HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Monet eivät tiedä sitä, että kun New Yorkin eläintarha sulkee illalla
ovensa yleisöltä, alkaa eläimillä omat bileet. Eläimet kokoontuvat tänäkin
iltana pingviinien aitaukseen pelaamaan curlingia. Vastakkain pelaavat
pingviinit sekä joukkue, joka koostuu leijonasta, kirahvista, käärmeestä,
koalasta ja oravasta. Simson-leijona, eläintarhan vetonaula, on kutsunut
poikansa Ronin paikalle kannustamaan hänen joukkuettaan, mutta Ronia ei näy
missään. Roni on jättäytynyt jälkeen, sillä häntä masentaa, kun hän ei osaa
karjua niin kuin kunnon leijona. Eläintarhassa syntynyt Roni haluaisi mennä
luontoon, sillä hänen isänsäkin on oppinut karjumaan luonnossa – ainakin isän
hurjien tarinoiden mukaan. Simson-isä ei kuitenkaan kaipaa luontoon, sillä
eläintarhassa heille annetaan kaikki tarvittava. Ronin mietteet tulee
keskeyttämään hänen kaverinsa Liki ja Juki, jotka haluavat mennä hätyyttelemään
gaselleja. Lasten leikit muuttuvat vakaviksi, kun gasellit karkaavat
aitauksestaan pakokauhun vallassa, ja pilaavat curling-pelin. Simson-leijona on
tästä vihainen pojalleen, ja itkuinen Roni juoksee pois muiden eläinten luota.
Surullinen Roni näkee eläintarhan aidan ulkopuolella vihreitä kontteja,
joiden on kuullut vievän eläimiä takaisin luontoon. Hetken päähänpistossa Roni
päättää karata konttiin. Syvemmällä eläintarhassa Veeti-orava neuvoo Simsonia
kertomaan pojalleen totuuden nuoruudestaan. Simsonilla on ilmiselvästi jotain
salattavaa! Simsonin etsii Ronia, ja huomaa vasta liian myöhään poikansa olevan
vihreässä kontissa. Konttia lastataan juuri rekkaan, ja mielensä muuttanut
vastentahtoinen Roni sisällään rekka lähtee pois eläintarhasta. Simson päättää
lähteä pelastamaan poikaansa, ja eläintarhan pulut kertovat konttien matkaavan
kohti satamaa. Simson lähtee Ronin perään roska-auton kyydissä, ja leijonan
mukaan pelastusretkelle lähtee Niilo-koala, Lare-käärme sekä Pirkko-kirahvi,
johon Veeti-orava on ihan pihkassa. Roska-auto vie eläimet New Yorkin
keskustaan, jossa he pakenevat vesikauhuisia koiria ja tapaavat viemäreissä
asustavia alligaattoreita. Lopulta aamun koittaessa eläimet pääsevät satamaan,
jossa he näkevät, kuinka vihreitä kontteja kuljettava laiva on juuri lähdössä
seilaamaan. Simsonin johdolla eläimet valtaavat pienehkön paatin, jolla he
lähtevät valtamerilaivan perään. Tässä vaiheessa heidän joukkoonsa liittyy
Veeti-orava, jonka lintu-ystävät auttavat eläimiä pysymään laivan perässä.
Lopulta molemmat merta kyntävät alukset päätyvät saarelle, jonka
tulivuori esittelee purkautumisen merkkejä. Laivalla matkustavat ihmiset ovat
tulleet evakuoimaan saaren eläimiä purkauksen tieltä. Roni livahtaa kontista
saaren viidakkoon, ja Simson-isä lähtee ystäviensä kanssa poikansa perään. Roni
kuitenkin katoaa lehtien sekaan, ja Simsonin eläimen vaistot johdattavat ystävykset
vain harhaan. Tässä vaiheessa Simsonin on pakko paljastaa ystävilleen, että
kaikki hänen kertomansa seikkailut ovat valetta – Simson on oikeasti syntynyt
sirkuksessa, eikä hänellä ole minkäänlaista kokemusta luonnossa olemisesta.
