Rinki tinki tinkin sivut

23.1.2016

Ken on maassa komein? 11.

Ken on maassa komein? -kilpailu alkaa olla jo kärkikahinoissaan! Ei mene enää montaa viikkoa, niin viidennen kauden voittaja on selvillä! Viime viikolla kilpailijat ottivat itsestään kuvia pahiksen kanssa. Parhaista kuvista keskenään taistelivat Aladdin, Philip, Tarzan ja Flynn. Parhain pahiskuva oli kuitenkin ylivoimaisesti Philipillä, joka voitti tämän kauden viimeisen tähtihenkilön tittelin!


Philipin kuvassa äänestäjät kehuivat kuvan jännittävyyttä, Philipin katseesta loimuavaa tulta, miehen viiltävää kylmyyttä ja jämäkkyyttä. Joku totesi jopa, että Philipin pahis oli se kaikista viime viikon pahiksista vaarallisin, joten tästä selkeästä kiipelissä olemisesta tulee antaa ääni. Philip voitti siis viimeisen koskemattomuuden tältä kaudelta. Viime viikolla tuomari totesi, että koskemattomuudesta kilpailtaisiin vielä tällä viikolla, mutta ensi viikollahan on selvillä jo kärkikolmikko! Jos joku parhaimmista kolmesta saisi koskemattomuuden, olisi se aika epäreilua! Niinpä tähtikuvia ei ole enää jaossa. 

Huonoimmasta pahiskuvasta ääniä saivat Flynn, Kristoff ja Tarzan. Kristoff sai yhden äänen enemmän kuin Flynn, joten Kristoff tippuu kilpailusta tullen sijalle viisi. 


Osa äänestäjistä kehui Kristoffin lyhtypylväs-kuvaa suloiseksi, ja totesi, että lyhtypylväät voivat olla todella viheliäisiä vastuksia. Tämä ei kuitenkaan pelastanut Kristoffia, sillä side silmillä touhun ei katsottu olevan edustavaa, kuvan katsottiin menevän reippaasti ohi kuvausaiheesta ja kuvan taso ei yltänyt kilpailun vaatimiin edellytyksiin. Kristoff näyttää olevan tiputuksestaan todella haikein mielin. "En tietenkään olisi halunnut tippua kilpailusta. Harmittaa, että joudun aiheuttamaan Annalle pettymyksen. Olin jo niin lähellä kärkeä! Toivotan onnea rakkaalle ystävälleni Flynnille. Toivottavasti voitat koko kisan!" Voi sinua Kristoff! Älä nyt vain masennu! Kiitos kilpailuusi tuomistasi mainioista kuvista ja kaikkea hyvää jatkoon! 

Jäljellä on enää neljä komeinta kilpailijaa! Tällä viikolla Philip, Tarzan, Aladdin ja Flynn kohtasivat hämäräperäisen haasteen: kuvausaiheena on nimittäin yökuva. Kuvat on otettu tasan 00.00 yöllä, ja yllättäen huomasimme, että se oli kaikille miehille vielä alkuiltaa. Kukaan heistä ei ollut nukkumassa. Kysyimme heiltä lyhyttä selvitystä valvomisen suhteen.


"Sovin monesti Auroran kanssa öisiä treffejä jonnekin linnan ulkopuolelle. Voimme liikkua valtakunnassamme rauhassa vain yöllä, kun innokkaat fanit eivät piiritä meitä joka puolelta. Kuvassa olen siis menossa tapaamaan vaimoani muilta salassa metsän keskellä olevaan hylättyyn mökkiin." 

Prinssi Philip näyttää kuvassaan hyvin voitonvarmalta. Tuuletuksesta päätellen mies on todella tyytyväinen, sillä onhan hän koskemattomuutensa myötä kolmen parhaan joukossa. Sen sijaan Philipin tarina yöllisestä retkestä ei oikein vakuuta tuomaria. Miksi hänen pitäisi tavata vaimoaan salaa, kun he voivat etsiä rauhallisen sopen linnansa sisältä? Eikä prinssi voi olla yksin mökin ovella, sillä hän ilmiselvästi katsoo jotakuta kuin hyväksyntää salareissulleen hakien. Ketä Philip onkin siis menossa mökkiin tapaamaan? Ei kai salaperäinen, yöllinen hiipparointi tarkoita salasuhdetta!!??? Ei varmasti, sillä silloin Philipin pitäisi olla todella tyhmä, että hän menee tekemään paljastuksen yöllisistä retkistään kaiken kansan silmien edessä. Oli Philipin mökkireissun syy mikä tahansa, on kuva hauska. Philipillä on ihana hymy kasvoillaan, ja voitontuuletus tuo lisää riemua kuvaan. Jes! Kyllä tämä mies ansaitsee paikkansa kolmen parhaan joukossa!


"Professori Porter ja vaimoni Jane ovat monilahjakkuuksia. Professori on opiskellut joskus nuoruudessaan tähtitiedettä, ja aina tähtitaivaan ollessa selkeimmillään hän näyttää minulle sieltä universumin ihmeitä. Kuka olisi arvannut, että pystymme näkemään muita maailmoja vain pienen kaukoputken avulla!?" 

Tarzanin kuva on todella hämärä. Pitäähän sitä hämäryyttä ollakin, että tähdet ja planeetat näkyvät taivaalta selkeästi. Ja onhan aiheena yökuva. Tarzanista itsestään ei kuitenkaan oikein meinaa saada selvää. Näemme, että siellä hän on paljaana ja lihaksikkaana kuin ennenkin, mutta emme saa tarkkaa kuvaa kehon upeudesta. Jos siristelemme silmiämme, huomaamme, että Tarzanin kasvoilla on vieno hymy. Mukaan kirkkaan tähtitaivaan alle ovat tulleet Jane, Ken on maassa kaunein? -kilpailun toisen tuotantokauden voittaja, sekä Tarzanin appiukko professori Porter. Onko Janen kuvassa oleminen laskelmointia, jolla Tarzan uskoo saavansa lisäpisteitä kärkikolmikkoon päästäkseen...??? Ei voi tietää. Kuva on hieno ja tähtitaivas ihana, mutta olisimme odottaneet Tarzanilta jotakin parempaa. 


