belle-laulussa meille esitellään Belle ja Gaston. Laulun aikana opimme Bellestä sen, että hän on tylsistynyt elämäänsä ("hiljaa vain täällä aika vierii" ja "täytyy olla muutakin kuin tää"), kyläläiset pitävät häntä erilaisena ("ja tuossa kulkee taas se outo tyttö" ja "on toisenlainen kuin ne muut"), hän tykkää lukea ("vain kirjaan katseen loi") ja hän on ystävällinen ("silti kiltti tyttö tämä Belle"). Gastonista meille selviää, että hän kiinnittää huomiota vain ihmisten ulkonäköön ("jo tuosta hetkestä kun näin mä neidon, mä hänet sieväks huomasin"), hän on itse hyvin komea mies ("hän on niin pitkä, vahva, tumma mies" ja "tämä kaunis neitonen musta löytää vertaisen") ja hän haluaa mennä Bellen kanssa naimisiin ("ja kohta järjestän mä meille häät"). Koska elokuvan pari päähenkilöä tulee näin esiteltyä, ei heihin tutustuminen vie enempää aikaa ja elokuva pääsee laulun jälkeen samantien vauhtiin. 

Belle-laulusta kuullaan toisinta (reprise) hieman myöhemmin elokuvassa. Laulun ensimmäistä kertaa kuullessamme meille esitellään Belle, ja laulun toisinnassa meille esitellään Bellen haaveita - joskin jo tässä laulussa saamme pienen maistiaisen mahdollisesta haaveilusta. Belle laulaa kaipaavansa täältä kauas pois, ja tämä fraasi vihjaa jo kuulijoille, että elokuvan aikana tulemme kenties näkemään, miten Belle lähtee kylästä kauas pois. Belle-laulu esittelee meille elokuvan pari tärkeää henkilöä ja heidän luonteenpiirteitään, joten laulun ohi kelaaminen ei tule kysymykseenkään. 


Pocahontas: Virginia company


Säveltäjä: Alan Menken / Sanoittaja: Stephen Schwatrz / Esittäjä: Kuoro

Virginia company jatkaa mahtipontisten laulujen linjaa Leijonakuninkaan ja Frozenin aloituskappaleiden jäljissä. Laulu kertoo heti kuulijalleen, mille vuodelle elokuvan tapahtumat sijoittuvat: "Nyt vuosi kuusitoista ja seitsemän on siis." (1607) Laulun sanoista saa myös selville, mikä on elokuvan alussa nähtävän laivan päämäärä: laiva on seilaamassa kohti uutta maailmaa ("edessämme uusi maailma"). Virginia companyssa lauletaan, että uudisasukkaat aikovat viedä kaikki uuden maailman aarteet ja viis veisaavat muusta ("me kaikki aarteet kahmitaan, en muusta veisaa viis"). Laulussa siis vihjaillaan, ettei alkuasukkaiden hyvinvointi tule uudisasukkaiden mieleenkään, vaan tärkeintä on kullan saaminen. Nokkela kuulija voi siis jo arvella, että alkavan elokuvan aikana saatetaan nähdä uudisasukkaiden ja alkuasukkaiden välinen taistelu. 

Virginia company vie kuulijan samantien elokuvan tapahtuma-aikaan ja selittää, mikä on uudisasukkaille tärkeintä uuteen maailmaan matkustamisessa. Laulusta kuullaan toisinto melkein samoilla sanoilla heti merellä laivan selviydyttyä myrskystä. Virginia company tuo esille siis uudisasukkaiden mielen liikkeitä, ja heti sen toisinnon loputtua kuullaan laulu Tahtiin rummun perinteen, jossa meille käy selville intiaanien mielenliikkeet. Näissä kahdessa elokuvan aloittavassa laulussa tuodaan hienosti esiin intiaanien ja englantilaisten väliset ajatteluerot, ja mahdollista tulevaa konfliktia näin ollen vain korostetaan. 


Pieni merenneito: Merenneitojen luo
(Fathom's Below)


Säveltäjä: Alan Menken / Sanoittaja: Howard Ashman / Esittäjä: Kuoro


Merenneitojen luo -laulun laulaa prinssi Ericin laivalla seilaavat merimiehet Pienen merenneidon alussa. Sanojensa puolesta laulu voisi olla elokuvan kertojan laulama, sillä sanoissa kerrotaan lyhykäisyydessään Pienen merenneidon tarina - tai ainakin elokuvan alkuasetelmat. Elokuva kertoo meille "tarinan, joka vie aaltojen kuninkaan luo". Laulun sanojen mukaan elokuvassa tullaan pian laulun jälkeen siirtymään vedenalaiseen maailmaan, jossa melkein ensimmäiseksi kohtaamme meren kuninkaan, Tritonin. Aaltojen alla on "mertehen neitoset seuranamme", kertoohan koko elokuva pienen merenneidon tarinan. Alkulaulu lupaa myös jännitystä elokuvaan: "myös vaaroja seikkailuun tuo.

