Rinki tinki tinkin sivut
▼
30.4.2013
26.4.2013
Todellisuus niin uusi ja tuntematon...
Tehdäänpä katsaus tuleviin Disney-elokuviin. Julkaisupäivät ovat Amerikan julkaisuja, Suomeen elokuvat tulevat luultavasti pari kuukautta myöhemmin.
Monsters University - 21.6.2013 (by Pixar)
Kertoo Monsterit Oy -elokuvan hahmojen opiskeluajoista.
Planes - 9.8.2013 (by Pixar)
Autot -elokuvista tutut(?) lentokoneet seikkailevat omassa seikkailussaan! Rahastuksen makua...
Frozen - 27.11.2013
Kertoo Hans Christian Andersonin kirjoittaman tarinan Lumikuningattaresta. Päähenkilönä Anna!!!! :) Tämä elokuva vaikuttaa mielenkiintoiselta. Vihdoin Disney-elokuvassa pohjoismaat tulee huomioitua! Ehkä... Tehtävä: keneltä Disney-prinsessalta Anna näyttää??? (Vihje: esiintynyt elokuvassa Kaksin karkuteillä.)
The Good Dinosaur - 30.5.2014 (Pixar)
Elokuva kertoo ilmeisesti siitä, mitä olisi tapahtunut, jos dinosaurukset eivät olisikaan tuhoutuneet miljoonia vuosia sitten... Pixarin elokuvista odotan tätä kaikkein eniten, koska muut ovat lähinnä jatko-osia edellisiin elokuviin.
Finding Dory - syksy 2015 (Pixar)
Nemoa etsimässä saa jatkoa, kun etsimään lähdetään Dorya. Minua harmittaa se, että Pixar näyttää tekevän kaikille elokuvilleen jatko-osan. Toy Storyn jatko-osat olivat hyviä, mutta Autot 2 oli mielestäni turha. Monsterit Oy ja Nemoa etsimässä olisivat olleet hyviä yksittäisinä elokuvina... No, ei saa arvostella ennen kuin on nähnyt elokuvat.
Monsters University - 21.6.2013 (by Pixar)
Kertoo Monsterit Oy -elokuvan hahmojen opiskeluajoista.
Planes - 9.8.2013 (by Pixar)
Autot -elokuvista tutut(?) lentokoneet seikkailevat omassa seikkailussaan! Rahastuksen makua...
Frozen - 27.11.2013
Kertoo Hans Christian Andersonin kirjoittaman tarinan Lumikuningattaresta. Päähenkilönä Anna!!!! :) Tämä elokuva vaikuttaa mielenkiintoiselta. Vihdoin Disney-elokuvassa pohjoismaat tulee huomioitua! Ehkä... Tehtävä: keneltä Disney-prinsessalta Anna näyttää??? (Vihje: esiintynyt elokuvassa Kaksin karkuteillä.)
Lähde: http://www.experiencefilm.com |
Lähde: http://www.filmofilia.com |
The Good Dinosaur - 30.5.2014 (Pixar)
Elokuva kertoo ilmeisesti siitä, mitä olisi tapahtunut, jos dinosaurukset eivät olisikaan tuhoutuneet miljoonia vuosia sitten... Pixarin elokuvista odotan tätä kaikkein eniten, koska muut ovat lähinnä jatko-osia edellisiin elokuviin.
Lähde: http://pixar.wikia.com |
Finding Dory - syksy 2015 (Pixar)
Nemoa etsimässä saa jatkoa, kun etsimään lähdetään Dorya. Minua harmittaa se, että Pixar näyttää tekevän kaikille elokuvilleen jatko-osan. Toy Storyn jatko-osat olivat hyviä, mutta Autot 2 oli mielestäni turha. Monsterit Oy ja Nemoa etsimässä olisivat olleet hyviä yksittäisinä elokuvina... No, ei saa arvostella ennen kuin on nähnyt elokuvat.
Lähde: http://www.geekosystem.com |
24.4.2013
Kaunotar ja Kulkuri - elokuva-arvostelu
HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
On joulu ja Jukka Kulta antaa vaimolleen lahjaksi cockerspanielin
pennun. Koiranpennun nimeksi tulee Kaunotar. Kaunotar oppii elämään oikeaa
koiranelämää Kultien perheessä. Hienostoalueella elävä hemmoteltu Kaunotar
tulee hyvin toimeen naapurien koirien Jalon ja Tupsun kanssa. Erityisen hieno
päivä on silloin, kun Kaunotar saa veromerkin. Hän lähteekin ilomielin
esittelemään sitä koiraystävilleen.
Aika kuluu ja eräänä päivänä Kaunotar makaa masentuneena pihallaan. Hän
selittää koiraystävilleen, etteivät hänen omistajansa enää rakasta häntä. Jalo
ja Tupsu selvittävät Kultien oireet kuitenkin selvästi raskaudeksi – perheeseen
on tulossa vauva! Tupsu sanoo, että Kaunottaren on pidettävä lapsesta todella
hyvää huolta, sillä se on todella arvokas ihminen. Tällöin paikalle saapuu
katukoira Kulkuri. Kulkuri ennustaa, että Kaunottaren elämä tulee muuttumaan täysin
lapsen tulon myötä, lapsi vie koiran aseman omistajien sydämessä eikä
Kaunottaresta enää välitetä.
Pian koittaa huhtikuu, jolloin Kultien perheeseen syntyy poika. Jukka
Kulta on tästä todella innoissaan. Kaunotar uskaltautuu loppujen lopuksi
katsomaan vauvaa ja huomaa tämän olevan todella suloinen ”otus”. Hänestä tulee
eräänlainen vahtikoira vauvalle. Sitten Kullat päättävät lähteä parin päivän
lomalle ja lapsen- ja koiranvahdiksi saapuu Saara-täti. Saarasta huomaa heti,
että hän ei ole todellakaan koiraihmisiä. Mukanaan hän tuo kaksi
siamilaiskissaa (nimeltään Si ja Am), joiden tuhoja luulee Kaunottaren
tekosiksi. Niinpä hän lähtee rangaistuksena ostamaan Kaunottarelle kuonokoppaa.
Eläinkaupassa Kaunotar karkaa kuonokoppa päässään. Kaupungilla Kulkuri
pelastaa Kaunottaren ilkeiden kulkukoirien kynsistä, ja kahdestaan he lähtevät
poistamaan kuonokopan majavan avulla. Tämän jälkeen Kulkuri näyttää
Kaunottarella omaa elämäänsä kaikkine hyvine puolineen. Koirapari viettää
ihanat treffit italialaisessa ravintolassa spagettia syöden, ja sieltä he
jatkavat vaellustaan puistoon. Puistossa he nukkuvat yön yli. Aamulla Kaunotar
kauhistuu: hänen pitäisi olla kotona omistajiensa luona! Kulkuri lupaa hieman
pettyneenä viedä Kaunottaren tämän kotiin. Matkalla he kuitenkin alkavat
jahtaamaan kanoja, jonka seurauksena Kaunotar joutuu rankkurille. Rankkurilla
tyttökoira tapaa muita kulkurikoiria, jotka kertovat hänelle Kulkurin
naistenmies-maineesta.
