HUOM! Arvostelun alussa olen kertonut elokuvan juonen kursivoituna tekstinä. Jos et halua tietää juonipaljastuksia tai loppuhuipennusta,
skippaa kursivoitu kohta ja mene suoraan "normaaliin" tekstiin.
Lukemisen iloa! :)
Salama
McQueen jatkaa kilpa-uraansa Piston Cupin osakilpailuissa, ja hän nauttii
kilpailuista kisatovereidensa kanssa. Ajoradalle ilmestyy eräänä päivänä uuden
sukupolven kilpa-auto Jackson Myrsky, joka on paljon tehokkaampi kuin vanhat
kilpa-autot. Myrsky voittaa ensimmäisen kisan, johon osallistuu, ja hänen
myötänsä vanhoja kilpa-autoja aletaan pikku hiljaa korvata moderneilla
autoilla. Kauden viimeisessä kisassa Salama huomaa olevansa ainoa vanhaa
sukupolvea edustava auto. Hän päättää voittaa hinnalla millä hyvänsä, ja
laittaa itsestään kaikki tehot päälle – kunnes auton kierrokset alkavat pyöriä
liian kovaa, jonka seurauksensa Salama menettää hallinnan ja ajaa pahan kolarin
satuttaen itsensä pahasti.
Salama
korjataan, mutta hän sulkeutuu lannistuneena ja masentunteena Syylari Cityyn
vanhan valmentajansa Docin talliin. Tiedotusvälineet pohtivat, aikooko Salama
jatkaa kilpailu-uraansa vai jääkö hän onnettomuuden seurauksena pois
kilparadoilta. Salama haluaa jatkaa uraansa, hän ei ole valmis jäämään vielä
eläkkeelle. Niinpä Sallin valettua punaiseen autoon uskoa kaksi viikkoa ennen
uuden Piston Cup –kauden alkamista Salama päättää lähteä harjoittelemaan.
Salamalle selviää, että hänen sponsorinsa Rusty ja Dusty ovat myyneet Ruoste
pois –yhtiön roiskeläppäfirmalle, jonka omistaja Sterling on rakentanut
modernin Ruoste pois –kisakeskuksen. Kisakeskuksessa Salama pääsisi treenaamaan
modernien autojen tapaan ajomatolla, tuulitunnelissa ja
virtuaalitodellisuudessa. Salama matkustaa harjoituskeskukseen, ja saa siellä
päälleen elektronisen puvun, joka seuraa Salaman elintoimintoja ja nopeutta
hänen ajaessaan. Hänen valmentajakseen rupeaa Cruz Ramirez, joka pitää Salamaa
senioriprojektinaan. Ramirezin rauhalliset harjoitusmetodit eivät ole Salaman
mieleen, vaan hän haluaa päästä kokeilemaan ajosimulaattoria. Lopulta
vänkäämällä vängättyään Salama pääsee simulaattoriin, mutta ei osaa ajaa sillä,
ja tulee romuttaneeksi koko koneen. Ajosimulaattorin tuhoamisen myötä Salaman
uusi sponsori Sterling on sitä mieltä, että Salaman ura on ohitse, ja hänen
tulisi alkaa mainostaa Sterlingin valmistamia Salama-oheistuotteita. Salama ei
tähän kuitenkaan suostu, vaan sanoo, että vanhoilla tutuilla treenikonsteilla
hänestä tulee varmasti kisakuntoinen. Niin Salama ja Sterling lyövät vetoa:
Salama saa osallistua ensimmäiseen Piston Cupin osakilpailuun, ja jos hän
voittaa sen, hän saa itse päättää, milloin lopettaa kilpa-ajajan uransa. Jos
Salama taas häviää kisan, lopettaa hän kilpailemisen ja rupeaa Sterlingin
mainoskasvoksi.