Merenneitojen luo yrittää olla mahtipontinen laulu, mutta se ei pääse samoihin sfääreihin monen edellä olevan elokuvan aloituskappaleen kanssa. Laulu on hyvin lyhyt, eikä se siten kykene saamaan yhtä suurta volyymia tai yhtä hienoja merkityksiä kuin moni muu tällä kerralla esillä olevista lauluista. Merenneitojen luo -laulua ei myöskään kuulla alun jälkeen enää elokuvassa. Laulu kuitenkin kertoo meille, että elokuvassa tullaan seikkailemaan vedenalaisessa maailmassa merenneitojen luona, ja se lupaa meille vaaroja ja jännitystä täynnä olevan seikkailun. 


Prinsessa Ruusunen: Eläköön prinsessa Aurora
(Hail to the Princess Aurora)

 
Säveltäjä: George Bruns / Sanoittaja: Tom Adair / Esittäjä: Kuoro

Ihan Prinsessa Ruususen alussa alkusanojen aikaan kuullaan laulu Unessa kerran kohtasin. Halusin kuitenkin ottaa tähän käsiteltäväksi seuraavaksi elokuvassa kuultavan laulun Eläköön prinsessa Aurora, joka kuullaan heti prologin jälkeen. (Näin Unessa kerran kohtasin säästyy käsiteltäväksi mahdollisesti jossain myöhemmässä kisan kategoriassa....) Eläköön prinsessa Aurora -laulussa lauletaan nimenkin mukaisesti eläköötä vastasyntyneelle prinsessalle. Kansa laulaa laulua marssiessaan juhlimaan prinsessaa, ja kansa prinsessalle "lahjat tuo ja toivotukset suo". Juhlakansa toivoo Auroralle terveyttä ja rikkautta, ja Auroran syntymää pidetään maalle suurimpana ja kalleimpana kunniana ("Aurora prinsessa maamme kunnia suurin ja kallein"). 

Olemme saaneet kuulla jo Prinsessa Ruususen prologista, että kuningaskuntaan on syntynyt prinsessa. Niinpä prinsessan syntymä ja hänen juhlansa ovat jo vanha juttu, eikä laulua Eläköön prinsessa Aurora välttämättä tarvittaisi elokuvaan alleviivaamaan tulevaa juhlaa. Laulussa nimittäin lauletaan vain siitä, mikä ilo ja kunnia Auroran syntyminen koko kuningaskunnalle on, ja että kansa on tosiaan menossa juhlimaan prinsessaa riemuiten. Eläköön prinsessa Aurora -laulua ei myöskään kuulla elokuvassa enää toiste. Ehkä laulun juhlallisuudesta katsojillekin syntyy juhlallinen tunnelma siirryttäessä Auroran juhliin satukirjan sivuilta, mutta mitään muuta ihmeempää lisää laulu ei elokuvaan tuo. 


Viidakkokirja: Overture


Säveltänyt: George Bruns

Viidakkokirjan alussa ei laulettua laulua olekaan. Elokuvan ensimmäisen laulun kuullakseen täytyy mennä aika pitkälle elokuvaa eteenpäin, sillä ensimmäinen laulu on elefanttien luona kuultava Kenraali Hathin marssi. En halunnut valita "elefanttimarssia" edustamaan Viidakkokirjan alkulaulua, koska laulua ei elokuvan alussa kuulla, joten kuulemme Viidakkokirjan kohdalla instrumentaalin. Overture-kappale kuullaan Viidakkokirjan alkusanojen aikana. Musiikki vie kuulijan totisesti Intian viidakkojen salaperäiseen ja ihmeelliseen maailmaan. Musiikki on samalla iloista ja leikkisää, mutta toisaalta samalla hieman pelottavaa ja jännittävää. Sama pätee koko elokuvaan: saamme Viidakkokirjan aikana kohdata iloisia, hauskoja, pelottavia ja jännittäviä kohtauksia. Overture edustaa minusta hienosti Viidakkokirja-elokuvaa, ja se vie kuulijan samantien sisään Mowglin viidakkoon. Kappaleessa kuultavia teemoja kuullaan läpi Viidakkokirjan