Saara hakee Kaunottaren kotiin, jossa laittaa koiran hihnan päässä ulos
koirankoppiin. Kulkuri tulee tuomaan Kaunottarelle luuta, mutta Kaunotar
nakkelee tälle niskojaan rankkurille joutumisen takia sekä siellä saamiensa
tietojen vuoksi. Kulkuri lähtee pois nolona. Silloin aidan raosta ilmestyy
rotta, joka kipittää kohti taloa. Kaunotar yrittää ajaa sen pois, muttei pääse
lähelle liian lyhyen hihnan takia. Rotta kiipeää lastenhuoneen ikkunasta
sisään! Kaunottaren haukuntaan vastaa Saara-täti ärsyyntyneellä huudolla, mutta
onneksi haukunnan kuulee joku toinenkin. Kulkuri rientää apuun! Hän juoksee
sisään lastenhuoneeseen, jossa alkaa raivoisa taistelu rotan kanssa salamoiden
välkkeessä. Kaunotar pääsee irti hihnastaan ja juoksee lastenhuoneeseen, jossa
Kulkuri on päihittänyt rotan. Pahaksi onneksi Saarakin on kuullut melun
lastenhuoneessa ja luulee koiria syypäiksi. Hän telkeää Kaunottaren komeroon ja
soittaa rankkurin hakemaan Kulkuria.
Kultien pariskunta saapuu kotiinsa juuri, kun rankkuri on viemässä
Kulkuria pois. He vapauttavat Kaunottaren komerosta ja Kaunotar johdattaa
heidät kuolleen rotan luo. Tällöin omistajat tajuavat, kuinka jalon teon
Kulkuri teki. Rankkuria lähtee pysäyttämään Jalo ja Nuusku perässään Kultien
väki. Rankkurin vaunut saadaan pysäytettyä ja Kulkuri vapautettua. Pian
vietetään taas joulua. Kultien perheeseen on tullut perheenlisäystä -
joulukuusen edessä istuu Kulkuri kiiltävä veromerkki kaulassaan. Mutta ei
koirien lisäys tähän lopu, sillä Kaunotar ja Kulkuri ovat saaneet neljä koiranpentua:
kolme heistä on saanut äitinsä ulkonäön ja yksi, Pepi, isänsä. Näin tarina
pääsee loppumaan saman juhlan juhlintaan, mistä se alkoikin.
”Kaunottaren ja Kulkurin romanttinen illallinen Tonyn ravintolan
takapihalla on elokuvahistoriaa, kuten koko elokuvakin.” Näin lukee tämän
15. Disney-klassikon DVD:n takakannessa. Tämä ikimuistoinen kohtaus meinasi
jäädä elokuvasta pois, sillä Walt Disneyn mielestä idea koirien spagetin
syömisestä kuulosti naurettavalta, ei romanttiselta. Saamme kiittää animaattori
Frank Thomasta, joka oli toista mieltä, ja animoi koko kohtauksen itse pyörtäen
samalla Waltin mielipiteen. Ilman spagetinsyönti-kohtausta Kaunotar ja Kulkuri
ei välttämättä olisi samalla tavalla arvostettu elokuva kuin mitä se nyt on,
joten kiitos, Frank Thomas.
Kaunotar ja Kulkuri perustuu Joe
Grantin keksimään aiheeseen ja Ward Greenen tarinaan. Disneyn studioiden
työntekijä Joe Grant keksi omien kokemustensa perusteella vuonna 1937 idean
cockerspanielista, joka ”hylätään” vauvan syntymisen myötä. Walt tykästyi Joen
piirtämiin luonnoksiin koirasta ja kehotti häntä aloittamaan tarinan
suunnittelun. 1940-luvun alussa Cosmopolitanissa
ilmestyi Ward Greenen kirjoittama tarina Happy
Dan, The Whistling Dog, jossa seikkaili kulkukoira. Walt Disney innostui
tästä kirjoituksesta ja päätti yhdistää kahden miehen tarinat yhdeksi
kokonaisuudeksi. Toisen maailmansodan ja muiden projektien takia elokuva
ilmestyi vasta vuonna 1955.
Kaunotar ja Kulkuri -elokuvan suunnitteluvaiheessa
elokuva oli hieman erilainen yksityiskohdissaan, kuin mitä se on valmiina. Kulkurin
nimeksi mietittiin Homeria ja Bozoa, Jalo ja Tupsu olivat alun perin yksi
naapurikoira Hubert, Saara-täti oli anoppi ja rotta oli paljon koomisempi. Ainoa
elokuvasta poistettu kohtaus oli sellainen, jossa Kulkuri kuvailee
Kaunottarelle, Jalolle ja Tupsulle maailmaa, jossa koirat omistavat ihmiset ja
kävelyttävät heitä hihnoissa. Elokuvaan oltiin suunniteltu myös kolmiodraamaa
Kaunottaren, Kulkurin ja venäläisvinttikoira Boriksen välillä. Elokuvassa
esiintyvää majavaa taas on käytetty myöhemmin esimerkkinä Nalle Puhin Myyrän kohdalla, molempien puhetapakin on ihan
samanlainen. Mielenkiintoinen asia liittyen elokuvaan on myös se, että
ensimmäinen kohtaus, jossa rouva Kulta saa Kaunottaren lahjapaketissa, on
otettu suoraan Walt Disneyn elämästä. Walt oli unohtanut mennä päivälliselle
vaimonsa kanssa, joten hän osti vaimolleen koiranpennun sovittelulahjaksi ja
laittoi sen hattulaatikkoon yllätykseksi. Kuinkas ollakaan, Walt sai
unohtamisensa heti anteeksi.
Tämä koirista kertova elokuva oli
ensimmäinen monessa asiassa. Se oli Dumbon
jälkeen ensimmäinen elokuva, joka oli täysin Disneyn studioiden itsensä
rahoittama. Elokuva oli myös ensimmäinen animaatio, jossa käytettiin
kuuluisuutta ääninäyttelijänä. Peggy Lee oli kuuluisa näyttelijä ja
lauluntekijä, joka sävelsi elokuvaan pari laulua ja antoi äänensä
englanninkielisessä versiossa siamilaiskissoille ja rouva Kullalle. Kaunotar ja
Kulkuri oli myös ensimmäinen täyspitkä piirretty laajakangaselokuva. Sen
kuvasuhteet olivat 2,55:1, kun normaalisti tuohon aikaan kuvasuhde oli 1,37:1.
