Kaukana toisessa galaksissa asuu nuorukainen nimeltä Jim Hawkins. Jim
on koko lapsuutensa haaveillut löytävänsä tarunomaisen Aarreplaneetan, jonne
kuuluisa merirosvokapteeni Flint on legendan mukaan säilönyt aarteensa. Nuoren
Jimin lakia vastusteleva ja vauhtia rakastava elämäntyyli huolettaa Jimin
äitiä, ja hän toivoisi poikaansa ryhtiliikettä. Eräänä iltana Jim näkee, kuinka
hänen kotinsa (joka on samalla äidin ravintola) lähelle tippuu palava
avaruusalus. Jim auttaa aluksesta esiin kömpivän haavoittuneen Billy Bonesin
äitinsä ravintolaan. Bones haavoittui haaksirikossa kuolettavasti, ja juuri
ennen kuolemaansa hän antaa Jimille salaperäisen pallon, ja varoittaa poikaa
antamasta palloa ”sille kyborgille”. Bonesin kuoleman jälkeen ravintolaan iskee
joukko merirosvoja, joita johtaa kyborgi. Jim ja hänen äitinsä ehtivät
luikahtaa pakoon juuri ja juuri, ennen kuin ravintola muuttuu tulimereksi.
Jim ja hänen äitinsä pakenevat heidän vanhan ystävänsä tohtori Delbert Dopplerin
luokse. Delpertin luona Jim alkaa tutkia Billy Bonesilta saamaansa palloa, ja
yhtäkkiä pallo avautuu heijastaen huoneeseen koko galaksin kattavan kartan. Tuo
kartta johtaa Aarreplaneetalle! Flintin legendasta innostunut Jim ja
tutkimusretkestä innostunut tohtori Doppler pakkaavat tavaransa, ja jo
seuraavana päivänä he astuvat R.L.S. Innoitus -laivaan aarteenetsintä
mielessään. Laivan tiukka kapteeni Amelia ei luota Delpertin palkkaamaan
halpaan miehistöön, vaan laittaa Jimin aarrekarttapallon lukkojen taakse.
Amelia määrää Jimin matkan ajaksi keittiöpojaksi, ja häntä ohjaamaan laivalle
palkatun kokki John Silverin. Jimin epäilykset Johnia kohtaan heräävät heti,
sillä John on kyborgi – niin kuin se henkilö, josta Billy Bones häntä varoitti.
R.L.S. Innoituksen kyntäessä tietään galaksin läpi kohti Aarreplaneettaa Jim ja
John kuitenkin ystävystyvät.
Kesken matkan R.L.S. Innoitus ajaa tähden ohi, joka muuttuu juuri
räjähtäväksi supernovaksi. Jos räjähdyksessä ei olisi kestämistä tarpeeksi,
muuttuu supernova äkkiä mustaksi aukoksi, joka alkaa imeä laivaa miehistöineen
sisäänsä. Innoitus selviää kuitenkin niukin naukin mustasta aukosta kapteeni
Amelian ripeän toiminnan ansiosta. Aukko sai kuitenkin imettyä sisäänsä herra Arrow:n,
joka toimi kapteenin oikeana kätenä. Herra Arrow:n kuolema näyttää johtuneen
turvaköyden pettämisestä. Turvaköydet olivat Jimin vastuulla, ja hän tuntee nyt
syyllisyyttä Arrow:n poismenon johdosta. Jim kuulee kuitenkin salaa
keskustelun, josta selviää, että hämähäkkimäinen Scroop leikkasi Arrow:n köyden
tahallaan poikki. Samasta keskustelusta selviää, että John Silver on
merirosvokapteeni, ja juuri se kyborgi, josta Billy Bones varoitti Jimiä! Laivan
miehistö toimii hänen alaisuudessaan odottaen vain käskyä aloittaakseen
kapinan. Juuri, kun Aarreplaneetta näkyy horisontissa, Jim jää salakuuntelustaan
kiinni. Jim, Amelia ja tohtori Doppler lähtevät kauhuissaan karkuun merirosvoja
aarrekarttapallo mukanaan. Pallo meinaa hukkua, kun Johnin lemmikki Morfi vie
sen, mutta Jim saa pallon takaisin. Yhdessä kolmikko pääsee merirosvoja karkuun
laivan pelastusalukseen, mutta alus ammutaan alas Aarreplaneetalle.