Salama
lähtee harjoittelemaan kilpailua varten Lieskalahden rantaradalle. Hänen
mukaansa Sterling lähettää Cruz Ramirezin, koska jonkun pitää pitää Salamaa
silmällä. Ramirez yrittää mitata Salaman nopeutta Salaman elektronisen puvun
avulla, mutta nopeuden lukemisesta ei tule mitään, koska Ramirezin lähettimessä
on liian lyhyt kantama. Lukemien saamiseksi Ramirezin pitäisi siis ajaa koko
ajan Salaman vieressä, mutta Ramirez ei ole koskaan ajanut hiekalla, eikä hän
pysy ollenkaan ajoradallaan. Niin Salama joutuu opettamaan valmentajalleen,
miten rannalla ajetaan, ja tässä meneekin sitten koko päivä. Seuraavana päivänä
Salama päättää lähteä treenaamaan Thunder Hollow’n soraradalle, jossa
järjestetään kilpailu. Salama ja Cruz Ramirez ilmoittautuvat kilpailuun mukaan,
mutta vasta kentällä ollessaan huomaavat kyseessä olevan monsteriautokilpailun,
jossa pisimpään ehjänä pysynyt auto voittaa. Kuin ihmeen kautta Salama ja
Ramirez selviävät hengissä kahjokahdeksikosta, jossa Salaman on pitänyt pitää
koko ajan huolta siitä, ettei Ramirez murskaudu. Niinpä Salama valittaa, ettei
hän pysty treenaamaan, koska hänen pitää pitää huolta valmentajastaan. Cruz Ramirez
loukkaantuu tästä, ja päättää palata harjoituskeskukseen.
Televisio-ohjelmat
ennustavat Salaman voittomahdollisuuden Piston Cupissa olevan 1,2%, ja tästä
ahdistuneena Salama soittaa Martille Syylari Cityyn. Martti valaa Salamaan
uskoa, ja huomaamattaan neuvoo tätä ottamaan yhteyttä Doc Hudsonin vanhaan
valmentajaan, Smokeyyn. Salama päättää lähteä etsimään Smokeytä Thomasvillestä,
mutta ensin hän hakee taustajoukoikseen Cruz Ramirezin, jolta pyytää anteeksi.
Yhdessä he ajavat Thomasvilleen, josta he löytävät Smokeyn ja kolme Docin
vanhaa kilpailutoveria. Yhdessä Docia muisteltuaan Smokey alkaa treenata
Salamaa, ja harjoitusvastustajaksi Salamalle rupeaa Cruz Ramirez. Smokey
opettaa Salamaa ajattelemaan toisin, sillä nopeudella Salama ei voi voittaa
uusia kilpa-autoja, vaan fiksuudellaan. Yhdessä treenatessaan niin Salama kuin
Ramirezkin kehittyvät kilpa-autoina valtavasti.
Lopulta
koittaa Piston Cupin ensimmäinen päivä. Salama saapuu Floridan kilparadalle
valmiina voittamaan kisan. Hänen mieltänsä kuitenkin vaivaa se, että Cruz
Ramirez voitti hänet heidän viimeisessä harjoituskisassaan. Myös Smokeyn sanat
kaikuvat hänen päässään: vaikka kilpa-ajaminen oli Docille kaikki kaikessa,
tuli valmentamisesta kuitenkin hänen elämänsä suola. Kisan tauolle laittavan
kolarin aikana Salama menee varikolle, jossa suostuttelee Sterlingin
kauhistukseksi valmentajansa Cruz Ramirezin ajamaan kisassa hänen puolestaan!
Kilpuri vaihtuu ja myös valmentaja vaihtuu, sillä Salama alkaa antaa neuvoja
Cruzille hänen ajonsa aikana. Salaman neuvojen avulla Cruz Ramirez voittaa
lopulta kilpailun ällistyneen Myrskyn nenän edestä! Koska Salama kuitenkin ajoi
kisan alkuosuuden, voittaa hän vedon Sterlingin kanssa eikä joudu
mainostajaksi. Kilpa-autouransa Salama päättää kuitenkin lopettaa tähän, sillä hän
ryhtyy uuden kilpa-auton, Cruz Ramirezin valmentajaksi. Dinoco-yhtiö taasen
ostaa Ruoste pois –yhtiön Sterlingiltä, ja näin Salama ja Ramirez siirtyvät
Dinocon talliin. Lopullisen erotuksen kilpailijana olemiseen Salama tekee
maalauttamalla itsensä uudelleen siniseksi. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Autot
3 on jatkoa vuonna 2006 ilmestyneelle Autot-
ja vuonna 2011 ilmestyneelle Autot 2
–elokuville. Kolmannen osan kehittely alkoi samantien, kun Autot 2 oli ilmestynyt, ja sen tuotanto alkoi vuonna 2014. Autot 3 sai ensi-iltansa vuonna 2017,
samaisena vuonna kuin seuraavakin Pixarin elokuva, Coco. Autot 3 menestyi
mainiosti lippuluukuilla, ja sai tuotantoonsa kuluneet rahat kaksinkertaisena
takaisin. Kriitikoiden silmissä elokuva ei kuitenkaan ollut niin onnistunut
kuin monet muut Pixarin elokuvat, eikä elokuva esimerkiksi saanut yhtään
Oscar-ehdokkuutta.