Prinsessa ja sammakko: New Orleanssissa
(Down in New Orleans)


Säveltänyt ja sanoittanut: Randy Newman / Esittäjä: Harri Marstio

New Orleanssissa -laulu kuullaan Prinsessassa ja sammakossa prologin jälkeen siinä vaiheessa, kun Tiana on kasvanut jo aikuiseksi. Laulussa lauletaan siitä, millainen paikka New Orleans on. New Orleans sijaitsee Mississipin varrella ("Mississipin suistomailla tää kaupunki lepää"), kaupunki on tunnettu musiikistaan ("rytmi sykkii ja soiton kuulen aamusta iltaan ja yösydämiin") ja siellä on ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista ("rikkaita, köyhiä haaveineen"). Laulussa vihjaillaan myös asioista, joita elokuvassa tullaan näkemään. Elokuvassa näemme rikkaita ja köyhiä haaveineen ja kuulemme mahtavaa jazz-musiikkia. "Voodoon taikaa, se mitä lie" tulee meille elokuvassa esittelemään tohtori Facilier. Laulussa mainitaan: "tältä maistuu New Orleans", mikä ruokailu-sanallaan "maistua" viittaa Tianan ravintola-haaveeseen. Laulussa todetaan myös: "Voi haaveet täyttää New Orleans." Tämä säe vihjaa kuulijoille, että elokuvassa jonkun haaveet käyvät toteen. 

New Orleansissa vie kuulijan hyvin mukanaan New Orleansin mahtaviin musikaalisiin meininkeihin. Laulussa esitellään meille elokuvan tapahtumapaikka, ja siinä mainitaan jo paljon elokuvassa käsiteltäviä asioita. Laulussa myös todetaan, että haaveet voivat täyttyä New Orleansissa. New Orleansissa -laulusta kuullaan toisinto ihan elokuvan lopussa, kun kaikki on hyvin kun loppu on hyvin. Toisinnassa laulun samat sanat saavat hieman toisenlaisen merkityksen, kun haaveet ovat todellakin käyneet toteen. New Orleansissa -laulun ollessa elokuvan alussa ja lopussa elokuva saa itselleen samantapaisen elämän kiertokulun kaaren kuin Leijonakuningas, vaikkei tapahtumat ihan samanlaisia Prinsessan ja sammakon alussa ja lopussa ole. Musiikki kuitenkin on.


Mikä sinusta oli huonoin näistä kahdeksasta alkulaulusta? Äänestä kommentteihin! Seuraava jakso The Voice of Disneystä ilmestyy jonakin sunnuntaina.

10.1.2018

Taikani tämä on uskomaton, bibbedi babbedi buu!

Keskiviikkonne muuttuu NYT hieman taianomaisemmaksi! Tänään nimittäin listaan kymmenen mielestäni taianomaisinta hetkeä Disney-klassikoista! Jejjj! Taianomaisella tarkoitan tässä listassa kohtausta, joka sisältää taikaa, ja on jollain muullakin tavoin mieleenpainuva. Idea listaan saattaa olla jonkun ikivanha toive blogiini, mutta en ole ihan varma... Ja tätä tehdessäni sain pari uutta ideaa TOP-listoihin, joten niitä taitaa lähiaikoina tulla jonkun verran.

Huom! TOP-lista sisältää juonipaljastuksia. 


10. Henki vapautuu


Aladdinin päihitettyä Jafarin älynsä ansiosta Henki valmistautuu täyttämään Aladdinin viimeisen toiveen, jonka Henki olettaa olevan miehen prinssiksi muuttamisen. Aladdin kuitenkin täyttää Hengelle tekemänsä lupauksen, ja toivoo Hengelle vapautta! Niin taikasäkeet alkavat pyöriä Hengen ympärillä, ja hänen rannerenkaansa, jotka ovat olleet merkki Hengen vankeudesta, murtuvat. Hengestä tulee vapaa! Henki riemastuu tapauksesta niin, että alkaa räiskiä taikuutta ympärilleen joka puolelle. Hengen iloa ja vapauden riemua on hieno katsoa, eikä siitä syntyvä taikakaan jää yhtään pahemmaksi pekaksi.