"Vaikka olemme olleet jo vuosia naimisissa, Jasmine ei ole vieläkään tottunut Taikamaton kyytiin.  Minä rakastan äkkisyöksyjä maton päällä matkustaessani, kun taas Jasmine tykkäisi rauhallisemmasta ajotyylistä. Olen yritellyt totutella Jasminea maton kaahailuun siinä toistaiseksi onnistumatta. Paras aika lentää Taikamatolla on keskellä yötä tähtien tuikkeessa. Päivällä Agrabassa on niin kuuma, että sulaisimme!" 

Tähdet todella pääsevät tuikkimaan Aladdinin ja Jasminen lentomatkalla. Jasmine on peittänyt silmänsä maton kaahailun takia, ja Aladdin yrittää saada Jasminea katsomaan eteensä. Vauhdin nopeuden näkee kuvasta, sillä niin kovasti Aladdinin vaatteet ja Jasminen hiukset lepattavat. Kuvassa parasta on Aladdinin lempeä katse. Katsokaa, kuinka hellästi ja hymyssäsuin hän katsoo vaimoaan! Katseesta näkee, että vuosien naimisissaolonkin jälkeen Aladdin rakastaa yhä Jasminea. Awww! Kuva on vauhdikas, mutta myös todella herkkä. Tämä on juuri sitä tasoa, mitä näin pitkälle kisassa päässeiden kilpailijoiden pitäisi näyttää!


"Teemme välillä Tähkäpään kanssa retkiä Coronan metsiin. Linnassa eläminen on hienoa, mutta kaipaamme molemmat välillä takaisin luontoon. Tähkäpää asui 18 vuotta suljettuna torniin, minä asuin koko tuon ajan lainsuojattomana. Niinpä palaamme välillä juurillemme metsään nuotion ääreen muistellen menneitä." 

Voi, menneiden muistelu on aina kivaa! Valitettavasti samaa ei voi sanoa tästä kuvasta. Kuvassa Flynn Rider on Tähkäpään kanssa metsässä nuoriopiirillä, mutta leirielämän tunnelma jää katsojalle todella etäiseksi. Flynn lepäilee nuotion vieressä sitä ilmeisesti pian kohentaen, mutta Tähkäpää seisoo nuotion toisella puolella selkä kameraan päin. Flynn ei edes katso Tähkäpäätä kohti, vaan tuntuu olevan omissa ajatuksissaan. Ei kai tässä ole käynnissä parisuhdedraamaa? Metsäretkessä olisi ollut aihetta vaikka miten loistavaan kuvaan, mutta valitettavasti Flynn epäonnistuu... jälleen. Voi voi! 


Siinä olivat neljän kilpailijamme kuvat. Valitettavasti enää ei voi äänestää parhaasta kuvasta, sillä tähtikuvan palkintoja ei enää jaella. Tai tietysti parasta kuvaa voi äänestää, mutta koskemattomuuksia ei tule. Tällä viikolla Philipillä on vielä käytössään viimeinen koskemattomuus, eli häntä ei voi äänestää pois. Muut miehet ovat vapaata riistaa: eli ei muuta kuin äänestelemään kilpailijaa, jonka kuva ei vakuuttanut teitä! Äänestysaikaa on hieman yli viikko, sillä seuraavan kerran Ken on maassa komein? ilmestyy ruutuihinne joko sunnuntaina 31.1. tai maanantaina 1.2. Silloin meille selviääkin kärkikolmikko kokonaisuudessaan! Huuuuu!!!!

16.1.2016

Ken on maassa komein? 10.

On taas aika uppoutua Ken on maassa komein? -kilpailun ja maskuliinisten miesten pariin. Viime viikolla kilpailijoiden teemana oli taistelukuva. Parhaimmasta kuvasta taistelivat Aladdin ja Philip, mutta neljän äänen erolla parhaimman taistelukuvan itsestään otti Aladdin!


Äänestäjät vakuuttuivat Aladdinin kuvan intensiivisyydestä, tilanteen kuumottavuudesta, taistelun tunteesta ja liikkeestä sekä kuvan tiukasta rajauksesta. Aladdin näytti kuvassaan myös taistelevan oikeasti jonkun puolesta. Näin ollen Aladdin voittaa itselleen koskemattomuuden jo kolmatta kertaa! Hän on voittanut tähtihenkilön äänestyksiä enemmän, kuin yksikään toinen kilpailija. Tällä koskemattomuudellaan Aladdin pääsee ainakin neljän parhaan joukkoon! 

Kaikkien kilpailijoiden taistelukuvat eivät onnistuneet, ja pudotusuhan alle joutuivat Naveen ja Kristoff. Selvästi enemmän ääniä sai kuitenkin Naveen, joka tippuu kisasta jääden sijalle kuusi. (Tuomarin mielestä tässä tehtiin selvää vääryyttä, sillä komean Naveenin olisi pitänyt olla kisassa mukana vielä pitkään! Nyyh!)


Äänestäjien mielestä Naveenin kuva jäi melko vaisuksi, eikä siitä tullut mieleen viikon teema, taistelu. Naveenin katsottiin näyttävän myös enemmän säikähtäneeltä kuin taisteluntahtoiselta, ja miehen yrityksen puutetta kritisoitiin. Toisaalta kuvassa oli monen mielestä kiva värimaailma. Pyydetäänpä mieheltä itseltään hieman kommenttia putoamisestaan. "Njäääh, ei voi mitään. Näin näissä kilpailuissa tuppaa käymän: kaikki eivät voi mitenkään voittaa. Omasta mielestäni kuvani oli onnistunut, mutta näköjään kaikkia ei voi miellyttää. Noh, minulle riittää, että perheessämme on yksi, joka on voittanut Ken on maassa kaunehin? -kilpailun. Tianan voiton jälkeisen työmäärän nähtyäni en edes välttämättä olisi halunnutkaan voittaa. Onnea kuitenkin kilpailussa jäljellä oleville miehille!" Kiitos Naveen, kun osallistuit kilpailuun! 