Autot
3 palaa samoihin tunnelmiin ja teemoihin, mitä näimme jo ensimmäisessä
Autot-elokuvassa.
Autot 2 –elokuvan agenttiseikkailuihin ei viitata elokuvassa
oikeastaan milläänlailla. Palaamme kilparadoille, jossa asetelmat ovat
muuttuneet ykköselokuvasta. Ensimmäisessä
Autot-elokuvassa
Salama McQueen oli kisaradoilla tulokas, joka peittosi kaikki kokeneemmat
autot. Nyt Piston Cupiin kilpailemaan saapuu uusia kilpa-autoja, jotka
syrjäyttävät ”vanhan” Salaman kilpailun kunkkuna. Roolien vaihdos tuo elokuvaan
aivan uuden näkökulman. Ykköselokuvasta mukaan kolmoseen on päässyt Jasu
Juntti, joka toimii tätä nykyä television urheiluohjelman juontajana. Jasun
ilkeily Salamaa kohtaan jatkuu tässäkin elokuvassa. Ykköselokuvasta mukaan on
päässyt myös Doc Hudson, Salaman valmentaja, joka ei esiintynyt
Autot 2:ssa Docin ääninäyttelijän Paul
Newmanin menehdyttyä. Elokuvasarjassakin Doc Hudson on kuollut, mutta hahmo
nähdään elokuvassa Salaman muistoissa. Hahmolla on säilynyt alkuperäisversiossa
sama ääninäyttelijä, sillä Docin repliikit on otettu
Autot-elokuvaa varten tehdyistä nauhoituksista, esim. poistetuista
kohtauksista ja elokuvan peliä varten tehdyistä ääniraidoista. Doc Hudsonia
muistellaan ja kunnioitetaan mielestäni välillä vähän liiankin paljon, vaikka
toisaalta nostalgiset muistot ovat ihania erityisesti Docin vanhojen rallikavereiden
silmin nähtyinä. Docista paljastuu myös uusia puolia, ja näin hahmo saa lisää
luonteenpiirteitä, vaikkei hahmo itsessään seikkaile tarinassa enää mukana.
Pääosaan Autot 3:ssa palaa Salama McQueen, joka oli tähti elokuvan
ykkösosassakin. Autot 2:n pääosassa
hääräili Martti, joka saa kolmannessa elokuvassa yllättävän pienen sivuroolin.
Martin hauska olemus ei pääse ruudulle suurimmassa osassa elokuvan minuuteista,
mikä osaltaan lisää kovasti elokuvan vakavuutta. Elokuvassa Salamasta on tullut
vanha kilpa-auto, jonka tekniikka ei enää vastaa nykypäivän standardeja. Niinpä
Salama kokee häviön tuskaa kisa toisensa jälkeen, mikä on McQueenille paha pala
purtavaksi: onhan hän tottunut voittamaan. Koko elokuvan ajan pohditaan,
aikooko Salama jatkaa kilpa-uraansa vai jääkö hän eläkkeelle muiden
kaltaistensa ”vanhojen” autojen tavoin. Kyseessä on siis Salaman kohdalla
vanhasta tutusta ihanasta kilpailusta luopumisen tuska, jonka Salama tietää
odottavan häntä jonakin päivänä, mutta hän ei haluaisi päästää elämäntavastaan vielä
irti. Uusi mahdollinen elämänvaihe jännittää ja muutos siihen tuntuu kurjalta.
Salaman hahmo kasvaa hyvin paljon elokuvan aikana, ja hänen kehitystään on
kiehtova seurata. Vanhoista hahmoista näemme elokuvan aikana Salaman, Martin ja
Doc Hudsonin ohella myös Salaman tyttöystävän Sallin sekä muut Syylari Cityn
asukkaat, kuljetusrekka Maken, Salaman vanhat sponsorit Rustyn ja Dustyn, Tex
Dinocon ja Kunkun.