Elokuvassa on hyvin kaunis
animaatiojälki ja sen tunnistaa helposti Disneymäiseksi. Tarina on kerrottu
koirien näkökulmasta ja tämä on huomioitu myös animaatiossa. Ihmisistä ei näy
usein muuta kuin jalat ja heidän animoimiseensa on käytetty nähtävästi vähemmän
aikaa kuin koirien, sillä niin persoonottomia he loppujen lopuksi ovat. Italialaisen
ravintolan omistaja Tony Joe-apulaisineen nousevatkin muiden ihmisten
yläpuolelle persoonallisine ulkomuotoineen. Kaikkiin koiriin on saatu hienosti
luonnetta ja rotujen ulkomuotoa on käytetty hienosti hyväksi korostaakseen hahmojen
luonnetta entisestään. Susikoira-Kaunotar tai chihuahua-Tupsu eivät näyttäisi
ollenkaan hyviltä!
Elokuvan päähenkilö on Kaunotar. Kaunis
cockerspanieli on suloinen, hyväuskoinen, hellä ja hemmoteltu koira. Hän
luottaa omiin kokemuksiinsa ja ystäviensä kertomiin asioihin, eikä usko elämän
olevan hyvää lähiön ulkopuolella. Lähtiessään Kulkurin kanssa kaupungille hän
tutustuu toisenlaiseen elämään ja huomaa senkin olevan elämisen arvoista. Silti
Kaunotar valitsee oman helpon elämänsä, kenties omistajanrakkautensa takia.
Kulkuri taas on rento, rohkea ja elämästä nauttiva rento koira. Kulkurin
menneisyyden valloituksista tehdään sivumaininta, jonka saisi minun mielestä
jättää pois koko elokuvasta. Muita narttuja ei käsitellä kuin parissa
kohtauksessa ja asia jää hieman irralliseksi. Kaunottaren kohtaaminen muuttaa
Kulkuria parempaan suuntaan. Tärkeitä sivuhahmoja elokuvassa ovat Jalo ja
Tupsu. Jalo on vanha vihikoira, joka on kadottanut hajuaistinsa. Hän myös
kertoo aina viisauksia, mitä hänen isoisänsä on sanonut. Tupsu yrittää pitää
kaverinsa ruodussa ja vihjailee häntä aina oikeaan suuntaan. Tony on
italialaisravintolan omistaja, joka pitää Kulkurista ja tarjoaa hänelle
ilomielin ilmaisia aterioita. Elokuvan pahiksista Si ja Am, siamilaiskissat,
esiintyvät elokuvassa harmittavan vähän aikaa. Heille olisi hyvin voinut
kehitellä toisenkin kohtauksen. Nyt kissat jäävät rangaistusta vaille, vaikka
kiusaavat Kaunotar-raukkaa. Pääpahis on selvästi rotta, joka on todella hurjan
ja pelottavan näköinen, mutta ei sinällään kerkeä tehdä mitään muuta pahaa kuin
vain tunkeutua sisään taloon.
Kaunotar ja Kulkuri -elokuva
alkaa laululla Bella Notte, joka soi
alkutekstien aikana. Tämä versio kappaleesta on kuoron laulama. Minusta
myöhemmin elokuvassa Tonyn laulamana laulu on paljon parempi – johtuneeko
miehen matalasta äänestä vai siitä, että sanoista saa silloin paljon paremmin
selvää. Toinen laulu on Joulurauha tullut on, joka alkaa soida heti alkutekstien hävittyä. Kolmannen laulun Luun hautaus hyräilee Tupsu, kun on
(yllätys yllätys) piilottamassa luuta. Neljäs laulu on Mitä lapsi on?, jota Kaunotar laulaa mielessään lähestyessään kohti
lastenhuonetta. Tämä on elokuvan lauluista se pohjanoteerauksen tekevä. Melodia
kulkee hyvin pitkään samalla sävelellä, joka tekee laulusta hieman tylsän.
Viides laulu on La-la-luu, jota rouva
Kulta laulaa kehtolauluna vauvalleen. Myös Saara-täti yrittää hyräillä jotain
laulua vauvalle, mutta se on vain lyhyen mainitsemisen arvoinen sävellys. Tosin
samaa sävellystä käytetään myöhemmin Robin
Hoodissa tuutulauluna, joten kyseessä taitaa olla Disneyn maailman yleisin
unilaulu. Seuraava laulu on Siamilaiskissojenlaulu, jonka aikana Si ja Am tekevät tuhojaan. Sen jälkeen Tony laulaa sen
Bella Notten ja viimeiseksi lauluksi jää Kulkuri,
jota Riitta-koira laulaa rankkurilla. Kaunottaren ja Kulkurin lauluista
onnistunein on ilmiselvästi Bella Notte. Se saattaa alkaa soimaan päässä tuosta
noin vain. Muita lauluja sen sijaan pitää muistella, ennen kuin saa ne soimaan
mielessä.
Kaunottaren ja Kulkurin
rakkaustarina on koko elokuvan teema, joka toimii hyvin. Ainoa huono asia
elokuvassa on suomalainen ääninäyttely – välillä elokuvassa tulee todella
pitkiä taukoja, joissa voisi olla puhetta, ja joissa varmaan alkuperäisessä
versiossa jotain täytettä on. Muuten elokuva on oikein mainio koiratarina, mitä
ei ehkä kissaihmisille voi suositella. Elokuvaan on tehty jatko-osa Pepin seikkailut (2001), joka kertoo
pääparin jälkeläisen elämästä.
”Tony, koirat ei osata
puhua!”
”Hän puhu minulle!”
”Okei. Hän puhu sinulle. Sinä pomo.”
- Tony ja apuri-Joe
”Hän puhu minulle!”
”Okei. Hän puhu sinulle. Sinä pomo.”
- Tony ja apuri-Joe
17.4.2013
Peter Pan - elokuva-arvostelu
HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Keskellä Lontoota asuu Kultasten perhe, jossa on täysi tohina
käynnissä. Isä ja äiti Kultanen ovat lähdössä juhliin, ja sitä ennen pitäisi
saada lapset nukkumaan. Valitettavasti isä-Reijon kalvosinnappeja ja paitaa ei
löydy mistään. Perheen pojat, Jukka ja Mikko, ovat leikkimässä Peter Pania, ja
leikkiinsä he ovat tarvinneet paidan aarrekartaksi ja kalvosinnapit aarteeksi.
Reijo suuttuu kovasti poikien touhuista, ja syyttää asiasta perheen kuopusta,
Leenaa. Tämä on nimittäin täyttänyt poikien päät tarinoilla Peter Panista.
Reijo päättää, että tämä saa olla Leenan viimeinen yö lastenhuoneessa, sitten
hänen on kasvettava aikuiseksi! Samoin Reijo päättää, että koira Nana ei enää
kelpaa lastenvahdiksi. Lopulta vanhemmat lähtevät juhliin jättäen lapsensa
nukkumaan. Leena nukahti onnessaan, sillä hän aavistaa, että Peter Pan voisi
tulla käymään heillä tänä yönä. Leenalla on nimittäin Peterin varjo.