Jäljellä on enää viisi kovinta kilpailijaa. Tällä viikolla jatkamme heidän kanssaan hieman viime viikon taistelu-teemaa, sillä tämän viikon aihe liippaa taistelua läheltä. Tällä viikolla kilpailijoiden pitää poseerata samassa kuvassa pahiksen kanssa! Hui! Mainittakoon taas, etteivät kilpailijat olleet minkäänlaisessa vaarassa tämänkään viikon kuvaustilanteessa, vaikka osa kuvista siltä näyttää. 


Aladdin ei näytä kuvassa ollenkaan hätkähtävän sitä, että Jafar tuijottaa häntä niin murhaavasti. Sen sijaan Aladdin näyttää todella rennolta, ja jopa siltä, että hän vitsailee suurvisiirin kustannuksella. Aladdinin asento ja ilme vähentää Jafarin pelottavuutta, ja saattaa miehen jopa naurunalaiseksi. Aladdinilla ja Jafarilla on tiivis katsekontakti, ja Jafarin lemmikki-papukaija Jagokin näyttää osallistuvan kyräilyyn. Aladdin on kuvassa siis vitsaileva, itsevarma ja hymyilevä. Kuva on hauska ja onnistunut, vaikka ei ihan ylläkään Aladdinin parhaimpiin suorituksiin asti.


Hui! Philipin kuvassa on tosi kyseessä! Pahatar on vanginnut prinssi-raukan, ja tullut nyt katsomaan aikaansaannoksiaan. Pahatar lähestyy kuvassa uhkaavanoloisesti vankiaan. Philip ei näytä kuitenkaan menettäneen toivoaan, vaan näyttäisi rimpuilevan köysissä. Philipin katseestakin välittyy tulta ja tappuraa. Huoneen hämärä valaistus tuo tilanteeseen lisää uhkaavuutta. Vaikka Philip onkin köytetty, ei hän, uljas prinssi, näytä olevan yhtään huonommassa asemassa Pahattaren kanssa, vaan he vaikuttavat olevan samanveroiset taistelukumppanit keskenään. Kuva on uhkaava ja jännittävä, ja onnistunut!


Tarzanin kuvassa on jotain samaa kuin Aladdinin kuvassa: molemmat miehet tekevät pahiksesta naurunalaisen. Tässä kuvassa Tarzan yrittää selkeästi imitoida Claytonia koko kehon asennollaan. Clayton ei näytä vielä tajuavan Tarzanin vitsiä, vaan katsoo miestä epäluuloisesti - ja Tarzan vastaa katseeseen omalla, vitsikkään epäluuloisella ilmeellään. Kuvassa on kaiken lisäksi taidokas, symmetrinen asettelu. Suorastaan loistava kuva! 


Flynnillä ei näytä olevan minkäänlaista kontaktia pahis-Gotheliin (joka muuten on Ken on maassa kaunehin? -kilpailun kolmannen kauden voittaja!). Gothel sen sijaan tuijottaa Flynnin takaraivoa selkeän raivon vallassa. Flynnin ilme on tuskaa täynnä, ja katsoja voi vain arvailla, mitä kauheuksia Gothel Flynnille tekee rajatun kuva-alueen ulkopuolella.  Tuomari veikkaa selkäänpuukotusta. Flynnin kuva on todella synkkä, eikä siinä ole nähtävillä sitä huumoria, mistä mies on tulut kisan aikana tunnetuksi. Itse asiassa kuvan katsoja haluaa vain äkkiä kääntää katseensa pois näin raa'asta kuvasta! :( Kuva ei ole sitä parhainta Flynniä, voi voi.


Jaahas, selvä....!!!??? Kristoffin kuva kaipaa nyt kyllä miehen itsensä kommenttia, sillä tuomari ei näe kuvassa ollenkaan pahista. "Lyhtypylväät! Ne ovat pahin asia Arendellissa! Törmäilen niihin varmaan joka kerta, kun lähden käymään ulkona kaupungilla, niitä on joka paikassa! Ja uskokaa kun sanon, että se sattuu, kun törmää pylvääseen täydestä juoksuvauhdista!" ... Selvä. Kristoff käsittää lyhtypylväät pahiksiksi. Ei ole tosin ihme, että mies törmää niihin, jos hän kävelee kaupungilla silmät sidottuina, kuten hän tekee kuvassakin. Kristoffin kuva menee kyllä täysin viikon aiheen vierestä! Vaikka kuva sinällään ihan hauska onkin, ei näin räikeää teeman ohittamista voi ohittaa pelkällä olankohautuksella! Voi ei, Kristoff, mitä menit tekemään! 

(Haluan tässä vaiheessa mainita, ettei Kristoffista löytynyt YHTÄÄN kuvaa elokuvan pahisten kanssa! Ainakaan siis kuvakaappauksia, mainoskuvia olisi varmasti löytynyt. Kuvan huonous ei ole siis tietoinen valinta.) 
 

Siinäpäs olivatkin tämän viikon pahis-kuvat. Kuvien yleistaso nousi viime viikon taistelukuvista huomattavasti - ainakin kolmella viidestä kilpailijasta. Nyt on aika siis äänestää, kuka ansaitsee parhaan kuvan äänen, ja kenelle lankeaa tiputusääni. Aladdinilla on tällä viikolla koskemattomuus, joten häntä ei voi äänestää kilpailusta pois! Tämä on muuten nyt toiseksi viimeinen kerta, kun tähtihenkilön koskemattomuus on käytössä. Ensi viikolla äänestetään tämän tuotantokauden viimeinen "paras kuva", sillä sen jälkeen alkaa jo kärkikahinat! Hii! Ken on maassa komein? saapuu seuraavan kerran ruutuihinne viikon päästä, lauantaina 23.1. Äänestelemisiin!