Uusista hahmoista suurimman roolin
saa Cruz Ramirez, joka alkaa valmentaa Salamaa uudessa Ruoste pois
–kisakeskuksessa modernein menetelmin. Vanhat ajomenetelmät ovat tälle
moderniin kehitykseen luottavalle valmentajalle outoja, ja niinpä valmentaja
joutuukin valmennettavansa opetukseen. Salama opettaa Ramirezia, jotta tämä
osaisi valmentaa Salamaa paremmin. Cruz Ramirezin haaveena on ollut päästä
kilpa-autoksi, mutta hän ei ole uskaltanut toteuttaa unelmaansa, vaan on
päättänyt ryhtyä valmentajaksi. Unelmansa toteutumista Cruz pitää mahdottomana,
mutta ehkä pyrkimällä aktiivisesti päämääräänsä kohti sen toteuttaminen voisi
olla mahdollista... Cruz Ramirez on positiivinen, sosiaalinen ja tyttöenergiaa
pursuava auto. Ramirezin työnantajana toimii Sterling, joka on myös Salaman
uusi sponsori. Sterling uskoo vain tilastoihin ja numeroihin, ja hän pitää
tuloksellisuutta inhimillisyyttä tärkeämpänä. Sterling on suuri Salama McQueen
–fani, ja hän on tehnyt kilpa-autosta tämän kuvin varusteltuja roiskeläppiä,
tarroja ynnä muuta vastaavaa oheismateriaalia. Oheismateriaalin runsaus ja sen
suunnittelu rahastamiseen tuodaan esille elokuvassa negatiivisessa valossa.
Tällä elokuva siis nauraa myös itse itselleen, sillä
Autot-elokuvasarja on varmasti yksi Disneyn suosituimmista
oheismateriaali-elokuvista. Sterlingin ja Cruz Ramirezin ohella uusina hahmoina
elokuvassa nähdään uusi kilpa-auto Jackson Myrsky (joka on hyvin samanlainen
luonteeltaan kuin Jasu Juntti), Doc Hudsonin vanha valmentaja Smokey ja
monsterirataa dominoiva Neiti Fritteri.
Autot
3 tuo ruutuihimme toinen toistaan hienompia tapahtumapaikkoja. Uudet
autokilpailuradat tai Ruoste pois –kisakeskus eivät ehkä sitä parasta
silmänruokaa ole, mutta voi pojat, miten hienoissa ja aidonnäköisissä
maisemissa Salama käy elokuvan aikana! Lieskalahti-hiekkaranta on paikka, jossa
haluaisi kävellä itsekin meren rantaa ihaillen, puhumattakaan Thomasvillen
mäntymetsistä, joiden pamahtaessa ruudulle metsän ja mullan tuoksun voi melkein
haistaa nenässään. Thunder Hollow’n monsterirata on minusta taas muuten mainio
tapaus, vaikkei ehkä mutaisuudessaan se esteettisin kokemus ole. Minusta on
kuitenkin aivan mahtava idea, että Autot-elokuviin
otettiin mukaan monsteriautokilpailu! Itselle ei tulisi ensimmäisenä mieleen,
että Salama voisi seikkailla monsteriautojen seassa, mutta tapauksen ruudulla
nähdessään se tuntuu itsestäänselvyydeltä: näin piti tapahtua. :) Minusta on
myös hauska, kuinka elokuvan aikana Salama McQueenin yllä nähdään monta
erilaista maalikerrosta: ”pukujen” vaihdoksia tehdään saman verran kuin jossain
prinsessaelokuvassa. Elokuvan lopussa nähtävä Salaman ulkoasu on väriltään
minusta myös todella rohkea ratkaisu, ja tässä vaiheessa viimeistään huomaa,
kuinka paljon Salama on muuttunut luonteeltaankin elokuvan aikana.
Elokuvan musiikista vastaa Pixarin
luottosäveltäjä Randy Newman. Newman on säveltänyt musiikit ensimmäiseen
Autot-elokuvaan (mutta ei
Autot 2:een), kaikkiin
Toy Storyihin, molempiin Monsterit-elokuviin
ja
Ötökän elämään.
Autot 3:sta kuuleekin sen palanneen
auditiivisesti
Autot-elokuvan
maailmaan. Newmanin ohella taustamusiikkia elokuvaan on säveltänyt Brad
Paisley, jonka musiikkia kuullaan Thunder Hollow’n radalla ja Thomasvillessä.