Leena on aivan oikeassa Petrin suhteen. Heti, kun vanhemmat ovat
häipyneet näkyvistä, lastenhuoneen ikkunasta hyppii sisään Peter Pan
Helinä-keijun kera. Yhdessä he alkavat etsiä Peterin varjoa lastenhuoneesta.
Varjo löytyy vetolaatikosta. Peter yrittää ottaa varjoaan kiinni kauhealla
tohinalla, johon Leena herää. Leena ompelee varjon takaisin kiinni Peteriin.
Peter ehdottaa, että Leena tulisi tämän mukaan Mikä-Mikä-Maahan ja rupeaisi
siellä hänen äidikseen. Helinä kauhistuu tästä, ja vielä mustasukkaisemmaksi
hän tulee, kun Leena yrittää näyttää Peterille, mikä on pusu. Helinän
aiheuttamaan sekasortoon heräävät Jukka ja Mikkokin. Kaikki kolme Kultasten
lasta päättävät lähteä Mikä-Mikä-Maahan. Tuohon maahan pääsee vain lentämällä,
joten lapset tarvitsevat keijupölyä päästäkseen matkaan. Lopulta Peter, Leena,
Jukka, Mikko ja Helinä lentävät kohti toista tähteen suoraan aamuun.
Mikä-Mikä-Maassa joukko kohtaa heti Kapteeni Koukun, Peter Panin
verivihollisen. Kapteeni Koukulla on jostain syystä pakkomielle Peter Pania
kohtaan – poika täytyy saada pois kapteenin tieltä, ennen kuin perinteinen
merirosvoilu voi jatkua. Merirosvolaiva alkaa tulittaa lapsia pilven päälle.
Peter päättää jäädä houkutuslinnuksi, ja hän ohjeistaa Helinää viemään lapset
turvaan. Helinä ohjaakin lapset kadonneiden poikien kotia kohti, mutta hän saa
kadonneet pojat käännytettyä Leenaa vastaan. Onneksi mitään pahaa ei ehdi
tapahtua Leenalle. Peter karkottaa Helinän kuitenkin luotaan ikuisiksi ajoiksi
– tai ainakin viikoksi. Tämän jälkeen Jukka ja Mikko päättävät lähteä etsimään
intiaaneja kadonneiden poikien kanssa. Leena sen sijaan haluaa tutustua
merenneitoihin Peter Panin kanssa. Poikien joukkion ei tarvitse etsiä
intiaaneja kauan, sillä intiaanit löytävät ja vangitsevat heidät. Kadonneet pojat
odottavat intiaanien päästävän heidät vapaaksi, mutta päällikkö ei vapautakaan
heitä. Hänen tyttärensä Tiikerililja on nimittäin kidnapattu ja hän epäilee
poikien olevan syypäitä siihen.
Sillä välin Leena huomaa, etteivät merenneidot olekaan niin ystävällisiä, kuin mitä voisi luulla. Yhtäkkiä Merenneitolaguunin ohi soutaa Kapteeni Koukku Simon kanssa. He ovat vanginneet Tiikerililjan! Peter päättää lähteä pelastamaan intiaaniprinsessaa. Hurjan kaksinkamppailun jälkeen Tiikerililja pelastetaan. Intiaanikylässä vietetään iloiset juhlat intiaaniprinsessan pelastusoperaation onnistumisen tähden. Pojat pääsevät nyt tietenkin vapaiksi. Juhlissa Tiikerililja alkaa flirttailla Peterin kanssa, josta Leena tulee mustasukkaiseksi. Hän häipyy juhlista Peterin piilopaikkaan murjottamaan.
Toisaalla Kapteeni Koukku on selvinnyt tappiostaan, vaikka joutui
krokotiilinkin jahtaamaksi. Kapteeni Koukun apuri Simo on saanut vangituksi
Helinä-keijun. Koukku käyttää törkeästi hyväkseen Helinän mustasukkaisuutta
Leenaa kohtaan ja houkuttelee tämän kertomaan Peter Panin piilopaikan.
Myöhemmin piilopaikassa Leena muistuttaa Jukalle ja Mikolle, kuinka ihana koti
ja varsinkin äiti on. Pojille tulee kova koti-ikävä, ja he päättävät lähteä
kotiin. Peter Pan ei pidä ajatuksesta, mutta lapset ryntäävät silti ulos.
Ulkona heitä kuitenkin odottaa merirosvot, jotka vangitsevat lapset. Koukku
lähettää Peterille paketin mukamas Helinältä. Paketin sisällä on kuitenkin
pommi!
Helinä pakenee ja kerkeää varoittaa Peteriä pommista juuri ajoissa.
Peter kertoo Helinälle, että tämä on hänelle tärkein asia maailmassa. Peter ja
Helinä lähtevät sitten merirosvolaivalle pelastamaan poikia ja Leenaa. Laivalla
käydään hurja taistelu, jonka lopulta merirosvot häviävät. Rosvot pakenevat
soutuveneellä krokotiili perässään. Helinä vuoraa laivan keijupölyllä, jolloin
koko laiva nousee lentoon. Peter Pan ohjaa laivan Lontooseen, jonne he jättävät
Kultasen perheen lapset omaan kotiinsa. Lasten äiti ja isä saapuvat kotiin ja
ihmettelevät, miksi Leena nukkuu ikkunan alla. Leena kertoo ihmeellisestä
seikkailustaan ja sanoo olevansa nyt valmis kasvamaan aikuiseksi. Hän myös
näyttää, kuinka kuun edessä lentää Peterin laiva, jolloin epäuskoinen isä
muistaa nähneensä laivan joskus lapsuudessaan. Näihin tunnelmallisiin kuviin
elokuva loppuu.
Peter Pan on Disneyn 14 klassikko. Elokuva valmistui vuonna 1953. Se oli Disneyn studiolle hurja menestys taloudellisesti, itse asiassa se oli eniten (rahaa) tuottanut elokuva vuonna 1953. Tarina Peter Panista perustuu J. M. Barrien kehittelemään hahmoon. Vuonna 1904 Barrie julkaisi Peter Panista kertovan näytelmän ja sen suuren suosion myötä vuonna 1911 novellin. Kirjallisessa versiossa Peter ja Leena rakastuvat toisiinsa kunnolla, eikä tarinassa ole Helinä-keijua. Alkuperäistä dialogia elokuvassa ei ole ollenkaan – mutta ketä se haittaa? Disneyn version onkin sanottu olevan kaikista Peter Panin filmatisoinneista ja näytelmistä se, joka pysyy kirjalle vähiten uskollisena.