12.1.2016

Räyhä-Ralf - elokuva-arvostelu

HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta, skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin. Lukemisen iloa! :) 
Eräässä pelihallissa on peli nimeltä Fixari-Felix. Kyseisessä pelissä pelin pahis, Räyhä-Ralf, haluaa kostaa kotikantonsa tuhon hajottamalla kannon tilalle rakennetun kerrostalon. Pelaaja ohjaa Felix-nimistä korjaajaa, joka korjaa ihmevasarallaan kerrostalosta Ralfin tekemät vahingot. Pelaajan voittaessa pelin Räyhä-Ralf heitetään kerrostalon katolta alas mutalammikkoon. Fixari-Felixin pelaajat eivät kuitenkaan tiedä, että pelikoneen sisällä Felix, Ralf ja kerrostalon asukkaat elävät omaa elämäänsä aina pelihallin sulkeuduttua – niin kuin muidenkin pelikoneiden hahmot. Fixari-Felix on ollut pelihallissa jo 30 vuotta, ja näiden vuosien ajan Räyhä-Ralf on tullut heitetyksi alas kerrostalon katolta ties kuinka monta kertaa. Moinen meno alkaa Ralfia jo tympiä. Hän haluaisi päästä mukaan edes Felixin ja muiden pelin hahmojen yhteisiin 30-vuotisjuhliin, mutta hänet häädetään sieltä pois sekasorron aiheuttajana. Ralf päättää näyttää muille, että hänkin osaa olla sankari, ja niin hän lähtee metsästämään itselleen kultaista mitalia, jonka sankarit aina voittavat pelin päätyttyä. 

Kaikki pelihallin pelit ovat kiinni yhteisessä jatkojohdossa, jonka sisällä sijaitsee eri pelien välinen metroasema. Johtojen sisällä kulkevien resiinavaunujen kyydissä hahmot pääsevät seikkailemaan toistensa peleissä. Metroaseman kautta baariin saapunut Räyhä-Ralf kuulee sattumalta erään uuden pelin, Sankarin duunin, hahmolta, että pelaaja voittaa pelissä kultaisen mitalin. Ralf tyrmää tämän hätääntyneen hahmon, ja laittaa ylleen hahmon sotisovan. Puku päällään Ralf pystyy soluttautumaan sisään Sankarin duuni -peliin, eikä hetkeäkään liian aikaisin, sillä pelihalli on avattu. Sankarin duuni ei kuitenkaan ole sellainen peli, millaiseksi Ralf on sen kuvitellut. Pelissä sotilaat yrittävät tuhota ötökkämäisten kybugien hyökkäyksen, ja kybugeja ilmestyy lisää joka puolelta! Ralfin taistellessa ankarasti kybugeja vastaan Fixari-Felix-pelissä ollaan vaikeuksissa. Räyhä-Ralfia ei näy missään, eikä Felix pääse korjaamaan taloa, koska mitään ei ole rikottu. Niinpä pelin katsotaan olevan epäkunnossa, ja ruudulle teipataan lappu, joka ilmoittaa asiasta. Jos korjaaja ei saisi peliä seuraavana päivänä korjattua, vedettäisiin pelin johto irti seinästä, ja koko Fixari-Felixin pelimaailma tuhoutuisi! Niinpä Felix lähtee etsimään Ralfia, joka pystyy pelastamaan Fixari-Felix -pelin kohtalon! 

Pelihalli suljetaan, ja Ralf on onnistunut säilymään hengissä Sankarin duunissa koko päivän. Jos Ralf kuolee jossain muussa pelissä kuin omassaan, ei hän pysty saamaan uutta elämää ja heräämään henkiin, vaan kuolema on lopullinen. Koko päivän ajan Ralf on kiivennyt ylös korkealle torniin, jonka huipulla on kuullut kultaisen mitalin olevan. Sieltähän mitali löytyykin, keskeltä kybugien munia! Ralf pääsee juuri ja juuri hipsimään munien ohi koskematta niihin, ja saa mitalin hologrammien toivottaessa onnea torvifanfaarein. Mitali kaulassaan Ralf on onnensa kukkuroilla, eikä muista enää häntä ympäröiviä munia. Niin hän tulee koskeneeksi useampaan munaan, joista kuoriutuu nuoria kybugeja. Yksi näistä ötököistä tarttuu kiinni Ralfin kasvoihin, ja yrittäessään päästä kybugista eroon Ralf ajautuu hätäkapseliin, joka lentää ulos koko Sankarin duuni –pelistä suoraan Sokerihuuma-peliin. Sankarin duunin puolella Ralfin ja kybugin hätälennon näkee pelin komennossa häärivä kersantti Tamora Jean Calhoun sekä Felix, joka on löytänyt Ralfin jäljille. Felix ja Calhoun lähtevät Ralfin perään, sillä Calhoun tietää, että vapaaksi päässyt kybugi voi aiheuttaa pelimaailmoissa kammottavaa tuhoa! 

Sokerihuuma-pelissä Ralfin pakokapseli tömähtää maahan. Törmäyksessä Ralfin voittama mitali lentää korkealle nekkupuuhun ja kybugi taas vajoaa toffeealtaasta maan alle. Ralf lähtee kiipeämään ylös puuhun tavoitellen mitaliaan, mutta mitalin huomaa myös puussa istuva pieni tyttö, Nelli Karamelli, joka nappaa kalleuden itselleen. Mitali kädessään Nelli juoksee karkuun raivostunutta Ralfia. Nelli käyttää mitalia osallistuakseen autokilpaan, jonka voittajat pääsevät seuraavana päivänä avatareiksi (pelattaviksi hahmoiksi), joita Sokerihuuma-pelin pelaajat pelihallissa voivat valita itselleen. Muut eivät haluaisi päästää Nelliä kilpailemaan, koska Nelli on pelihäiriö. Kolikon, tai tässä tapauksessa mitalin maksettuaan Nelli Karamelli tulee kuitenkin päästää ajoon mukaan. Lähtöviivalle saapuu raivoava Ralf, joka tahtoo saada mitalinsa takaisin. Ralf aiheuttaa tuhoa ja kaaosta pelialueella, joten kilpa-ajon alkua lykätään. Ralf saadaan kiinni, ja Sokerihuuma-pelin valtias Karkkikunkku määrää hänet karkotettavaksi pelistä. Ralf ei kuitenkaan lähde niin helpolla, vaan hän karkaa poliiseilta etsiäkseen mitalinsa. 