Pettyneet Pirkko, Niilo, Lare ja Veeti eroavat Simsonista, mutta katuvat
päätöstään pian. Täytyyhän ystävää auttaa hädässä! Niin Simson etsii Ronia, ja
muut eläintarhan eläimet etsivät Simsonia. Joku kuitenkin löytää eläintarhan eläimet
ennen kuin he löytävät leijonat: Niilo häviää muusta joukosta, ja muut eläimet
joutuvat gnu-lauman väijytykseen!
Gnut ovat kidnapanneet myös hävinneen Niilon, ja kuljettavat häntä
kohti savuavaa tulivuorta. Tulivuoren uumenissa elää kokonainen
gnu-antilooppi-yhdyskunta, ja Niilo johdatetaan heidän johtajansa, profeetta Kazarin
eteen. Niilon yllätykseksi kaikki gnut kumartavat häntä – he luulevat Niiloa
jumalakseen! Niilo ottaa tästä uudesta asemastaan tietenkin kaiken irti. Sillä
välin viidakossa Simson löytää vihdoin Ronin, ja Simson kertoo vihdoin
pojalleenkin sirkus-taustastaan. Ennen kuin Roni kerkeää kommentoida mitään
isänsä paljastukseen, hyökkäävät gnu-antiloopit heidänkin kimppuunsa.
Antiloopit saavat Ronin kidnapatuksi, ja he työntävät Simsonin alas
jyrkänteeltä. Kidnappauksilta säästynyt Veeti löytää pökertyneen Simsonin,
jonka kanssa lähtee seuraamaan yllättäen toimivia eläimen vaistoja. Simsonin
vaistot paljastuvat pian kuitenkin kameleontti-agenteiksi, jotka haluavat
leijonan avulla kaataa gnu-antilooppien absurdin vallan. Kameleonttien avulla
Simson ja Veeti pääsevät tulivuoren sisään gnuiden huomaamatta.
Tulivuoren uumeniin ovat joutuneet nyt kaikki eläintarhan eläimet. Antilooppien
profeetta Kazar paljastaa panttivangeilleen julman suunnitelmansa: hän haluaa
päästä ravintoketjun huipulle! Kazar on kyllästynyt siihen, kuinka gnuiden
pitää aina paeta lihansyöjiä, ja niin hän on päättänyt ruveta itse
lihansyöjäksi. Kazar uskoo muutoksen tapahtuvan, kun hän syö leijonan lihaa.
Tällöin leijonan voimat siirtyisivät häneen. Antilooppien jumalana viihtyvä
Niilo-koala yrittää viivyttää gnuiden suunnitelmia Ronin syömiseksi. Yhtäkkiä
paikalle ilmestyy Simson, joka alkaa raivoisasti taistella Kazarin kanssa. Muut
antiloopit jäävät taistelusta syrjään, sillä heidän mielestään Kazar on hullu.
Simsonin ollessa alakynnessä Roni ryntää auttamaan isäänsä, ja samalla hän oppii
karjumaan. Yhdessä leijonat päihittävät Kazarin, joka jää yksin saarelle
tulivuoren purkautuessa. Muut eläimet, niin eläintarhan väki kuin gnu-laumakin
pääsevät eläimien alun perin varastamalle veneelle, ja ehtivät tulivuoren
purkauksen alta pakoon juuri ja juuri. Simson ja Roni tekevät keskenään
sovinnon, ja Veeti ja Pirkko menevät lopulta yhteen. Ja niin alkaa eläinten
riemukas matka takaisin kohti New Yorkin eläintarhaa.
Aivan villit onkin hyvin mielenkiintoinen elokuva. Se kuuluu
Suomessa Disneyn klassikoiden listaan, ja samaiseen listaan se kuuluu myös mm.
Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa. Yhdysvalloissa kyseinen elokuva ei kuitenkaan
pääse lähellekään klassikkolistaa. Tästä minulla alkoikin mielenkiintoinen
selvittely, mistä listojen eroavaisuudet johtuvat. Yhdysvalloissa
Disney-klassikoksi mielletään elokuva, joka on Disneyn päästudioiden tekemä, ja
joka on ollut teatterilevityksessä (eikä suoraan DVD:lle julkaistu). Tämä on
syy siihen, miksei esimerkiksi Tarzan 2,
Mulan 2 tai Aladdinin jatko-osat ole
saaneet klassikko-tunnusta alleen. Aivan
villit ei täytä ensimmäistä kohtaa klassikko-kriteereissä, sillä se EI OLE
Disneyn studioiden tekemä. Mitääääh!!?!?? Elokuvan on tehnyt C.O.R.E. Feature Animation -yhtiö, ja
tuotannossa on ollut mukana mm. Contrafilm,
ja Hoytyboy PicturesReel FX Creative
Studios. Elokuvan teki siis Disneyn alaisuudessa ollut studio (tai
monikossa studiot), ja Disney vastasi vain elokuvan levittämisestä, ja omaa
oikeudet elokuvaan. Nyt herääkin kysymys: miksi ihmeessä Suomen Disney on
ottanut elokuvan klassikkolistalleen, jos se ei edes ole Disneyn tekemä?!??! En
löytänyt mistään virallista selitystä, mutta järkevin selitys lienee se, että
Suomen Disney huomasi tuossa vaiheessa olevansa numeroinnissa jäljessä Amerikan
listan kanssa. Amerikan listalla klassikkona oleva Dinosaurus ei ole Suomessa klassikko. Dinosaurushan lisättiin Amerikan listalle jälkikäteen, joten oman
pähkäilyni tuloksena Suomen Disney ei ole varmaan halunnut lisätä jo
ilmestyneiden klassikoiden väliin elokuvaa, jolloin heidän olisi pitänyt
muuttaa Dinosauruksen jälkeen
ilmestyneiden klassikkojen numerojärjestystä. Niinpä he lisäsivät Dinosauruksen sijaan klassikkolistalle
elokuvan, joka oli ilmestynyt uusimman klassikon (Pikku Kananen) jälkeen, vaikka elokuva oli vain nimellisesti
yhteydessä Disneyn studioihin. Aivan
villit olisi siis lisätty klassikko-listaan, jotta klassikoiden
numerojärjestys olisi yhtenäinen. Joidenkin mielestä Aivan villit olisi lisätty joissain maissa klassikkolistaan, jotta
se saisi teattereissa paremmat lipputulot, mutta uskon ensimmäisen selityksen
olevan oikeampi. Joka tapauksessa Aivan
villien jälkeen Suomen ja Yhdysvaltojen klassikkojärjestys muuttui jälleen
samaksi – ainakin hetken ajaksi.
Aivan villit julkaistiin elokuvissa vuonna 2006. Elokuva menestyi
kohtalaisen huonosti teatterilevityksessä, ja monet kriitikot arvostelivat sen
lyttyyn, vaikka elokuva saikin takaisin tekemiseensä kuluneen budjetin. Monet arvostelivat elokuvan plagioivan vuonna
2005 julkaistua DreamWorksin Madagaskar-elokuvaa.
Molemmissa elokuvissa on samanlainen juoni: eläintarhan eläimet karkaavat
eläintarhasta paetakseen villiin luontoon. Elokuvissa esiintyvät eläimetkin
ovat samanlaisia: joukkiota johtaa leijona ja joukossa pyörii kirahvi sekä
pingviinejä. Osa kriitikoista taas totesi, että Aivan villit -elokuvassa on paljon parempi juoni, animaatio ja
vitsit kuin Madagaskarissa. Itse en
osaa luotettavaa arviointia tehdä, sillä en ole koskaan nähnyt Madagaskaria kokonaisuudessaan, vain
pätkiä sieltä täältä. Joka tapauksessa Aivan
villit -elokuvaa alettiin tehdä ennen Madagaskaria,
joten uskalias arvostelija voisi sanoa, että DreamWorks on teollisuusvakoillut
itselleen elokuvan juonen, ja tuottanut elokuvan vain nopeammassa tahdissa
elokuvalevitykseen. Totuutta en tiedä, joten en vihjaile mitään. :)
Aivan villit -elokuvan juonen perusidea on hyvä, mutta toteutus
huono, kuten parissa aiemmassakin Disney-klassikossa. (Hieman minua ärsyttää
kutsua Aivan villejä
Disney-klassikoksi, kun se ei ole ollenkaan Disneyn studioiden tekemä… mutta
yritän niellä ärsytykseni.) Animaation laatu on huonoa, sillä se näyttää hyvin
muoviselta. Tämä tunne johtuu taas varmaan siitä, kun tietokoneanimaation
alkutaival näyttää mielestäni kökköiseltä vaikkapa Frozenin animaatioon verrattuna. Myöskään elokuvan hahmot eivät
vakuuta minua, eikä hahmoissa ole paljoa samaistumispintaa. Ronin ja Simsonin,
isän ja pojan suhde on tässäkin elokuvassa (Pikku
Kanaseen verrattuna) sitä parasta antia. Roni miettii, miten osaisi olla
samanlainen, hieno leijona kuin isänsä, ja hän yrittää ehkä liiankin kovaa olla
samanlainen. Simson taas miettii, miten kertoa pojalleen salatusta
menneisyydestään, ja miten rohkaista tätä olemaan oma itsensä. Muut elokuvan
hahmot ovat melko samantekeviä, vain vitsiniekkareiksi tarkoitettuja
sivuhenkilöitä. Veeti-oravan ihastuminen toisen lajin edustajaan,
Pirkko-kirahviin, on kiva lisä elokuvaan rajat ylittävästä rakkaudesta. Myös Kazar-gnun
idea ravintoketjun huipulle pääsemisestä on niin mielipuolinen, että siitä ei
voi olla pitämättä.