Walt Disney suunnitteli alun perin, että Peter Pan julkaistaisiin heti toisena klassikkona Lumikin jälkeen. Suunnitelmaa jouduttiin kuitenkin siirtämään, sillä Disney ei saanut oikeuksia tarinaan ennen vuotta 1939. Tällöin tarinan hahmoja alettiin suunnitella, mutta toinen maailmansota ja pakotukset propaganda-elokuvien tekoon tulivat tielle. Niin Peter Panin julkaisua jouduttiin siirtämään yli vuosikymmenellä eteenpäin. Peter Paniin, kuten moneen muuhunkin Disneyn elokuvaan, suunniteltiin kohtauksia, jotka eivät päässeet itse elokuvaan. Tällaisia poisjätettyjä kohtauksia olivat mm. Peter Panin syntytarina ja Nana-koiran tulo mukaan Mikä-Mikä-Maahan. Osa kohtauksista poistettiin niiden synkkyyden takia: alun perin Peterin piti kidnapata Leena mukaansa, Helinän piti kertoa Peterin piilopaikan sijainti omasta vapaasta tahdostaan ja lopussa Kapteeni Koukun oli suunniteltu kuolevan krokotiilin suihin. :(
Peter Pan on Disneyn elokuvista
kenties kaikista sovinistisin. Itse Peter Pan näyttää ottavan naiset
itsestäänselvyytenä ja flirttailee milloin kenenkin neidon kanssa. Helinä,
Leena, merenneidot ja Tiikerililja kokevat kaikki Peterin viehätysvoiman tehon.
Suurinta osaa näistä naisista kuvataan myös hyvin mustasukkaisiksi olennoiksi –
ihan kuin heidän elämäntarkoituksensa olisi vain päästä miehen kainaloon
elätettäväksi. Elokuvassa ihaillaan vielä suunnattomasti äitiä, ja vaikka asia
tuntuu ensisilmäyksellä mairittelevalta, voi senkin ajatella olevan vain
tällaisen konservatiivisen idean pönkittämistä. Kukaan naisista ei yritä
parantaa naisten asemaa, vaan he tyytyvät omaan perinteiseen asemaansa. Peter
Pania voisi kutsua myös rasistiseksi elokuvaksi, sillä intiaanit esitetään
siinä todellisina punanahkoina. Yleistyksiä intiaaneista tehdään rohkeasti, ja
nähdyksi tulevat heidän tarkat jäljitystaitonsa, piipun polttonsa ja
vihollisten päänahan leikkaaminen (tosin onneksi vain uhkailuna).
Peter Pan on vekkuli poika, joka ei tahdo kasvaa aikuiseksi. Edellisessä kappaleessa mainitsin jo hänen flirttailutaidoistaan – tosin luulen, että Peter ei flirttaille tarkoituksella. Peter Pan on Mikä-Mikä-Maahan karannut lapsi, enkä usko, että tuon ikäinen poika yrittäisi hurmata tyttöjä tosissaan. Eihän Peter edes tiedä, mikä suukko on. Tytöt ottavat hurmausyritykset paljon vakavammin kuin Peter, ja se on ihan ymmärrettävää, sillä tytöt kypsyvät poikia aikaisemmin (enkä nyt tarkoita ruoanlaittoa). Walt Disneyn mielestä Peter Pan oli kylmä hahmo, johon ei mielly helposti. Tässä olen Disneyn kanssa eri mieltä, sillä pohjimmiltaan Peter on hyvinkin samaistuttava poika lapsenmielisyydessään ja kepposteluhaluissaan. Ja kukapa sitä tahtoisi kasvaa aikuiseksi? :)
Peterin ohella tärkeitä elokuvan
henkilöitä ovat Kultasen perheen lapset Leena, Jukka ja Mikko. Sisaruksista
Leena on ehdottomasti huomionarvoisin. Leena on hyvin äitimäinen hahmo, joka
huolehtii kadonneista pojista. Ei ihme, että Peter valitsee alun perin Leenan
tulemaan äidikseen Mikä-Mikä-Maahan. Vaikka Leena huolehtii muista, on hänellä
omaakin persoonallisuutta, jota tuodaan ilmi tämän mustasukkaisuudessa ja
vastaan panemisessa. Jukka, perheen keskimmäinen lapsi, on hyvin viisas, ellei
peräti tieteellinen. Alun perin Jukan suunniteltiin jäävän Lontooseen muiden
lasten matkustaessa Mikä-Mikä-Maahan, koska hän oli liian ”vakava, käytännöllinen
ja tylsä”. Perheen kuopus, Mikko, on todella suloinen poikalapsi, joka ihailee
viisasta isoveljeään, mutta välillä vaikuttaa tätä kirjanoppinutta viisaammalta
omassa lapsekkuudessaan. Mikko on vielä nuori lapsi, joka kaipaa kovasti
äitiänsä.
Mikä-Mikä-Maan hahmoista
mainitsemisen arvoisia ovat Kapteeni Koukku, Simo ja Helinä-keiju. Helinä ei
osaa elokuvassa puhua, hän vain helisee. Helinä on Peterin uskollinen kumppani
ja hän näyttäisi olevan auttamattomasti ihastunut Peteriin. Helinällä on vielä
enemmän temperamenttia kuin Leenalla ja joissain kohtauksissa Helinä on hyvin
lähellä hyvän ja pahan rajaa (mm. halutessaan pahaa Leenalle). Kapteeni Koukku
on elokuvan pääpahis ja todella onnistunut sellainen. Koukun hahmo on
huvittava, mutta osaa hän välillä olla kiero ja ilkeäkin. Koukku on pahis, joka
on mielestäni yksi parhaista Disney-pahiksista, ja jota lasten ei tarvitse
pelätä. Kapteeni Koukku tulee humoristisemmaksi hahmoksi, kun hänen ympärillään
hyörii koko ajan apulainen Simo. Koukun ”Simo”-huudot ovat jääneet lapsuudesta
mieleeni ja jaksavat yhä naurattaa. Tärkeä ja hauska hahmo on myös krokotiili,
joka on Peter Panin ohella Koukun perivihollinen. Sen sijaan että haluaisi
tuhota tikittävän krokotiilin, Koukku pelkää tätä kuollakseen ja haluaa olla
tämän luota niin kaukana kuin mahdollista.