Autot 3 sisältää taustamusiikin lisäksi
pari laulettua laulua, joita ei ole suomennettu. Dan Auerbach laulaa elokuvan
alkupuoliskolla
laulun Run That Race,
joka esitetään Salaman ja hänen vanhojen kisakumppaneidensa kilpaillessa Piston
Cup –kisoissa toinen toisensa perään. Thomasvillen kapakassa kuullaan Andra
Dayn laulama laulu
Glory Days. Elokuvan
lopussa kuullaan ZZ Wardin kappale
Ride.
Lopputekstien aikana voi kuulla myös Jorge Blancon version The Beatlesin
kappaleesta
Drive My Car.
Sitten pääsemme ”Easter eggien”
kimppuun. Pixarin elokuvat sisältävät ”easter eggejä” eli viittauksia
edellisiin ja tuleviin Pixarin elokuviin, eikä Autot 3 ole tässä poikkeus. Pixarin tähtipallon (Luxo Jr.) voi
nähdä kahjokahdeksikon monsteriradalla erään monsteriauton konepellissä.
Samaisella radalla kilpailee Pizza Planeetan auto, jonka katolla oleva raketti
lentää eräässä kohtauksessa törmäyksen voimasta Salaman nenän edestä ulos
radalta. A113-sarjan voi nähdä Sterlingin toimiston ovessa Ruoste pois
–kisakeskuksessa, mutta myös jo tutulla tavalla Martin rekisterikilvessä. Sterlingin
toimiston hyllyllä taasen komeilee Tuhkimon kurpitsavaunun pienoismalli. Piston
Cupissa kilpailevaa autoa numero 31 sponsoroi Minttuplussa-purkkamerkki (Triple
Dent Gum), jonka tunnuslaulu sai Vihan raivoihinsa Inside Outissa. Jackson Myrskyn nähdään ajavan Buy n Largen
kilpailuradalla. Buy n Large on yhtiö, joka nähtiin ensimmäisen kerran Wall-E:ssa. Pixarin seuraavasta
elokuvasta, Cocosta, nähdään pätkä,
kun eräs Cruz Ramirezin valmennettavista kokee koti-ikävää Ruoste pois –keskuksessa.
Ramirez auttaa kilpa-autoa pääsemään yli ikävästään näyttämällä
televisioruudulta kuvaa auton kotikaupungista Meksikosta. Samaiset Meksikon
maisemat tulevat kaikille hyvin tutuksi Cocon
aikana. Lisäksi Cocossa nähtävä
Ernesto de la Cruzin kitara roikkuu Thomasvillessä sen kapakan seinällä, jossa
Salama ja Smokey muistelevat vanhoja hyviä aikoja.
Autot
3 on hyvin tunteikas elokuva. Sen aikana katsoja saa kokea kaikkia muita
tunteita paitsi pelkoa. Elokuvaa katsoessa minä koen lisäksi myös
nostalgisuutta, vaikka ensimmäisen Autot-elokuvan
olen nähnyt vasta aikuisiällä. Nostalgista tunnelmaa elokuvaan luo kuitenkin
Doc Hudsonin ja myös Salaman kilpa-auto uran muistelu. Elokuvan yleistunnelma
on hieman haikea. Pidän Autot 3:n
juonesta (joka yllätti minut jollain tasolla ensimmäistä kertaa elokuvan
katsoessani), elokuvan tunteikkuudesta ja elokuvan upeista taustamaisemista.
Mielestäni Autot 3 onkin paras Autot-trilogian elokuvista. Saa nähdä,
loppuuko Autot-elokuvasarja tähän vai
vieläkö tulevaisuudessa sarja saa jatkoa. Pixar ei ole täysin kuopannut
suunnitelmia mahdollisesta jatko-osasta, vaan elokuvan tuottajat ovat sanoneet,
että jos hahmoille löytyy kiinnostava jatkotarina, on Autot 4 mahdollinen. Omasta mielestäni kolme autoelokuvaa voisi
olla varsin sopiva määrä moottorielokuvia – vaikkakaan Salama ei ole vielä törmännyt
törmäilyautoihin. :)
”Torilla tavataan! Se sano Thunder Hollow’n!”
- Neiti Fritteri
(Pixarin elokuvista arvostelematta on enää Coco. Olen ennakkotilannut jo elokuvan itselleni, jotta pääsen katsomaan ja arvostelemaan sen heti sen ilmestyttyä parin viikon sisällä. Sen jälkeen voinkin listata Pixarin elokuvat paremmuusjärjestykseen.)