Jostakin syystä aina Aivan villejä katsoessani mieleni valtaavat
Leijonakuningas-viitteet. En voi olla
ajattelematta, että Aivan villeissä
oleva leijonien suhde yrittää matkia Mufasan ja Simban vastaavaa. Molemmissa
elokuvissa päähenkilöinä toimii leijonia, gnu-antiloopit esiintyvät ainakin
suhteellisen suuressa roolissa ja isä-leijona roikkuu jossain vaiheessa
jyrkänteen reunalla siitä pudoten. Aivan
villien suomenkielisessä versiossa Simson-leijonaa kutsutaan Simpaksi
(Simppa), joka kuulostaa hyvin paljon Simbalta. Nähdään Aivan villeissä myös täysin suora viittaus Leijonakuninkaaseen, sillä eläinten seikkaillessa New Yorkissa
kaupungissa mainostetaan teatterissa pyörivää Leijonakuningas-musikaalia. New Yorkissa on myös mainos, joka
mainostaa Radio Disneytä.
Aivan villit elokuvassa nähdään vain yksi kunnollinen laulukohtaus.
Lyhyt Kiva päivä -laulu alkaa soida,
kun Niilo saapuu gnu-antilooppien valtaamaan tulivuoren sisäiseen luolaan. Gnut
laulavat kyseisen laulun, ja tanssivat mukana mahtavan koreografian. Kiva päivä -laulu kuullaan uudestaan myös
ihan elokuvan lopussa. Elokuvassa taustalla soi jo aiemmin, ei elokuvaa varten
sävellettyjä kappaleita. Lifehousen Good enough -kappale soi taustalla Ronin livahtaessa vihreään konttiin, ja
Coldplayn Clocks-biisi soi
Simson-leijonan ystävineen saapuessa New Yorkin keskustaan. Elokuvan
lopputekstien aikana taas soi kappale Real
wild child, sekä uusinta Good enough
-laulusta.
Aivan villit on yksi huonoimmasta päästä olevista
Disney-klassikoista, ja syitä siihen on listattu ylhäällä. Olen vieläkin
järkyttynyt siitä, ettei elokuva ole Disneyn studioiden tekemä, mutta tämä
selittäneekin elokuvan laadun huonouden. Ihmettelen myös yhä sitä, miksi eri
maiden Disneyllä on erilaiset klassikkolistat. Disney on kansainvälinen
megayritys, ja luulisi, että he valvoisivat aika tarkkaan, mitä heidän nimensä
alla julkaistaan, ja että klassikkolistat olisivat yhteneväisiä eri maiden
välillä. Kenenköhän idea oli ottaa Aivan
villit klassikkolistaan mukaan, ja miksi? Sitä en ehkä koskaan saa tietää.
On Aivan villeissä hyvätkin hetkensä,
ja lapset pitävät elokuvasta varmasti, mutta elokuvan taustat ja
”Disneymättömyyden” tietäessäni minulle tulee elokuvasta vain huonot asiat mieleen.
Höh.
”Älä kyylää täpliä,
Veeti, mun silmät on täällä.”