Sokerihuumassa juoksenteleva Ralf sattuu näkemään, kuinka muut autokilpaan osallistujat rikkovat Nelli Karamellin auton vain, koska eivät halua tämän osallistuvan kisaan. Ralf pelottelee kiusaajat pois Nellin kimpusta, ja vaatii mitaliaan takaisin. Nelli selittää, että mitalin saa takaisin vain autokilpailun voittaja. Niinpä Nelli ja Ralf solmivat keskenään diilin: Ralf auttaa Nelliä voittamaan ajokilpailun, ja voitettuaan Nelli palauttaa mitalin Ralfille. Ensiksi Nelli tarvitsee auton rikkoutuneen tilalle, ja Ralf auttaa häntä auton rakennuksessa. Seuraavaksi Ralfin pitää opettaa Nelliä auton ajamisessa, koska Nelli on ajanut tähän asti vain polkuautoa. Parin harjoitellessa ajamista kersantti Calhoun ja Felix etsivät kuumeisesti Ralfia ja kybugia. Parin välit näyttävät lämpenevän, mutta lopulta he erkaantuvat toisistaan Calhounin ikävien muistojen vuoksi. Yksin kulkiessaan Calhoun löytää kybugin, joka on tehnyt jo Sokerihuuman maankamaran alle valtavan yhdyskunnan kybugeja. Felixin tie taas kulkee Karkkikunkun linnaan, jossa Felix vangitaan tyrmään. 

Erinäisten sattumusten jälkeen Ralf vapauttaa Felixin vankilasta, ja Nelli pääsee vihdoin osallistumaan autokilpailuun. Ralf ja Felix kannustavat Nelliä voittoon, ja voitto näyttääkin jo häämöttävän! Autokilvassa Nelliä häiriköi eniten Karkkikunkku, joka paljastuukin ilkeäksi Turboksi! Turbo oli erään vanhan autopelin hahmo, joka raivostui, kun uudemmat pelit veivät suosion hänen peliltään, ja niin hän lähti uudempaan autopeliin häiriköimään. Turbon kohellusten seurauksena molemmat autopelit vedettiin irti seinästä, ja pelimaailmat tuhoutuivat. Nelli voittaa Turbon kuitenkin nopeudellaan, ja on jo maaliviivan lähellä, kun maan alta purkautuu ulos raivoisa kybugi-yhdyskunta. Virus alkaa tehdä saman tien selvää koko Sokerihuuma-pelistä syömällä kaiken eteensä tulevan. Yhdessä sankarit taistelevat kybugeja vastaan toivottomalta näyttävää taistelua, kunnes Ralf muistaa, että ötökät tuhoutuvat Sankarin duuni –pelissä lennettyään kohti polttavaa tulipylvästä. Niin Ralf lähtee tekemään omaa tulipylvästä Cola-vuorelle, mutta ennen onnistumistaan hän taistelee vielä kybugiksi muuttuneen Turbon kanssa. Lopulta Ralf saa kolan ja Mentoksen avulla aikaiseksi tulipylvään, johon kaikki kybugit ja Turbo lentävät, ja näin Sokerihuuma-peli tulee pelastetuksi!

Felix korjaa ihmevasarallaan kaikki kybugien pelissä aiheuttamat tuhot. Tämän jälkeen Ralf auttaa Nellin autoineen maaliviivan yli, jolloin kaikkien Sokerihuuma-pelin hahmojen muisti palaa: Nelli Karamelli on heidän prinsessansa! Turbo halusi vallan itselleen, ja sen takia poisti kaikkien muistin prinsessaa koskien. Nelli ei kuitenkaan halua olla prinsessa, vaan mieluummin Sokerihuuman presidentti demokraattisella vallalla. Felix ja kersantti Calhoun rakastuvat toisiinsa ja menevät naimisiin. Ralfin ansaitsema mitali on tuhoutunut, mutta hän on saanut Nelliltä parhaan ystävän -mitalin. Niin hän palaa takaisin omaan peliinsä, jossa on nyt oikein iloinen omaan pahiksen rooliinsa. Eihän hän voi olla perinpohjaisen paha, jos joku pitää häntä hyvänä ystävänään. 

Disneyn studiot alkoivat suunnitella pelimaailmaan sijoittuvaa elokuvaa jo 1980-luvun loppupuolella. Elokuva ei kuitenkaan nähnyt vielä tuolloin päivänvaloa, ja seuraavina vuosikymmeninä se singahteli silloin tällöin suunnittelupöydälle mm. nimillä Joe Jump ja Reboot Ralph. Vasta 2000-luvun loppupuolella elokuvaa alettiin työstää taas tosissaan. Aluksi elokuvan päähenkilönä oli Fixari-Felix. Alkuperäisessä käsikirjoituksessa Ralf, Nelli ja Felix olisivat kaikki etsineet autonosia Nellin kilpa-autoon ympäri muita pelimaailmoita. Tuolloin Ralf olisi vieraillut pelimaailmassa ”Extreme Easy Living 2”, joka olisi ollut The Sims- ja Grand Theft Auto -pelien yhdistelmä. Tämä idea kuulostaa minusta hauskalta, ja moiseen maailmaan olisi saatu varmasti ujutettua monia vitsejä. Lopulta Räyhä-Ralf valmistui ja sai ensi-iltansa vuonna 2012. Näin ollen Räyhä-Ralfista tuli Disneyn klassikko numero 52, Suomessa numero 51. Eroavaisuus numeroinnissa johtuu Nalle Puhin elokuvasta (lue aiheesta lisää tästä).  Räyhä-Ralfista tuli 14. menestynein elokuva vuonna 2012, ja se toi valtavasti rahaa Disneyn studiolle. Räyhä-Ralf sai Oscar-ehdokkuuden parhaasta animaatiosta, mutta hävisi palkinnon Pixarin Urhealle.
 