Peter Panin lauluista osa on
hauskoja ja osa taas todella kauniita, peräti herkkiä. Elokuvan aloittaa laulu Tuo tähti ihmeellinen, joka soi
alkutekstien aikana. Laulu on alun perin sävelletty elokuvaan Liisa Ihmemaassa, mutta se löysi tiensä
tähän elokuvaan uusien sanojen kanssa. Toinen laulu Peter Panissa on Kauas pois, jonka kuoro lurauttaa lasten
suunnatessa matkaansa kohti Mikä-Mikä-Maata. Kolmas laulu on Merirosvoksi syntynyt oon, jota
merirosvot laulavat laivassaan, ilmeisesti omaksi viihdytyksekseen. Neljäs
laulu on Seuraan johtajaamme, joka
lauletaan, kun kadonneet pojat, Jukka ja Mikko lähtevät intiaanijahtiin. Viides
laulu lauletaan intiaanikylässä juhlamenojen aikana. Miks’ hän on punainen? kertoo sen, miksi intiaanit ovat punaisia ja
miksi he sanovat hau ja ugh. Kuudes laulu on Äitini mun, jonka Leena laulaa pojille iltalauluna. Seitsemäs laulu
on nimetty Suomessa Merirosvoksi syntynyt oon (reprise):ksi, vaikka siinä on ihan erilainen melodia kuin elokuvan
kolmannessa kappaleessa. Laulu lauletaan Koukun merirosvolaivalla, kun lapset
on kidnapattu. Elokuvan lopussa soi taas Kauas
pois lyhennettynä versiona. Näin Peter Pan saa hyvin disneymäisen
musiikkipäätöksen.
Peter Pan -elokuvalle on tehty
jatko-osa Paluu Mikä-Mikä-Maahan,
joka kertoo Leenan tyttären matkasta tuohon maailmaan. Elokuvaan liittyvät myös
Helinä-keijusta tehdyt useat elokuvat, joissa kerrotaan puhumaan oppineesta
Helinästä ja muista keijuista. Peter Pan oli Michael Jacksonin lempielokuva ja
tämän takia hänen (eräs) kotinsa sai nimen Neverland Ranch. Michael Jackson ei
ole ollut ihan väärässä mieltymyksessään, sillä Peter Pan on todella hyvä
elokuva, jossa on menoa ja meininkiä, mutta myös lempeämpiä kohtauksia. Elokuvaa
voi myös huoletta suositella perheen pienimmille katsottavaksi.
”Mitä minä näenkään,
sehän on Pan! Hänellä on mukanaan epämääräisiä kakaroita.”
- Kapteeni Koukku
- Kapteeni Koukku
15.4.2013
Teitä katsoa on ihan hassua!
Jalo kertoo koiranpennuille ihmeellisestä nuoruudestaan. Tosin Pepiä ja Boltia kiinnostaa enemmän vinkuporkkana.
(Kuvassa koiria elokuvista Kaunotar ja Kulkuri, Bolt, 101 dalmatialaista ja Topi ja Tessu.)
3.4.2013
Liisa Ihmemaassa - elokuva-arvostelu
HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna
tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Liisa istuu puussa ja on kuuntelevinaan, kuinka hänen isosiskonsa lukee
hänelle oppikirjaa historiasta. Oikeasti Liisa haaveilee omasta
mielikuvitusmaailmastaan, jossa eläimet ja kukat osaisivat puhua. Yhtäkkiä
Liisa huomaa, kuinka hänen ohitseen juoksee kani, jolla on vaatteet päällä ja
kova kiire jonnekin. Liisa lähtee seuraamaan herra Kania kaninkoloon, mutta
kolo pudottaakin Liisan maan uumeniin.
Liisa putoaa ja putoaa kunnes saapuu huoneeseen, jonka toisessa päässä
on hyvin pieni ovi. Ovennuppi neuvoo Liisaa, että hänen kannattaa juoda
pöydällä olevaa juomaa, jotta hän mahtuisi ovesta sisään. Liisa toimii käskyn
mukaan, ja kutistuu sopivan kokoiseksi, mutta huomaa oven olevan lukossa. Hän
ei saa avainta korkealta pöydältä, ellei syö keksiä, joka saa hänet kasvamaan.
Kasvettuaan jättiläiseksi Liisa alkaa kuitenkin itkeä holtittomasti, jolloin
koko huone täyttyy kyynelistä. Liisa juo taas kutistusjuomaa, ja hän putoaa
pienenä pulloon. Ovennuppi nielee kaikki Liisan kyyneleet, jolloin Liisa pääsee
pullon sisällä oven toiselle puolelle.
Oven toisella puolella Liisa tapaa aluksi dodon, joka neuvoo muille
eläimille, miten he saavat itsensä kuiviksi. Rantaan päästyään Liisa kohtaa
Tittelityyn ja Tittelitomin. Nämä kaksoset alkavat kertoa Liisalla tarinaa
uteliaista ostereista. Tarinan opetus on, ettei kannata olla utelias. Liisa on
kuitenkin utelias – hän haluaa selvittää, mihin herra Kanilla on niin kiire.
Liisa harhauttaa Tittelityyn ja Tittelitomin, ja saapuu seuraavaksi Kanin
talolle. Pekka Kani määrää Liisaa tuomaan hänelle talostaan hanskat, sillä
Kanilla on kova kiire. Liisa lähtee etsimään hanskoja, ja etsintämatkallaan syö
pikkuleipää. Samassa hän kasvaa taas jättiläiseksi. Pekka Kani luulee
jättimäistä Liisaa hirviöksi, ja kutsuu ystäviään häätämään Liisan talosta.
Itse herra Kanin täytyy jatkaa matkaa, sillä niin kova kiire hänellä on. Liisa
syö porkkanaa, jonka avulla hän kutistuu ruohonjuuritasolle.
Liisa jatkaa herra Kanin seuraamista, mutta yhtäkkiä hän kuulee puhetta
jostain läheltään. Kukathan ne häntä ihmettelevät. Aluksi niin ystävälliset
kukat ajavat Liisan kuitenkin lopulta pois luotaan, koska luulevat tätä
rikkaruohoksi. Kukkien luota Liisa ajautuu itämaisen oloisen toukan luokse,
joka polttelee vesipiippua. Toukka kehittyy perhoseksi ja neuvoo Liisalle, että
toinen puoli herkkusienestä saa tytön kasvamaan isoksi ja toinen pieneksi. Neuvon
avulla Liisa palauttaa itsensä oikean kokoiseksi. Sitten hän ottaa sienenpalat
taskuunsa mukaan varmuuden varalta.
Liisa jatkaa etsintöjään Pekka Kanin löytämiseksi. Nyt hänen eteensä
ilmestyy Veijarikissa, joka neuvoo Liisan Hullun hatuntekijän luokse. Hullu
hatuntekijä on pitämässä teekutsuja Jänön ja hiiren kanssa. Liisa liittyy
kolmikon ihmeellisiin syntymättömyyspäiväjuhliin. Yhtäkkiä herra Kani pöllähtää
paikalle kuin tyhjästä. Hänellä on taas kovin kiire. Hullu hatuntekijä katsoo
Kanin taskukelloa ja huomaa, että kello käy kaksi vuotta myöhässä. Ei ihmekään,
että Kanilla on kiire! Hullu hatuntekijä yrittää korjata kellon oikeaan aikaan,
mutta onnistuu vain rikkomaan kellon lopullisesti. Pekka Kani jatkaa
surullisena matkaansa, ja Liisa jättää nyreissään teekutsut.