Pakkolaskussa kapteeni Amelia haavoittuu vakavasti, ja tohtori Doppler
jää hoitamaan häntä Jimin lähtiessä etsimään heille suojapaikkaa merirosvoilta,
jotka haluavat aarrekarttapallon takaisin. Etsiessään suojaa Jim törmää
ruostuneeseen ja muistinsa kadottaneeseen robottiin nimeltä B.E.N., joka
johdattaa kolmikon hänen kotinsa suojiin. Siellä Jimille selviää, että hänen laivassa
nappaamansa aarrekarttapallo onkin Morfi, joka on muuttanut muotonsa pallon
näköiseksi. Oikea aarrekartta on siis vielä merirosvojen valtaaman laivan
sisällä. Niin Jim lähtee laivalle, ja etsii oikean kartan käsiinsä. Kartan
hakureissu ei kuitenkaan suju ongelmitta, sillä laivavahdiksi on jätetty
Scroop, joka uhkaa Jimin henkeä. B.E.N.in ansiosta Scroop kuitenkin ajelehtii
avaruuden tyhjiöön omaan kuolemaansa. Palatessaan takaisin planeetan pinnalle
Amelian ja Delbertin luokse Jim löytää ystävänsä vangittuina. John Silver
merirosvokavereineen on löytänyt heidän piilopaikkansa! Koska John Silver ei
saa aarrekarttapalloa avautumaan ja täten paljastamaan aarteen sijaintia,
pakottaa hän Jimin näyttämään tietä. Ystäviensä hengen ollessa vaakalaudalla
Jim avaa pallon, ja koko seurue lähtee seuraamaan pallon viitoittamaa tietä.
Pallo johtaa seurueen jyrkänteelle, jonka päässä olevaan kuoppaan Jim
laittaa pallon. Silloin jyrkänteen reunalle ilmestyy kolmionmuotoinen portti,
joka voi viedä kulkijan aivan minne tahansa galaksissa silmänräpäyksessä! Itse
kuuluisa aarre löytyy painamalla kartassa olevaa Aarreplaneetan ydintä - ja
pian joukko näkee edessään uskomattoman kulta- ja jalokiviaarteen! Jim suuntaa
kulkunsa kohti kapteeni Flintin haaksirikkoutunutta laivaa, joka seisoo
aarrekasan päällä. Laivalta Jim löytää B.E.N.in muistin, ja laittaessaan sen
takaisin robotin takaraivoon robotti varoittaa, että koko planeetta räjähtää,
sillä aarteen luokse tunkeutujat ovat sytyttäneet vahingossa pommin
sytytyslangan! Silloin koko planeetta alkaa jyristä, ja aarreluolaan avautuu
suuria railoja, joihin koko Flintin aarre putoaa. Myös Jim meinaa pudota
planeetan tulisiin syövereihin, mutta John Silver pelastaa hänet juuri ja juuri
antaen samalla elämänsä suurimman aarteen valua sivu suun. Yhdessä he pakenevat
räjähtävää planeettaa Flintin kolmioportin kautta, ja pääsevät R.L.S.
Innoituksen kyydissä karkuun juuri ja juuri!
Turvaan päästyään John Silver menee laivan ruumaan tarkoituksenaan
karata pelastusaluksella pois, sillä kapteeni Amelia passittaisi merirosvon
telkien taakse. Jim huomaa ystävänsä yrityksen, ja seuraa häntä laivan
uumeniin. John ehdottaa Jimille, että hän lähtisi merirosvon mukaan elämään
seikkailuntäyteistä elämää, mutta Jim kieltäytyy, sillä vihdoin hän tietää,
että hänen täytyy toteuttaa omat haaveensa. Näin John Silver hänelle opetti.