Räyhä-Ralf on animoitu tietokonetta hyväksikäyttäen. Hahmot ovat pyöreitä ja moniulotteisia, ja ympäristöt ovat upeita, vaikka pelimaailmoissa seikkaillaankin. Erityisesti Sokerihuuma-pelin sokerikuorrutteiset pelikentät näyttävät syötävän hyviltä! Pelimaailmoista ja niiden hahmoista on osattu tehdä riittävän erilaisen näköisiä. Elokuvan alkuvaiheessa suunnitteilla oli, että hahmot seikkailisivat pelimaailmoissa siinä muodossa, millaisena hän näkyy alkuperäisessä pelissään. Ralf olisi siis esimerkiksi hyppinyt paikasta toiseen 8-bittisenä, kulmikkaana itsenään. Onneksi tästä ideasta luovuttiin. Moniulotteinen Ralf on paljon ilmeikkäämpi ja samaistuttavampi kuin hänen peliversionsa. Sen sijaan Fixari-Felix-pelin kerrostalon asukkaat ovat saaneet moniulotteiseen muotoonsakin tiettyä 8-bittisyyden tuntua, mikä on tehty nykivillä ja töksähtelevillä liikkeillä. Tämä näyttää hauskalta, ja se erottaa Ralfin kerrostalon asukkaista entisestään. 

Räyhä-Ralfin päähenkilö on kukapas muu kuin itse Räyhä-Ralf! Ralf on Fixari-Felix-pelin pahis, jonka tehtävänä on rikkoa muiden pelinsä hahmojen kerrostaloa. Ei tämä räyhääminen ole kuitenkaan ihme, sillä kerrostalo on rakennettu Ralfin vanhan kodin paikalle! Kyllä minuakin harmittaisi se, jos joku häätäisi minut kodistani lupaa kysymättä. Ralf on luonteeltaan kuitenkin hyvin äkkipikainen, eikä hänen aggressiivinen tapansa vastata elämänsä mullistukseen ole ehkä se kaikista paras. Äkkipikaisuus ja hahmon ”pahuus” kulkee kaappimaisen Ralfin mukana koko elokuvan ajan. Elokuvan alussa Ralf tunnustaa pahis-kollegoilleen, ettei hän halua enää olla paha. Niin Ralf yrittää olla hyvis, mutta mihinpäs sitä kissa karvoistaan pääsisi. Vaikka pahis onkin, Ralf oppii elokuvan aikana empaattisuutta muita kohtaan. Sitä hänelle opettaa ennen kaikkea Nelli Karamelli, Sokerihuuma-pelissä seikkaileva häiriö. Nelli on peliin eksynyt häiriö, bugi, joka yrittää päästä mukaan autokilpailuun. Tällaiset bugit ovat yllättävän normaaleita videopeleissä, sillä monesti peliin luodaan hahmoja tai muita elementtejä, joita ei enää lopulliseen versioon halutakaan. Tällöin bugi on helpompi lukita pois pelin koodista kuin tuhota, sillä tuhoaminen saattaisi poistaa ketjureaktiomaisesti muutakin pelistä. Joka tapauksessa Nelli on pieni tyttö, joka on hyvin pikkuvanha ja välillä myös hyvin ärsyttävä. Ei ihme, että äkkipikaisen Ralfin hermot palavat pohjaan melkein heti näiden kahden tavatessa toisensa ensi kerran – mutta lopulta Ralfista ja Nellistä tulee parhaat ystävät! Tämä ei ole ihmekään, sillä molemmat ovat omissa peleissään pakan pohjimmaisia, eivätkä oikein kuulu muiden pelihahmojen joukkoon. 

Fixari-Felix on kotoisin samasta pelistä kuin Räyhä-Ralf, tosin hän on hyvis. Felix on juuri se hahmo, jolla pelaajat pelaavat Fixari-Felix-peliä. Felix on yltiöpositiivinen, ja välillä rasittavuuksiin asti reipas ja aktiivinen pieni mies. Felixin tavaramerkki on kaiken korjaava vasara, jota hän kantaa aina mukanaan varustevyöllään. Kaikki Fixari-Felixin hahmot (Ralfia lukuun ottamatta) pitävät Feliksiä suurena sankarinaan – pelastaahan hän heidät kerta toisensa jälkeen Ralfin raivolta. Felix näyttää pärjäävän päällisin puolin ihan hyvin, mutta ehkäpä hänkin kaipaa elämäänsä hieman enemmän sisältöä tietämättään sitä? Felix tuntee syyllisyyttä siitä, ettei Ralfia oteta mukaan kerrostalon juhliin, mutta hän ei tee Ralfin hyväksi mitään. Felixiä voisi siis kiiltokuvamaisesta olemuksestaan huolimatta kutsua kiusaamisen hiljaiseksi hyväksyjäksi. Lähtiessään etsimään Ralfia Felix kohtaa kersantti Calhoun Sankarin duuni -pelissä, ja ihastuu naiseen silmänräpäyksessä. Calhounin elämää varjostaa traaginen menneisyys, eikä hän halua antaa itselleen lupaa rakastaa järkyttävän kokemuksensa jälkeen. Menneisyys on luonut Calhounille kovan ulkokuoren, jota ei hevillä murreta. Calhoun on todella maskuliininen ja aggressiivinen nainen, ja hänen lauseensa ovat jossain määrin todella eeppisiä: ”Tuomiopäivä ja maailmanloppu sai lapsen, ja se on ällö!”
 
Räyhä-Ralfissa esiintyy aikamoinen liuta muitakin sivuhahmoja, joista useimmat ovat peräisin jostain olemassa olevasta pelistä. Päähenkilöiksi näitä jo ennestään tuttuja hahmoja ei haluttu, sillä ihmisillä olisi ollut niistä jo niin vahvat mielikuvat, että uusi tarina olisi saattanut aiheuttaa pettymyksiä. Niinpä elokuvassa esiintyvät oikeiden pelien hahmot vain käväisevät suhteellisen pikaisesti ruudulla. Esimerkkeinä näistä pelihahmoista mainittakoon Pac-Man ja pari kummitusta pelistä Pac-Man, Q*bert pelistä Q*bert ja Bowser Super-Mario -peleistä. Nintendo olisi halunnut, että myös itse Mario nähtäisiin elokuvassa, mutta putkimiehelle ei löytynyt elokuvasta mitään tarinaan sopivaa kohtausta, eikä Disney halunnut ängetä häntä väkisillä mukaan. Pelihahmojen lisäksi elokuvassa nähdään myös Beard Papa (Parta-pappa), joka on erään japanilaisen tuulihattu-ravintolaketjun maskotti, sekä Skrillex, joka on amerikkalainen dubstep-artisti. Räyhä-Ralfissa nähdään viittaus myös Star Warsiin, sillä piileskellessään suklaalammessa Ralf hengittää Darth Vadermaisella kähinällä. 