- Pirkko
- Pirkko
Hieman suopeampi suhtautuminen. :) Minua rasittaa vieläkin muistella tätä. Taisi tulla (vale)Disney-trauma...raargh! :D Tavallaan tekisi mieli vaikka myydä pois, mutta keräilypakkomielle kampittelee sellaiset aikomukset.
VastaaPoistaJotenkin toivoisi, että klassikkosarjaan pääsemiseksi pitäisi täyttää myös muita vaatimuksia kuin vain, että missä julkaistu ja oikean studion tekemä. Jos tuota sanaa kerran halutaan käyttää, niin jonkinlainen laatukriteerikin olisi paikallaan. Esimerkiksi tämä ja Chicken Little eivät kovin kaksisia ole ja sitten vielä ulkoasultaan molemmat ovat vanhenneet nopeasti. Onhan klassikkosarjassa varmasti muitakin kauas erinomaisuudesta jääviä teoksia, mutta nämä kaksi pistävät pahasti silmiin.
Hihii. Piti yrittää hieman hillitä omaa pettymystäni elokuvan suhteen, vaikka auttamattomastihan Aivan villit sinne huonoimpien klassikoiden joukkoon kuuluu. Elokuvan huonoudesta kertoo se, että tiivistin tarkoituksella arvostelua lyhyemmäksi kuin normaalisti - ei näin huono elokuva ansaitse yhtä paljon "palstatilaa" kuin paremmat klassikot. :)
PoistaJa olet siinä oikeassa, että Aivan villit ja Pikku Kananen ovat vanhenneet nopeasti. Tietokoneanimaation alkutaipaleella tehdyt elokuvat näyttävät paljon huonommilta, kuin ensimmäiset käsin piirretyt animaatiot. Ehkä Aivan villejä osaa arvostaa eri tavalla vaikkapa 50 vuoden päästä, kun tietokoneanimaatio on ihan erilaista, ja Aivan villit oli yksi ensimmäisistä kokonaan tietokoneella tehdyistä elokuvista...? No, ehkä ei sentään... :P
Mä en oo koskaan ajatellut että Aivan Villit ei ole disney leffa, ja nyt kun luin tän arvostelun, niin ihmettelin että "Mitä h****ttiä, mua on kusetettu!" ja "Mitä kuluttajan harhaanjohtamista!!" Siis miksi ihmeessä juuri Disney menee väittämään tätä moskaa omaksi leffakseen, ja saa sen kautta haukut niskaansa.
VastaaPoistaOlihan tää elokuva ihan viihdyttävä kun olin lapsi, mutta näin aikuisena tajuan miten huono tää on, vaikka tän idea oli ihan hyvä, kuten mainitsit. Ja ihme etten lapsena tajunnut että tässä on lähes sama juoni ku Madacascarilla, joka on ehdottomasto yks mun suosikki Dreamworks elokuva-sarjasta. Sääli vaan että Dreamworks ei selvästi käyttänyt enemmän aikaa keksiäkseen omaperäisempää ideaa, ellei kyseessä ole vain sattuma.
Vaikka hahmot tässä on ihan typeriä, niin täytyy mainita että ainoat suosikkini ovat Roni leijonanpentu ja Late käärme, koska Roni on niin ihanan lapsellinen ja muistuttaa Simbaa, ja Late on suosikki, koska pidän käärmeistä.
Veetin ja Pirkon ns. "rakkaustarina" on kyllä ihan viihdyttävä, mutta hiukan pakotettua ja liian randomia, kuitenkin parempi kun Twilight.
Voisin sanoa että voisin ehkä suositella tätä lapsille, mutta en kuitenkaan sanoisi että tää ois disney-faneille sopiva, etenki ku täähän ei edes oo disney leffa.
Ps. anteeksi kielenkäyttöni
PoistaSanopa muuta!!!!! Kyllä minuakin harmitti, kun elokuvaan aloin tarkemmin tutustumaan! Olisin kyllä kaksi kertaa miettinyt, ostanko sitä kokoelmaani, jos olisin Disneyttömyyden tiennyt etukäteen! Mur! Onhan elokuvassa jotain hyvääkin, mutta... MUR! Tämän elokuvan kohdalla saat kielenkäyttösi anteeksi. :)
Poista