Niin John Silver lähtee karkuun, mutta Jim ja John jättävät toisilleen lämpimät
jäähyväiset. Ennen lähtöään John kerkeää kuitenkin antaa Jimille muutaman
jalokiven, joita hän oli laittanut taskuunsa. Jalokivillä Jimin äiti saa
korjattua tuhoutuneen ravintolansa entistä ehompaan kuntoon. Jim toteuttaa
unelmansa, ja saapuu juhlimaan korjatun ravintolan avajaisia kadetiksi
valmistuneena. Juhlatunnelmaan ovat päässeet myös tohtori Doppler ja kapteeni
Amelia, jotka ovat menneet naimisiin (?) ja saaneet neljä suloista lasta.
Juhlissa viihtyy myös B.E.N., josta on tullut loistava tarjoilija rouva
Hawkinsin ravintolaan, sekä Morfi, joka viihdyttää kaikkia muuntautumalla
milloin mihinkin muotoon. Myös John Silver näyttäisi juhlivan, sillä Jimin
katsoessa ylös taivaalle John Silverin kasvonpiirteet muodostuvat pilviin. Loppu
hyvin, kaikki hyvin!
Disneyn Aarreplaneetta perustuu Robert Louis Stevensonin kirjoittamaan
kirjaan Aarresaari. Aarresaari ilmestyi Young Folks -lehdessä jatkokertomuksena vuosina 1881–1882, ja
kirjamuodossa se julkaistiin vuonna 1883. Elokuvan ja kirjan juoni on hyvin
samanlainen, jopa henkilöhahmojen nimet ovat samoja. Elokuvassa kirjan
henkilöhahmoja on tosin yhdistelty ja vähennetty. Suurin ero, joka eri teosten
väliltä löytyy, on se, että Aarresaari tapahtuu
merellä palmupuiden katveessa, kun taas Aarreplaneetan
seikkailu sijoittuu avaruuteen. Sijoittamalla kirjan tapahtumat avaruuteen
Disney halusi tuoda Aarresaaren
2000-luvun lapsia kiinnostavaan ympäristöön, koska 2000-luvulla lapsia
kiinnostaa paljon enemmän avaruudessa ajelehtivat merirosvot kuin Karibialla
seilaavat… Uskon, että perinteisellä laivalla purjehtineet rosvotkin olisivat
lapsia innostaneet, mutta luohan avaruuteen sijoitettu versio mahdollisuuden
alkuperäisellä tarinalla leikittelyyn sekä upeiden avaruusmaisemien
kuvitukseen.
Aarresaari-kirjan filmatisoinnin aloittamista oli mietitty Disneyn
studioilla jo monesti, ensimmäisen kerran jo vuonna 1985
Hiidenpata-elokuvan teon aikana. Ohjaajat John Musker ja Ron
Clements halusivat ohjata
Aarresaari-elokuvan,
mutta saivatkin ohjattavakseen
Mestarietsivä
Basil Hiiren. Seuraavan kerran he ehdottivat
Aarresaaren tekoa vuonna 1989, mutta joutuivatkin ohjaamaan
Aladdinin. Aladdinin jälkeen Musker ja
Clements joutuivat ohjaamaan
Herkulesin,
mutta he tekivät sen vain sillä ehdolla, että pääsisivät sen jälkeen ohjaamaan
Aarresaarta. Yksi syy
Aarreplaneetan teon viivästymiseen oli
se, että Musker ja Clements odottivat tekniikan kehittyvän siten, että kameraa
voisi liikuttaa animaatiomaisemissa. Suurempi syy elokuvan viivästymiseen oli kuitenkin
elokuvatuottaja Jeffrey Katzenberg, joka ei ollut kiinnostunut ideasta. 90-luvun
lopussa elokuvaa alettiin vihdoin tehdä, ja sen tekeminen kesti kokonaista
neljä ja puoli vuotta.