Räyhä-Ralf ei ole musikaali, kuten niin monet Disney-klassikot sitä ennen. Kaikki elokuvan musiikki on taustamusiikkia, joskin seassa on pari lauluakin. Elokuvaan varta vasten sävellettyjä lauluja ovat Wreck-It, Wreck-It Ralph (esittäjänä Buckner & Garcia), Sugar Rush (esittäjänä AKB48) ja When Can I See You Again (esittäjänä Owl City). Muita elokuvassa kuultavia lauluja on Celebration ja Shut Up and Drive. Instrumentaalisen taustamusiikin elokuvaan on säveltänyt Henry Jackman, paitsi kappaleen Bug Hunt Skrillex. Räyhä-Ralfin musiikki on mielestäni melko tylsää, eikä se vastaa laadultaan ”todellista” Disneytä. Itse kuulun siihen joukkoon, joka rakastaa Disney-klassikoiden lauluja, enkä pidä kesken kaiken laulamaan alkavia henkilöhahmoja ärsyttävinä, joten minua tällainen ”lauluton” elokuva ei voita puolelleen. 

Räyhä-Ralf on hyvä elokuva, vaikka se ei lempiklassikkoihini kuulukaan. Elokuvassa on hyvä ja hieman erilainen juoni: päähenkilönä on pahis, ja asiat nähdään hänen näkökulmastaan. 2000-luvulla näitä pahis-näkökulmasta tulleita elokuvia tosin on paljon, mutta Disney-klassikoiden rivistössä vain tämä yksi! Räyhä-Ralf saa minussa aikaiseksi myös monia tunteita, sillä joissakin kohtauksissa saa itkeä ja toisissa taas nauraa. Elokuvan ainoa vakava puute mielestäni on sen lauluttomuus. Oli miten oli, odotan innolla Räyhä-Ralfin jatko-osaa, jota ollaan nyt käsikirjoittamassa. Disney ei ole ilmoittanut, milloin jatko-osa julkaistaisiin, ja voi hyvinkin olla, että siihen menee seuraavat parikymmentä vuotta, kuten ykkösosankin julkaisuun. Tämä Disney-nörtti jaksaa kuitenkin odottaa. :) 
 
”Hei! Miks sun käsi on niin sairaan iso!?”
”En tiiä, miks sä oot niin sairaan ärsyttävä!!???”

- Nelli Karamelli ja Räyhä-Ralf


(Anteeksi arvostelun taso, ainakin tiivistelmä elokuvasta on varmaan surkein kirjoittamani. Minulla kesti ties kuinka monta viikkoa tämän arvostelun kohdalla - jotenkin sen kirjoittaminen ei "natsannut" ollenkaan. Toivottavasti seuraavien elokuvien kanssa ei käy samalla lailla... Mutta onneksi enää kaksi arvosteltavaa klassikkoa jäljellä!)  

8.1.2016

Ken on maassa komein? 9.

Tervetuloa pitkästä aikaa Ken on maassa komein? -kilpailun pariin! Joululoma on vietetty ja kilpailijat ovat palanneet kisaan uutta intoa puhkuen! Toivottavasti into näkyy myös tulevissa kuvissa... Ensiksi julistamme kuitenkin vuoden ensimmäisen tähtihenkilön! Ennen joulua otimme ruoka-aiheiset kuvat, ja herkullisimman näköisiä kuvia oli mielestänne Flynnillä, Kristoffilla, Philipillä, Naveenilla ja Aladdinilla. Voiton vei kahdella äänellä Flynn Rider!


Flynnin kuvassa katsojat kiittelivät tämän söpöyttä Tähkäpään rinnalla, ruoan herkullisuutta, kivisiä raameja ja jopa kuvan herättämiä muistoja. Flynn voittaa siis tähtihenkilön tittelin, ja voittaa näin ollen koskemattomuuden seuraavaan äänestykseen! Ääk! Äänestyksiä ei ole enää montaa jäljellä ennen voittajan selviämistä! 

Kaikki kilpailijat eivät valitettavasti päässeet palaamaan joululomaltaan Suomeen, vaan yksi heistä putosi kisasta pois. Pudotusuhan alle joutuivat Philip ja John Smith. Myös Kristoff sai yhden äänen, mutta koska hänellä oli äänestykseen koskemattomuus, ei ääntä laskettu mukaan. Pudotusuhan alle joutuneet Philip ja John saivat keskenään tasan saman verran ääniä! Niinpä putoaja jouduttiin arpomaan kilpailusta pois ensimmäistä kertaa tällä kaudella! Jännittävän ja täysin sääntöjen mukaisen (vaikkakin vailla valvojia suoritetun...) arvonnan jälkeen putoaja oli selvillä... Ja kilpailussa näin ollen seitsemänneksi tuli John Smith!


Kuten kuvasta näkyy, John Smith oli vielä joululoman jälkeisissä vatsalaukun sulatusprosesseissa tiedon saadessaan. "Ääh... Nooh, ei voi mitään! Kai minun aikani on nyt sitten tullut. Ken on maassa komein? -kilpailuun osallistuminen oli huikea kokemus, enkä vaihtaisi sitä mihinkään! Syksy oli yksi parhaimmista syksyistä, ja jos en olisi kokenut sitä, en olisi koskaan tutustunut näihin uskomattomiin miehiin! Onnea heille kaikille jäljellä olevaan kisaan!" Kiitos John Smith, kun osallistuit kilpailuun! 