9. Miekan veto kivestä


Arttu on hukannut Kayn miekan juuri, kun Kayn vuoro on alkamassa turnauksessa. Arttu lähtee hädissään etsimään miekkaa sepältä, mutta etsintäretkellään hän tulee nähneeksi ulkona miekan, joka on lyöty kiinni alasimeen. Arttu ajattelee, että kai hän voi lainata miekkaa Kaylle, ja nostaa miekan varovasti kivestä ylös. Arttu yrittää olla välittämättä ilmassa leijailevista taikahippusista ja auringonsäteen valokeilasta, jotka ilmestyvät kuin tyhjästä Artun irrottaessa miekkaa varovasti kivestä. Samat valoilmiöt kuoron ylistyshyminöineen ilmestyvät ruutuun myöhemminkin, kun Arttu joutuu vetämään miekan uudestaan kivestä. Miekan kivestä veto on nopea tapahtuma, eikä siinä tapahtuva taikuus ole sitä parasta silmienruokaa, mutta tapahtuma on niin suuri ja herkkä, että se pääsee taianomaisimpien tapahtumien listalle vähäisestä taikuudestaan huolimatta.


8. Pinocchiosta oikea poika


Pinocchion lopussa Geppetto luulee puunuken kuolleen. Onhan mies löytänyt Pinocchion veden varasta, eikä poika ole sen jälkeen hengittänyt. Kuolema saa kuitenkin odottaa, kun paikalle saapuu Sininen haltijatar, ja ei ainoastaan herätä Pinocchiota henkiin, vaan muuttaa tämän marionetista oikeaksi pojaksi. Sinisen haltijattaren taika on melko huomaamaton, ja Pinocchion muutos tapahtuu sen suurempia koreiluja näkemättä. Geppetton kuin myös Pinocchionkin ilo pojan muuttumisesta on kuitenkin niin suurta, että tämä kohtaus pääsee taianomaisimpien hetkien listalle.


7. Tähkäpään hiukset


"Valos ihme suo, pieni kukkanen, anna takaisin onneni eilinen. Hoida haavani, ole lohtuni. Anna takaisin onneni eilinen, se eilinen." Kun Tähkäpää laulaa näin, alkaa hänen taianomaiset hiuksensa hohtaa, ja niiden taikavoimilla voi nuorentaa ja parantaa muita - luultavasti myös Tähkäpäätä itseäänkin. Tämä taikaa täynnä oleva hetki on ihmeellinen, sillä haavat paranee todellakin noin vain ja Gothel nuorentuu yhdessä hujauksessa. Hiusten taika on myös esteettinen, sillä hiukset alkavat hohtaa todella nätisti laulun aikana. Varsinkin näin pimeänä vuodenaikana tuo hiusten salaperäinen hohde tuntuu ja näyttää ihanalta.


6. Fantasian luudat


Noidan oppipoika Mikki Hiiri haluaa helpottaa omaa työurakkaansa loihtimalla luudan kantamaan vettä kaivosta sisään velhon taloon. Mikki on kuitenkin vasta oppipoika, joten taikominen ei suju ihan luonnostaan. Luuta kantaa ja kantaa vettä sisään, eikä Mikki saa taikaa loppumaan ennen kuin tajuaa hakata taiotun luudan päreiksi. Mikin pahaksi onneksi luutaan on jäänyt vielä taikaa, ja kaikki luudan pienetkin päreet kasvavat isokokoisiksi luudiksi, kasvattavat itselleen kädet ja alkavat kantaa kaivosta vettä ämpärien avulla sisälle. Fantasiassa oleva lyhytanimaatio Noidan oppipoika on kokonaisuudessaan täynnä taikaa, joka konkretisoituu parhaiten juurikin Mikin taikomiin luutiin. Taika ei ehkä ole se kaikista mahtavin, mutta taiottuja luutia on hieno nähdä liikkeessä. 


5. Tuhkimon asu


Haltijatarkummi päättää toteuttaa Tuhkimon toiveen ja lähettää neidon kuninkaan järjestämiin tanssiaisiin. Tanssiaisiin tarvitaan kuitenkin tanssiaisasu, ja Tuhkimon asu on aivan riekaleina. Niinpä haltijatarkummin täytyy taikoa Tuhkimolle uusi mekko. Ja voi että, miten hienon mekon Tuhkimo saakaan! Ja miten upeasti animaatio on tehty kohtauksessa, jossa Tuhkimon risainen mekko muuttuu upeaksi juhla-asuksi. Kohtauksen on sanottu olevan Walt Disneyn suosikkikohtaus miehen aikana valmistuneista klassikoista - ja todella taianomainen ja jollain tavalla myös herkistyttävä kohtaus onkin. 