Nyt Liisa on saanut tarpeekseen kaikista hulluuksista. Hän haluaisi
vain kovasti päästä kotiin iltapäiväteelle! Tyttö on kuitenkin aivan yksin
eksyneenä tähän Ihmemaailmaan, ja hän alkaa itkeä lohduttomasti. Silloin
Veijarikissa ilmestyy paikalle. Kissa tietää, että Herttakuningatar osaa neuvoa
Liisan takaisin kotiin. Niinpä kissa neuvoo Liisan Herttakuningattaren
puutarhaan. Puutarhassa Liisa tapaa kortteja, jotka maalaavat valkoisia ruusuja
punaisiksi. Pian Liisa törmää myös Herttakuningattareen, jonka hullu ja julma
luonne paljastuu tytölle nopeasti. Samalla selviää, mihin herra Kanilla oli
niin kova kiire – Kani on töissä kuningattaren hovissa. Kuningatar haluaa
pelata Liisan kanssa krokettia, eikä Liisan auta muu kuin suostua, ellei hän
halua menettää kaulaansa. Pelin aikana paikalle ilmestyy kuitenkin
Veijarikissa, joka saa kuningattaren hermoromahduksen partaalle. Syy
langetetaan Liisan niskoille, ja niin Liisa joutuu oikeuden eteen.
Oikeudessa tähtitodistajina toimivat Hullun hatuntekijän teekutsuilla
olleet henkilöt. Oikeuden tulos näyttää siis Liisan kannalta huonolta. Silloin
Liisa muistaa taskuissaan olevat herkkusienen palaset, jotka hän nielaisee nopeasti.
Näin Liisa kasvaa jättiläisen kokoiseksi, ja alkaa sättiä Herttakuningatarta
tämän järjettömästä käytöksestä. Liisan ei olisi kuitenkaan kannattanut syödä
molempia sienen palasia, sillä pian Liisa on kutistunut taas oman itsensä
kokoiseksi. Kuningatar lyö tuomion lukkoon: ”Pää poikki!” Liisa lähtee
juoksemaan kauhuissaan karkuun koko Ihmemaan asujaimisto kannoillaan. Liisa
juoksee ja juoksee ja juoksee, mutta kuningatar vain saavuttaa häntä… Kunnes
Liisa herää yhtäkkiä niityltä Mirri sylissään. Hän onkin nähnyt koko ajan unta!
Ja näin Liisa pääsi kotiinsa juuri sopivasti iltapäiväteen aikaan.
Liisa Ihmemaassa perustuu Lewis
Carrollin kahteen kirjaan: Liisan
seikkailut ihmemaassa (1865) ja Liisan
seikkailut peilimaailmassa (1871). Nämä nonsense-kirjat on suunnattu
lapsille, ja niissä leikitellään niin kielellä kuin logiikallakin. Disneyn
elokuva perustuu suurimmaksi osaksi kirjaan Liisan
seikkailut ihmemaassa. Peilimaailman seikkailuista mukaan on otettu
Tittelitom ja Tittelityy sekä erään laulun sanat. Kirjassa tapahtuu paljon
enemmän asioita, mitä elokuvaan on otettu mukaan. Silti Disney sai ujutettua
oman lisäyksensä tarinaan, nimittäin puhuvan ovennupin. Kirjassa ovennuppi on
ihan tavallinen.
Walt Disney oli aivan ihastunut
Lewis Carrollin tarinaan Liisasta. Ilmeisesti tarina oli tuttu Waltille jo
hänen lapsuudestaan asti. Walt Disney aloitti projektin Liisan kanssa monesti
mm. näyttelijöiden kanssa, mutta hylkäsi aina idean. Lopulta vuonna 1946 Disney
aloitti projektin päättäen animoida koko elokuvan. Viisi vuotta myöhemmin
(1951) elokuva valmistui tehden siitä klassikon numero 13. Ilmestymisensä
aikaan elokuva ei menestynyt. Waltin mukaan epäonnistuminen johtui siitä, ettei
Liisa ollut sydämellinen; hän ei ollut niin lempeä kuin vaikkapa Tuhkimo.
1960-luvulla elokuvasta tuli kulttifilmi Fantasian
ja The Three Caballeros-elokuvan
ohella lukiolaisten (college) keskuudessa. Elokuvat yhdistettiin
huumekulttuuriin. Disney ei tietenkään tykännyt tästä yhdistelmästä, ja vei
oppilaitoksilta Liisat pois. 1974 Liisa Ihmemaassa vietiin uudestaan
teatterilevitykseen, jolloin se menestyi paremmin kuin vuonna 1951.
Ihmemaan Liisa animoitiin näyttelijöiden
avustuksella. Oikeat ihmiset näyttelivät siis jälleen kerran kaikki kohtaukset
itse, jotka sitten animoitiin. Piirrosjälki on Liisassa hyvin perus-disneymäistä
sivuhahmojen pottunenineen ja suurine silmineen. Liisan ja hänen siskonsa
suhteen on pyritty vielä realistisuuteen, mutta varsinkin Liisa on jo hyvin
kaukana Lumikin realistisuudesta. Liisan kissa Mirri taas näyttää ihan Pinocchion Figarolta, joskin on vain erivärinen.
Poikkeavaa edellisiin Disneyn klassikoihin verrattuna elokuvassa on se, että hahmojen
ääninäyttelijät esitellään tekstien aikana yhdessä heidän esittämänsä hahmon nimen
kanssa. Tämä ”perinne” jäi kuitenkin unholaan Viidakkokirjaan asti.
Liisa Ihmemaa -elokuva sisältää
enemmän lauluja kuin yksikään toinen Disney-elokuva. Elokuvaa varten sävellettiin
yli 30 laulua, jotka kaikki eivät kuitenkaan päässeet lopulliseen elokuvaan.