Kilpailussa on jäljellä enää kuusi komeaa miestä! Halusimme antaa heille joululoman jälkeen erityisen vaativan tehtävän, jotta näemme, missä kunnossa he ovat. Tällä viikolla kuvausaiheena on nimittäin taistelu! Huuu! Haluamme nähdä kilpailijat jännittävissä tilanteissa, joissa he mittelevät fyysisesti tavalla tai toisella. Takaamme, ettei yksikään kilpailija vahingoittunut kuvausten aikana.


Flynn taistelee kuvassaan meille tutun hevosen kanssa: Maximushan se on taas päässyt kuvaan mukaan! Näyttää siltä, että ennen hevosen kanssa mittelöintiä Flynn on kukistanut jo joukon sotilaita, sillä sen verran miehiä makaa maassa Maximuksen takana. Yllättävän taistelutilanteesta tekee se, että Flynn taistelee paistinpannulla! Ja näyttäisi olevan vielä voitolla! Flynn tosin näyttää kuvassa hieman pelästyneeltä, eikä ihmekään, sillä Maximus käy niin raivoisasti päälle! Vaikka Flynnin kuva onkin jännittävä, ei se ole oikeastaan muuten onnistunut. Pahin virhe on se, että kuva on otettu niin kaukaa, ettei Flynnin kasvot erotu tarkasti. Tämä laajakuvanäkymä voisi olla hyväksyttävissä, jos taustalla olisi jokin ihmeellinen maisema, mutta tässä kuvassa taustalla komeilee vain kiviseinämä. Onneksi Flynnillä on tällä viikolla koskemattomuus, sillä se tulee todella tarpeeseen!


Ohhoh! Naveenhan on joutunut pelottavannäköiseen tilanteeseen! Näyttää siltä, että prinssi olisi sekaantunut pahasti voodoo-hommiin: kutistettuja päitä roikkuu kuvan reunoilla ja prinssi on sidottu tuoliin kahden käärmeen voimin. Naveenin kasvoilla on hieman pelokas, mutta enemmänkin hämmästynyt ilme. Ihan kuin hän ajattelisi, että miten tässä nyt näin kävi. Naveen yrittää kovasti taistella itseään vapaaksi pinteestä, mikä näkyy hänen käsiensä jännittymisestä. Tehtävänanto siis toteutuu, vaikkei Naveen tässä taistelussa olekaan se aggressiivinen osapuoli. Kuva on ihan onnistunut.


Hui! Kristoff näyttää valmistautuvan mittavaankin hyökkäykseen lasinen kulho kilpenään. Kristoff näyttäisi suojelevan kakkua, joka näyttää hyvin tutulta kuvista ennen joulua... Toivottavasti kyseessä ei ole se sama kakku! Kristoff on kuvassa hyvin tarkkaavainen ja jännittynyt, ja jollain tavalla ehkä ilkeänkin näköinen! Aiemmissa kuvissa Kristoff on ollut niin herttaisen näköinen, että tämä kuva poikkeaa mukavalla tavalla niistä. Kuvan söpöyspisteitä lisää kuitenkin kulhossa kyhjöttävä lumipalleroinen. Se osoittaa, ettei Kristoff mihinkään veriseen hyökkäykseen ole valmistautumassa, ja ettei hänen ilkeää ilmettään ehkä pidä ottaa tosissaan. Hauska kuva, mutta jokin wau-efekti siitä puuttuu.


Aladdinin taistelukuva on otettu läheltä, ja melkein näemme hikipisaroiden kimaltelevan miehen paljailla käsivarsilla. Ihme, ettei niitä näy, kun taustalla roihuaa monen metrin pituiset liekit! Aladdin valmistautuu voimakkaaseen iskuun miekallaan, jota pitää kiinni ihan kaksin käsin. Miehen ilmeestäkin näkee, että nyt on totiset paikat kyseessä. Aladdinin huulilta voi oikein kuulla aggressiivisen huudahduksen, jonka miekan heiluttaminen saa varmasti aikaan. Kuva on oikein hyvä, tosin valaistus voisi olla hieman parempi.


Tarzanin taistelukuvassa näkyy myös miehen vastustaja: ilkeä Sabor-leopardi. Sabor on hyökkäämässä juuri Tarzanin päälle, ja Tarzan valmistautuu ottamaan leopardin vastaan keihäällään. Kuvassa on todellista jännitettä, ja katsoja vallan kauhistuu Tarzanin puolesta ja janoaa saada tietää, miten Saborin hyökkäys päättyy. Kuva toteuttaa tehtävänannon täydellisesti, mutta siitäkin puuttuu jotain. Ehkä tuomari kaipaa estetiikkaa ja rauhallista komeutta tällaista toimintaa enemmän.


Philip oli joutua pudotetuksi viime kerralla, mutta onni suosi häntä arvonnassa. Philip on tämän hetken kilpailijoista se, joka on ollut eniten pudotusuhan alla. Saa nähdä, miten hänen käy. Tässä kuvassa Philip ainakin näyttää kaikille, että hän todella on tosissaan mukana kilpailemassa. Philip taistelee hurjaa lohikäärmettä vastaan vain miekka ja kilpi apunaan. Taistelu näyttää mahdottomalta, ja taas katsoja janoaa saada tietää, kuinka voimien mittelössä käy! Philipin kuva on hieno, ja näistä kuvista lähinnä wau-efektiä, mutta ei pääse ihan sinne saakka.


Tässä olivat kaikki kuvat tältä viikolta. Tuomari on nyt hiukan pettynyt kilpailijoiden kuvasaldoon, mutta voi olla, että pettymys johtuu vain viikon kuvausaiheesta. Taistelu-kuvista ei ehkä saa kauhean komeita, vaikka kuinka yrittäisi. Nyt teidän tehtävänne on äänestää näistä kuvista parasta ja huonointa. Flynnillä on koskemattomuus, joten häntä ei kannata äänestää, mutta muut ovat vapaata riistaa. Seuraavan kerran Ken on maassa komein? ilmestyy ruutuihinne lauantaina 16.1. Siihen saakka: näkemiin!