4. Elsan jäälinna


"Mun voima halki ilman käy, se iskee kii!" alkaa Elsa laulaa, ja taikoo samalla ympärilleen uskomattoman hienon jäästä tehdyn linnan. Elsan liikkeet ja taiat kulkevat samaa tahtia Taakse jää -laulun mukana. Hänen maahan iskeviä jalkojaan ja ilmassa huitovia käsiään on upeaa katsella, sillä niistä sinkoutuu jäätaikoja kaikkialle kuningattaren ympärille. Taioista alkaa nopeasti muodostua jäinen lattia, seinä ja kattokruunu - eikä mene kauaa, niin hieno jäälinna on valmis. Pisteenä iin päälle Elsa loihtii itsensä päälle vielä upean jääasun. Taakse jää -laulun loppuosa on täyttä jäätaikojen ilotulitusta. Elsan taiat kuuluvat taianomaisimpien hetkien listalle esteettisyytensä, hyvän musiikin ja laulun sanoman takia. 


3. Tiana ja Naveen ihmisiksi


Tiana ja Naveen ovat muuttuneet sammakoiksi, ja he voivat muuttua takaisin ihmisiksi vain, jos Naveen suutelee prinsessaa. Naveen on elokuvan aikana yrittänyt pussailla jos jonkinnäköistä prinsessa-viritelmää, mutta taika ei ole rauennut. Lopulta Tiana ja Naveen hyväksyvät kohtalonsa ja päättävät elää loppuelämänsä suistolla sammakkoina - yhdessä. Toisiinsa rakastuneet sammakot menevät naimisiin, ja kuinkas ollakaan: muuttuvat ihmisiksi! Tianan mennessä naimisiin Naveenin kanssa neidosta tulee prinsessa, ja parin suudellessa ensimmäisen suudelmansa aviopuolisona Naveen tulee muiskauttaneeksi prinsessaa, ja näin taika raukeaa! Wuhuu! Sammakoiden muuttuminen takaisin ihmisiksi on henkeäsalpaavan upea näky: taian rauetessa vihreä valo loistaa ympäri suistoa tanssien puiden lehdissä ja juurissa.


2. Peter Panin laiva


Peter Pan, kadonneet pojat ja Kultasen lapset päihittävät kapteeni Koukun. He valtaavat Koukun merirosvolaivan, ja muuttavat sen Helinä-keijun keijupölun avulla kultaiseksi. Keijupölyn avulla laiva myös nousee vedestä seilaamaan ilmojen valtateitä. Lentävä laiva on upea näky jo Mikä-mikä-maan puolella, mutta Lontoon kattojen yläpuolella lentäessään laiva näyttää vielä taianomaisemmalta. Elokuvan lopussa Kultasen perheen vanhemmat näkevät pois seilaavan laivan ikään kuin pilvistä muodostuvana kuvana, ja Reijo-isä jää sitä katsellessaan muistelemaan omaa lapsuuttaan. Lentävä laiva on kaikin puolin taianomainen.


1. Hirviö ihmiseksi


Prinssi on taiottu hirviöksi, ja hän voi muuttua takaisin ihmiseksi vain, jos hän oppii rakastamaan jotakuta ja saa vastarakkautta takaisin tältä joltakulta. Taian tulee raueta, ennen kuin taikaruusun viimeinen terälehti on pudonnut - muuten Hirviö tulee elämään loppuikänsä hirviönä. Ruusun viimeisen terälehden pudotessa Hirviö kuitenkin makaa kuolleena linnan parvekkeella Gastonin iskun jäljiltä. Belle nyyhkyttää Hirviön rinnalla ja toteaa rakastavansa tätä - mutta liian myöhään. Yhtäkkiä ilmassa alkaa lennellä tähdenlennon näköisinä rykelminä taikahiukkasia, jotka nostavat kuolleen hirviön ruumiin ilmaan. Bellen silmien edessä hirviömäinen ulkomuoto alkaa muuttua, ja hirviöstä muuttuukin mitä komeimman näköinen prinssi! Taika on rauennut! Prinssin muuttumisen jälkeen taika alkaa vaikuttaa koko linnaan ja linnan väkeen, jotka kaikki muuttuvat entiseen ulkomuotoonsa. Taikaa suihkii ilmassa jopa linnan yläpuolella näyttävinä ilotulituksina asti. Hirviön taian raukeaminen on ehdottomasti taianomaisin hetki Disneyn klassikoista. Taikaa sisältävä kohtaus muuttuu surullisesta iloiseksi, ja kaiken taikuuden kruunaa mahtipontinen musiikki. Ah! <3

 Mikä on teistä se taianomaisin Disneyn taikaa sisältävistä kohtauksista?