Osa lauluista on kylläkin todella lyhyitä, parin sekunnin mittaisia, joten
laulunumeroiden suurta määrää ei helposti tajua. Elokuvan aloittaa nimikkolaulu
Liisa Ihmemaassa, joka soi
alkutekstien ajan. Sama laulu soi myös (perinteisesti) elokuvan lopussa. Toinen
laulu on Haavemaailmassain, jonka
Liisa laulaa vielä oikeassa maailmassa kuvitellessaan ihmeellistä maailmaa. Tämän
laulun tilalla oli alun perin laulu Beyond
the Laughing Sky, joka kuitenkin hylättiin. Laulu käytettiin kuitenkin
uudelleen Disneyn seuraavassa elokuvassa Peter
Panissa, jossa siihen vaihdettiin sanat ja laulusta tuli Tuo tähti ihmeellinen. Liisa Ihmemaa
-elokuvan kolmas laulu lauletaan heti toisen laulun loputtua. Myöhästyn -nimistä laulua laulaa herra
Kani, jolla on kova kiire jonnekin. Neljäs laulu on Vaalikilpajuoksu, jota dodo laulaa Ihmemaan puolella. Samaista
laulua lauletaan lyhyesti vielä ihan elokuvan loppupuolella. Viides laulu on
lyhyt Kuinka te voitte?, jonka
Tittelityy ja Titteitom laulavat Liisan tavatessaan. Samat heput laulavat myös
laulun Mursu ja nikkari eli tarinauteliaista ostereista. Laulullaan he kertovat Liisalle mielenkiintoisen
tarinan. Tittelityy ja Tittelitom laulavat vielä Vanhasta Viljamista, kun Liisa lähtee vaivihkaa jatkamaan
seikkailuitaan. Kahdeksas laulu on Hirviön savustus, jonka dodo laulaa Pekka Kanin talolla. Seuraava laulu onkin Iltapäivä kultainen, jonka Liisa laulaa
kukkien kanssa. Kukkien jälkeen kaukaisuudesta alkaa kuulua laulu A-E-I-O-U, jota toukka laulelee
savupilviä puhallellessaan. Seuraavan, Veijarikissanlaulun, laulaa Veijarikissa omassa henkilökohtaisessa olemuksessaan.
Kahdestoista laulu on Syntymättömyyspäivä,
jota lauletaan Hullun hatuntekijän teekutsuilla. Kolmannentoista laulun laulaa
taas Liisa, kun häntä alkaa harmittaa. Hyvä neuvo saa melkein katsojankin herkistymään. Neljästoista laulu on Ruusuja maalataan, jonka aikana
maalataan ruusuja. Liisa Ihmemaassa -elokuvan laulut ovat mielestäni
aliarvostettuja, mutta se johtuu varmaan juuri niiden lyhyydestä. Lauluissa on
hauskat sanat ja päähän soimaan jäävä melodia. Liisa Ihmemaassa oli ehdolla
saamaan Oscarin parhaasta musiikista, mutta ei voittanut.
Liisa Ihmemaassa -elokuvan hahmot
ovat hyviä, ja osa naurattavia. Itse asiassa voikin sanoa, että koko elokuva on
tehty vain huvitusmielessä. Siinä ei ole samanlaista sanomaa kuin joissain
Disneyn elokuvissa, eikä se saa katsojaa herkistymään. Jo Walt itse totesi,
ettei Liisa ollut sydämellinen, kuten edellä jo mainitsin. Jollain tasolla Walt
oli tässä oikeassa, sillä Liisaan on todella vaikea samaistua. Luonteeltaan
tyttö on todella utelias ja jopa sairaalloisen kiinnostunut siitä, mihin herra
Kanilla on niin kova kiire. Liisalle on ilmiselvästi tuputettu käytöstapojen
tärkeyttä kotona, ja välillä hänen ainainen niiailunsa ja anteeksi pyytelynsä
saa katsojan ärtymään. Lisäksi on ärsyttävää, kuinka helposti Liisa suuttuu tai
rupeaa itkemään ihan pikkuisistakin asioista. Tästä huomaa, että Liisa on
todellakin vielä lapsi, ei aikuinen. Ihmeelliset Ihmemaan hahmot ja tapahtumat
saavat tämän perienglantilaisen tytön välillä todella suunniltaan. Siinä
mielessä Liisa on huono henkilö Ihmemaan vierailijaksi – hän ei osaa heittäytyä
lapsenmieliseksi kujeilijaksi. Toisaalta taas juuri tämä suuri kontrasti tuo
elokuvaan lisää huvittavuutta. JUONIPALJASTUKSIA KAHDESSA SEURAAVASSA LAUSEESSA:
Liisan puolesta puhuu se, että koko elokuva onkin vain pahaa unta, jota tyttö
on nähnyt. Tämä kertoo siitä, että Liisalla on todella rikas mielikuvitus ja
hän kenties haluaa kovasti hypätä pois arkielämän asettamista rajoista.
Jos Liisa on hieman tylsä ja
yksioikoinen hahmo, ovat elokuvan sivuhahmot kaikkea muuta kuin tylsiä!
Ihmemaan hullut asukit saavat katsojan itkemään naurunkyyneleitä. Heidän
touhunsa menevät niin yli ymmärryksen, että heikompaa alkaa hirvittää. Veijarikissa
on kenties hahmoista se kaikkein tunnetuin. Hän jopa myöntää olevansa hullu.
Hullun hatuntekijän teekutsut ovat todella mielenkiintoiset, ja
syntymättömyyspäivälaulu on vallan mainio! Juhlista saa oivan tekosyyn
karkinsyömiseen 364 päivänä vuodesta. Elokuvan ”pahis”, Herttakuningatar, on
yksi parhaimpia pahiksia Disneyn historiasta. Kuningattaren mielihalu päiden
katkomiseen on mielestäni todella huvittavaa. Myös Herttakuningattaren habitus
sisustusmausta puhumattakaan on hauska. Herra Pekka Kani on kenties järkevin
Ihmemaan asukeista, tosin lopussa paljastuu hänenkin pöljyytensä. Liisan
isosiskon paljastuminen siskoksi oli minulle järkytys tätä tekstiä laatiessani.
Olin aina ajatellut, että Liisalle historiankirjaa lukee hänen äitinsä. Äidin
muuttuminen siskoksi toi hieman erilaisen näkökulman elokuvan ensiminuutteihin.
Voisi sanoa, että Liisa Ihmemaassa
on luonteeltaan farssimainen. Mielestäni elokuvasta ei voi sanoa, että se olisi
nonsensea, joten Disneyn klassikko 13 on farssi. Ymmärrän, ettei elokuvassa
esiintyvä huumori vetoa kaikkien makuun, mutta minuun se tehoaa. Ja vaikka
kirjoitin edellä Liisan kuvauksessa lähinnä negatiivisia seikkoja, on hahmo
minusta hyvä ja jotain sydämellisyyttä hänestäkin löytyy. Suosittelen elokuvaa
kaikille, jotka haluavat viettää hauskan hetken älyttömyyksien seurassa.
”Ai niin ja muuten,
jos sinua todella kiinnostaa, hän meni tuosta.”
”Kuka meni?”
”Pekka Kani.”
”Meni tästä?”
”Meni mihin?”
”Meni tuosta.”
”Kuka meni?”
”Pekka Kani.”
”Mikä kani?”
”Kuka meni?”
”Pekka Kani.”
”Meni tästä?”
”Meni mihin?”
”Meni tuosta.”
”Kuka meni?”
”Pekka Kani.”
”Mikä kani?”
"Mutta etkös sinä juuri sanonut... siis voi ei."
"Osaatkos seistä päälläsi?"
- Veijarikissa ja Liisa
- Veijarikissa ja Liisa