Aarreplaneetan
ensi-ilta oli vuonna 2002. Elokuva ei menestynyt odotetulla tavalla, ja studiot
jäivät sen tekemisen suhteen tappiolle. Elokuvan huonon menestyksen takia sille
suunniteltu jatko-osa ei toteutunut. Vaikka
Aarreplaneetta
ei menestynyt taloudellisesti, se pääsi silti ehdokkaaksi parhaaksi
animaatioelokuvaksi vuoden 2002 Oscar-gaalaan. Samaisessa gaalassa ehdolla oli
myös Disneyn
Lilo ja Stitch, mutta
molemmat elokuvat hävisivät
Henkien
kätkemälle. Suomessa
Aarreplaneetta
on klassikko numero 42, mutta Yhdysvalloissa se on klassikko numero 43 (lue
tästä, mistä eroavaisuus johtuu).
Aarreplaneetan visuaalinen ilme näyttää todella upealta. Avaruuden
luomisessa animaattoreita johti ”70/30 Laki”, jonka mukaan elokuvan ilmeen
pitäisi olla 70%:sesti traditionaalista ja 30%:sesti scifiä. Tämä näkyy muun
muassa siinä, että elokuvan avaruusalukset näyttävät purjelaivoilta, ja
hahmojen päällä näkyy olevan vanhanaikaiset vaatteet. ”70/30 Lain” avulla
elokuvaan haluttiin enemmän lämpöä ja elämää verrattuna perinteisiin
scifi-elokuviin, joissa näkyy vain kovaa metallia. Aarreplaneetassa käytettiin myös kolmea eri animaatiolajia. Suurin
osa hahmoista on animoitu perinteisesti käsillä piirtäen. Laiva R.L.S. Innoitus
on taas tehty Deep Canvas -tekniikalla, jota käytettiin jo Tarzanissa Tarzanin hyppiessä puusta toiseen. CGI-tekniikalla
taasen on tehty mm. John Silverin mekaaninen käsi ja B.E.N.-robotti. Eri
animaatiolajit on saatu sointumaan toisiinsa saumattomasti, eikä kohtauksista
huomaa lajien eroja, ellei niihin kiinnitä erityistä huomiota. Elokuvaa on todella nautinto katsoa, ja Aarreplaneetta oli aikoinaan ensimmäinen
elokuva, josta tajusin, miten pitkälle animaatio on kehittynyt Lumikin jälkeen. Erityisen vaikuttava
kohtaus mielestäni on se, jossa kamera zoomaa tohtori Dopplerin kodin ikkunasta
näkyvää kuunsirppiä kohti yhä lähemmäs ja lähemmäs, kunnes kuunsirpistä
muodostuu avaruussatama. Koko siirtymä Dopplerin ikkunasta Montressorin
avaruussataman kaduille tehdään vain yhdellä kameran liikkeellä vaihtamatta
välillä kuvaa/raitaa… tai okei, yhdessä vaiheessa kuva muuttuu tarkemmaksi,
mutta vasta ihan lopussa avaruussataman katuja jo saavutettaessa. Vielä
1940-luvulla moinen ei olisi ollut mitenkään mahdollista, tai siirtymässä olisi
käytetty vähintään viittä tai kuutta eri kuvaa.
Aarreplaneetan päähenkilö on nuori Jim Hawkins. Jim Hawkinsilla on
ollut hyvin vaikea lapsuus, sillä hänen isänsä hylkäsi Jimin ja tämän äidin. Isän
lähtö jätti Jimin rikkinäiseksi, eikä hän oikein osaa käsitellä suruaan ja
hylätyksi joutumistaan. Vaikeat tunteensa Jim purkaa ulos hurjastelemalla
lentäen aurinkolautaa ja vastustamalla auktoriteetteja. Jim on hyvin viisas ja
lahjakas nuori, mutta hän ei vielä tiedä elämänsä suuntaa. Jimin äiti on hyvin
huolissaan poikansa toilailuista, joita tekemällä Jim käy välillä lain tuolla
puolella. Tohtori Doppler yrittää toimittaa jonkinlaista isähahmon virkaa Jimin
elämässä, mutta Jim ei ota tätä hupsuttelevaa asiantuntijaa tosissaan. Onneksi
Jim tapaa Long John Silverin, joka alkuvaikeuksien jälkeen muuttuu mainioksi
isähahmoksi Jimille. John Silver on kovasta ulkokuorestaan ja ammatistaan huolimatta
lempeä ja ystävällinen mies. Jimin ja John Silverin välinen suhde on elokuvan
kantava teema, eikä katsoja voi olla herkistelemättä sitä katsoessaan. Muut
elokuvan hahmot jäävätkin tämän parin varjoon, eivätkä koe samanlaista
hahmonkehitystä kuin Jim ja John Silver. Tämä ei kuitenkaan haittaa kauheasti –
ainakin Jim ja John ovat saaneet enemmän aikaa oman tarinansa kertomiseen. Elokuvaan
naiskauneutta tuo kissamainen kapteeni Amelia, joka on R.L.S. Innoituksen
kapteeni. Jollakin tavalla Amelia tuo elokuvaan tasa-arvoisuutta – nainenkin
voi toimia laivan kapteenina! Tällaista asettelua ei vielä Lumikissa nähdä. (HUOM! Loppu tästä
kappaleesta sisältää juonipaljastuksen!) Tasa-arvoisuudesta kertoo myös se,
että alun perin elokuvan lopussa Amelian ja tohtorin vauvojen esiintyessä olisi
käynyt ilmi, että tohtori Doppler olisi synnyttänyt vauvat! Tähän viittaava
dialogi kuitenkin poistettiin, koska sen katsottiin olevan liian epäsopiva
lastenelokuvaan.
Aarreplaneetta ei ole musikaalielokuva, sillä elokuvan aikana
kuullaan vain yksi kunnollinen kappale.
Tänne jään kuullaan elokuvan puolivälin tienoilla. Kappaleessa käsitellään Jimin
isän poislähtöä, ja sen aikana Jimin ja John Silverin välinen suhde kehittyy
vihasta ystävyydeksi.
Tänne jään on
oikein iskevä pop-kappale, ja siinä on minun korvaani miellyttävä melodian
kulku. Ihan elokuvan lopussa alkaa soida kappale
Always Know Where You Are, josta suurin osa soi lopputekstien
aikana. Tämänkin kappaleen voi siis laskea kuuluvaksi elokuvaan, mutta kappale
ei hyvyydellään ole ainakaan minun korviini jäänyt soimaan. Molemmat laulut on
säveltänyt (ja englanninkielisessä versiossa esittänyt) John Rzeznik. Taustamusiikin
elokuvaan sävelsi James Newton Howard.
Aarreplaneetta on visuaalisesti hyvin näyttävä seikkailuelokuva.
Seikkailun aineksia ei kuitenkaan painoteta tunteellisuuden kustannuksella,
vaan seikkailu ja syvät tunteet kulkevat kivasti käsi kädessä (toisin kuin Atlantiksessa). Jotakin Disneyn taikaa
elokuvasta kuitenkin puuttuu. Ehkä se johtuu siitä, ettei elokuvassa ole paljoa
lauluja. Tai sitten en vain samaistu elokuvan hahmoihin niin hyvin, kuin
vaikkapa Leijonakuninkaan leijoniin… Vaikka
elokuva ei menestynytkään lippuluukulla niin hyvin kuin sen odotettiin, on Aarreplaneetta minusta todella
viihdyttävä ja onnistunut elokuva, eli suosittelen sitä lämpimästi kaikille. Ja
ai niin, entäs ne viittaukset muihin Disney-elokuviin? Itse löysin elokuvasta
vain viittaukseen edelliseen Disney-klassikkoon Liloon ja Stitchiin, sillä pienen Jimin huoneessa hyllyn päällä on
avaruus-Stitch -pehmolelu. Jos löydätte muita viittauksia, niin kertokaa
ihmeessä!
“Yksikin uusi
lipsahdus tietää menolippua nuorisovankilaan.”
”Keravalle. - - Rullaati rullaati.”
- (Pelti)Poliisit